تاریخ: دوشنبه 24 بهمن 1384 - 12:41 عنوان: تاريخچه بناب قيز قلعه و آيين پرست
کاربر نیمه فعال
عضو شده در: 2 آذر 1384 پست: 290
امتياز: 7580
تاريخچه بناي قيز قلعه , و آيين آب پرستي
صدها سال پيش از آنكه اسلام، دلهاي جهانيان را تسخير كند، ايرانيان باستان عناصر اربعه حيات را كه عبارت بودند از آب خاك، آتش و باد محترم و مقدس ميدانستند. و براي هركدام از آنها فرشتگان يا ايزدان خاص موكل بر آنها قائل بودند. و براي ستايش و عبادت آنها نيز معابد با شكوهي بنا ميكردند. بعد از آتش شايد مهمترين اين عناصر آب و فرشته موكل بر آن آناهيتا (ناهيد) بوده است.
آري ايرانيان باستان عبادت ناهيد (آناهيتا) را يك فريضه ميدانستند و با احداث معابد با شكوه آن هم روي كوهها و ارتفاعات، به عبادت اين فرشته پاك كه مظهري از ذات يگانه هستي و پروردگار تواناي جهانيان بود ميپرداختند. شكوه ساختمان اين معابد و قرار گرفتن آنها روي كوهها، نشانهاي از روح والاي پرستش آنان داشت. چنانكه ساختن گنبدهاي با شكوه و مقصورهها و منارههاي رفيع دوران اسلامي نشانه از خضوع معماران و عبادت بندگان خالص و با ايمان دارد. قبل از اسلام معابد آناهيتا در كشور ايران فراوان ساخته شده است.
اكنون بايد گفت يكي از شهرهايي كه پيش از اسلام انديشه ستايش ناهيد، در آنجا رواجي تمام داشته، همين شهر ساوه بوده است، تا جايي كه يكي از معابد با شكوه آناهيتا نيز در 23 كيلومتري جنوب غربي ساوه وجود داشته و دارد كه امروز به نام قلعه دختر يا قيز قلعه معروف است. اين قلعه دختر يا ناهيد روي كوههاي اندس ساوه قرار گرفته و مشرف بر درياچه ساوه بوده است. يعني در همين پاي كوه و قصر، زماني درياچه ساوه وجود داشته كه بعداً در زمان پيامبر گرامي اسلام (ص) خشك گرديده است. و امروز بقاياي آن يعني زرين رود كهن يا قرهچاي كنوني در اين دشت جاري است كه سد غدير ساوه بر روي آن احداث شده است.
در طبقه فرازين قصر كه كاربري آن عبادتگاه و برگزاري مراسم مذهبي و رسمي بوده است، نشانههايي از آيين احترام به آب و آناهيتا بر جاي مانده است. از آن جمله بنايي شبيه محراب ( شابد مهرآب) رو به درياچه ساوه و پشت به قبله كنوني مسلمين بر جاي مانده است.چنانكه گفته شد آيين احترام به آناهيتا در همه جاي ايران رواج داشته، چنانكه بناها، قلعهها، كوهها، درهها، رودخانهها و پلهاي منسوب به دختر در همهجاي ايران و حتي خارج از ايران ( قلعه دختر باكو و ملطيه در تركيه) وجود دارد.
در 5 كيلومتري ساوه روستاي طرازناهيد قرار دارد كه همان تاريخ قم نوشته كه بايستي نام خود را وامدار آناهيتا باشد.
اما مطلب اينجاست كه نشانههايي نيز وجود دارد كه آيين ستايش آب در بعضي بلاد به خصوص در ساوه به افراط كشيده شده، تا جايي كه برخي عقايد جاهلي و شرك آلود هم با آن اختلاط شده است. چنانكه برخي منابع نوشتهاند: ساوجيان كهن سالانه دو نفر را در آب درياچه غرق ميكردند ( به اصطلاح خود قرباني ميكردند.)
