شنبه 29 آذر 1393

   
 
 پرسشهای متداول  •  جستجو  •  لیست اعضا  •  گروههای کاربران   •  مدیران سایت  •  مشخصات فردی  •  درجات  •  پیامهای خصوصی


فهرست انجمن‌ها » آشنايي با آداب و رسوم ساوه و روستاهای آن » سرقت اسناد و اشياء باستاني در جهان

ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک
 سرقت اسناد و اشياء باستاني در جهان « مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی » 
نویسنده پیام
Aliabadi
پستتاریخ: چهار‌شنبه 6 مرداد 1389 - 09:47    عنوان: سرقت اسناد و اشياء باستاني در جهان پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2241

blank.gif


امتياز: 59540

سرقت اسناد و اشياء باستاني در جهان
[size=18][size=18]بخش هايي كه با كلمه مولف تمام ميشود از نويسنده مقاله است و بخش هايي كه ادرس اينترنتي در پايان دارند از ان سايت نقل و قول شده
اسناد تاريخي مهمترين بخش اسناد فرهنگي و هويت يك كشور است كه به بيگانگان تعلق ندارد . زيرا يادگارهاي يك ملت از تاريخ و فرهنگ و زندگي پيشين اش است
يكي از عوامل اسيب رسان به اثار فرهنگي و باستاني ملي ايران در چند صده گذشته بوسيله دول قاجار و پهلوي صورت مي گيرد . كه اين دول پاي بيگانگان را به اين پهنه فرهنگ ملي باز مي كنند ونمونه بارز اين سرقت ها و بردن بي حساب و كتاب اين اثار بيشمار ايران به موزه ويكتوريا انگليس و مجموعه هاي خصوصي انگليس و ساير كشورهاست . لزوم تصويب قوانين روشن در مورد باز پس گيري و حفاظت از اين اثار و اسناد ملي در داخل ايران و تدوين قوانين مجازات سنگين نيز براي قاچاقچيان لازم است. راه حل دوم هم تشكيل كميته حقوقي فني بين الملل با حضور باستان شناسان مجرب براي هر استان از اقدامات پيشگيرنده است تا بااقدامات حقوقي لازم اين اسناد ملي به ايران برگردانده شود و يا مانع خروج گردد يكي از راههاي مثبت هم موزه سازي شهري و ثبت و حفاظت بومي ايمن سازي ان است. راه حل ديگر در صورت عدم تحويل امانات ايران تعيين مجازات هاي دراز مدت فرهنگي شامل وضع قوانين و سخت گيري هاي لازم در اين زمينه است. راه حل چهارم استفاده از رسانه هاي ملي و گزارش هاي كامل و مصور و پخش گزارش به مردم است تا افكار عمومي ايران از رفتار و عدم تعهد كشوري و سازمان وابسته ان نسبت به اثار تاريخي ايراني اگاه شوند. گزارش زير از جام جم گوشه هايي از قراردادهاي ننگين قاجار و رفتار باستان شناس انگليس را با اثار فرهنگي تاريخي ايرانيان بازگويي مي كنند مولف

اين قرارداد‌ها آنقدر سبك مغزانه بوده كه در دنياي باستان‌شناسي فاجعه از آن بالاتر نمي‌توان تصور كرد. به عنوان مثال در قراردادي، در قبال كاوش‌هاي باستاني مقرر مي‌شد بخشي از طلا و جواهرات كشف شده به درگاه ملوكانه شاه قاجاري برود و مساوي با آن به كشف‌كننده آثار تاريخي مي‌رسيد و از كشور خارج مي‌شد. در اين زمينه حتي روايات بسيار مستند ديگري نيز وجود دارد كه مي‌توان به موردي اشاره كرد تا شايد عمق فاجعه در اين زمينه مشخص شود

همسر يكي از نخستين كاوشگران آثار تاريخي در دوره قاجاريه را كه خود نيز در زمينه كشف آثار تاريخي در ايران دستي در كاوش داشته است پس از كاوش‌هاي باستاني در محدوده تخت‌جمشيد هرچه تلاش مي‌كند نمي‌تواند يك قطعه بزرگ از سرستون‌هاي تخت جمشيد را كه براي حمل به سمت بندرعباس و خروج از ايران مي‌رفته، داخل مجموعه عظيم آثار كشف كرده خود جا دهد.

او پس از اين ماجرا با ديدن اين وضع با عصبانيت فراوان با تيشه و چكش به جان سر ستون مي‌افتد تا به هر حال بتواند تكه‌اي از آن اثر را به عنوان سهم خود از كاوش از كشور خارج كند. اين يك داستان يا يك رويا نيست، بلكه قسمتي از خاطرات اين باستان‌شناس انگليسي است كه اكنون چند بار نيز تجديد چاپ شده است

کد:
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100872933906


[size=18][color=blue]تصاحب اثار فرهنگي بوسيله موزه ويكتوريا

استعمار انگليس از قرن 18ميلادي به بعد نه تنها در بعد اقتصادي ، بلكه در بعد فرهنگي هم به حقوق ملل جهان احترام نگذاشته. عمل دزدي يك عمل غير انساني و خود خواهانه است كه نشانگر تمايل بزه كارانه در يك انسان است. اين عمل غير انساني است. در كتاب مقدس مسيحيان، طبق ده فرمان امده كه... دزدي نكنيد ....همسايه ات را محترم دار و به اموال همسايه ات حرص و طمع نورز، در فكر تصاحب ان مباش.. در يك كلمه اي انسان خوب جرم نكن!. ده فرمان ابتدائي ترين قوانين انساني بودند كه با عمل به انها زندگي مسالمت اميز اجتماعي بين ملل ميسر مي شد. چون ملل هم به نوعي همسايه هم محسوب مي شوند . مولف

Ich bin der Herr, dein Gott.

1.Du sollst keine anderen Götter haben neben mir.

2. Du sollst den Namen des Herrn, deines Gottes, nicht unnütz gebrauchen

3.Du sollst den Feiertag heiligen

4.Du sollst deinen Vater und deine Mutter ehren

5.Du sollst nicht töten
6.Du sollst nicht ehebrechen

7.Du sollst nicht stehlen

8.Du sollst nicht falsch Zeugnis reden wider deinen Nächsten

9.Du sollst nicht begehren deines Nächsten Haus

10.Du sollst nicht begehren deines Nächsten Weib, Knecht, Magd, Vieh noch alles, was dein Nächster hat

2. Mose 20, 2-17 und 5. Mose 5, 6-21

ترجمه: ده فرمان از كتاب مقدس

من خداي تو هستم

يك = هيچ خدايي جزمرا مپرس و خدايان ديگر را در كنار من قرار مده

دو = هيچ گاه نام خداي خود را براي امور بي ارزش استفاده مكن

سه = در روز تعطيل مرا نيايش كن

چهار=پدر و مادرت را محترم و گرامي دار

پنجم= قتل مكن

ششم= پيمان زناشويي را مشكن و به ان خيانت مورز

هفتم= دزدي مكن

هشتم = شهادت دروغ مده

نهم= به انچه همسايه ات دارد غبطه نخورطمع نورز و حرص مبر

دهم = به زن همسايه ات نظر نداشته باش،( و بر انچه همسايه ات دارد طمع نورز) نه به زنش نه به خدمتكارمردش نه به خدمتكار زنش نه به حيواناتش و نه به هر چه كه همسابه ات مالك ان است(همسايه ات را محترم شمار



