جمعه 10 فروردین 1403

   
 
 پرسشهای متداول  •  جستجو  •  لیست اعضا  •  گروههای کاربران   •  مدیران سایت  •  مشخصات فردی  •  درجات  •  پیامهای خصوصی


فهرست انجمن‌ها » گردشگری و میراث فرهنگی ساوه و روستاهای آن » بررسي صنعت گردشگري و توريسم از ديدگاههاي گوناگون

ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک
 بررسي صنعت گردشگري و توريسم از ديدگاههاي گوناگون « مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی » 
نویسنده پیام
Aliabadi
پستتاریخ: پنج‌شنبه 15 تیر 1391 - 15:36    عنوان: بررسي صنعت گردشگري و توريسم از ديدگاههاي گوناگون پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

بررسي صنعت گردشگري و توريسم از ديدگاههاي گوناگون

بخش هايي از اين مقاله از كتاب ، آداب و فرهنگ سفر ، مولف دكتر طاهره شالچيان، تهران نشر دانشگاه پيام نور،چاپ چهارم سال 1389

گرفته شده كه منبع و صفحه ان سطور نيزدرپائين ذكر شده است. بقيه نوشته ها كه با كلمه مولف خاتمه يافته اند ازمولف است.

معني و مفاهيم ريشه و لغت گردشگري


لغت گردشگری(tourism)از کلمه tour به معنای گشتن اخذ شده که ريشه در لغت لاتين turns به معنای دور زدن، رفت و برگشت بين مبدأ و مقصد و رخش دارد که از يونانی به اسپانيايی و فرانسه و در نهايت به انگليسی راه يافته‌است.ا دقت در سفرنامه هايى كه به جاى مانده به اين نتيجه مى رسيم كه آنچه از قرن نهم تا قرن چهاردهم میلادی وجود دارد, سياحت مسلمانان است به كشورهاى خاورميانه و خاور دور, مانند: ژاپن و آفريقا و اروپا. جهانگردان مسلمان گزارش سفر خويش را در كتابهاى جغرافيائى و يا در تحقيقات تاريخى و عقيدتى ارائه داده اند. و در اين دوران خبرى از رفت و آمد سياحان اروپايى و مردمان غرب مسيحى نيست. و گويا آنان هيچ گونه اى علاقه اى به گردشگرى نداشته اند. گاه گاهى به يك جهانگرد و تاجر يهودى غربى در بلاد شرق بر مى خوريم.تاریخچه گردشگری در اروپا به سفرهای زائران قرون وسطی بر می‌گردد. زائران کلیسای اعظم کانتربوری در انگلستان مسافرت خود را مسافرتی مذهبی دانسته و آن را تجربه‌ای در روز تعطیل خود تلقی می‌کردند . از قرن پانزدهم به بعد, بويژه در قرن هفدهم مى بينيم كه جريان گردشگرى به طور دقيق به عكس جريان يافته است. جهانگردان مهم را غربيان تشكيل مى دهند كه به سرزمينهاى شرق روى آورده و گزارشهاى گوناگونى از آداب, ميراث فرهنگى, شيوه هاى حكومتى, اجناس و محصولات شهرهاى اسلامى داده اند و خبرى از جهانگردان مسلمان نيست و يا اگر رحله هائى وجود دارد, در محدوده سفر حج و از منطقه اى اسلامى به منطقه اى ديگر است.
منبع ويكي پديا

گردشگري از ديد روانشناسي ، تاثيرات مثبت و عواقب منفي آن

انگيزه و نيازبه كنجكاوي،نوگرايي ، كاوشگري وتنوع طلبي و حس خلاقيت در انسان زمينه مساعدي است براي سفر وگردش. سفرو گردش وسيله اي بوده كه بشر با ان به اين نيازهاي دروني اش دست ميافته وآدمي تمامي سختي هاي سفر را در مقابل جذابيت هاي سفر به جان مي خريده. سفروگردش زمينه مساعدي بوده كه حس خلاقيت و سازندگي رادر انسان شكوفا مي كرده و دنياي محدود و بسته انسان با پديده سفر بسط وگسترش ميافته وبطور مثال انسان با پا نهادن به دامن طبيعت و ارتباط با طبيعت دانش اش نسبت به محيط اش وسعت مي يافته و از اين دانش در جهت بهبود زندگيش استفاده مي نموده .يك گردشگر در سفر شاهد حوادث و رويدادهاي نوين فرهنگي و اجتماعي جديدي در ميان ديگر ملل بوده و با كنكاش در انها به تجربه وقدرت مقايسه دست ميابد. سفر پل ارتباطي ما بين گردشگر و سرزمين هاي جديد است سفر پنجره بزرگي از تجارب را بسوي گردشگر مي گشايد. اثرات مثبت رواني سفر تغيير و تحول محيط ، كسب دانش، افزايش نشاط و شادي گردشگر است. مسافرت نمودن بر روي سائقه هاي عصبي فرد تاثير بسزايي برجا ميگذارد و فعل وانفعالات شيميايي جديدي در بدن ايجاد ميشود كه موجب نشاط گردشگرميشود. به اين دليل روانشناسان به افرادي كه افسرده هستند توصيه مي كنند سفر نموده و تغيير آب و هوا دهند. تصور نمائيد از شهري كوچك و عادي و تكراري وارد مكاني مملو از گل و جنگل و رودخانه ميشويد. ديدن اين مناظر زيبا و معطرطبيعتا شادي آور است. در سفر علاوه بر ايجاد آرامش و نشاط روحي قدرت انديشه و تحرك مغز افزايش ميابد وقدرت خلاقيت فرد افزايش مي يابد........مولف