واضح است عقايد اين چنيني بوي شرك و كفر به مشام ميرسد كه با فطرت توحيد خواه و عدالتجوي انساني راست نميآيد. بنابر آنچه گفته شده شايد به اين دليل باشد كه همزمان با تولد پيامبر گرامي اسلام (ص) آب درياچه ساوه به طور يكسره خشك گرديه است.
تاریخ: چهارشنبه 21 بهمن 1388 - 22:03 عنوان: پاسخ به «تاريخچه بناب قيز قلعه و آيين پرستش آب»
شروع فعالیت
عضو شده در: 20 بهمن 1388 پست: 14
امتياز: 400
با تشكر و سپاس تمام از مقاله جالبي كه نوشته بوديد نكاتي هم به ذهنم رسيد كه برايتان ارسال مي كنم....
وقتي كه تاريخ ايران را بررسي مي شود به چند پديده جغرافيايي مهم بايد توجه كرد. 1. منطقه جفرافيايي گرم ايران، ايران در مداري گرمتر از مداري بعدي خود است . در مدار بعدي هم ميزان رطوبت هوا بيشتر است و هم مقدار بارش بارانها متوالي و بيشتر است. در ساو ه بنا بر مداري كه قرار دارد رطوبت و اب زودتر تبخير مي شود. دوم توجه به زمين شناسي و خاك شناسي و دوران هاي زمين شناسي است. توجه ديگر به اب و هواي نيمه كويري ساوه است. بايد از خود پرسيد
ايران و بخصوص ساوه داراي چه دوره هاي زمين شناسي بوده؟ وضعيت گسل ها چگونه بوده؟ چه مواد اتشفشاني تا به امروز قابل رويت است؟ مقدار بارش باران در اين منطقه در مقايسه با استانهاي كشور و كشورهاي ديگر در چه حد متوسط است؟ ميزان خشكي هوا بطور متوسط سالانه چقدر است ؟ وقتي كه اين واقعيت ها كاملا بررسي شود انوقت ارتباط ان با خشكسالي ها و زلزله ها روشن مي شود. زلزله هاي مختلفي كه در هر قسمت ايران رخ داده را مي توان تا حدودي در تاريخ ايران رديابي كرد. بايد پرسيد ايا در ساوه هم اثار زلزله ديده مي شود يا نه؟ ايا سنگها و مواد اتشفشاني از وجود اين واقعيت دلالت نمي كنند؟ يك زمين شناس و خاك شناس مي تواند بخوبي به اثار و بقاياي اتشفشاني منطقه ساوه را تشريح كند. مواد اتشفشاني و سنگها و گدازه ها و مواد اهكي و چشمه هاي فراوان اثاري از اين رويداد ها را نشان مي دهند. در كنار اثار مخرب زلزله به خاك خوب و مرغوب و حاصلخيزي بايد اشاره كرد كه مخصوص مناطق اتشفشاني است . ساوه و روستا هاي اطراف ان به اين خاطر داراي خاك مرغوب و حاصلخيز است كه قابل مقايسه با يونان و كرت و ايتاليا و مناطقي ار سيسل و اسپانيا مي باشد. در اين كشورهاي نامبرده هم علارغم حاصل خيزي مسئله اتشفشانها تا امروز اين كشورها را تهديد مي كنند. البته بسياري از اتشفشانها خاموش هستند ولي برخي هر دم ممكن است كه طغيان كنند.