ده فرمان از كتاب مقدس، فصل دوم موسي ايات 20، 17- 2

فصل پنجم كتاب موسي ايات 6 تا 21


کد:
http://www.kirchenkreis-aachen.de/wir/Glaube/Gebote.html


اما عده ايي ازاروپائيان مانند انگليسي ها بعد از رنسانس و بخصوص از قرن 18 ميلادي كتاب مقدس و ده فرمان خود را بوسيدند وبه كناري نهادند ومي بينيم كه در قرن 17 و 18 و 19 و 20 برخلاف ده فرمان رسوم جديد دزدي غارت و قتل و حرص و طمع جاي تشديد مي يابد وانها به سقوط اخلاقي عظيمي دچار گشتند و دست به دزدي هاي سيستماتيك ملل زدند. بطوري كه در چندين سال پيش پاپ روم از مردم جهان بخاطر اين كشتارها ي وسيع جهان مسيحيت در كشورهاي اسيايي و افريقايي) عذرخواهي مي كند. اماركشتارها وجنگ هاي استعماري توسط اروپائيان را در اين قرنها جامعه شناسان و تاريخشناسان بررسي كنند. بر سر تصاحب و تقسيم كشورهاي جهان به برادران خود در اروپا هم رحم نكردند. كشتارها و جنگها در داخل اروپا يعني جنگ اول و دوم جهاني بقدري شديد بودند كه زيگموند فرويد اميدش را به انسانيت به مقدار زياد از دست ميدهد و در اين سالهاست كه بخاطرشدت اين كشتارها و جنگها تحقيقاتش معطوف غريزه مرگ مي شود و جلوه هاي بيشماري از اين غريزه را شناسايي مي كند. انگليسي ها بعنوان دارنده گان قوي ترين ارتش نيروي دريايي اروپا برخلاف حكم ده فرمان به قلمرو همسايگان اسيايي( از جمله خاورميانه ايران، هند و غيره) ، افريقايي هجوم مي برند و از اين گذربعنوان مثال ( هند، چين، وساير كشورهاي ديگر اسيايي مزارع پنبه و كتان و ابريشم كارخانه هاي ريسندگي انگليس را تشكيل مي دهند وبا هرچرخش چرخهاي صنعتي كشورهاي اسيايي بيشتر استثمار مي شوند. حقوق همه اين ملل در چند صده پايمال و برسميت شنا خته نمي شوند. كشوري مانند ايران و هند و كشورهاي ديگر بايد براي بدست اوردن استقلالشان تلاش كنند. منابع نفتي و فلزات و منطقه استراتژكي ايران بخاطر عبورراهها به سوي اسيا و بخصوص هند هر دو مد نظر بريتانيايي ها بود و از اثار باستاني سراسرايران هم صرف نطر نمي كنند. با لشكر كشي هاي يك طرفه استعمار انگليس نه تنها ذخاير اقتصادي اين ملل را به تاراج مي برند بلكه در بعد فرهنگي هم با ولع تمام اثار تاريخي و فرهنگي ملل اسيايي و افريقايي را هم به تصرف خود درمي اورد و تا به امروز هم كه قرن بيستم ويكم است با تدوين انهمه قوانين واثار انقلاب فرانسه و خلق فلسفه احترام به حقوق انسان توسط جان لاك و ژان ژاك روسو و منتسكيو هيچگونه احترامي به حقوق ملل دراين زمينه ديده نمي شود و علارغم تمام قوانين كه در مورد حقوق ملل و حقوق انسان بعد از جنگ جهاني دوم ترسيم و تصويب كردند هنوز هم كه هنوز است اثار فرهنگي و باستاني كشورهاي كهن از اسيب انها در امان نيست و بسياري از كشورهاي اسيايي و افريقايي قرباني سياست هاي غير انساني هستند. يك پارادكس و دو گانگي عيني در عملشان نسبت به رعايت حقوق اوليه انسانها ديده مي شود كه در فرهنگ غربي به دوپلمورال( تناقض اخلاقي، دوگانگي اخلاق، دورويي، تناقض بين حرف و عمل) معروف است. اين دوپلمورال محور فلسفه اخلاقي انگليس باكشورهاي اسيايي وافريقايي در چند صده اخير است. موزه ويكتوريا مجموعه ايي است با 13 ميليون اثار تاريخي كه بخش اعظم ان از كشورهاي مختلف اسيايي بخصوص از بخش قديمي ترين تمدن يعني بين النهرين ايجاد شده ميدهد. ديگر موزه هاي كشورهاي متمدن غربي! هم انباشته از اثار به تاراج برده شده است و براي جبران اين كجروي ها و حذف دوپلمرال بايد اين اثار و اسناد ملي به كشورهايشان برگردانده شود كه كه شامل پس دادن اثارباستاني ايران هم ميشود مولف

اين موزه در سال 1753 با نمايش مجموعه اشياء باستانی آقای سلوان تاسيس شد و تا کنون همواره در حال توسعه و افزايش جذابيتهای آن بوده است. امروزه موزه بريتيش بزرگترين موزه جهان است که فضای نمايشی آن مساحتی در حدود 75 هزار متر مربع و يکصد گالری جمعا به طول 2.3 کيلومتر را در برمی گيرد. شايان ذکر است که مجسمه های عظيم مرمرین الجين (Elgin Marbles) که از روی ديوارهای معبد پارتنون در يونان به بريتانيا آورده شده و بازگرداندن آن مدت دويست سال است که موضوع بحث و جدل دولتهای بريتانيا و يونان است، در اين موزه نگهداری و به معرض تماشا گذاشته می شود. همچنين قطعاتی متعلق به برخی از عجايب هفتگانه دوران باستان: اسب مرمرينی از مقبره ماسول و بخشی از يکی از ستونهای معبد آرتميس در يونان باستان و نمونه های اعجاب برانگيز ديگری از ساخته های دست بشر بويژه از تمدن مصر در اين موزه قراردارد.

اقلامی چون حمام سنگی به دست آمده از شهر باستانی"عور"، پايتخت سومر و به گفته اي نخستين شهر بزرگ تاريخ، بقایای انسان "ليندو" (Lindow Man) که حدود ۲۳۰۰ سال پس از قربانی شدن در مراسمی مذهبی، از درون مرداب بيرون کشيده شد و همچنين کتيبه رشيد (Rosseta Stone) که مبنای ترجمه خط تصويری مصريان قرار گرفت. اين موزه 13 ميليون قطعه اشياء باستانی را از همه تمدنهای مهم جهان بويژه تمدن يونان،مصر،بين النهرین، پارس، هندوچين را دربردارد. مجسمه شيرهای بالدار عظيم که متعلق به تمدن دجله و فرات است و مجسمه های فرعونی متعلق به تمدن رود نيل و ستونهايی از تخت جمشيد و دهها قطعه اثر از دوران باستان و دوران اسلامی ايران از جمله آثار اين موزه است.
در سالهای 1800 تا 1850صدها اثر بی نظير از ساحل رود نيل جمع آوری و با کشتی به موزه لندن منتقل شده است. شايد بسياری از مردم جهان از ويژگی منحصر به فرد تمدن مصر بی اطلاع باشند و آن اينکه در سرزمين پهناور مصر، باران نمی بارد و يا بندرت آنهم در سواحل مديترانه ای باران می آيد بنا براین تمدن مصر ناگزير تنها در حاشيه و امتداد رود نيل شکل گرفته است و اين موضوع باعث دسترسی آسان بيگانگان به تمدن مصری بوده است.

گالری شماره 4 موزه بريتيش به آثار تمدن مصر اختصاص دارد که در آن 110 هزار شی از تمدن فرعونی به نمايش گذاشته شده است. گالری شماره 18 مربوط به تمدن يونان – رم يکصد هزار قطعه را در برمی گيرد. گالری شماره 7 اشيا تمدن بين النهرين 290 هزار قطعه را دربرمی گيرد که مربوط به تمدن آشوری – بابليون سومری و پارسی است. لوحه حقوق بشر کوروش ( Cyrus Cylinder ) در اين گالری نگهداری می شود. بخش تمدن جمشيديان(The Achaemenid) گالری تمدن پرشيا – و عربيا 13 هزار قطعه و تمدن اسلامی 40 هزار قطعه اشيا ء را در بر دارد.

کد:
http://www.hamshahrionline.ir/news-42367.aspx


بخش تمدن ايران باستان در گالري تمدن پرشيا است که 13 هزار قطعه اثر باستان را شامل مي شود و گالري تمدن اسلامي 40 هزار شئي را در بر دارد
کد:
http://www.qudsdaily.com/archive/1388/html/5/1388-05-12/page18.html



اگر به طول مثال به موزه لوور در پاريس برويد براي ديدن ان بايد چند روز وقت صرف كنيد. فقط براي ديدن اثار تمدن ايران يك روز كامل وقت لازم است. امدن اين اثار به اينجا خود داستانهاي بسيار از نوع سطر هاي اول مقاله دارد. كه نتيجه بذل و بخشش ها و مجوز دادن هاي حكام بي درايتي مثل فتحعلي شاه قاجار و ناصر الدين شاه قاجاروبخصوص خاندان پهلوي است كه بسيار دم از ناسيوناليته ايراني مي زدند و در تاريخ مي بينيم كه بر خلاف اين ادعاها مهمترين اسناد تاريخ و فرهنگ ايران يعني اثار باستاني ما قلمرو باستان شناسان انگليسي، امريكايي و اروپائي ميشود و اسناد تاريخ ايران يعني اشياء باستاني بوسيله باستان شناسان انگلبسي، امريكايي يكراست به موزه هاي بريتانياو امريكايي ارسال مي شود وبسياري از اين اثار تا به امروز هم به جهانيان عرضه نشده و از روي غرض هاي سياسي در انبارهاي اين كشورها مي پوسد و از ان رونمايي نمي شود ودر معرض افكار عمومي جهان قرار داده نمي شودو جا دارد كه جامعه فرهنگ افرين ايران از چنين فضايي راضي نباشند . زماني اين كشورها مجبور خواهند شد كه اين اثار باستاني ايراني را به ايرانيان برگزدانند وچه به جا و عاقلانه است كه زودتر اين اقدام را انجام دهند. اين منابع فرهنگي نه تنها به تك تك ايرانيان تعلق دارد بلكه ابزار كارمحققان و دانشگاهيان ايراني است مولف

تاراج آثار باستاني فرهنگي ـ دوره پهلوي اول مملو از گزارشات داخلي و خارجي مبني بر خروج ميراث فرهنگي كشور به دست عوامل انگلستان است. در يك مورد با موافقت شخص رضاخان اموال فرهنگي ايران توسط "سر اورل اشتاين " مأمور موزه لندن و هربرت مارشال از مأموران انگلستان به بريتانيا برده شده است
سانسور محموله‌هاي پستي ـ در دوره ‌پهلوي اول كه پست در اختيار انگلستان بود،‌گزارشات فراواني مبني بر سانسور محموله‌ها توسط انگليسي‌ها وجود دارد كه حتي ارباب حكومت نيز از آن ناراضي بودند

خبر گزاري فارس 88/11/14 - 15:27
کد:
http://www.farsnews.net/printable.php?nn=8811141245



آثار ايراني در موزه‌هاي جهان

سر سرباز هخامنشي در موزه آرميتاژ نگهداري مي‌شود يا نقش برجسته ارابه‌ران از پلكان شمالي آپادانا در جولاي سال 1811 توسط رابرت گوردون، از اعضاي هيأت سياسي سر گور اوزلي از تخت جمشيد انتقال داده شد. جالب آن است كه سر اسبان اين نقش توسط سر گور اوزلي به پسرش هديه شد كه وي اين اثر تاريخي ايران را در سال 1985 به موزه ميهوي ژاپن فروخت تا نشان به آن نشان باشد كه تمدن ايراني حتي به مذاق مردمان كشور آفتاب تابان نيز خوش آمده است.

البته در موزه ميهوي ژاپن يك حجاري ديگر از تخت جمشيد وجود دارد؛ نقش اسبان ارابه است كه اثري در جاي خود منحصر به فرد به شمار مي‌رود.

البته در اين ميان، موزه‌هاي آمريكايي نيز بي‌نصيب نيستند تا جايي كه نقش برجسته ملازمين تخت جمشيد هم اكنون در موزه متروپوليتن نيويورك نگهداري مي‌شود و در عين حال قطعات سنگي تخت جمشيد همچون نقش برجسته سرباز هخامنشي، نقش برجسته يك نجيب زاده مادي و 2 هديه آور و نقش برجسته يك ملازم در موزه بوستون نگهداري مي‌شوند.

در موزه بروكلين نيز در اين زمينه آثار منحصر به فردي نگهداري مي‌شود كه از آن جمله مي‌توان به نقش برجسته نگهبان هخامنشي اشاره كرد. قطعه سنگي ديگري از تخت جمشيد به همراه نقش برجسته يك خدمتكاردر موزه ديترويت موجود است.

اما در ميان تمام موزه‌هاي دنيا، شايد موزه شرق شناسي دانشگاه شيكاگو يك استثناست. رديفي از شيرهاي غران تخت جمشيد همراه سر ستوني از تخت جمشيد و سر ستون ايوان شمالي كاخ صد ستون، اكنون در موزه دانشگاه شيكاگو نگهداري مي‌شوند اما شاهكار اشياي باستاني ايراني در اين موزه را شايد بتوان سر سنگي گاو نر از جبهه شرقي رواق شمالي كاخ صد ستون دانست كه شايد بي‌مثال‌ترين اثري است كه با آن عظمت در دنياي باستان مي‌توانسته خلق شود.

در چند سال گذشته تلاش‌هايي از سوي كشورمان براي بازپس گيري آثار تاريخي كشورمان صورت گرفته است

.مهدي نورعليشاهي
گروه فرهنگ و هنر


کد:
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100872933906


هرچند وقت مقداري از اين اثار به چوب حراج زده مي شود وبعضي ثروتمندان با عقده ه حقارت فيل گونه اين اسناد تاريخي را مي خرند و به خاطر چشم و هم چشمي همسايه پولدار و همكار ثروتمندشان توي اطاق پذيرايي شان به نمايش مي گذارد تا حداقل چيزي از همسر خود كه يك انگشترو گردنبد برليان چند ميليون دلاري در انگشت و گردن دارد كم نياورند. به هرحال پولدارها هم مشكلات خودشان را دارند ! و با چند ثانيه زحمت نوشتن يك چك خود را مزين به چند هزار سال تمدن بشري مي سازند ! ويا از طريق قاچاق به اين اشياء باستاني دست مي يابند وحال شرح گزارش اين وقايع مولف



انگليسي ها از بازگشت آثار تاريخي به کشورها نگرانند
ايرنا: روزنامه ديلي تلگراف چاپ لندن درباره پيامدهاي احتمالي راي دادگاهي در انگليس درخصوص استرداد يک قطعه سنگ باستاني تخت جمشيد به ايران هشدار داد.اين نشريه انگليسي در گزارشي راي احتمالي دادگاه به سود ايران را باعث ايجاد نگراني شديد در موزه ها نسبت به آغاز روندي براي تصاحب مجدد آثار باستاني از سوي کشورهاي اصلي آنها توصيف کرده است. ايران از سال 2005 و پس از تلاش يک زن فرانسوي براي فروش قطعه سنگي حکاکي شده متعلق به تخت جمشيد ، روندي قضايي را براي تصاحب دوباره اين قطعه شروع کرده است .ديلي تلگراف نوشت : اين زن فرانسوي 85 ساله که دنيس برند نام دارد، در سال 1974 اين قطعه سنگ را از يک حراجي در نيويورک خريداري کرده است و آن را در سالن پذيرايي خود به نمايش گذاشته بود. برند در سال 2005 تلاش کرد با انتقال اين سنگ حکاکي شده به لندن آن را در مرکز حراجي مشهور «کريستي» به فروش برساند اما آغاز روندي قضايي از سوي ايران براي پس گرفتن اين اثر تاريخي به سرقت رفته ، منجر به توقف حراج آن تا مشخص شدن راي دادگاه شده است . اين قطعه سنگ باستاني شامل نقشي از يک سرباز دوره هخامنشي و متعلق به پله هاي شرقي تالار پذيرايي رسمي کاخ تخت جمشيد است. با وجود اين ، ديلي تلگراف هرگونه راي دادگاه انگليس به سود ايران را به انفجار «بمب هسته اي در بازار خريد و فروش آثار باستاني و عتيقه» و موجب نگراني شديد موزه ها در سطح جهان تعبير کرده است.
چهارشنبه 27 دي 1385


کد:
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100004127711


سر سرباز هخامنشي كه قرار بود در انگليس به حراج گذاشته شود يا آن كه مجموعه الواح هخامنشي كه در موزه شرق شناسي شيكاگو نگهداري مي‌شود و قرار شد به نفع يك يهودي به حراج گذاشته شود نمونه‌هايي از تلاش‌هايي بود كه در اين زمينه صورت گرفت، اما هيچ كدام به نتيجه نرسيد.

.مهدي نورعليشاهي
گروه فرهنگ و هنر


کد:
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100872933906


انگليس قرارداد كنوانسيون فرهنگي(1970) يونسکو را امضا، كرده و طبق ان متعهد هستند مانع ورود اشيا، و اسناد تاريخي و باستاني قاچاق به كشورشان شوند و جلو هرگونه قاچاق را هم موظف اند بگيرد.

كنوانسيون فرهنگي يونسكو بايد قوانيني هم براي اصلاح اين لغزشهاي تاريخي كشورهاي نامبرده در گذشته و در زمان حال بينديشد .تا همه اثار كشورهاي مورد غارت و قرباني به مبدا، و زادگاه اوليه شان برگزدانده شوند و قوانيني هم براي جلو گيري از قاچاق جهاني صادر كند. زيرا عمل قاچاق اشياء باستاني و اسناد تاريخ ملي دزدي است و عملي كيفري بوده و جرم محسوب مي شود كه خلاف حقوق ملتهاست وفرهنگ هر ملتي حق دارد به زندگي فرهنگي خود در شكل كتاب و نشريات تاريخي و موزه ها در كشورش ادامه دهد. نياز به قوانين كيفري و ابزارهاي حفاظتي استاندارد شده براي حفظ فرهنگها از اين اسيب ها لازم است . از طريق تصويب و عمل به كنوانسيون هاي بين المللي هر نوع خريد از بازاهاي سياه اثار باستاني در جهان براي موزه ها و اشخاص جرم محسوب شده و ممنوع شود. كنوانسيون هاي بين المللي يونسكو براي خريداران اعم از موزه و غير موزه هم كيفر هايي سنگين در نظر گرفته شود. توجه به حفظ حقوق ناسيون ها در ارتباط با اثار باستاني بومي شان مهمترين وظيفه فرهنگي يونسكو و هر سازمان ديگر در اين راستا است مولف

تاراج ميراث ملي ايران توسط اسرائيلي‌‌ها

«... اسرائيل به صورت يكي از مراكز بين‌المللي خريد و فروش آثار باستاني ايران درآمده است به همين علت تجار خارجي عقيده دارند كه‌آثار باستاني ايران را مي‌توان به قيمت مناسب در اسرائيل خريداري كرد. در دو سال اخير حدود 2000 ظرف سفالي املش به اسرائيل آورده شده و موزه‌هاي بزرگ فرانسه، انگلستان و آمريكا و موزه‌هاي بسيار ديگر، مساعي فراواني براي جمع‌آوري اين آثار به كار بسته‌اند...»
قسمتهائي از گزارش روزنامه «داوار» چاپ اسرائيل ـ 15 آذر 1342
يكي از زواياي پنهان روابط ايران و اسرائيل و درواقع يكي از نتايج حضور جدي اسرائيلي‌ها در ايران، تاراج ملي ايران بود كه به واقع هيچ نامي غير از تاراج نمي‌توان بر آن نهاد. جالب اين است كه اين مسأله در دورة اقتدار حكومت باستان‌پرست پهلوي اتفاق افتاده است. آثار باستاني و اشياء عتيقه ايراني در ميزان و حجم بسيار زياد به اسرائيل منتقل مي‌شد، در مجموعه‌هاي خصوصي نگهداري مي‌گرديد يا به موزه‌هاي اسرائيلي ارائه شده و به نمايش در مي‌آمدند و يا توسط بعضي افراد به موزه‌هاي بزرگ جهان منتقل مي‌شدند. مطلبي كه در يكي از نشريات اسرائيلي به چاپ رسيد تأسف هر ايراني را بر مي‌انگيزد: «اسرائيل به صورت يكي از مراكز بين‌ المللي خريد و فروش آثار باستاني ايران درآمده است. به همين علت تجار خارجي عقيده‌ دارند كه آثار باستاني ايراني را مي‌‌توان به قيمت مناسب در اسرائيل خريداري نمود... طي دو سال اخير در حدود 2000 ظرف سفالي املش به اسرائيل وارد شده و اين مقدار 80 درصد كليه آثار املش را كه به معرض فروش گذارده شده، تشكيل مي‌دهد. .....در حالي كه موزه‌هاي بزرگ فرانسه، انگلستان و آمريكا و نيز موزه‌هاي بسيار ديگر، مساعي فراواني براي خريد آثار املش به كار مي‌برند
يكي از افرادي كه نقش مهمي در انتقال آثار باستاني ايران به اسرائيل داشت شخصي بود به نام ايوب ربانو. وي در طي 45 سال تقريباً در تمام نقاط ايران دست به عمليات حفاري زد و بزرگترين مجموعه ‌آثار باستاني ايران را گردآورد كه برخي از آثار آن در جهان بي‌نظير بوده و ارزش آن مجموعه به 5/4 ميليون ليره اسرائيلي مي‌رسيد. 2
موزة بتصئيل اسرائيل، مجموعه آثار ايراني را به نمايش مي‌گذاشت در موزة مزبور آثار ايران، مربوط به دوره‌اي شامل قرن چهارم قبل از ميلاد تا نيمه قرن 18 بوده است. اين مجموعه شامل ظروف سراميك، برنز، ظروف مذهبي، آلات جنگي،‌ظروف نقره و طلا، از دورة هخامنشي و ساساني و نيز آثار زيادي از دورة‌ اسلامي بود. 3
در گزارشي كه از نمايندگي ايران در تل‌آويو در سال 1344 در مورد كلكسيون ايراني موجود در موزه اسرائيل ارسال شده آمده است: «كلكسيون مربوط به هنر ايراني در موزه اسرائيل در نوع خود يكي از مهمترين كلكسيونهاي جهان مي‌باشد. به عقيده كارشناسان، ارزش آن سه ميليون دلار است. در اين كلكسيون آثاري وجود دارد كه بهايي براي آنها نمي‌توان تعيين كرد زيرا در جهان منحصر به فرد مي‌باشند... در ظرف دو سال، كلكسيوني كه در اورشليم متمركز گرديد، شامل آثاري 3000 ساله از دوران ماقبل تاريخ تا قرن شانزدهم بود...» 4
در سال 1345 نمايشگاهي از آثار باستاني ايران از طرف محسن فروغي5 در اسرائيل برگزار شد. اين نمايشگاه شامل لوازم شكار و مجسمه‌ هاي سفالي بود كه قدمت آنها به هزاران سال بالغ مي‌شد. تعداد اين آثار 300 عدد بوده و در يكي از موزه‌هاي اسرائيل به نمايش گذاشته شد. وي از اينكه توانسته بود پس از 2500 سال از انتشار منشور كوروش از وي پيروي كند اظهار سربلندي و افتخار كرده بود. 6
ميزان اشياء عتيقه و باستاني ايران در اسرائيل و به ويژه در موزة ملي بتصئيل در حدي بود كه مدير اين موزه طي نامه‌اي كه تسليم نمايندگي ايران در تل‌آويو نمود درخواست كرد كه دو تن از افرادي كه در اصلاح و تعمير آثار باستاني ايران تخصص دارند به اسرائيل اعزام شوند و خواستار آن شده كه اين امر در آينده‌اي نزديك انجام شود. 7
برگزاري نمايشگا‌‌ه‌هاي متعدد از اشياء باستاني ايران در اسرائيل، توجه بعضي از مقامات حكومتي را به خود جلب كرد و البته اين مسأله فقط در حد جلب توجه باقي ماند. براي مثال در سوم بهمن 1347 وزير خارجه (اردشير زاهدي) طي نامه‌اي به وزارت فرهنگ و هنر، با اشاره به نمايش بعضي اشياء باستاني ايران در موزه اسرائيل مي‌نويسد: «در مورد نحوة خروج اين اشياء از ايران اطلاعي در دست نيست ولي مرتباً در چمدان‌هاي يهودياني كه به اسرائيل مي‌روند اشياء عتيقه ايراني، بخصوص نسخ خطي كتب مختلف، مخفي شده و بدون جلوگيري پليس، وارد اسرائيل مي‌شود...» 8 اين سند نشان دهندة اوج بي‌خبري و بي‌توجهي مقامات حكومت در قبال ميراث ملي ايران مي‌باشد.
يكي ديگر از افرادي كه نقش بسيار فعال و مرموزي در زمينه سرقت اشياء عتيقه از ا يران به اسرائيل داشت، يعقوب نيمرودي وابستة نظامي اسرائيل در ايران بود. در كتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوي دربارة نيمرودي چنين آمده است: «يعقوب نيمرودي مأموريت خود را در ايران به پايان رسانيد، ولي باكتري ايراني به او سرايت كرد. خانه او در ساريون با قالي‌ها و نقاشي‌ها و ساير آثار هنري [ايراني] دقيقاً شبيه خانه‌اي است كه در ايران در آن سكونت داشت. در اين خانه فضاي خاصي وجود دارد و آن اطاقي است كه به سبك اصفهان تزئين شده و سراسر آن با آثار ايراني تزئين شده است. هر شخصيت ايراني كه براي بازديد به اسرائيل مي‌آيد و در اين اطاق از او پذيرايي مي‌شود، خود را در خانه خود احساس مي‌كند. گنج واقعي در خانه ‌آقاي نيمرودي كلكسيون آثار باستاني و به ويژه ظروف سفاليني از املش متعلق به 3000 سال قبل از ميلاد همچنين آثار باستاني دوره اسلامي (700 سال قبل) وجود دارد. بدون شك خانه نيمرودي يك مركز فرهنگي و هنر اصيل ايراني محسوب مي‌شود كه آثار آن طي سالها تلاش خريداري شده[!]».9
يعقوب نيمرودي تا آخرين ماههاي سلطنت پهلوي با حمايت موساد محموله‌هاي «سري» خود را از مرزهاي ايران عبور مي‌داده است. طبق اسناد موجود بخش عظيمي از اين محموله‌ها آثار باستاني و اشياء عتيقه‌اي بوده كه توسط نيمرودي و سرويس جاسوسي اسرائيل از ايران به سرقت مي‌رفت. عملكرد نيمرودي در ايران بخشي از يك شبكه وسيع بين‌المللي بود كه به قاچاق آثار باستاني و هنري براي روچيلد‌ها مي‌پرداخته است. 10
در تاريخ 27/1/1357 اداره كل هشتم ساواك به رياست ساواك چنين گزارشي داد: «در تاريخ 14/1/2537 از سرويس مركزي اسرائيل در تل‌‌آويو شخصي به نام اورهام پير تلفني با منزل روبن مرخاو، رابط سرويس زيتون تماس گرفت و اظهار داشت: شخصي به نام يعقوب نيمرودي كه قبلاً در تهران بوده ولي اكنون ميليونر است امروز مي‌خواهد پيش ما [به اسرائيل] بيايد و با خودش چيزهايي دارد كه ما نمي‌خواهيم با آنها اين طرف و آن طرف بگردد و كاري كنيد كه او راحت از تهران خارج شود. رابط سرويس در جواب، از مافوق خود آقاي پير پرسيد كه يعقوب نيمرودي با چه گذرنامه‌اي و ويزايي وارد شده است و ‌آنگاه گفت: هواپيماي ال عال يك ساعت و نيم ديگر پرواز مي‌كند چرا موضوع را قبلا ً و همان موقع كه به او گذرنامه داده‌ايد اعلام نكرده‌ايد زيرا تلفني نمي‌شود در اين باره اقدام كرد...». 11




شنبه 4 مهر 1388

کد:
http://www.rasekhoon.net/article/show-39645.aspx

قاچاق و باندهاي دزدي وابسته به كشورهاي بيگانه


اسفند سالروز بازگرداندن درب مسجد جامع ابيانه در ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۶۷ شمسی درب قديمی مسجد جامع ابيانه که به سرقت رفته و تا نزديک مرز نيز منتقل شده بود بازگردانده و در مکان قبلی خود نصب گرديد

کد:
http://kashanleader.blogfa.com/post-624.aspx



- با دستگيری فردی که اقدام به حفاری‌های غيرمجاز در شهرستان تحت جلگه خراسان رضوی کرده بود، آثار باستانی وهنری مربوط به دوره قاجار وسده سوم تا هشتم هجری کشف شد

سرهنگ دوم سيد کاظم حسينی با اعلام این خبر گفت: با گزارش انجام حفاری‌های غيرمجاز در يکی از روستاهای شهرستان تحت جلگه، ماموران انتظامی تحقيقات گسترده‌ای را برای دستگیری حفار غيرمجاز آغاز کردند و با شگردهای پليسی و اطلاعاتی موفق به شناسايی اين متهم شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان تحت جلگه افزود:با هماهنگی مقام قضايی، منزل متهم مورد بازرسی قرار گرفت که در اين بازرسی يک خمره بزرگ با قدمت 200 ساله مربوط به دوره قاجار، يک عدد تنگ سفالی بدون لعاب با نقش‌های زيگزاگی و هندسی مربوط به دوره اسلامی قرن سوم تا هشتم هجری، يک جلد کتاب به نام اسکندرنامه با چاپ سنگی به تاریخ 1317 هجری مربوط به دوره پهلوی، 2تکه ظروف کاسه سفالی با لعاب شيری و فيروزه‌ای مربوط به قرن سوم الی هشتم هجری و پایه ظرف شيشه‌ای دارای قدمت تاريخی کشف و ضبط شد.

سرهنگ حسينی خاطرنشان کرد: قدمت اين آثار توسط کارشناسان اداره ميراث فرهنگی شهرستان نيشابور مورد کارشناسی قرار گرفته و تاييد شده است که جزء آثار باستانی و تاريخی است. سه شنبه 31 فروردين 1389


کد:
http://www.hamshahri.org/news-105586.aspx



انگليس و كشورهاي ديگر هم نبايد نگران پس دادن اسناد و اثار باستاني ملي كشورهاي قرباني باشند .زيرا اين اثار و اسناد ملي متعلق به مردم بومي هر كشور است و قسمت اعظم از تاريخ و فرهنگ دارنده گان ان را تشكيل ميدهدو سر سوزني از اين اثار غير انگليسي به انگليسي ها تعلق ندارد بلكه به ناسيون صاحب ان متعلق است. اگر كشورهاي اسيايي و افريقايي هم اسناد تاريخي و باستاني انگليس ها را بطور مثال لباسهاي شواليه هاي باستاني و گنجهاي باستاني كلان انگليس را در موزهايشان نگهداري مي كردند انوقت مي شد به انگليسي ها حق داد. تا بحال فقط شاهد يك قدم اصلاحي در اين مسير از سوي مقامات انگليس بوده ايم وهنوز هزاران قدم بايد مسئولان فرهنگي و ملي انگليس در اين مسير براي جبران گذشته بردارند. مولف



تحويل دهها کاشي تاريخي سرقت شده از ايران

دهها قطعه کاشي متعلق به آرامگاه تاريخي سلطان شهاب الدين ابن احمد واقع در شهرستان آمل که چندي پيش از کشورمان به سرقت رفته بود، پس از کشف در انگليس تحويل سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن شد.به گزارش ايرنا، اين کاشي هاي تاريخي عصر امروز با حضور مقامات پليس متروپليتن لندن و تعدادي از ديپلمات ها و خبرنگاران ايراني، تحويل سفارت جمهوري اسلامي ايران در انگليس شد تا به کشور بازگردانده شود. سيد علي موسوي کارشناس حقوقي سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن به خبرنگار ايرنا گفت: اين کاشي ها حدود 600 سال قدمت دارند که چندي پيش از آرامگاه سلطان شهاب الدين ابن احمد سرقت و بصورت غيرقانوني از کشور خارج شده بودند

وي افزود: اين آثار تاريخي و فرهنگي پس از انتقال از دبي به لندن قرار بود از سوي برخي موسسات فعال در زمينه خريد و فروش عتيقه جات در لندن به حراج گذاشته شوند که ما متوجه اين مساله شديم و موضوع را از طريق مقامات انگليسي پيگيري کرديم.

کارشناس حقوقي سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن اظهارداشت: اموال فرهنگي ياد شده پس از شناسايي و احراز خروج غيرقانوني آنها از ايران و ارائه اسناد و مدارک مثبته مبني بر تعلق اين آثار تاريخي به کشورمان توسط پليس متروپليتن لندن توقيف شدند.

موسوي گفت: پس از پيگيري هاي لازم امروز با همکاري دفتر پليس بين الملل (اينترپل) در لندن و همچنين بخش هنر و عتيقه جات پليس لندن اين اشيا تاريخي پس گرفته شد و بزودي براي تحويل به سازمان ميراث فرهنگي به داخل کشور منتقل خواهند شد. [/size]

[/color][/size]
شنبه 09 خر[/size]داد 1388 - ساعت 22:25
کد:
http://www.jamejamonline.ir
/

این مطلب آخرین بار توسط Aliabadi در جمعه 24 شهریور 1391 - 15:59 ، و در مجموع 4 بار ویرایش شده است.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
تشکرها از این تاپیک
Aliabadi از این تاپیک تشکر میکنم 
Aliabadi
پستتاریخ: پنج‌شنبه 7 مرداد 1389 - 08:03    عنوان: استرداد اموال تاريخي و باستاني ايران پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2241

blank.gif


امتياز: 59540

[size=18]اميد غنمي»، مدير دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري درباره عدم حضور ايران در همايش بين‌المللي مصر به CHN گفت: «از برگزاري اين همايش اطلاعي ندارم و حتي دعوت‌نامه‌اي نيز دريافت نکرده‌ايم. از سوي ديگر برنامه‌هاي اين همايش نيز براي ما ارسال نشده است.»

با اين‌حال کشور ايران در همايشي که به اتحاد ميان کشورهاي داراي سابقه تاريخي براي بازگرداندن آثار تاريخي خود منجر مي‌شود شرکت نکرده است و به نظر مي‌رسد که تا اين لحظه از ايران دعوت به عمل نيامده است.

ماجرا استرداد اموال تاريخي ايران، طي 5 سال گذشته بخشي از اخبار مهم ميراث فرهنگي جهان محسوب مي‌شده و تا کنون تلاش‌هايي دراين‌باره انجام شده است. از جمله اين اخبار مهم مي‌توان به تلاش‌هاي ايران در جهت بازگرداندن الواح گلي تخت‌ جمشيد در دانشگاه شيکاگو آمريکا و همچنين آثار غارت شده جيرفت اشاره کرد.

پيش از اين دادگاه فدرال ايالت "ايلي نوي" آمريکا در روز هفتم تير ماه سال 1385 حکم داد که آثار تاريخي متعلق به دولت ايران که در دانشگاه شيکاگو در ايالت ايلي نوي به امانت گذاشته شده حراج شود تا از درآمد حاصله به خانواده‌هاي پنج شهروند آمريکايي که نه سال پيش در انفجاري در بيت المقدس جان باختند غرامت پرداخت شود.

اين حکم که پس از پيگيري دولت ايران از درجه اعتبار ساقط شد، واکنش‌هاي متعدد بين‌اللملي به همراه داشت و بسياري از باستان‌شناسان بزرگ دنيا نسبت به آن اعتراض کردند. هرچند پس از آن دولت ايران تلاش‌هايي در جهت بازگرداندن اين آثار انجام داد ولي هنوز اين الواح گلي در دانشگاه شيکاگو نگهداري مي‌شوند.

اين الواح گلي پيش از انقلاب و در پي کاوش‌هاي باستان‌شناسي در برج و باروي تخت جمشيد کشف شده و در همان زمان طي قراردادي با حکومت وقت ايران، به طور امانت و براي مطالعه از کشور خارج شد و تا کنون به ايران بازگردانده نشده‌اند.

البته ماجراي بازگرداندن آثار تاريخي ايران به کشور به همين الواح محدود نمي‌شود و فروخته شدن سر سرباز هخامنشي در يکي از گالري‌هاي انگلستان يکي ديگر از ماجراهاست.

سنگ برجسته سر سرباز هخامنشي پس از كشف مجموعه تخت جمشيد از سوي گروه پژوهشي هرتزفلد، در تاريخ نامعلوم توسط سارق يا سارقيني از کشور خارج شد. از‌آن زمان تا 20 آوريل 2005 هيچگونه اطلاعي از سرنوشت اين سنگ در دست نبود. در اين تاريخ خبر حراج قطعه سنگ موصوف از سوي مؤسسه كريستبز لندن منتشر شد که بلافاصله پس از انتشار خبر حراج سازمان ميراث فرهنگي براي توقيف حراج و درخواست استرداد آن به ايران و تخت‌جمشيد (محلي كه در آن خلق شده و بدان تعلق داشت) تلاش‌هايي را آغاز كرد. اما در تاريخ 29 مارس 2007 دادگاه لندن حكم به نفع دارنده فعلي اثر صادر كرد.

در اين ميان مي‌توان به تلاش‌هايي در جهت بازگرداندن آثار به سرقت رفته جيرفت در طي حفاري‌هاي غيرمجاز و قاچاق اشياء باستاني نيز اشاره کرد که البته بخشي از آثار خارج شده دوباره بازگردانده شد

شرکت کنندگان در اين همايش از يونسکو خواسته اند معاهده جديدي درباره ممنوعيت مالکيت آثار باستاني توسط کشورهاي ديگر وضع کند. در حال حاضر موزه‌ها و گالري‌ها بهترين خريدار آثار تاريخي هستند و گفته مي‌شود که اگر اين مراکز دست از خريد آثار تاريخي بردارند، دزدي هم کمتر مي‌شود.

در سال‌هاي اخير، مقامات مصري براي بازپس گرفتن آثار باستاني سرزمين خود قدم‌هاي موثري برداشته‌اند؛ تا جايي که مسوولان موزه لوور سرانجام بخش‌هايي از ديوارنگاره‌اي متعلق به يک قبر کهن را به مصر پس فرستادند. از سوي ديگر مصر درصدد پس گرفتن سنگ "رزتاست" که بيش از 200 سال است در موزه بريتانيا قرار دارد. اين کشور خواهان بازپس گيري نيم تنه 3400ساله "نفرتيتي" که در موزه برلين نمايش داده مي‌شود نيز هست.

در حال حاضر يونان نيز مي‌خواهد از موزه بريتانيا "سنگ‌هاي مرمر" پارتنون را باز پس بگيرد و پرو در تکاپوي پس گرفتن گنجينه "اينکا" از دانشگاه ييل در ايالات متحده است.[/size]




۱۳۸۹/۱/۲۱ [code]http://www.chn.ir/news/?section=2&id=51392[/code]


این مطلب آخرین بار توسط Aliabadi در جمعه 24 شهریور 1391 - 15:49 ، و در مجموع 5 بار ویرایش شده است.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: پنج‌شنبه 7 مرداد 1389 - 08:06    عنوان: باستان شناس متعهد پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2241

blank.gif


امتياز: 59540

دکتر "عزت الله نگهبان" علاوه بر ايجاد تحولات مهم باستان‏شناسي در ايران بخشي از زندگي حرفه‏اي خود را صرف مبارزه با فروش اشياء باستاني کرد

ميرعابدين کابلي"، باستان‏شناس پيشکسوت و يکي از شاگردان مرحوم نگهبان..... افزود: «پسر اشرف پهلوي يکي از بزرگترين قاچاقچيان اشياء عتيقه و باستاني در ايران بود و زماني که مرحوم نگهبان رئيس دانشکده ادبيات دانشگاه تهران بود، عليه خريد و فروش اشياء عتيقه جنگيد و در اين راه دست پسر اشرف پهلوي را از ادامه فروش آثار باستاني ايران کوتاه کرد.»

کابلي گفت: «دکتر عزت الله نگهبان در حدود سال 1304 متولد شد و پس از اخذ مدرک دکتري باستان‏شناسي از آمريکا در سال 1337 به ايران آمد و در دانشگاه تهران مشغول به کار شد. وي از آن پس تحول بزرگي در باستان‏شناسي ايران به وجود آورد.»

وي گفت: «در سال 1347 مرحوم عيسي بهنام که مديريت گروه باستان‏شناسي دانشگاه تهران را بر عهده داشت بازنشسته شد و دکتر نگهبان مدير گروه باستان‏شناسي دانشگاه تهران شد. از آن پس وي با گرفتن تپه زاغه، قبرستان و سگزآباد در دشت قزوين، 20 واحد درسي عملي براي دانشجويان باستان‏شناسي ايجاد کرد و تحولي جديد در دروس باستان‏شناسي دانشگاه تهران به وجود آمد.»


۱۳۸۷/۱۱/۱۶

کد:
http://www.chn.ir/news/?section=2&id=49880


این مطلب آخرین بار توسط Aliabadi در جمعه 24 شهریور 1391 - 15:45 ، و در مجموع 1 بار ویرایش شده است.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: پنج‌شنبه 7 مرداد 1389 - 08:25    عنوان: سال 1386 قاچاق اثار باستاني ساوه ، ساوه در ليست حفاظت پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2241

blank.gif


امتياز: 59540

خروج اشياي تاريخي، اسناد و مدارك قديمي معضلي است كه هرچند در آغاز انقلاب و دوران دفاع مقدس به آن توجه چنداني نمي‌شد، ولي بعد از آن، به‌دنبال حساسيتي كه برخي مسؤولان نسبت به ارزش و اهميت اشياي تاريخي داشتند، به مرور، احساسات فرهنگي و تاريخي مردم برانگيخته شد. با اين حال، هنوز برخي شركت‌ها كه فعاليت رسمي دارند، از طريق گمرك آثار هويتي ايران را به خارج از مرزها منتقل مي‌كنند!

كارشناس اشياي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مرزهاي خروجي اين اشيا را مبادي خروجي دريايي و هوايي از طريق گمرك زميني و امانات پستي ارزيابي و بيان كرد: در طول 10 سال بعد از انقلاب، در برنامه‌ي اول و دوم توسعه‌ي كشور، ميراث فرهنگي در ايران حذف و ناديده انگاشته شد. اين سال‌ها، فرصتي مناسب براي قاچاقچيان بزرگ بين‌المللي بود كه به‌راحتي مي‌توانستند، مقادير زيادي را از اشياي تاريخي به خارج از كشور منتقل كنند.

حسن قراخاني بهار كشف يك قطعه سنگ از تخت جمشيد (پارسه) را در فرودگاه در سال 1369 آغاز توجه دوباره به آثار تاريخي ايران دانست و افزود: پس از آن، وزارت اطلاعات با پي‌گيري‌هاي مستمر حدود 60 هزار شيء عتيقه و نفيس را از 43 قاچاقچي بزرگ بين‌المللي كشف و ضبط كرد. به‌دنبال آن نيز مبارزه‌ي وسيعي براي جلوگيري از خروج آثار تاريخي ايران آغاز شد.

وي با بيان اين‌كه اين مبارزه سبب كاسته شدن حجم قاچاق اشياي تاريخي شد، ادامه داد: از آن تاريخ، جسته و گريخته قطعات كوچكي از مبادي قانوني كشف مي‌شدند.

او با اشاره به كشف محموله‌ي بزرگ قاچاق اشياي تاريخي در بسته‌بندي اثاثيه‌ي خانه در گمرك جنوب تهران كه خبر آن روز گذشته منتشر شد، اظهار داشت: متاسفانه برخي شركت‌هاي بزرگ با جلب اعتماد گمرك كشور، با نفوذ و قدرت فراوان خود و امكانات و تجهيزات كامل، اقدام به خروج اشياي تاريخي از مرزهاي آبي و هوايي ايران مي‌كنند.

كارشناس اشياي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران درباره‌ي اين محموله‌ي قاچاق آثار، تصريح كرد: يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هايي كه تحت عنوان شركت بسته‌بندي و حمل و نقل كار مي‌كند، با جلب اعتماد گمرك و به‌دليل به‌روز نبودن و عقب‌ماندگي سيستم‌هاي گمركي و نارسايي سيستم‌هاي بازبيني، اشياي تاريخي را در پوشش اثاثيه‌ي منزل بسته‌بندي كرده بود و در انبار مواد غذايي گمرك كه وضعيت بسيار نامطلوبي دارد، نگهداري مي‌كرد.

قراخاني بهار درباره‌ي چگونگي كنترل بارهاي گمرك در جريان كشف اين محموله، بيان كرد: اين موضوع توسط يكي از افراد گمرك به‌صورت اتفاقي لو رفت و هيچ تضميني براي پيدا كردن نمونه‌هاي ديگر وجود ندارد، مگر اين‌كه به‌شكل اتفاقي كسي محموله را لو دهد. همچنين شركت يادشده هر روز چند محموله‌ي بزرگ را از كالاهاي مختلف در كشتي‌ها جاسازي و به مرزهاي اروپايي فرستند.

وي در ادامه به خبرنگار ايسنا گفت: هرماه در كشورهاي اروپايي و آمريكايي پس از چاپ كاتالوگ گالري‌هاي حراجي، آثار زيادي از ايران در ميان اشياي حراجي‌ها به‌چشم مي‌خورند؛ ولي همه‌ي اين اشيا در گذشته و پيش از انقلاب از كشور خارج نشده‌اند و با اين وضعيت سيستم بازرسي و انجام كارها بايد هر روز براي اشياي از دست‌رفته‌مان حسرت بخوريم.

اين كارشناس آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ادامه داد: چند روز پيش، به‌دنبال مكاتباتي با رييس اداره‌ي پست، نسبت به فرستادن اسناد قديمي و اوراق خطي 200 ساله اعتراض شد كه چرا اين اسناد و اوراق را تحت عنوان بسته‌هاي مطبوعاتي به خارج از كشور مي‌فرستند.

وي ايران را يك منبع فناناپذير براي اشياي تاريخي دانست و اضافه كرد: ايران به‌عنوان خزانه و منبع تامين آثار فرهنگي و تاريخي براي گالري‌هاي خارجي درآمده و اين براي ايران شرم‌آور است و افت دارد.

براساس اعلام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، بزرگ‌ترين محموله‌ي قاچاق اشياي عتيقه كه از لحاظ حجم و ارزش در 15 سال اخير بي‌سابقه است، توسط ماموران گمرك در گمرك جنوب تهران كشف شد. اين محموله شامل مجموعه‌اي از اشياي عتيقه‌ي ايراني و آثار هنري اروپايي و اشياي مربوط به هنر شرق در آيين بوداست كه در پوشش اثاثيه‌ي خانه به گمرك ارايه شده بودند و قصد قاچاق آن‌را به مقصد آمريكا از طريق گمرك جنوب داشتند.

اين درحالي است كه عباسعلي روحي ـ فرمانده‌ي يگان حفاظت ميراث فرهنگي ـ در ششمين نشست رسانه‌يي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه ميزان تخريب و قاچاق آثار تاريخي نسبت به سال‌هاي گذشته به‌شدت كاهش يافته است، بيان كرد: مشكلات عديده‌اي در حوزه‌ي حفاظت ميراث از گذشته وجود داشتند كه تخريب و قاچاق آثار جيرفت، ‌ايرانشهر، ساوه و ... را موجب شدند؛ اما به جرات اعلام مي‌كنم كه از سال گذشته تاكنون حتا يك مورد سرقت از موزه‌ها و سايت‌هاي تاريخي صورت نگرفته است.

منبع گزارش ايسنا 1386 / 05/24 [/color][/size]

[code]http://isna.ir/isna/NewsView.aspx?ID=News-978531&Lang=P[/code[/size]]


این مطلب آخرین بار توسط Aliabadi در جمعه 24 شهریور 1391 - 15:53 ، و در مجموع 4 بار ویرایش شده است.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: چهار‌شنبه 13 مرداد 1389 - 15:04    عنوان: نگاهي گذرا به تاريخچه موزه و موزه داري در ايران پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2241

blank.gif


امتياز: 59540

نگاهي گذرا به تاريخچه موزه و موزه داري در ايران


نقش حياتي موزه ها در جوامع بشري نقشي بديع، ماندگار و مروج ناب ترين پديده هاي فرهنگي است. موزه ها از معدود مراكز حافظ يادگاران نسل گذشته و در حقيقت فرزندان هنر و تاريخ هستند. هر يك از اين اشيا در عين بي زباني به هزار زبان سخن مي گويند زيرا اسناد معتبري از هنر، فرهنگ و تاريخ را ارايه مي دهند.

موزه كلمه اي يوناني است كه از " موزه يون " به معناي مجلس فرشتگان الهام گرفته است. به طور كلي موزه به مجموعه اي از آثار و اشيايي اتلاق مي شود كه در محل يا عمارتي نگه داري و در معرض نمايش گذاشته شوند.

تاريخ تشكيل اولين موزه در ايران را بايد در گنجينه هاي گرانبهايي كه باستان شناسان به دست آورده اند، جستجو كرد. ايرانيان براي رهايي از آسيب بيگانگان گاهي گنجينه هاي گرانبهايي مانند كلوزر، كلماكره و مجموعه سفال ئ آبگينه گرگان را درون چاه ها و حفره ها پنهان مي كردند.

بيشترين جلوه تاريخ موزه داري ايران را در ايجاد موزه ايران باستان بايد جستجو كرد. اين موزه با 2744 متر زير بنا به دليل قدمت اشيا، در زمره يكي از موزه هاي مادر دنيا محسوب مي شود كه به سال 1316 خورشيدي افتتاح گرديد.

طراحي ساختمان اين موزه به عهده " آندره گدار " فرانسوي بود و شكل ظاهري ساختمان الهام گرفته از طاق كسري انوشيروان ساساني است.

اين موزه در برگيرنده آثار مختلفي از هزاره ششم پيش از ميلاد تا دوران مختلف اسلامي است كه در دو طبقه به نمايش در آمده است. آثار و اشياء به نمايش در آمده در موزه آيينه تمام نمايي ازفرهنگ، هنر،‌آداب و روسوم،‌باورها و اعتقادات گذشتگان و نياكان ماست و آن را تنها پل ارتباطي بين گذشته،‌حال و آينده مي توان به شمار آورد.

موزه را نبايستي مكاني دانست كه در آنجا صرفا" آثار تاريخي و باستاني به نمايش در مي آيد، بلكه تمامي نمايشكاه هاي هنري، علمي، جانوري، پزشكي، نگارخانه ها، كتابخانه ها و آرشيوها و بيشتر بناهاي تاريخي به نوعي موزه هستند. هر شيئي و اثر به نمايش گذاشته شده در موزه يا نمايشگاه زبان حالي دارد و با بيننده اش ارتباط برقرار مي كند با تعمق و تفكر مي توان زبان حال اين آثار را دريافت و از ديدگاه هاي مختلف آن را بررسي نمود.

يكي از مهمترين وظايف يك موزه برقرار كردن ارتباط فرهنگي بازديد كننده با شيئي به نمايش در آمده است. در حقيقت بايد كوشيد تا همان ارتباط وحسي را كه بين خالق يك اثر و خود وجود داشته به نوعي ديگر به بازديدكنندگان منتقل نمود كه اين امري دور از دسترس نيست.

امار نشان مي دهد كه در قرن نوزدهم فقط عده خاصي از موزه ها بازديد كرده اند. كنفرانس عمومي يونسكو در نهمين جلسه خود در دهلي ( 1956 م ) تاكيد نموده استكه بازديد ازموزه ها به ويژه براي طبقه كارگران آسان تر شود و به راه هايي كه به منظور پربار شدن و غني شدن موزه ها پيشنهاد مي شود، توجه گردد.

انواع موزه ها
موزه ها را به شكلهاي گوناگون طبقه بندي كرده اند، موزه هاي تاريخ و باستان شناسي، موزه هاي فضاي باز، موزه هاي مردم شناسي، كاخ موزه ها، موزه هاي علوم و تاريخي طبيعي، موزه هاي منطقه اي ( محلي )، موزه هاي سيار ( گردشي ) ، پارك موزه ها، موزه هاي سلاح ( نظامي )، موزه هاي انديشمندان ( خانه هنرمندان )

موزه تاريخي و باستان شناسي: ديد تاريخي دارند و بيانگر سلسله و دوره هاي تاريخي هستند . بيشتر اين آثار بر اثر كاوش هاي باستان شناسي به دست آمده اند و بيانگر فرهنگ و تمدون گذشته و تلفيق كننده علم، هنر و دانش يك ملت يا يك قوم هستند. چنين موزه هايي مادر نيز ناميده مي شوند. موزه ملي ايران ( ايران باستان )، موزه ملي ورساي در فرانسه و موزه تاريخ در واشينگتن از اين نوع هستند.

موزه فضاي باز:با ايجاد اين نوع موزه ها مي توان به معرفي يافته ها و داده هاي مهم باستان شناسي كمك بزرگي نمود. زمان يكه يك كاوش علمي باستان شناسي منجر به نتايج مطلوب و كشف آثار ارزشمند غير منقول مي شود و قابل انتقال به موزه ها نيست، با فراهم آوردن شرايط و امكانات لازم، مكان مورد نظر را جهت باز ديد عموم مهيا مي نمايند. اين امر در اصطلاح به موزه فضاي باز مشهور است. از جمله اين موزه ها مي توان به تخت جمشيد در شيراز و محوطه تاريخي هگمتانه در همدان اشاره نمود.

اين موزه ها در ديگر كشور ها مانند چين، يونان و برخي از كشور هاي اورپايي نيز معمول است. در استان خراسان محوطه تاريخ " بنديان " در گز كه داراي گچ بري هاي بسيار زيبايي از دوره ساسانيان است و همچنين محوطه تاريخي " شا ياخ " نيشابور مي توانند مكان مناسبي براي اين امر باشند.

موزه هاي مردم شناسي: فرهنگ، آداب و رسوم،‌ اعتقادات، پوشاك و سنن اجتماعي حاكم بر جامعه را نشان مي دهند. موزه مردم شناسي تهران و حمام گنجعلي خان كرمان از اين نوع هستند.

كاخ موزه ها: بنا يا اثر تاريخي هستند كه از گذشتگان به دست ما رسيده و بيانگر و ضعيت و نحوه زندگي صاحبان آن است. ممكن است در اين بنا اشياي تاريخي و نيز آثار هنري از جمله نقاشي روي ديوار،‌گچ كاري و .... وجود داشته باشد. كاخ موزه ها معمولا" در مراكز حكومتي به وجود مي آيند. هدف از تاسيس اين موزه ها به نمايش گذاشتن اثر و بناي تاريخي و نيز عبرت آموزي است. مجموعه كاخ هاي سعد آباد تهران و باغ ملك آباد مشهد از اين نوع موزه ها هستند.

موزه هاي هنري : انواع هنرهاي تجسمي و تزييني كه از زيبايي شناسي بالايي برخوردارند، را به نمايش در مي آورند و معمولا" بازديد كنندگان زيادي نيز دارند. موزه هنرهاي زيبا در تهران و موزه هنرهاي تزييني در اصفهان از اين نوع هستند.

موزه علوم و تارخ طبيعي: تجربه هاي علمي بر اساس شواهد و وسايل كاري و تاريخي طبيعي كه در بر گيرنده گونه هاي مختلف گياهي به ويژه جانوان است را به نمايش مي گذارند. موزه تاريخي طبيعي اصفهان و موزه علوم و تاريخ طبيعي مشهد از اين نوع هستند.

موزه هاي محلي يا منطقه اي: بيانگر و نمودار فرهنگ يك منطقه و يا يك محله خاص هستند و صرفا" آثار و اشياي تاريخي همان منطقه را به نمايش مي گذارند. موزه شوش، تخت جمشيد و موزه توس در خراسان ازاين نوع هستند.

موزه هاي سيار : براي پيشبرد سريع اهداف فرهنگي و به دليل عدم امكانات موجود در مناطق و شهرهاي محروم شكل مي گيرند. اين موزه هاي فرهنگ هاي گوناگون را در مكان هاي مختلف در معرض ديد عموم مي گذارند. اگر به اين نوع موزه ها توجه كافي شود، بسيار تاثير گذار خواهند بود.

پارك موزه ها : به دليل داشتن ابغاد گوناگون علمي و فرهنگي و جاذبه هاي تفريحي و آموزشي و نيز تفريحي از اهميت زياد برخورد دارند، چرا كه مسايل زيستي و طبيعي را از نزديك براي مردم به نمايش مي گذارند. ويژگي مهم اين موزه ها اين است كه عموم مردم مي توانند از ديدن آنها بهرمند شوند. در ايران ايجاد پارك موزه سابقه ندارد ولي در كشورهايي مانند چين و كره شمالي مرسوم است.

مكان هاي فرهنگي، ملي و تاريخي چون آرامگاه فردوسي در مشهد، آرامگاه عطار و خيام در نيشابور مي توانند مكان مناسبي به اين منظور باشند.

موزه هاي نظامي : روند تاريخي انواع سلاح هاي نظامي و جنگي را در معرض ديد همگان قرار مي دهند. اين نوع اشيا شامل لباس هاي نظامي رزمي، اسلحه و ديگر وسايل رزمي نيز هستند.

موزه هاي انديشمندان ( خانه هنرمندان ) براي ارج نهادن به هنرمندان، نويسندگان، مخترعان و مفاخر جامعه، معمولا" پس از در گذشتشان در خانه شخصيشان پديد مي آيد و در بر گيرنده وسايل شخصي، وسايل كار و آثار ايشان است. اين موزه ها بيشتر د ركشورهاي اروپايي مرسوم است.

خانه شكسپير نويسنده مشهور انگليسي و اديسون مخترع برق در امريكا از اين نوع است. در ايران هم خانه بزرگ مرد موسيقي " استاد ابوالحسن صبا " تبديل به موزه شده و در برگيرنده تابلوهاي نقاشي، تاليفات و اموال شخصي وي است.

منبع گزارش موزه تهران
http://www.allmuseums.com/
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
soveh
پستتاریخ: جمعه 15 مرداد 1389 - 23:34    عنوان: معرفی و یک پیشنهاد پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مديريت كل انجمن‌ها
مديريت كل انجمن‌ها

عضو شده در: 2 فروردین 1389
پست: 3528
محل سکونت: IRAN
blank.gif


امتياز: 86340

حالا که aliabadi جان از کاخ موزه سعد آباد صحبت کردند مناسب دیدم که این مجموعه تاریخی فرهنگی را تا حدودی معرفی کنم و به عزیزانی که علاقمند به دیدن موزه هایی با زمینه های گوناگون هستند پیشنهاد کنم تا از این مجموعه فوق العاده زیبا دیدن کنند و البته دوستان می توانند اطلاعات کاملتر را از سایت این مجموعه بدست بیاورند همچنین قابل ذکر است که اکنون تعدادی از این کاخ - موزه ها به دلیل تعمیرات قابل بازدید نیستند و تعدادی هم در اختیار نهاد ریاست جمهوری و مهمانان خارجی ریاست جمهوری و یک کاخ هم در اختیار بسیج خواهران است که قرار شده است تا این کاخ برای بازدید عموم آماده شود.


مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در پهنه پر طراوت کوهپایه های توچال و دره سرسبز دربند و در بخش دل انگیزی از شمال شهر تهران با مساحتی حدود صد و ده هکتار قرار گرفته است. سعدآباد از شمال با کوه های البرز ،از شرق با گلابدره ، از مغرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد.این منطقه در دوره قاجار محل استقرار و سکونت تابستانی و ییلاق شاهان این سلسه بوده و پس از کودتای 1299 خورشیدی ،در وسعتی تازه و الحاق باغ های مختلف به اقامتگاه تابستانی پهلوی اول اختصاص یافت و کاخ و کوشک هایی به مناسبت های گوناگون در جای جای این پهنه بر تافته از درختان کهن و سپیدار و سرو ، به فاصله ای از باز مانده بناهای قاجار سربرآوردند.در دوره پهلوی هجده کاخ کوچک و بزرگ در سعدآباد ساخته شد که هر یک عظمت و زیبایی زائد الوصفی از هنر و ذوق معماری ایرانی را به نمایش می گذارند.تمامی این مجموعه پس از انقلاب اسلامی تبدیل به موزه شده است . برخی از عمارت ها به شکل کاخ موزه ، همان طور که بود مانند کاخ ملت و کاخ سبز به نمایش گذاشته شده است وبرخی دیگر با توجه به ویژگی بنا ، تبدیل به موزه شدند.


فهرست کاخ - موزه‌های موجود در مجموعه سعدآباد

ساختمان بهمن (کاخ بهمن)
کاخ احمد شاهی
کاخ اختصاصی
ساختمان جمهور (کاخ ملکه مادر)
کاخ-موزه سبز (قصر سنگی، کاخ شهوند، کاخ رضا شاه پهلوی)
کاخ‌موزه سفید (کاخ ملت، کاخ شاه پهلوی)
موزه آب (دفتر رئیس تشریفات کاخ، دفتر مسئول حفاظت ارتش)
موزه استاد بهزاد (کاخ کرباس، کاخ ولیعهدی)
موزه برادران امیدوار (کالسکه خانه قجری)
موزه چهره‌های ماندگار (کاخ ملکه توران امیرسلیمانی، همسر رضا شاه پهلوی)
موزه خط و کتابت میرعماد (کاخ فرحناز و علیرضا)
موزه صنایع دستی (موزه ظروف، موزه الواح تاریخی، کاخ اشرف پهلوی)
موزه مردم شناسی (کاخ شمس پهلوی)
موزه مینیاتور استاد آبکار (کاخ لیلا پهلوی)
موزه مینیاتور استاد فرشچیان (کاخ ملکه عصمت دولتشاهی، همسر رضا شاه پهلوی)
موزه نظامی (کاخ شهرام)
موزه نگارستان (کاخ فرح پهلوی)
موزه هنرهای زیبا (کاخ سیاه، دفتر وزیر دربار شاهنشاهی)
موزه هنر ملل (گلخانه کاخ سفید، موزه هنر اختصاصی فرح پهلوی)





http://www.sadmu.com

_________________
درد من حصار برکه نیست، درد من زیستن با ماهیانی است که فکر دریا به ذهنشان خطور نکرده است. دکتر مصدق

قوانین عمومی سایت

آموزش نمایش دادن آواتار ( چهره کاربر در ساوه سرا)

نمایش دادن عکس در ساوه سرا



بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email شناسه عضویت در Yahoo Messenger [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: جمعه 24 شهریور 1391 - 15:37    عنوان: پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2241

blank.gif


امتياز: 59540

مصر مجازات قاچاق آثار تاريخي را تشديد كرد

» سرویس: فرهنگي و هنري - فرهنگ2
کد خبر: 8811-08359
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۷
مجلس مصر با وضع قانون جديدي، مجازات‌هاي قاچاق، سرقت و صدمه رساندن به آثار تاريخي را تشديد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از فرانس‌پرس، در شرايطي كه در سال‌هاي اخير، تاراج محوطه‌هاي تاريخي مصر افزايش يافته، مجلس اين كشور با تصويب قانون جديدي، مجازات‌هاي شديد‌تري را براي سرقت و قاچاق آثار تاريخي وضع كرد.

براساس قانون جديد، مجازات قاچاق آثار به خارج از مصر به 15سال زندان افزايش يافت و قاچاقچيان مجبور به پرداخت جريمه‌اي سنگين مي‌شوند. از سوي ديگر، مجازات سرقت آثار تاريخي از محوطه‌هاي تاريخي و موزه‌ها نيز به 10سال زندان افزايش يافت.

در سال‌هاي اخير، آثار تاريخي زيادي از مصر به خارج از اين كشور منتقل شده‌اند و مقصد بخش اعظم آن‌ها، ايتاليا و فرانسه بوده است.

از زمان رياست زاهي هاواس بر هيأت آثار باستاني مصر در سال 2002 ميلادي، او موفق به برگرداندن پنج‌هزار اثر تاريخي اين كشور از موزه‌ها و حراجي‌هاي ديگر كشورها شده است و در آخرين مورد، تعدادي ديوار‌نگاره‌ي چندهزار ساله كه سال‌ها پيش از مقبره‌اي در مصر سرقت شده بودند، از موزه‌ي لوور فرانسه پس‌گرفته شدند.

منبع گزارش ایسنا
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
نمایش پستها:   
ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک صفحه 1 از 1

فهرست انجمن‌ها » آشنايي با آداب و رسوم ساوه و روستاهای آن » سرقت اسناد و اشياء باستاني در جهان
پرش به:  



شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید
شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید
شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید


Home | Forums | Contents | Gallery | Search | Site Map | About Us | Contact Us
------------------------------------------------------------------------

Copyright 2005-2009. All rights reserved.
© by Aftabgardan Cultural Center : Aftab.cc