آسيب شناسي سفر و گردشگر

از مشكلات عمده سفرتامين نمودن امنيت جاني ، سلامت ، مالي، روحي عاطفي گردشگراست. زيرا در سفر هر كدام از اين زيرسازهاي اساسي فردي مي تواند دچار آسيب هاي كم و بيش و گاه شديدي شوند. در سالهاي گذشته نمونه بارز سونامي بود كه بسياري از گردشگران دچار مرگ و مير و مفقود شدند. زيرا گردشگر با توجه به توشه مالي و نقدي محدود اش مي تواند در مقابل دنياي تازه و ناشناخته قرارگيرد و در شرايط هاي پيچيده وغيرقابل پيش بيني نتواند عكس العمل هاي مناسب از خود نشان دهدو با مشكلات جديدي روبرو شودكه شرايط زندگي را بر گردشگر سخت و حتي غير قابل تحمل نمايندو علاوه بر آسيب هاي زياد خطر جاني نيز در بر داشته باشد. به ميزاني كه گردشگر خود را براي سفر آماده وتجهيز نموده و اطلاعات ودانستني هاي لازم را در مورد مكان مورد نظر از نظر جغرافيايي و علمي فراهم نموده باشد، مي تواند با ايندسته اقدامات پيش بيني شده دشواري هاي سفر را كاهش و تقليل دهد وبا مشكلات به گونه اي بهتر روبرو و در صدد حل آنها بر آيد. هر قدر تفاوت هاي فرهنگي و زباني و جغرافيايي سرزمين مقصد بيشتر باشد، آماده سازي ايندسته گردشگران به كار بيشتر نياز دارد. دسته اي از مشكلاتي كه براي گردشگر ميتواند در ابتداي سفر ايجاد شود، عدم تسلط به زبان بيگانه و غير قابل درك بودن ان باشد، براي حل اين مشكل ايندسته گردشگران مي توانند از پيش يك دوره كلاس زبان مكالمات روزمره مربوط به مقصد مورد نظر را پشت سر نهند تا بتوانند درطول روز با مكالمات ساده نيازهاي ابتدائي خويش را تامين نمايند تا بر حجم مشكلات افزوده نشود و از ايجاد سوء تفاهم جلوگيري شود. آداب و رسوم بيگانه، مطالعه كتابهايي در باره مقصد سفرمورد نظر مي تواند در فهم فرهنگ و آداب هر منطقه و مكان جغرافيايي ياري رسان باشد. بطور مثال تصور كنيد شما سفري به كشور هند مي كنيد. حداقل مطالعه يكي دو تا كتاب در باره سرزمين هند و آداب و رسوم و مذاهب ان ضروري است. مهمترين ابزار گردشگر، نقشه جغرافيايي ، كتابهاي راهنماي گردشگري ، تماشاي عكس و فيلم مستند در باره مكان مورد نظربراي سفر است. تهيه تجيزات لازم با توجه به شرايط جديد جغرافيايي و آب و هوا از جمله پوشاك و داروهاي ضروري، بطور مثال ممكن است گردشگر به مكاني شرجي و مرطوب در يكي از كشورهاي افريقايي سفر نمايد كه مملو از پشه و بيماري مالاريا باشد، داشتن داروها و لوازم حفاظت از پشه در ايندسته سفرها ضروري است. سختي هاي سفر با كسب اطلاعات و تجهيزات لازم از قبل كاهش ميابد. يكي از مشكلات ديگرسفرتفاوت منطقه جغرافيايي و بيولوژي ، متفاوت بودن عادت هاي غذايي، فرهنگي ، ديني و اجتماعي گردشگر و ساكنين مقصد مورد نظر سفراست. اگر توقف گردشگر براي مدت محدود و مشخصي باشد ميزان حجم اين مشكلات كمتر به چشم ميايند. ولي اگر توقف گردشگر بيش از چند هفته باشد اين تفاوت ها بشدت عيان ميشوند. سفر پديده اي است بسيار عميق، در واقع سفريعني بريد از همه علائق و ارتباطات طبيعي و عاطفي روزانه ودور شدن ازنزديكان و عزيزان و دوستان براي مدتي هر چند كوتاه يا طولاني. اين بريدگي و كندن براي مدت موقت درمقابل جاذبه سفر ومكان هاي ديدني تاثيرش كمتر قابل احساس است ولي اگر مدت سفر به درازا بكشد، گردشگراز نظر عاطفي كمبود نزديكان و عزيزانش را بوضوح احساس خواهد كرد و از ان رنج خواهد برد و او باپديده افسردگي مواجه خواهد گشت. به اين دليل توانايي شكيبايي و صبردر سفر براي گردشگراز خصوصيات مهم در سفرهاي طولاني است. دسته ديگري از اسيب ها، كه در مسافرت مهاجران بعنوان اقليت هايي به سرزمين هاي ديگر به چشم ميخورد، پديده بحران هويت ايي است كه دامن گير نسل هاي دوم و سوم ايندسته ميشود و عواقب رواني و عاطفي منفي اين مشكل از جمله تزلزل روحي ايندسته كودكان و نوجوانان بر كارشناسان اجتماعي و روانشناسان روشن است. ايندسته كودكان افراد مهاجر بتدريج از فرهنگ و زبان كشور بومي والدينشان بعلت دوري جغرافيايي ، كاهش كاربرد زبان مادري ، تعليم و تربيت و عادات غالب سرزمين ميزبان،به مرورزمان فاصله مي گيرند و فرهنگ والدينشان تقريبا برايشان بيگانه و بي رنگ ميشود. برعكس والدين مهاجري كه مرتب همراه فرزندانشان به وطن بومي خويش سفر مي كنند وكودكان قادرند بااقوام وخويشانشان ، مادربزرگ و پدربزرگ خويش تماس عاطفي ، كلامي و فكري برقرار نمايند، دوستان همزبان و هم سن خود را در انجا ملاقات نمايند، اين پديده بندرت به چشم ميخورد. فرزندان ايندسته ازمهاجرين از اين دست آسيب ها به ميزان زيادي محفوظ هستند زيرا ايندسته كودكان داراي منابع فرهنگي واجتماعي بالقوه مانند يك گنجينه هستند كه از سرزمين بومي والدينشان به ارمغان دريافت كرده اند و داراي ريشه و تبار محكمي هستند و به گروه بزرگ وسيعي تعلق دارند و با گروه هسته اي اوليه خود در ارتباط و تبادل منظم فرهنگي بسر مي برند و داراي يك زندگينامه اجتماعي مشترك با هم هستند.ايندسته كودكان با احساس تعلق به وطن بومي والدينشان و باداشتن احساس همبستگي به وطن اوليه قدرت عاطفي مثبت و مقاومت رواني و روحي مساعدي در رويارويي با مشكلات محيط جديد دارند وحجم تجارب و منابع فرهنگي و فردي ايندسته كودكان بالاست. بطور مثال ايندسته كودكان به زبانهاي بيشتري قادرند مكالمه و گفتگو نمايند. از سرزمين هاي متفاوت بوسيله زبان تجارب زيادي اندوخته اند، كتابهاي گوناگوني خوانده اند، با دوستان هم سن و سال خويش تجارب متفاوت اجتماعي گوناگوني كسب كرده اند، در مراسم و اعياد و جشن هاي اجتماعي متفاوت ايي شركت كرده اند و ميزان تجارب اجتماعي شان نيز باز بالاست.اين دسته توانايي ها كلامي و زباني و با گروههاي اجتماعي با هويت وشناسنامه هاي مخصوص بخود در رشد و تكامل شغلي ايندسته كودكان قادر است تاثيرات مثبت برجا نهد. زيرا اين دسته كودكان قادرند خود را در جايگاه گروههاي متفاوت قرار دهند و بخوبي نيازهايش را بشناسند و ان را درك و احساس نمايند......مولف


گردشگري و رابطه ان با رشد فرهنگي ، ادبيات ،شعر و موسيقي ، توسعه اقتصادي

در شكل گيري تمدن اسلامي سفر كردن در واقع يكي از راههاي ارتباطي و كسب دانش مابين ملل اسلامي محسوب مي شده. در كتابهاي ادبي داستانهاي زيادي در باره سفر ، كسب پختگي و تجربه و آب ديده شدن آمده. در اين رويدادها گردشگر توانايي مقايسه و انتخاب برتر را مي يابد. فطرت وخميره انسان گويي با سفر گره خورده و با سفركردن انسان پله به پله نردبان تعالي را مي پيمايد. بيشتر شاعران و نويسندگان با سفر به تقويت قوه الهامشان كمك مي كنند تا قوه خلاقيت شان تقويت و قادر به خلق آثار جديدي شوند .... مولف

گويي در طول سفر انسان با تمركز و آرامش دروني خود از علقه هاي دنيا فارغ و منبع دريافت و فراگيري حقايق الهي مي شد. از اين رو ارتباط بنده با خالق گاه بدون واسطه و مستقيما از طريق جبرئيل و زماني به واسطه نعم الهي و يا حوادث تاريخي در هنگام سفر صورت مي گرفت.كسب فيض و بهره جويي از منابع مادي و معنوي و نيل به كمال انساني براي رضاي خداست. زيرا آموزه هاي سفر همواره سبب رهايي آدمي از بند اسارت و گسستن زنجيره هاي جهل و ناداني ميشود.براساس آيات و روايات متعدد ، اسلام سياحت و جهانگردي را مورد تشويق و ترغيب قرار داده و معتقد است كه بستر مهاجرت با رعايت اصول اخلاقي و قراردادهاي بين المللي شود، تمدن و مدنيت در ان منطقه محقق شده و محيط آماده رشد و تعالي مي گردد. از كتاب آداب و فرهنگ سفر، دكتر طاهره شالچيان ص 109

از سوي ديگر در كتب تاريخي ، داستانهاي جذابي از سفر سياحان و رجالان مشهور بيان شده است كه حكايت از اثرات ارزنده سير و سفر در پيشرفت جوامع بشري دارد مانند سفرهاي ابوريحان بيروني ، او گردشگري بودكه به سرزمين هند سفر كردو چهل و يكسال در ان ديار در باره آداب و رسوم و فرهنگ و اعتقادات مردم اين كشور به تحقيق پرداخت و سرانجام كتاب ماللهند را نگاشت. اين جبير نيز از اندلس تا شرق اوسط ياقوت حموي ازروم تا مرو، ابن بطوطه تاچين و ابن خلدون از اندلس تا سمرقند به عنوان جهانگرد به سير و سفر پرداخت. از كتاب آداب و فرهنگ سفر، دكتر طاهره شالچيان ص 110

سعدي يكي ديگر از گردشگران و سياحان ايراني است كه سفرهاي زيادي به كشورهاي گوناگون اطراف ايران نمود .سعدي با حس خلاقيت و الهامات شاعري اش شعرهاي بسياري با مايه هاي طنز و متلك سرودو از تجارب سفرش داستانهاي زيبايي خلق كرد كه شايسته است سناريو نويسان تئاترفارسي زبان وفيلم سازان اين داستانهاي زيبا و مملو از تجربه را به شكل نوين همخوان با رويدادهاي زندگي امروزي روي پرده نمايش آورده وجلوه هاي فرهنگي و انساني اين داستانها را با ذره بيني جديدي به همه تماشاگران در تمامي جهان نمايش دهند. كتاب گلستان و بوستان ثمره و ره اوردهاي اين سفرها نه چندان آسان بوده اند . سفر براي سعدي وسيله اي بوده تا خمير مايه فرهنگي جديدي را فراهم سازد و برگ زريني ديگري را بر درخت فرهنگ به شكوفايي برساند. مولوي يكي ديگر از سياحان و گردشگران ايراني است كه او وقتي همراه پدرخويش بلخ را ترك كرد واز بيم از مغولان هر دو جلاي وطن كردند وبار سفر بستند به جرگه گردشگران و سياحان ايراني پيوست. مولوي بعنوان يك گردشگر ايراني از ديده هاي خود شعرها و داستانها ي زيبا و پند آموز فراواني به نثر و نظم پارسي سروده. داستانهاي مولوي ميتواند سوژه و موضوع پررنگي براي فيلم نامه هاي معاصرايراني باشد زيرا در شعرها و داستانهاي مولوي علاوه بر نور عرفاني ذوق و سليقه، آهنگ و ملودي موسيقي وروحيه شاد فراواني به چشم ميخورد.......... مولف


صنعت گردشگري و نقش ان از ديد اقتصادي بعنوان يك منبع جديد شغل آفريني

برای ديدن ساختمان‌های معروف و آثار هنری، آموختن زبان‌های جديد و چشيدن غذاهای متفاوت گردشگری سازمان‌يافته امروزه يک صنعت بسيار مهم در تمام جهان است
. منبع ويكي پديا

امروزه صنعت توريسم يا جهانگردي در جامعه بشري جاي خود در ميان دانشها گشوده است و به عنوان يكي از مهمترين منابع درآمد اقتصادي در دنياي كنوني به شمار مي رود و علاوه بر درآمدهاي ناشي از توليد منابع طبيعي ، عامل اشتغال ، رشد و توسعه بخش خصوصي و زير ساختهاي كشور نيز هست. از كتاب آداب و فرهنگ سفر، دكتر طاهره شالچيان ص 110

اكنون پيكر كهنسال و ديرپاي جهانگردي در قالب صنعتي پيشرفته ، فراگير ، جهان شمول و در عين حال ظريف و شكننده نمايان شده است كه از رشته هاي گوناگون علمي و فني و مسائل مختلف كاربردي در بخشهاي متفاوت و در قالب اشكال متنوع تشكيل يافته است. اين صنعت جهاني و بزرگ كه حاصل مطالعات و پژوهشهاي علمي و فني ، اقتصادي ، اجتماعي، فرهنگي و سياسي قرن معاصر مي باشد، شامل فعاليتي است :

الف )چند شكلي ، در اشكال زيارتي ،تفريحي ، درماني، شغلي ، سياسي، بازرگاني ، علمي ، فرهنگي ، اجتماعي وورزشي ، با استفاده از روشهاي گوناگون حمل و نقل و تاسيسات اقامتي، پديدار مي شود.
ب) چند مساله اي ، كه با مسائل حقوقي ، انساني، جغرافيايي، سياسي، امنيتي، فني ، زيست محيطي ، فرهنگي و آموزشي ، مالي و اقتصادي، بهداشتي و اخلاقي ارتباط دارد. در نتيجه درگير برنامه هاي گوناگون بوده و براي تحقق اهداف معين و از پيش تعريف شده تلاش مي نمايد. از كتاب آداب و فرهنگ سفر، دكتر طاهره شالچيان ص111
چند رشته اي ) كه از رشته هاي حمل و نقل، معماري، راه و ساختمان، اقتصاد، آمار، رياضيات، مديريت، بازرگاني، مديريت سيستم اطلاعات، مديريت هتلداري، روانشناسي، ادبيات، تاريخ ، جغرافيا و غيره تشكيل شده استو جنبه هاي تخصصي اين صنعت را دنبال ميكند.
د) چند بخشي ، از انجا كه جهانگردي صنعت فرابخشي است لذا براي رسيدن به اهداف توسعه ناگزيز از ارتباط و همكاري با بخشهاي دولتي ، نيمه دولتي و خصوصي بوده و بايد از حمايت و مساعدت ارگانها و ساير دستگاههاي كشور برخوردار شود.

ه) چند فرهنگي، جهانگردي پديده اي است كه با اقوام و ملل گوناگون ارتباط برقرار مي كند لذا ناگزيز از تاثير و تاثر از فرهنگها بوده و به همراه خود فرهنگها را به ارمغان مي آورد. از كتاب آداب و فرهنگ سفر، دكتر طاهره شالچيان ص 112

اهداف سفر و گردش
سازمان جهاني جهانگردي ، اهداف سفر را اين گونه معرفي مي كند.
تفريح و گذراندن روزهاي تعطيل
تجارت و بازرگاني و انجام كارهاي حرفه اي
ديدار دوستان و بستگان، درمان ، انجام مراسم مذهبي و يا ساير سفرهاي گروهي
البته اشارات فوق كامل نبوده و علاوه بر انها اهداف ديگري مانند اهداف زيارت، ورزش ، مسائل فرهنگي وعلمي ، درماني ، اكتشافي و بازديد از ميراث و ابنيه هاي تاريخي و شگفتيهاي طبيعت و ..... قابل ذكر است كه هر يك از انها پيام رشد و توسعه و انتقال فرهنگ را به صورت تعاملي در برخواهد داشت .از كتاب آداب و فرهنگ سفر، دكتر طاهره شالچيان ص 113

حوزه هاي گردشگري
مسافرت هاي داخلي : سفرهايي است كه افراد ساكن در يك كشور به عنوان ديدار كننده در نواحي غير از ناحيه مسكوني خود و يا به مناطق داخل كشور خود سفر مي كنند.

مسافرت هاي درون مرزي: سفرهايي است كه افراد ساكن در يك ناحيه يا منطقه به منظور ديدار كننده حوزه مورد نظر خود را در داخل كشور بازديد مي نمايند.از كتاب آداب و فرهنگ سفر، دكتر طاهره شالچيان ص 114

مسافرت هاي برون مرزي : اگر افراد ساكن در كشور براي سفر به نقاط مختلف و بازديد از حوزه هاي گردشگري به خارج از كشور سفر كنند مسافر برون مرزي خواهند بود.

مسافرين ورودي: شامل گروهي از مسافران با اهداف گوناگون است كه از طريق مرزها وارد كشور مي شوند.
مسافرين ملي : اين گونه سفرها مربوط به گردشگراني است كه از داخل كشور عزم سفر داخلي يا درون كشوري و يا برون مرزي مي نمايند.

مسافرت هاي بين المللي : مشتمل بر مسافرتهاي برون مرزي يا خارج از كشور است، همچنين مسافريني ك از برون مرزها و نيز از ساير كشورها وارد كشور ميزبان مي شوند، گردشگر بين المللي ناميده مي شوند.از كتاب آداب و فرهنگ سفر، دكتر طاهره شالچيان ص 115

ديدگاه قرآن در باره سفر و گردش
مراجعه به كتب لغت و فرهنگنامه ها و آنچه كه قرآن در آيات متعدد از آن نام برده است واژه هاي ديگري را يادآور مي شود كه در كليات مشابه هستند، اما در مفاهيم هر يك هدف خاصي را دنبال مي كنند. اين كلمات عبارت اند از سير، هجرت، نفر، كوچ، عروج كه به شرح و تفسير هر يك به استناد منابع مهم ديني پرداخته مي شود.
1. سير در قران كريم 27 بار كلمه سير و تركيبات ان به كار رفته است)
سير از ديدگاه قرآن عاملي براي بعثت انبياء پرستش خداوند يكتا و اجتناب از طاغوت است. بررسي راه هدايت يافتگان و گمراهان و چگونگي عاقبت كساني كه آيات و نشانه هاي خداوند را تكذيب كرده اند. از طريق سير انجام ميشود. 1 سير به معني راه رفن است. از ريشه اين كلمه مشتقاتي چون سار مي باشد ..... (قصص ايه 29) يعني پس هنگامي كه زمان خدمت حضرت موسي به پايان رسيد حركت كرد و با خاندان خويش به مكان ديگر روان گشت.
سياره مونث سيار استبه معني جماعت مسافر (قافله) 2 در قران كريم آمده است ... ( يوسف ايه 10) برادران يوسف اورا درچاهي افكندند تا برخي از كاروانيان يوسف را برگيرند.
در باره سير روي زمين در قرآن بسيار سفارش شده است. 14 آيه يا مستقيما امر به گردشگري مي فرمايد كه با "سيرو افي الارض" تاكيد شده است و يا با طرح سئوال مانند "اقلم يسيروافي الارض" خداوند غير مستقيم امر به گردشگري مي فرمايد.از كتاب آداب و فرهنگ سفر، دكتر طاهره شالچيان ص 116

2. سفر ( آياتي كه در انها واژه سفر و يا مشقات ان به كار رفته 12 مورد است) در فرهنگ لغات فارسي سفر به معني بيرون شدن از شهري و يا انتقال از محلي به محل ديگر است.
ص116
از كتاب آداب و فرهنگ سفر، دكتر طاهره شالچيان

جمع سفر اسفار است كه قرآن مجيد مي فرمايد... ( سباء آيه 19 ) بار خدايا ، سفر ما را دور و دراز گردان در حالي كه انها بر خود ستم كردند و ما آن را عبرت انسانها گردانيديم و به كلي متفرق و پراكنده شان ساختيم. از كتاب آداب و فرهنگ سفر، دكتر طاهره شالچيان ص 117

"سفير يعني فرستاده و نماينده، و او كسي است كه مطالب را بيان وآشكار مي سازد و جمع ان سفراء است كه به معني مصلحان قوم مي باشد. " 1مصلحان جوامع بشري همواره خود را مسئول رفع نيازها و حوايج افراد جامعه مي دانند و براي آگاهي از مسائل مردم ، ناگزيز به سير و سفر بوده تا ضمن دلجويي از آنان به حل مشكلاتشان پردازند.

همچنين مسافر به معني كاتب و نويسنده است، كه جمع ان سفره مي باشد و در قرآن كريم مي فرمايد ( عبس ، آيات 15، 16 ) مراد از اين آيه شريفه نويسندگان محترم مطيع اوامر الهي و ملائك هستند كه سفيران وحي مي باشند. 2 اين سفيران در نقطه ثابتي به نگارش و ثبت احوال فرد خاصي نيم پردازند، بلكه پيوسته در حركت بوده و اعمال و رفتار انسانها در نظر آنان ثبت وضبط مي شود.
كلمه مسفره نيز از مشتقات سفر است. (عبس آيه 38) چهره هايي كه در ان روز گشوده مي شوند يعني از حالي به حال ديگر انتقال مي يابند و نيز وازژه آسفر تاكيد بيشتر بر گشودگي و تغيير حالت دارد. (مدثر آيه 34 ) و صبح كه روي بگشايد و پرده از تاريكيهاي شب بردارد و حقايق و واقعيتهاي عالم آشكار شود اين از ويژگيهاي سفر است.

صدر المتالهين در تفسير سفر و مسافرت مي نويسد: همانا سفر حركت از وطن و محل سكونت است كه به سوي مقصد يا پيمودن مراحل و منازل انجام مي شود. اگر مشاهدات سفر در يك مجموعه گرداوري شود، سفرنامه ناميده مي شود. از كتاب آداب و فرهنگ سفر، دكتر طاهره شالچيان ص 118

سايرانواع سفررا سفر تاريخي ، سفر آخرت، يا سفر مرگ ، سفر خشك يعني سفر بي نفع و فايده و.... دانسته اند.


سياحت ( فقط 3 آيه در قرآن مجيد در باره سياحت ذكر شده است) از كتاب آداب و فرهنگ سفر، دكتر طاهره شالچيان ص119[/size]


اين دسته ازآيات شريفه مستقيما امر به سير و سياحت مي فرمايد و عبارت اند از:
آل عمران، آيه 137
انعام ، آيه 11
نحل ، آيه 36
نمل ، آيه 69
عنكبوت، ايه 20
روم ، آيه 42
سبا، آيه 18
يوسف ، آيه 109
حج، آيه 46
روم ، آيه 9
فاطر، آيه 44
مومن، آيه 21
مومن، ايه 82
محمد، آيه 10
منبع ،از كتاب آداب و فرهنگ سفر، دكتر طاهره شالچيان، اخذ شده از صفحه 132 تا صفحه 136


این مطلب آخرین بار توسط Aliabadi در پنج‌شنبه 24 مهر 1393 - 00:13 ، و در مجموع 2 بار ویرایش شده است.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
تشکرها از این تاپیک
Aliabadi از این تاپیک تشکر میکنم 
Aliabadi
پستتاریخ: پنج‌شنبه 24 مهر 1393 - 00:09    عنوان: عوامل موثر در پیشرفت گردشگری طبیعت ، روستایی وباغ. پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

عوامل موثر در پیشرفت گردشگری طبیعت ، روستایی وباغ.

1.اهمیت علم جغرافیای کاربردی درتوسعه گردشگری روستایی و کشاورزی

گردشگران طبیعت و باغ ها خود مواد غذایی تولید میکنند

درگردشگری طبیعت ، روستایی ، کشاورزی و باغ ها داده های علم جغرافیای کاربردی میتواند درپیشرفت و توسعه کشاورزی موثر باشد.درهر فصل آشنا شدن با نوع کاشت نهال میوه ها، سبزیجات ، سیفی جات ،تماشای مراحل رشد ، گل دهی و میوه دهی در هر فصل برای کودکان و افراد خانواده آرام بخش و مفید است.
در بسیاری از کشورها از بهار تا اواسط پائیر تورهای بازدید سازمان یافته ای ازیک سلسله باغ های مهم و دیدنی با بلیط فروش فراهم میشود و هر ساله گردشگران زیادی با شرکت دراین تورها و ورود به هر روستا و شهر جدید، منبع درآمدی برای صنعت گردشگری­( شامل هتل ها ، سرویس خدمات غذایی و رستوران ها و بخش تولید نهال درختان میوه وگیاهان مفید سیفی و گل و گیاه ) میشوند. این گردشگران از علاقه مندان به طبیعت هستند که در این سفرها با گیاهان ودرخت های جدید و دانستنی های جدید آشنا شده و یکی از خدمات با ارزش در این سفرها عرضه نهال درختان میوه گلدانی ، گیاهان دارویی گلدانی ، فروش اسانس و روغن معطر گل های درمانی ، فروش انواع و اقسام مربا و ژله های میوه ای ، عسل ، نان هایی که با سبزی های معطر و مغز فندق و بادام تهیه شده ، عرضه نو آوری ها ووسایل سبک باغبانی ، انواع و اقسام پیازهای گل ، انواع و اقسام تخم سیفی جات ، انواع و اقسام تخم سبزی مثل شوید ، جعفری ، ریحان و پیازچه ، انواع و اقسام تخم گل های رنگارنگ بسته بندی شده است.

گردشگران بنا بر نیاز خود این محصولات را خریده و نهال هایی که همراه خود میبرند ،در باغچه و باغ ها میکارند. خدمات ایندست گردشگری فقط به یک دید و بازدید خلاصه نمی شود ، بلکه این سفرها جنبه تولیدی خود را دارند و گردشگران این دسته تورها اغلب از باغبان های خانگی تشکیل میشوند که با کاشت نهال های میوه و تخم سیفی جات و گلهای متنوع درباغچه وباغ هایشان بخشی از نیازهای خانواده خود را در طول سال تامین کرده وبا این روش درهزینه خرید مواد غدایی خانواده صرفه جویی بیشتری صورت می گیرد. خانواده ها با مصرف گیاهان دارویی گلدانی ، میوه هایی که از درختان هرساله برداشت میکنند ، سبزیجاتی که از باغچه برای تهیه غذا استفاده میشود سطح سلامتی ارتقاء بیشتری میابد و تنوع وکیفیت این مواد بهتراست . مواد سالم و طبیعی با قیمت بسیار کمتردر آشپزخانه مصرف میشود .درحالی که خرید ایندسته فراوردهای طبیعی در بازارهای مرسوم با هزینه بسیار زیادی همراه است.

دیدار از باغ های رنگارنگ میوه و گل های معطردر شهرها و استان ها و روستاهای دورافتاده در قالب تورهای سامان یافته در فصول خاص، میتواند فصول بهار و تابستان وپائیر را زیباتر ار هرسال دیگر نموده وشوق زندگی را بیشتر کرده و بر سطح دانش وفرهنگ و توانمندی های خانواده ها بیفزاید.
بسیاری از گردشگران علاقه دارند ، از این دست تورها مثل تور قمصر کاشان ایجاد شود.در قمصر کاشان امکان خرید نهال گل محمدی ، فراوردهایی از جمله گلاب درجه یک معطر ، گل سرخ خشک شده کیسه ای، عطر گل محمدی با قیمت مناسب وجود دارد . در دیگر روستاها و شهرهای کوچک نیز ظرفیت های نهفته و عالی وجود دارد که با کشف و بکارگیری ان علاوه بر رونق باغداری دست به تولید نهال میوه های بومی که درجاهای دیگر اغلب نیست ، خریداران بیشماری داشته باشد. بطور مثال نهال سیب پنبه ای ، نهال اناربشکل گلدانی ، نهال گیلاس های گوشتی زرد و قرمز در اطراف اصفهان ، نهال درخت توت و شاه توت گلدانی ، نهال گیاهان دارویی گلدانی مثل تکثیر آویشن ، نعناع و غیره . بسیاری از گردشگران علاقه دارند از اماکن محلی ، گیاهان مفید بومی گلدانی خریداری کرده و در باغچه هایشان بکارند و از محصولش درطول سال استفاده کنند.

یکی از دیگر عناصر جاذبه های گردشگری روستایی ،معماری داخلی اطاق ها و درون بنا و بیرون بناهای روستایی است که پیشینه ان به هزاران سال پیش برمیگردد.

1.سایت حمایت ا ز معلولین / نقاشی زندگی در روستا
کد:
http://gallery.iranianhna.ir




2. آدرس ومنبع روی عکس نوشته شده



3. معماری روستای قارلق
کد:
http://gharloghrosta.blogfa.com.




4.سایت فامرین
کد:
http://famerinekohan.blogfa.com




5.خانه روستایی همدان
کد:
http://anthropology.ir




6.عکس ماسوله
کد:
http://mrf0182.persianblog.ir




7. معماری داخلی روستای کوریجان همدان

کد:
http://kourijan.persianblog.ir




8.معماری محلی ماسوله

کد:
http://masooleh.persianblog.ir





9. معماری زیبا خانه روستایی ناوله ملایر

کد:
http://eznavleh-news.blogfa.com




10.روستای ولاشان ، اصفهان
منبع ویکی پدیا




ایندسته گردشگران علاوه براینکه از این سفر لذت می برند ، مقداری ازهزینه سفرشان با خرید نهال میوه و گیاهان دارویی گلدانی که در جاهای دیگر یافت نمی شود ، میتوان جبران شده و با تولید گیاهان مفید در باغچه و بالکن یک کار تولیدی مثبت برای خانواده شکل میگیرد. فعالیت های باغبانی برای بسیاری از خانم های خانه دار میتواند بار و ثمر بسیار خوبی در برداشته باشد. علاوه بر طبیعت درمانی و ایجاد وجد و شادی ، خانم های خانه دار میتوانند در منزل دهها فراورده گیاهی از جمله چای و ادویه غذایی و عصاره میوه ، مربا تهیه نمایند که در هیج مغازه ایی قابل خرید نباشد. ایندسته فعالیت ها درخانواده هایی که حداقل دارای بالکن و حیاط و پاسیو هستند جو تولیدی فراهم می کند. در واقع با تولید درختچه های میوه و گیاهان تکه ای از طبیعت زیبا به خانه ها آورده میشود.
یک رشته بسیار کارافرینی برای بخش کشاورزی در شهرهای بزرگ و پردود، توسعه و تولید درختان کوتاه قد میوه مخصوص خانه های آپارتمانی و بالکن هاست.
برای زنان کشاورز روستایی با گسترش طرح کشت و تولید گیاهان مفید گلدانی زمینه کار و درامد در محیط طبیعی روستا فراهم میشود. زنان کشاورز چون با کشت و کار آشنا هستند میتوانند با تولید گیاهان مفید گلدانی ازجمله قلمه درختان میوه گلدانی و گیاهان دارویی گلدانی ، گیاهان معطر گلدانی روستا را به محیط تولیدی جدیدی تبدیل کرده و افراد خانواده را دراین فعالیت های اقتصادی شرکت دهند تا بر سطح درامد و بهبودی خانواده افزوده شود .هنر تکثیر وپرورش گیاهان مفید وجمع آوری بذر و تخم گیاهان از ابتدای تاریخ باستان در ایران ،هنر و فنی بوده که زنان دران بیشتر نقش داشته وسهیم بوده و موفقیت و مهارت بسیاری دران کسب کرده اند.

دسته ای از باغ ها که درحال متروک شدن هستند ، میتواند بدست دوستداران طبیعت وتشکل های مردمی با نهال های میوه متنوع و گیاهان داوریی و گل های رنگارنگ دوباره احیاء شده وبرای مقاصد گردشگری استفاده شود. شهرداری ها میتوانند مشوق بسیار خوبی برای توسعه فعالیت های باغبانی باشند. دسته ای از باغ داران نیز وجود دارند که میخواهند از طریق باغ های زیبای خود برای مقاصد گردشگری کسب درامد نمایند. سازمان های گردشگری با تهیه طرحهایی مناسب میتواند از این منابع نهفته برای توسعه گردشگری طبیعت و روستایی استفاده کنند.

با تقویت این طرحها درطول سال وایام تعطیلی گردشگران بسیاری اززن خانه دارتا دانشجویان بخش کشاورزی علاقه مند ، کودکان و نوجوانان میتوانند با دنیای کشاورزی و باغداری از نزدیک آشنا شده و علاقه وانگیزه شغلی نوینی برایشان در این زمینه ایجاد شود. خاطره این نوع سفرها فراموش نشدنی است ودررونق باغداری بی تاثیر نیست.
بطور مثال شهر محلات در استان مرکزی که مرکز تولید گل و گیاه است ، که هر ساله خدمات زیادی را به گردشگران ارائه میدهد.

---------------------------
اهمیت علم جغرافیای کاربردی در آموزش های روستایی وگردشگری

آشنایی با دانش جغرافیای کاربردی از مهمترین علوم درپیشرفت بخش گردشگری و کشاورزی است. استفاده کاربردی از این علم درمدیریت و برنامه ریزی گردشگری استان ها و روستاها از مجموعه مشکلات کاسته و بر میزان کمیت و کیفیت تولید مواد غذایی می افزاید. کشوری میتواند استقلال و خودکفایی غذایی را بدست آورد ، که کشاورزی اش را به علوم زمان مجهز نماید. از علوم مورد نیاز ، علم جغرافیای کاربردی ، گیاه پزشکی ، تکنیک های حفاظت و نگهداری از آب وخاک است.
بهره مندی دیگرازدانش جغرافیا استفاده از این دانش در مدیریت کشاورزی استانها ، شهرستان ها و روستا بوسیله محاسبه دقیق جدول میزان دمای هوا ، گرما و سرما ،میزان بارش و رطوبت خاک براساس جدول زمانی تمامی فصول سال است. با این پیش مقدمه کارشناسان بخش کشاورزی میتوانند لیست کشت انواع گیاهان ودرختان مفید رابراساس جدول زمانی و میزان رطوبت و گرما و سرمای هر نقطه روستا ها تنطیم و تهیه کرده و در خدمت توسعه و محافظت بخش کشاورزی قرار دهند. زیرا با فراگیری میزان دما و میزان ریزش استانها ، شهرستان و روستاها در چهار فصل سال ، کشاورزان و باغ داران میتوانند درمدیریت کشاورزی و باغداری و حفاظت مزارع و باغ ها اقدامات پیشگیرانه مفید را به موقع به انجام رسانده و در کنترل بحران آب ومیزان مصرف آب در کشت و کار برنامه منظم تری پیش رو داشته باشند. بوسیله دانش جغرافیا این امکان وجود دارد، ازتوانمندی های بالاقوه آب و هوا ، خاک ، میزان رطوبت و بارش در فصول و موقعیت فیزیکی روستاها بطورمثال دشت یا دامنه کوهها، با مصرف انرژی کمتر راندمان و تولید بهتری بدست آید .
یکی دیگر از فواید دانش جغرافیا ، آشنایی با زمان رشد رده بندی گیاهان گوناگون در چهارفصل یک سال با توجه به میزان آب ،گرما و سرما است. دراین مورد تهیه جدول ها مبتواند کمک خوبی برای رشد پوشش گیاهی کمی و کیفی باشند. تا از منابع خاک بطور اقتصادی استفاده واز محیط زیست مراقبت بهتری شود.
پوشش گیاهی یک روستا و یا شهرستان، ازجمله انواع درختان میوه ،درختان تزئینی بومی و پرورشی ، سبزیجات ، سیفی جات و انواع و اقسام گلهای بومی و پرورشی یکی از مهمترین جاذبه هاو نیروی مغناطیسی رشد وتوسعه بازار توریسم است.
درطبیعت و جلوه های زیبای هر استان ، شهرستان و روستا ها نیروی بالاقوه ایی برای جلب توریسم وجود دارد و علت ان رابطه عمیقی است که انسان با طبیعت همیشه داشته و با توجه به رشد زندگی شهرنشینی یکنواخت و خسته کننده و استرس ، پناه بردن به دامن طبیعت و کسب آرامش واستراحت به یکی از نیازهای اصلی انسان شهری در عصر حاضر بدل شده. گردشگران تا وقتی که هزینه ای نه چندان زیاد برای بهبود وحفظ گردشگری طبیعت وروستا هایشان پرداخت نکنند، این صنعت رونق ورشد نخواهد کرد و روستاها و روستائیان علاقه مند به صنعت گردشگری قادر به دادن سرویس های مناسب خدماتی نخواهند شد. طبقات متوسط اجتماعی نیز تا وقتی دربخش مسکن روستایی سرمایه گذاری نکنند و سرویس و خدمات داخل خانه ها از جمله کلبه های روستایی و خانه های کوچک ییلاقی بهتر نشود، گردشگری پا نخواهد گرفت و به سطح استانداردی کشورهای موفق نخواهد رسید.

یک کلبه و خانه کوچک ییلاقی می بایست نیازهای گردشگر ان رابا توجه به مدت اقامت شان از نطر بهداشتی و سلامتی بخوبی تامین نماید تا رضایت گردشگر از پولی که هزینه سفر می نماید ،براورده شود.
زیباسازی و توازون محیط بیرون محل گردشگری ، و سالم نگه داشتن طبیعت ، تلاش مداوم درحفظ آثار باستانی و تاریخی وفرهنگی در قالب موزه ها و مکان های تاریخی تحت نظارت دایره های گردشگری و تشکل های تخصصی ، حفظ معماری ها وبناهای قدیمی ازجمله خانه های مجاور، میادین ، مغازه ها ،حفظ بافت قدیمی شهرها و روستاها توسط شهرداری ها و دوایر گردشگری و فرهنگی در توسعه میزان بازدید ومیزان بالای خرید گردشگران در سفر موثر است.

گردشگران دربسیاری از کشورهایی که گردشگری در ان به یک صنعت تبدیل شده ، درواقع مشتری های فصلی هستند که به بهترین شکل سرویس های لازمه را دریافت کرده و مشتری ها نیز بابت دریافت خدمات کیفی مزد مناسبی به تولید کنندگان سرویس ها پرداخت می کنند.

در این موارد کشورهای سوئیس ، اطریش ، بعضی مناطق خوش اب و هوا و سواحل ایتالیا و اسپانیا ، یونان ، جنوب فرانسه وبخصوص مالتا موفقیت بسیار زیادی کسب کرده اند. ناگفته نماند این کشورها از سالها پیش زیرسازهای صنعت گردشگری را بخوبی و بتدریج با مدیریت علمی وعملی فراهم نموده و بخش زیادی از شهروندانشان در این بخش بطور تخصصی شاغل هستند و درامد کسب می کنند. پیشرفت وتوسعه صنعت گردشگری دراین کشورها متاثرازتقویت وتوسعه علم مدیریت ودانش های تخصصی گردشگری درحیطه عملی و کاربردی در جذب گردشگران و ارائه خدمات خوب بوده.
بطور مثال فقط خوش آب و هوا بودن یک منطقه برای جذب توریسم کافی نیست بلکه حفظ بافت های قدیمی شکیل ،مکانی برای به نمایش گذاشتن نما و زندگی وسنت های بومی هر روستا و شهرستان مورد بازدید گردشگر، قدمت تاریخی یک منطقه با توجه به موزه ای که قابل تماشا باشد و یا بناهای قدیمی که مرمت شده و دیدنش جالب باشد، امنیت گردشگر و رعایت بهداشت محیط از عناصر مهم توسعه صنعت گردشگری بومی است.

مدیر رستورانی که میزهای رستورانش کثیف و خیس ،مملو از زباله و مگس باشد ، همه این موردها برای دفع حتی گرسنه ترین مشتری ها ( گردشگر) کافی است و نباید تعجب کند ،درامد و کسب و کارخوبی ندارد. یا بطور مثال رستوران پیتزایی که دکور و مبلمان شکیلی دارد و سرویس دهنده ها نیز آدم های خوش برخورد و مودبی هستند. ولی شام و نهار و نوشیدنی ها عاری از کیفیت است، نمیتوانند درجذب توریسم موفق عمل کنند. ایندسته رستوران ها حتما باید به دنبال یک مشاورخبره که از فوت و فن مدیریت و اداره رستوران مطلع باشد، بوده و برای بهبود کسب و کاراز او مشاوره و کمک عملی دریافت کنند تا به سرعت نواقص کسب و کارخود را رفع نموده و نیازهای مشتریان خود را بخوبی براورده سازند. خدمات خوب همانند کالای خوب امروزه از ارزش بسیاری برخوردار است.
ممکن است یک سفره خانه بظاهر ساده پشت بازار، متروک وغیر قابل تصور، بعلت دست پخت بسیارعالی ، بهداشت و تمیزی محیط وپذیرایی گرم و رسیدگی مداوم به میهمان ها، جایی برای سوزن انداختن توی این سفره خانه نباشد.
آشنایی به نوع سرویس ها و دادن بهترین سرویس به هر دسته ازمیهمانها خود از عوامل واسرارموفقیت ،جذب مشتری های دائمی وبالارفتن درآمد رستوران وهتل ها در دراز مدت است. هتل هایی که هنوز با ملافه های رنگ و رورفته و مد پنجاه سال پیش اداره میشوند ، خلوت و کم مشتری خواهند ماند . یکی از مهمترین کار مدیران هتل توجه به نقطه قوت وجاذبه های فرهنگی محیط طبیعی و استفاده از انها در ساختار هتل شان است. مثل شاه عباسی اصفهان که با بنای سنتی ، یکی از زیبا ترین هتل های جهان است . مدیران هتل ها هرجند وقت لازم است به کشورهای موفق در گردشگری سفرکرده وبا بررسی کیفیت هتل هایی که در این کشورها فعالیت می کنند ،در امر سرویس دهی از شیوه های موفق انها بهره برده وهرچند وقت برای کارکنان خود برنامه آموزش تخصصی و شغلی تدارک ببیند. رضایت مشتری با دادن سرویس خوب تامین میشود.
بسیاری از مشتریان حوصله ووقت جست و جو زیادی را ندارند ،وقتی جای خوبی را پیدا کنند واز آن رضایت داشته باشند ،مشتری دائمی شده و حتی به دوستان و آشنایانشان نیز این محل را معرفی و توصیه می کنند.

گنجینه غذایی شهرها و روستاهای ایران، نیاز به جمع آوری ونشردارد.

جمع اوری دستور و نسخه های تهیه غذاها ، نوشیدنی ها ی همه روستا و شهرهای ایران بعنوان آثار نامحسوسی فرهنگی بعنوان یکی از بزرگترین دست آوردها و کارهای فرهنگ ایرانی حتی برای مصارف داخلی فوق العاده است. امید است سنگ بنای این کار بدست دانشکده های علوم تغذیه و بخش گردشگری و هتل داری ودانشجویان علاقه مند گذاشته شود.
بخشی آموزشی گردشگری میتواند در گردآوری مجموعه مدون همه دستوروطرز تهیه غذاهای خانگی و محلی وبومی از طریق ساکنین مسن و جوان در هر روستا و شهرستان سامان دهی نماید . جمع آوری این مجموعه عظیم درتمامی شهرستان ها و روستاها بشکل کتاب و یک سری مجموعه طلایی کتابهای آشپزی ایرانی از همه نقاط ایران ، برای توسعه ورشد هتلداری وتوفیق رقابت غذاهای ایرانی در سطح کشورهای بین المللی بسیار موثر است.
قدم دوم تاسیس مدارس آشپزی ایرانی با زیر مجموعه های تخصصی غذاهای بومی استانی در حفظ این میراث نامحسوس فرهنگی موثرو مفید است و با بودن اینهمه دستورهای پخت غذاهای عالی ایرانی ، جایی برای تقلیید از کشورهای دیگر نمی ماند. غداهای یک کشور یکی از مهمترین بخش مهم جاذبه های گردشگری است.
تا قبل از اینکه بخش بزرگی از این علم به زیر خاک رفته و نابود شود ، با جمع آوری دستورهای غذایی میتوانیم درحفظ ان بکوشیم . زیرا از نظر جامعه شناسی ، در گذشته جوامع بوسیله چهارچوب های فرهنگی خود همه این داده ها نامحسوس را به نسل های دیگر منتفل میکردند ولی امروزه بعلت تحرک بیش از مثل باد و طوفان بخشی از این منابع فرهنگی به دست فراموشی سپرده میشوند و دنیای مدرن از این فرصت استفاده کرده و کالاهای فرهنگی خودرا قالب می کند. یکی از بهترین راه نگهداری ضبط شفاهی و کتبی این دستاوردهای فرهنگی است. بخش دیگر جایگزین کردن ان در یک نهاد آموزشی وبرنامه های آموزشی کلاسیک است. بخش سوم استفاده به روز از این تجارب و دانش در قاموس زندگی روزانه و خانواده هاست. تا این میراث کهن و باارزش به دست آیندگان برسد .
---------------------

موقعیت جغرافیایی ایران در روی کره زمین
کره زمین بوسیله خط استوا به دو نیمکره شمالی و نیمکره جنوبی تقسیم میشود. ایران در نیمکره شمالی قراردارد.وقتی از قطب شمال تا قطب جنوب یک دایره ای رسم شود ، کره زمین با این روش به دو نیمکره شرقی و نیمکره غربی تقسیم میشود . آغازو مبداء تقسیم کره زمین به دو نیمکره شامل تکه شرقی و تکه غربی از نقطه گرینویج (بدلائل سلطه کشور انگلیس) قرار داده شده . کشور ایران در روی نیمکره شرقی قرار دارد
---------------------

موقعیت جغرافیایی ایران در روی کره زمین از چهار جهت


ترجمه آزاد مطالب زیر از مولف / منبع گزارش ویکی پدیا

Der nördlichste Punkt von Iran liegt auf 39° 47′ nördlicher Breite und befindet sich in etwa auf dem gleichen Breitengrad wie Palma de Mallorca (Spanien).

شمالی ترین نقطه ایران روی 39.47درجه نوار شمالی کره زمین قرار دارد. یعنی
ایران همسان مناطقی مثل پاله ما و مالورکا در کشور اسپانیا( در قاره اروپا )قرار گرفته .

Der südlichste Punkt liegt auf 25° nördlicher Breite und befindet sich in etwa auf dem gleichen Breitengrad wie Doha (Katar).

جنوبی ترین نقطه ایران در مدار 25 درجه نوار شمالی کره زمین قرار دارد. و همسان دوحه در کشور قطر قرار گرفته .

Der westlichste Punkt liegt auf 44° 02′ östlicher Länge und damit in etwa auf selber Länge wie Bagdad (Irak).

غربی ترین منطقه ایران در 44.02 درجه روی نوار شرقی کره زمین قرار دارد. یعنی تقریبا همردیف( روبروی) شهر بغداد واقع در عراق قرار گرفته.

Der östlichste Punkt liegt auf 63° 20′ östlicher Länge und damit ungefähr auf selber Länge wie Herat (Afghanistan)

شرقی ترین منطقه ایران در 63. 20 درجه نوار شرقی کره زمین قرار دارد یعنی همردیف و روبروی شهر هرات در افعانستان قرار گرفته.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
نمایش پستها:   
ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک صفحه 1 از 1

فهرست انجمن‌ها » گردشگری و میراث فرهنگی ساوه و روستاهای آن » بررسي صنعت گردشگري و توريسم از ديدگاههاي گوناگون
پرش به:  



شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید
شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید
شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید


Home | Forums | Contents | Gallery | Search | Site Map | About Us | Contact Us
------------------------------------------------------------------------

Copyright 2005-2009. All rights reserved.
© by Aftabgardan Cultural Center : Aftab.cc