يكي از علل زلزله ها هم جابجايي گسل هاست. حال وقتي اين حوادث رخ مي دهد مي تواند با يك پديده تاريخي هم همزمان بوده باشد . زلزله خيز بودن مناطق ايران و تركيه و ارمنستان و حركت كسل ها دائم با خود خرابي ها و خساراتي را همراه دارند كه تا به امروز هم ادامه دارند. در مورد خشكسالي هم در سيستم اب و هوايي يك منطقه باز بنا بر طبيعت اب و هواي يك منطقه مي تواند از قواعد چندين ساله پيروي كند تا دوباره سالهاي بازندگي اغاز شود. همان گونه كه در داستان يوسف در مصر 7 سال خشكسالي بوجود مي ايد بعد از اين 7 سال دوباره در مصر بارندگي مي شود و مردم مي توانستند به كشاورزي اقدام كنند و از قحطي نجات يابند. در ايران هم بخاطر اينكه بزرگترين طبقه در ايران كشاورزان بوده اند ، مسئله اب بخصوص در مناطق نيمه كويري مركزي از يك نقش حياتي در زندگي برخوردار بوده بخاطر شدت اين نياز خواه و ناخواه عقايد ديني را هم شديدا تحت تاثير قرار مي داده . چنانچه مي بيينم كه در پرستش ايرانيان و درخواست از خدا با دعاي براي باران همراه مي شود. براي ريزش باران هم دعا مي كردند هم نماز به پا مي داشتند. نماز باران در بين شيعيان تا امروز هست. در نيايشهاي نعج البلاغه بنده به نيايش حضرت علي( ْع) هم به دعاي باران بر خورد كردم. درعربستان هم مثل ايران مركزي اب تا به امروز نقش حياتي داشته. قدرت شخصيت و جوانمردي حضرت علي ( ع) را در موقعي مي بينيم كه وقتي كه ايشان را خانه نشين كرده اند. به كار چاه كني مشغول است و چاهي پر اب بعد از كندن ها پيدا مي كنند. هر فردي در مدينه و مكه مي داند كه يك چشمه اب به ارزش امروزي يعني كشف يك چاه نفت! ايشان فقط با همين يك رقم چاه اب مي توانستند يكي از ثروت مند ترين و پولدارترين رئيس قوم خود شوند اما ايشان با توجه به اينكه خانه نشين اش كرده اند و زندگي پر از قناعتي دارند بر مي خيزند و اين چاه اب را براي عموم خيرات مي كنند. اين نقش جوانمردانه و بزر گ وارانه ايشان است كه براي خدا در ان سرزمين خشك بهترين ها يعني به بيان اروپائيان « طلاي سفيد » را به خداوند پيشكش مي كنند.اين رسم زيباي سقاگري هم در ساوه بوده و هست و اين سنت يعني ساوه ايي ها به پيروي مولاي خود بهترين ها را در راه خدا پيشكش مي كنند انهم اب خنك بوده ! انچه را كه شمر از امام حسين دريغ كرد. اب و حفظ اب با خود صنعت نفيس كوزه گري را به همراه داشته براي حفظ و خنك كردن اب صنعت كوزه گري در مناطق مركزي رونقي شديد داشته اند و ساوه ايي ها يكي از بهترين كوزه گران بوده اند. به اين خاطر هم در ساوه به اب اهميت فراوان مي داده اند و ايران كشوري بوده كه در مناطق مركزي ان پيچيده ترين قنات و كانالهاي ابي تاسيس مي شود. كه در تاريخ جهان والاترين است. ابياري مصنوعي كانالي يك وسيله عقلي براي حل مشكل بارندگي بوده.
مطلبي كه در مورد خانواده ساوجي ها عرض فرموديد بر اساس كدام سند تاريخي موثق است؟ اگر واقعا سندي هست در اينجا مطرح كنيد تا بنده از ابهام در ايم. اگر نه تقوا اقتضا مي كند كه خيلي مواقب كلام خود نسبت به هر شخصي باشيم ..... با پوزش نمي خواهم ناراحت شويد اما بنده چگونه يك حرفي بدون سند موثق در مورد يك شخص ايي را قبول كنم. در قران امده است كه براي حرف تان در مورد اشخاص سند و شاهد عرضه كنيد...... موفق باشيد
شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید شما نمی توانید در این بخش رای دهید شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید