شنبه 1 اردیبهشت 1403

   
 
منو اصلی
 صفحه اصلی
 انجمن‌های گفتگو
 نقشه سایت
 آفتابگردان
 انجمن‌هاي آفتابگردان
 بخش‌ها
 مطالب شنيدني از ساوه
 گردشگري در ساوه
 گالري عکس ساوه
 نظرسنجی ها
 موضوعات اخبار
 آرشیو مطالب
 لینک‌های جالب
 منوي كاربران
 صفحه شخصی
 پیغام خصوصی
 لیست اعضا
 اطلاعات
 درباره ما
 تماس با ما
 بهترین‌های سایت

آمار سايت
 
عضویت
کلمه عبور را فراموش کرده ام

 
کاربران سایت:
مجموع: 1,573
آخرین: Mahsaaaaaaa

کاربران حاضر درسایت:
مهمان: 175
عضو: 0
مجموع: 175
موضوعات اخبار
دوستان

لوگوی ساوه‌سرا برای قرار دادن در وبلاگ یا وب‌سایت:

دوستان:

- سایت امامزاده سید اسحاق
- سایت امامزاده سید علی اصغر
- سایت روستای الویر
- سایت اداره راه و ترابری ساوه
-گردشگری استان مرکزی
- سایت روستای سامان
- وبلاگ شهر سالم ساوه
- سایت روستای احمد بیگ
- سایت روستای قارلق
- وبلاگ روستای مزلقان
- معرفي امامزاده اسماعيل
- وبلاگ روستای چلسبان
- وبلاگ روستای جمشید آباد
- وبلاگ تیم تلنگر
- وبلاگ روستای آوه
- وبلاگ روستای خلیفه کندی
- وب‌سایت روستای جوشقان
- وبلاگ روستای یل‌آباد
- نماز جمعه ساوه - وبلاگ روستای دوزج

+ برای تبادل لینک پس از قرار دادن لینک ساوه‌سرا در سایت خود، از طریق فرم "تماس با ما" به ما اطلاع دهید...

جستجو





[ بخش اصلی | ارسال مطلب | داری بیشترین امتیاز | دارای بیشترین بیننده | جديدترين نظرات ]

قضيه وفات حضرت معصومه و اهالي آن‌زمان ساوه

============

بوسیله: Hamid در: Friday, September 16

در رابطه با علت مريضى نابهنگام حضرت و مرگ زودرس آن بزرگوار گفته شده است (وسيله المعصوميه, نوشته ميرزا ابوطالب بيوك, ص 68, الحياه السياسيه للامام الرضا عليه السلام, نوشته جعفر مرتضى العاملى, ص 428) كه زنى در شهر ساوه ايشان را مسموم نمود كه اين مطلب با توجه به درگيرى دشمنان اهل بيت با همراهان حضرت و شهادت عده اى از آنها ((در ساوه)) و جو نامساعد آن شهر و حركت نابهنگام آن بزرگوار در حال مريضى به سوى شهر قم, مطلبى قابل قبول مى تواند باشد.

لينك مقاله كامل:

http://www.shareh.com/masomah/a.htm

   


Aliabadi
بوسیله: , در: Saturday, February 27
زندگینامه حضرت معصومه (س)


نام شریف آن بزرگوار فاطمه و مشهورترین لقب آن حضرت، «معصومه» است. پدر بزرگوارش امام هفتم شیعیان حضرت موسى بن جعفر (ع) و مادر مکرمه اش حضرت نجمه خاتون (س) است . آن بانو مادر امام هشتم نیز هست . لذا حضرت معصومه (س) با حضرت رضا (ع) از یک مادر هستند.

ولادت آن حضرت در روز اول ذیقعده سال ١٧٣ هجرى قمرى در مدینه منوره واقع شده است.دیرى نپایید که در همان سنین کودکى مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامى خود در حبس هارون در شهر بغداد شد. لذا از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت على بن موسى الرضا (ع) قرارگرفت.

در سال ٢٠٠ هجرى قمرى در پى اصرار و تهدید مأمون عباسى سفر تبعید گونه حضرت رضا (ع)به مرو انجام شد و آن حضرت بدون این که کسى از بستگان و اهل بیت خود را همراه ببرند راهى خراسان شدند.

یک سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عده اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع مى شد. این جا بود که آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیشان را به مردم مؤمن و مسلمان مى رساندند و مخالفت خود و اهلبیت (ع) را با حکومت حیله گر بنى عباس اظهار مى کرد. بدین جهت تا کاروان حضرت به شهر ساوه رسید عده اى از مخالفان اهلبیت که از پشتیبانى مأموران حکومت برخوردار بودند،سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتى بنابر نقلى حضرت(س) معصومه را نیز مسموم کردند.

به هر حال ، یا بر اثر اندوه و غم زیاد از این ماتم و یا بر اثر مسمومیت از زهر جفا، حضرت فاطمه معصومه (س)بیمار شدند و چون دیگر امکان ادامه راه به طرف خراسان نبود قصد شهر قم را نمود. پرسید: از این شهر«ساوه» تا «قم» چند فرسنگ است؟ آن چه بود جواب دادند، فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که مى فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ما است. بزرگان شهر قم وقتى از این خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند; و در حالى که «موسى بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعرى» زمام ناقه آن حضرت را به دوش مى کشید و عده فراوانى از مردم پیاده و سواره گرداگرد کجاوه حضرت در حرکت بودند، حدوداً در روز ٢٣ ربیع الاول سال ٢٠١ هجرى قمرى حضرت وارد شهر مقدس قم شدند. سپس در محلى که امروز «میدان میر» نامیده مى شود شتر آن حضرت در جلو در منزل «موسى بن خزرج» زانو زد و افتخار میزبانى حضرت نصیب او شد.

آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در این شهر زندگى کرد و در این مدت مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال بود.

محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام «بیت النور» هم اکنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت است.

سرانجام در روز دهم ربیع الثانى و «بنا بر قولى دوازدهم ربیع الثانى»سال ٢٠١ هجرى پیش از آن که دیدگان مبارکش به دیدار برادر روشن شود، در دیار غربت و با اندوه فراوان دیده از جهان فروبست و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاند .مردم قم با تجلیل فراوان پیکر پاکش را به سوى محل فعلى که در آن روز بیرون شهر و به نام «باغ بابلان» معروف بود تشییع نمودند. همین که قبر مهیا شد دراین که چه کسى بدن مطهر آن حضرت را داخل قبر قرار دهد دچار مشکل شدند، که ناگاه دو تن سواره که نقاب به صورت داشتند از جانب قبله پیدا شدند و به سرعت نزدیک آمدند و پس از خواندن نماز یکى از آن دو وارد قبر شد و دیگرى جسد پاک و مطهر آن حضرت را برداشت و به دست او داد تا در دل خاک نهان سازد.

آن دو نفر پس از پایان مراسم بدون آن که با کسى سخن بگویند بر اسب هاى خود سوار و از محل دور شدند.

بنا به گفته بعضی از علما به نظر مى رسد که آن دو بزرگوار، دو حجت پروردگار: حضرت رضا (ع) و امام جواد (ع) باشند چرا که معمولاً مراسم دفن بزرگان دین با حضور اولیا الهی انجام شده است.

پس از دفن حضرت معصومه(س) موسى بن خزرج سایبانى از بوریا بر فراز قبر شریفش قرار داد تا این که حضرت زینب فرزند امام جواد(ع) به سال ٢٥٦ هجرى قمرى اولین گنبد را بر فراز قبر شریف عمه بزرگوارش بنا کرد و بدین سان تربت پاک آن بانوى بزرگوار اسلام قبله گاه قلوب ارادتمندان به اهلبیت (ع). و دارالشفای دلسوختگان عاشق ولایت وامامت شد.

احادیثی پیرامون شخصیت والای کریمه اهل بیت سلام الله علیها

روى القاضى نور اللّه عن الصادق علیه السلام قال:

ان للّه حرماً و هو مکه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدینة ألا وان لامیرالمؤمنین علیه السلام حرماً و هو الکوفه الا و انَّ قم الکوفة الصغیرة ألا ان للجنة ثمانیه ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فیها امراة من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى علیهاالسلام و تدخل بشفاعتها شیعتى الجنة با جمعهم

خداوند حرمى دارد که مکه است پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند .

عن سعد عن الرضا(ع) قال: یا سعد من زارها فله الجنة

ثواب الأعمال و عیون اخبار الرضا(ع): عن سعد بن سعد قال: سالت اباالحسن الرضا(ع) عن فاطمه بنت موسى بن جعفر (ع) فقال: من زارها فله الجنة

امام رضا (ع) فرمود- کسى که حضرت فاطمه معصومه را زیارت کند پاداش او بهشت است .

کامل الزیارة:عن ابن الرضا علیهماالسلام قال: من زار قبر عمتى بقم فله الجنة

امام جواد - کسى که عمه ام را در قم زیارت کند پاداش او بهشت است .

امام صادق (ع): من زارها عارفاً بحقّها فله الجنة

(بحار ج ٤٨ صفحه ٣٠٧) (این تعبیر بخشى از روایت مذکور در همین ورق شماره ٧ است )

امام صادق (ع) کسى که آل حضرت را زیارت کند در حالى که آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد به بهشت مى رود.

امام صادق (ع): «الّا انَّ حرمى و حرم ولدى بعدى قم» بحار ج ٦٠ صفحه ٢١٦

امام صادق (ع) - آگاه باشید که حرم و حرم فرزندان بعد از من قم است

جایگاه حضرت معصومه(س)

لقب «معصومه» را امام رضا(ع) به خواهر خود عطا فرمود:

آن حضرت در روایتى فرمود: «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زَارَنى.» (١)

«هرکس معصومه را در قم زیارت کند،مانند کسى است که مرا زیارت کرده است.»

این لقب، که از سوى امام معصوم به این بانوى بزرگوار داده شده، گویاى جایگاه والاى ایشان است.

امام رضا(ع) در روایتى دیگر مى فرماید: هرکس نتواند به زیارت من بیاید، برادرم را در رى یا خواهرم را در «قم» زیارت کند که ثواب زیارت مرا در مى یابد. (٢)

٢- زبدة التصانیف، ج ٦، ص ١٥٩، به نقل از کریمه اهل بیت، ص ٣ .

لقب دیگر حضرت معصومه(س) «کریمه اهل بیت» است. این لقب نیز بر اساس رؤیاى صادقانه یکى از بزرگان، از سوى اهل بیت به این بانوى گرانقدر داده شده است. ماجراى این رؤیاى صادقانه بدین شرح است :

مرحوم آیت اللّه سیّد محمود مرعشى نجفى، پدر بزرگوار آیت اللّه سید شهاب الدین مرعشى (ره) بسیار علاقه مند بود که محل قبر شریف حضرت صدّیقه طاهره (س) را به دست آورد. ختم مجرّبى انتخاب کرد و چهل شب به آن پرداخت. شب چهلم پس از به پایان رساندن ختم و توسّل بسیار، استراحت کرد. در عالم رؤیا به محضر مقدّس حضرت باقر(ع) و یا امام صادق (ع) مشرّف شد.
امام به ایشان فرمودند: «عَلَیْکَ بِکَرِیمَةِ اَهْل ِ الْبَیت ِ.» یعنى به دامان کریمه اهل بیت چنگ بزن
ایشان به گمان اینکه منظور امام (ع)حضرت زهرا(س)است، عرض کرد:«قربانت گردم، من این ختم قرآن را براى دانستن محل دقیق قبر شریف آن حضرت گرفتم تا بهتر به زیارتش مشرّف شوم.»امام فرمود: «منظور من، قبر شریف حضرت معصومه در قم است.» سپس افزود:«به دلیل مصالحى خداوند مى خواهد محل قبر شریف حضرت زهرا(س) پنهان بماند؛ از این رو قبر حضرت معصومه(س) را تجلّى گاه قبر شریف حضرت زهرا(س) قرار داده است. اگر قرار بود قبر آن حضرت ظاهر باشد و جلال و جبروتى براى آن مقدّر بود، خداوند همان جلال و جبروت را به قبر مطهّر حضرت معصومه(س) داده است.»مرحوم مرعشى نجفى هنگامى که از خواب برخاست، تصمیم گرفت رخت سفر بر بندد و به قصد زیارت حضرت معصومه (س) رهسپار ایران شود. وى بى درنگ آماده سفر شدو همراه خانواده اش نجف اشرف را به قصد زیارت کریمه اهل بیت ترک کرد.)ناسخ التواریخ، ج ٣، ص ٦٨، به نقل از کریمه اهل بیت، ص ٣٢(

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آستانه مقدسه ق (http://www.porsojoo.com

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

در كتاب: مروري بر جغرافياي تاريخي ساوه، نويسنده :مرتضي سيفي فمي تفرشي،انتشارات مجيد، چاپخانه تابش
معاويه خليفه اموي كه از سال 41 تا تا 80 هجري قمري خلافت كرده زمين هاي خالصه دوره ساساني را به زمين هاي خالصه اسلامي مبدل كرد و انهار ا به عنوان تيول به افراد دودمان خود داد. ص52

ونيز... مي خوانيم: پس از سقوط همدان در سال 23 هجري قمري و حركت نيروي عرب مسلمان به قسمت ري و قم ، بسياري از كشاورزان روستاهاي پراكنده ساوه كه قدرت دفاع از خود و علادق خود را در برابر تهاجم عربهاي مسلمان نداشتند، دهكده را باز گذاشته و گريخته اند و به مرور ايام دهقانان يهني روساي دهات جاي خود را به روساي قبايل عرب سپرده اند و زارعين كه در دوره ساساني وابسته به زمين بودند ، بهد از اسلام خراجگزار انها گرديده اند. از نام عربي تعدادي از اباديهاي طسوج و زسانيق دور ونزديك ساوه چنين برداشت مي شود كه عربهاي مسلمان يا انها را از مالكان اصلي انها خريده و يا اراضي موات بوده داير كرده و اسم خود را روي ان گذارده اند. هنوز چيزي نگذشته بود كه كشتكاران اباديها فوج فوج اسلام اوردند وبجاي پرداخت خراج و جزيه تقاضاي پرداخت زكوت نمودند و قصدشان اين بود كه از اين مزيت برخودار شوند. از اين گذشته عربهايي كه صاحب زمينهاي خراجي بودند بناحق مدعي شدند كه بابت زمينهاي مذكور تنها بايد عشريه بپردازند. در خراسان نصرين سيار اخرين عامل بني اميه اصلاحاتي در امور مالياتي پديد اورد و قرار شد كه هم تازيان و هم ايرانيان هر كدام به نسبت دارايي خود خراج( ماليات) بپردازند و ماليات سرانه را تنها كفار ذمي بدهند كه البته معلوم نيست كه اين روش در تمام نقاط ايران انروز تعميم يافته باشد. انچه مسلم است اوضاع واحوال در نواحي مختلف امپراتوري عرب يكسان نبود . با ظهور عباسيان پيشرفتهاي گوناگون در امر تقسيم زمين بعمل امد و بيش از هر چيز بر وسعت املاك خالصه معروف به صوافي افزوده شد. منشاء املاك خالصه از محل خمس غنائمي پديدار شده بود كه به خلفاي راشدين تعلق مي گرفت. و از ان پس خلفاي بني اميه و بني عباسي و پس از انان نيز سلسله هاي سلاطين كوچكي كه در روزهاي انحطاط خلافت عباسي در نقاط مختلف ايران برخاستند ، روز بروز افزايش پيدا ميكرد، توسعه املاك خالصه البته راههاي ديگري هم داشت. در پاره اي از موارد صاحبان زمينهاي اراضي و املاك خود را به خليفه زمان تسليم مي كردند و در عوايد با او شريك مي شدند . قصد اينان از اين كار هر اينه اين بود كه خود را بنحوي در برابر عوامل قانون شكن حكومت يا محصلان بي انصاف خراج حفظ كنند. ص 52، 53


تحليل مختصر:

با اين گزارشاتي كه تاريخ از اعمال بني اميه و بني عباسي مي دهد و رد پاي خلفاي بيگانه را هم به خاطر نقش مهم جاده هايي كه از ساوه به همه كشور عبور مي كرده را نشان مي دهد كه حتي بخاطر طمع و افزون طلبي فردي مثل معاويه كه كاخ هاي سبز بر پا مي كرده و زر روي زر مي اندوخته و زردوست بوده از ساوه و روستا هاي ان هم صرف نظر نمي كند..... در اينجا مي بينيم
كه چگونه بر ايران تسلط مي يايند و ايران و ساوه كه از حاميان نهضت شيعه بوده و از امامان و فرزندان انان حمايت مي كرده اند را تحت فشار و ظلم قرار ميداده اند. ريشه اين سلطه خلفاي بني اميه و بني عباسي در منافع اقتصادي انان بوده و نهضت انقلابي شيعه و امامان را كه رهبريت شيعه را به عهده داشته اند را در هر گوشه ايران از خراسان تا ساوه قلع و قمع مي كرده اند تا مبادا امامان شيعه و شعيان اين منافع اقتصادي انان را به خطر بيندازند. چنانكه تاريخ شهادت مي دهد كه امام رضا (ع) بدون خانواده اش تبعيد مي شود و شعيان در هر گوشه ايران در زير تيغ اين خلفا كشته مي شوند.

همانگونه كه در تاريخ امده با ماليات هاي كلاني كه از ايران و مصر كه بزرگترين كشورها در ممالك اسلامي بوده ، مي گرفته اند و با اين ماليات هاي كلان كه به قيمت زندگي روستائيان و كشاورزان ما بوده و با ان ارتش هاي كلان خود را تاسيس مي كرده اند و انها را تامين مي كرده اند تا مبادا نهضت شيعه در ايران و ساير كشورها پا بگيرد.
بر تاريخ دان هاي ما بخصوص تاريخ دانهاي شهر ساوه است تا بيشتر در مورد تاريخ شيعه در ساوه تحقيقاتي ارائه دهند تا ظلمي كه به امامان و فرزندان انان از طريق خلافاي بني اميه و بني عباسي شده بيشتر شفاف و روشن گردد و در مورد اين همه امامزاده هايي كه در ساوه و روستا هاي اطراف ان يك كار تحقيقي بسيار بكري است تا تاريخ مظلومانه اين پديد اوردنده گان نهضت شيعه بر همگان روشن گردد. تقديس و تقدير از اين يادگاران انسانيت و شرف و اسلام امري است بر هر تاريخ داني لازم و فوري. مردم حقيقت شناس ما صداي اين مظلوميت را شنيدند و با اين پيشينه هاي تاريخي علت وابستگي و ريشه عميق محبت ايرانيان به شيعيان روشن مي شود. ايرانيان با روح حقيق جو و حق گوي خود هيچگاه نگذاشتند كه امامان و فرزندان مظلوم تا به امروز به فراموشي سپرده شوند . به اين خاطر مقابر اين شهداي مظلوم در هر گوشه ايي تا به امروز گرامي داشته مي شود. حال تاريخ دان هاي ماست كه سهم خود را در باره تاريخ شيعه اداء كنند. ما هم برايشان موفقيت ارزو مي كنيم.






























بوسیله: , در: Wednesday, May 08
هرف مفت خریدار نداره لطفا منبع رو درست ذکر کنین

Home | Forums | Contents | Gallery | Search | Site Map | About Us | Contact Us
------------------------------------------------------------------------

Copyright 2005-2009. All rights reserved.
© by Aftabgardan Cultural Center : Aftab.cc