عضو شده در: 2 فروردین 1389 پست: 3473 محل سکونت: IRAN
امتياز: 87705
Shabnam_khaleh, جان معمولاً این قضیه در مورد بسیاری از تاپیک ها اتفاق میافته و از مسیر خودش خارج میشه...که البته این قضیه خوب نیست.
ولی خب وظیفه ی اصلی ایجاد کننده تاپیک هم اینه که تاپیکش را در مسیر مورد نظرش حفظ کنه.
بگذریم.
به هر حال منم نظر اصلی خودمو میگم، خوشحال میشم که شما و دیگران هم نظرتون را در مورد صحبتهای من بگید
ورود ممنوع
وقتی با این واژه روبرو میشید یا تابلوی اون را در جلوی خودتون می بینید بدون هیچ دلیلی و طبق یک عکس العمل عادی در ذهن خودتون میگید چرا؟
و مطمئناً کار یا فضایی که ورود ممنوع را در برابر شما گرفته برای حفاظت و اطمینان بیشتر از اینکه کسی اون خط قرمز را رد نکرده حصار و دیوار بلندی را ایجاد میکنه که ناخودآگاه این ورود ممنوع را تشدید میکنه.
ولی با این حال چه درست چه غلط امکان عبور از اون حصار هست و امری غیر ممکن نیست.
فقط کمی سخت تر و با زحمت و فکر بیشتر ممکنه
اما بسیاری از این ورود ممنوع ها نه در برابر ماست و نه در مقابل چشمان ما، بلکه همواره در ذهن ماست و فقط خود ِ ما قادر به دیدن اون هستیم. در این حالت دیوار فیزیکی مانع ما نیست بلکه دیواری را ذهن خود در مقابل مسایل گوناگون ساخته ایم که حتی فکر و جرات عبور از این دیوار را هم برای خودمون متصور نیستیم.تا برسد به اینکه روزی از آنها عبور کنیم.
دیوارهایی که در شرایط امروزی بر پایه ی دلیل و منطق کافی نیستند.
این دیوارها همان تابوهایی هستند که خود ساخته ایم و در ذهن خود آنها را می پرستیم.
بشخصه و با توجه به شرایط امروزی و اینکه نیازها و شرایط حال حاضر انسانها تغییر کرده،همیشه از خودم میپرسم که چرا دیه یک زن باید نصف دیه یک مرد باشه؟
چرا در تقسیم ارث همچنان یک زن نصف یک مرد سهم می بره؟
و حقیقتاً جوابهایی که داده میشه در ذهن من قانع کننده نیست.
و امثال این رفتارها در برابر زنها در ذهن ما مردان و حتی خانمها تابو شده و حتی حاضر به تغییر اون در افکار خودمون نیستیم.
به عنوان مثال ما مردان میتونیم وقتی صحبت از تقسیم ارث شد از همون ابتدا تقسیم برابر را پیشنهاد کنیم و برای یکبار هم که شده احترام به حقوق انسانهارو تجربه کنیم. هرچند انجام این کار فوق العاده سخته ولی خب برای برداشتن بعضی از دیوارها،سختی کشیدن نیازه!
یا شهادت دو زن برابره با شهادت یک مرد که این مساله را هم ما خودمون میتونیم در فضاهای مختلف تغییر بدیم و جور دیگه ای باور کنیم.
در جامعه ما اینطور جا افتاده که فقط یک مرد حق پیشنهاد ازدواج را داره و سپس یک خانم میتونه بپذیره یا نه و اگر ببینیم که یک دختری علاقه خودش را بروز داده صفات بی حیایی و جلف بودن را نصیبش می کنیم. چرا این باور را تغییر ندیم؟ چه اشکالی داره که یک دختر ابتدا پیشنهاد بده و سپس مرد روی اون پیشنهاد فکر کنه؟ ما با تغییر در شکل زندگیمون و نوع رفتار با خواهرمون میتونیم این رفتارو تغییر بدیم و فضای دوستانه ای ایجاد کنیم تا اون هم علاقه ای را که به شخصی داره حداقل پیش ما ابراز کنه. با کمی راحت تر فکر کردن میشه این بت را شکست.
میتونیم وقتی کارفرمای یک شرکت یا اداره شدیم خانم ها را بابت احساس مسولیت بیشترشون و توانایی فنی و علمیشون استخدام کنیم و نه بخاطر اینکه یک زن در کنارمون باشه! و به این علت او را استخدام نکنیم که هر زمانی خواستیم حق و حقوق اون را زیر پا بگذاریم یا کار بیش از ظرفیتش ازش طلب کنییم.
با خیالی آسوده از این لحاظ که اعتراض نخواهد کرد یا شکایت نخواهد کرد.
بسیاری از شرایط نامناسب امروز زاییده ی ذهن ما هست. چرا ذهنمون را اصلاح نکنیم؟
در مورد حجاب خانم ها حرف زیاد زده شده و تا توانستیم حجب و حیا و شریف بودن را به خانم ها نسبت دادیم، با قبول رعایت بسیاری از کارها از طرف خانمها....چرا حجاب اصلی، پلک چشمای ما نباشه؟
ورود ممنوع اصلی در ذهن ما انسانها ساخته میشه. ممنوع کردن ورود به مسایلی که یا به نفع ما نیست یا خواسته و ناخواسته حاضر به ورود به اون و حلّش نیستیم . ورود ممنوع هایی که سرچشمه ی بسیاری از تضییع حقوق انسانها و خانمهاست. حتی ورود ممنوع های جامعه ما هم زاییده ی ورود ممنوع هایی هست که در ذهنمون ساختیم.
اصلاح را از ذهنمون شروع کنیم.
عضو شده در: 30 آبان 1384 پست: 627 محل سکونت: بسیج یک
امتياز: 16869
mary67, جان ابتدا به ساکن جواب این صحبت شما در مورد خواستگاری دختر رو از پسر بدم چون باهاش مخالم که شما فرمودی فقط مرد باید به خواستگار زن بره
واقعا باید این حرف سوه عزیز رو آب طلا بگیرن که فرمود ما باید ورود ممنوع ساخته ذهن خودمان رو پاک کنیم بعدا راحع به این خواهم پرداخت
اما ایا خواستگاری تنها از سوی مرد امکان پذیر است؟آیا دختران حق خواستگاری را ندارند؟
با نگاهی به داستان حضرت شعیب(ع) وحضرت موسی(ع) در می یابیم که خواستگاری از طرف خانواده ی دختر نیز می تواند ابراز شود
همین طور خواستگاری حضرت خدیجه از حضرت محمد (ص)گواه این است که خواستگاری از سوی دختر نیز می تواند انجام پذیرد
یعنی از نظر اسلام منعی برای این مورد صورت نگرفته است
در جوامع مختلف خواستگاری با توجه به آداب و رسوم و سنن آن کشور صورت می گیرد به گونه ای که مثلا در کشور هند دختران به خواستگاری پسران می روند و
این موضوع امری عادی تلاقی می شود تازه تازه جهیزه هم بعهده دختر میباشد (شیر بها رو نمیدونم شاید به پدر باید بدهند )
حال در کشور ما با توجه به آداب و سنن حق خواستگاری بیشتر به عهده ی پسر گذاشته شده است ...
خواستگاری دختر از پسر از نظر اسلام چگونه است؟
در مورد نحوه خواستگارى و رفتن پسر یا دختر، اسلام هیچ گونه دستور خاصى ندارد و مانند بسیارى از امور دیگر به خود مردم واگذار شده است. استاد مطهرى میگوید: «این که از قدیم الایام مردان به عنوان خواستگارى نزد زنان مى رفته اند و از آنها تقاضای همسرى مى کرده اند، از بزرگ ترین عوامل حفظ حیثیت و احترام زن بوده است. طبیعت مرد را مظهر طلب و عشق و تقاضا آفریده است و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن. طبیعت زن را گُل، و مرد را بلبل، زن را شمع و مرد را پروانه قرار داده است. این یکى از تدابیر حکیمانه و شاهکارهاى خلقت است که در غریزة مرد نیاز و طلب و در غریزة زن ناز و جلوه قرار داده است. خلاف حیثیت و احترام زن است که به دنبال مرد بدود. براى مرد قابل تحمّل است که از زنى خواستگارى کند و جواب رد بشنود و آن گاه از زن دیگرى خواستگارى کند و جواب رد بشنود تا بالاخره زنى رضایت خود را به همسرى با او اعلام کند اما براى زن که میخواهد محبوب و معشوق و مورد توجه و علاقه باشد و از قلب مرد سر در آورد تا بر سراسر وجود او حکومت کند، قابل تحمل و موافق غریزه نیست که مردى را به همسرى خود دعوت کند و احیاناً جواب رد بشنود و سراغ مرد دیگری رود».[1]
خواستگاری همیشه از ناحیة جنس مذکر انجام میشود. این قاعده حتى در مورد حیوانات نیز جاری است. یعنى در خواست از جنس مخالف غالباً از ناحیة مذکر آغاز میشود.
دین مقدس اسلام نیز که آیین فطرت است، بر این رویه فطرى و طبیعى صحه نهاده و بر این مبنا و اساس است که در قرآن و سنّت در امر ازدواج، مردان مخاطب واقع گشته اند و مستقیماً به آنان دستور ازدواج و همسر گزینى داده شده و فرموده است: «فانکحوا ما طاب لکم من النّساء؛ بازنان طیب و پاکیزه ازدواج کنید».[2]
این آیه به معناى نهى از خواستگارى زن از مرد نیست، از این رو در صدر اسلام تقاضاى زن از مرد نیز اتفاق افتاده است. امام باقر(ع) نقل میکند: زنى نزد پیامبر(ص) آمد و عرض کرد: مرا به عقد کسى در آور. حضرت رو به حضار نمود و فرمود: کسى حاضر است با این زن ازدواج کند؟ مردى از میان جمع برخاست و عرض کرد: من حاضرم، حضرت فرمود: چه دارى که به او بدهی؟ گفت: چیزى ندارم. پیامبر(ص) فرمود: نمى شود. زن خواستة خود را تکرار کرد. دیگر بار حضرت فرمایش خویش را تکرار نمود، باز همان مرد برخاست. سرانجام پیامبر به آن مرد فرمود: از قرآن چیزى مى دانی؟ گفت: بلی. فرمود: زن را به عقد ازدواج تو در آوردم، در عوض قرآنى که به او آموزش مى دهی، مهریة او خواهد بود.[3] از این جریان بر مى آید که خواستگار زن از مرد از نظر اسلام ممنوع و مذموم نیست ولى حرکت بر خلاف عرف و سیرة مسلمانان و قواعد مورد قبول جامعه و مقتضاى فطرت و طبیعت است.
عضو شده در: 30 آبان 1384 پست: 627 محل سکونت: بسیج یک
امتياز: 16869
soveh نوشته است:
از کل نوشته ی من فقط دوست داشتن و ابراز علاقه دختر جالب بود و جای بحث داشت؟
داداشی شرمنده من دیشب داشتم نظرمو مینوشتم وسطش خوابم برد
اینارو فعلا داشته باش . بقیشم رو بعدا میام مینویسم (یه چرت دیگه بزنم فعلا)
soveh نوشته است:
...
بشخصه و با توجه به شرایط امروزی و اینکه نیازها و شرایط حال حاضر انسانها تغییر کرده،همیشه از خودم میپرسم که چرا دیه یک زن باید نصف دیه یک مرد باشه؟
چرا در تقسیم ارث همچنان یک زن نصف یک مرد سهم می بره؟
و حقیقتاً جوابهایی که داده میشه در ذهن من قانع کننده نیست.
و امثال این رفتارها در برابر زنها در ذهن ما مردان و حتی خانمها تابو شده و حتی حاضر به تغییر اون در افکار خودمون نیستیم.
به عنوان مثال ما مردان میتونیم وقتی صحبت از تقسیم ارث شد از همون ابتدا تقسیم برابر را پیشنهاد کنیم و برای یکبار هم که شده احترام به حقوق انسانهارو تجربه کنیم. هرچند انجام این کار فوق العاده سخته ولی خب برای برداشتن بعضی از دیوارها،سختی کشیدن نیازه!
یا شهادت دو زن برابره با شهادت یک مرد که این مساله را هم ما خودمون میتونیم در فضاهای مختلف تغییر بدیم و جور دیگه ای باور کنیم.
...
سوه جان من کامل در مورد نظر شما تحلیل شخصیمو میگم ولی موردی فعلا به این موضوع دیه و ارث و شهادت بپردازیم که انصافا اعتدال کامل درش نهفته و نقصی در اون مورد ندیدم ، بلکه خیلی هم استادانه خدا موضوعو طرح نموده :
در مورد ارث
در مورد ارث چند تا نکته هست که اگه توجه فرمایی شک شما هم برطرف میشه و کاملا قانع میشی
1- چرا در اسلام زنها سربازی نمیروند .
2- چرا زنها باید مهریه طلب کنند و مردها نه ؟
3- دلیل بردن جهیزیه از خانه پدر توسط دختر چیست ؟
4-نفقه چرا برای زن واجب است ؟
در بحث ارث زنان سه فرض مطرح است که معمولا یک فرض آن ذکر می شود و از دو فرض دیگر غفلت می شود:
1 – در مواردی زن و مرد همتا و مساوی ارث می برند، مانند صورتی که میت (فرزند) پدر و مادر داشته باشد که هر کدام به طور یکسان یک ششم ارث می برند و سهم پدر به عنوان مرد بودن بیش از سهم مادر نیست.
2 – در مواردی زن کمتر از مرد ارث می برد، مانند دختر که کمتر از پسر ارث می برد.
3 – در مواردی سهم زن بیش از سهم مرد می باشد، مانند موردی که میت غیر از پدر و دختر، وارث دیگری نداشته باشد که در این جا پدر یک ششم می برد و دختر بیش از آن . نیز مانند موردی که میت دارای نوه باشد و فرزندان او در زمان حیات وی مرده باشند که در این جا نوه پسری سهم پسر را می برد و نوه دختری سهم دختر را، یعنی اگر نوه پسری دختر باشد و نوه دختری پسر باشد، دختر دو برابر پسر ارث می برد. (2)
بنابراین ،سوال را به صورت کلی نمی توان طرح کرد که چرا ارث زن نصف مرد است، زیرا در مواردی ارث زن و مرد مساوی و در موارد دیگر ارث زن از مرد بیشتر است و فقط در برخی از موارد است که ارث از مرد کمتر است، پس بهتر است سؤال را این طور مطرح کنیم: چرا در برخی موارد ارث زنان نصف مردان است؟
اما رضا علیه السلام در پاسخ به این سئول فرمود: «زن وقتی که شوهر کرد، مالی به عنوان مهر می گیرد و هزینه زندگی وی بر عهدة مرد است و مرد باید نفقه و سایر مخارج زن را بدهد، ولی بر عهده زن چیزی نیست، از این جهت حق مرد بیشتر است».(3)
اما صادق علیه اسلام فرمود :«علتش این است که اسلام سربازی را بر زن واجب نکرده و مهر و نفقه را بر مرد لازم شمرده است از جرائم اشتباهی که خویشاوندان مجرم باید دیه بپردازند ، زن از پرداخت دیه و شرکت با دیگران معاف است».(4)
با توجه به این دو روایت و با نگاه به احکام دیگر اسلام متوجه می شویم که نصف شدن ارث زن نسبت به مردان در برخی موارد با توجه به مسولیت های اقتصادی در خانواده و جامعه مانند دادن نفقه ومهر و دیه عاقله و شرکت در جهاد و پرداخت حقوق واجب اجتماعی که بر عهده مردان نهاده شده تنظیم شده است و دین اسلام برای ایجاد تعادل میان مسئولیت و حق این احکام را وضع نموده است .طبیعی است که دین اسلام وقتی مسئولیت مالی بیشتری را بر دوش مردان قرار داده حق بیشتری را نیز در ارث قرار داده تا بین مسئولیت و حق تعادل بر قرار شود. و چون به موضوع مهریه و نفقه(دادن خرج خانواده) نگاه کنیم بخشی از این حقوق(اموال مردان) به زنان برگشت می نماید.
گذشته از این که احکام ارث به لحاظ مصلحت های اجتماعی وضع شده و در مواردی که مصلحت اقتضا کند یا شخص تمایل داشته باشد که بازماندگانش به یک اندازه از اموال او بهره برند، می تواند از حق وصیت خود برای تقسیم سهام و برابری آن استفاده کند.
پی نوشت ها :
1 – نساء (4) آیه 18.
2 – عبدالله جوادی آملی، زن در آینه جمال و جلال، ص 346.
3 – حر عاملی، وسائل الشیعه، ج17، ص 437.
4 – علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج4، ص 360
سایت سوالات دینی
و اما در مورد دیه زن که نصف مرد هست
اگر در اسلام از چیزى نهى مىشود به دلیل آن است كه مفسدهاى دارد و اگر به چیزى امر مىشود، از آن جهت است كه مصلحتى در آن وجود دارد. البته شاید پى بردن به تمام حكمت و مصالح و مفاسد مترتّب بر احكام برای ما ممكن نباشد، اما با اتكاى به عقل سلیم و نیز واقعیات خارجى موجود و همچنین بیانات بزرگان معصوم (ع) مىتوان به گوشههایى از آن پى برد. [/color]
در مورد دیه چند تا نکته جالب هست
1-قانونگذار مصلحت کلی را در نظر میگیرد و اگه قرار بود احکام به جزء بپردازد به اندازه تمام مشکلات جزئی باید حکم صادر میشید که این کار شدنی نیست
به عنوان مثال مرد را تکفل خانواده در نظر گرفتند . حالا اگه مردی متکفل خانواده ای نبود هم از این قانون جدا نیست
2-دیه مالی هست که در برابر آسیبی که به انسان وارد میشود پرداخت میشود.
دیه در قبال با سواد بودن یانبودن یا با تقوا بدون یا نبودن تاثیری ندارد پس دیه مربوط به جسم و بدن است نه ارزش انسانی
پس هرگز نمیشه گفت زن نصف مرد ارزش دارد چون عظمت انسان به مرتبه دانش و فضیلت او هست .
در این رابطه خداوند در آیات 124 سوره نساء و 40 سوره غافر فرموده است:
«و كسانی كه كارهای شایسته كنند مرد باشند یا زن، در حالی كه مومن باشند،آنان داخل بهشت میشوند و به قدر گودی پشت هسته خرمایی مورد ستم قرار نمیگیرند.»
«هر كه بدی كند، جز به مانند آن كیفر نمییابد و هر كه كار شایسته كند مرد باشد یا زن در حالی كه ایمان داشته باشد، آنان داخل بهشت میشوند و در آن جا بیحساب روزی مییابند.»
بنابر این ارزش انسان به انسانیت اون هست . پس زن و مرد یکسانند چه بسا زن استعداد بالاتری داشته باشد و بتواند ارزش بالاتری پیدا کند .
3-با اندکی تفکر میابیم که نصف بودن دیه زن نسبت به مرد به نفع زن تمام میشودیاد یه لطیفه افتادم که اصلا هم لطیفه نیست بلکه واقعیت محض هست :
بشتابید....علت نصف بودن دیه زنان کشف شد
زنی رو به خدا کرد و گفت: چرا باید دیه ما نصف مردها باشد؟
خداوند مهربانانه فرمود: بنده ی من!
اگر با کشتن، تو را از شوهرت بستانند،
به او بیست میلیون می رسد،
ولی اگر او را بکشند تو صاحب چهل میلیون می شوی
زن خندید و گفت: خدایا حکمتت را شکر!
دیه مرد را بیشتر گرفتند چون وقتی مردی از خانواده ای گرفته میشود فشار مالی بیشتری یه خانواده میآید پس با گرفتن دیه مشکلات کمتر میشود .
پس خداوند برای زن توجه بیشتری داشته
جالب تر اینجا که اگر مردی عمدا زنی رو کشت باید بتوان آن را قصاص کرد ، برای رعایت سرنوشت و مصلحت خانواده قاتل، اولیای مقتول باید نیمی از دیه را پرداخت كنند تا مشكل خانواده قاتل برطرف شود و زن و بچههای قاتل تا حدی از نظر مالی تامین شوند زیرا با كشته شدن مرد كه سرپرست خانواده است ممكن است برای آنها مشكلات مالی پیش بیاید. بنابراین در این قانون مصلحت خانواده در نظر گرفته شده است.
در خصوص شهادت زن که نصف مرد است
جمعی از صاحب نظران اسلامی ، دليل تفاوت مزبور را ، نقصان ذاتی زنان ندانستند بلكه وضع عاضی مربوط به موقعيت عملی آنها را كه موجب دور بودنشان از مسائل و وقايع و رويدادهای اجتماعی و عدم رشد و ارتقاء فكر و ذهن آنهاست موجب برقراری چنين حكم متفاوتی دانستهاند .
صاحب تفسير المنار میگويد :
برخی ازمفسران گفتهاند : علت اينكه در آيه مربوط به شهادت ( آيه 282 سوره بقره ) زنان در معرض خطا و فراموشی قرار گرفته و ارزش شهادت آنها نصف شهادت مرد به حساب آمده ، ناقص العقل و ناقص الايمان بودن آنان است ، برخی هم علت آن را غلبه رطوبت بر مزاج زنان دانستهاند كه نتيجه آن كم حافظگی و سرعت فراموی است ولی اينها توجيه درستی نيست .
آنگاه از استاد خود شيخ محمد عبده نقل میكند كه گفته است :
علت صحيح اين امر اين است كه شأن زن اشتغال به معاملات و امور مالی نيست و لذا حافظه او در اين زمينه ضعيف است ولی در رسيدگی به امور منزل كه شغل اوست حافظهاش از مرد قویتر است و اصولاً طبع بشر چه زن و چه مرد ، اين است كه در اموری كه مبتلا به آنهاست و با آنها سروكار دارند بيشتر و بهتر میتوانند آن را به ياد داشته باشند و مناط وضع قوانين و جعل احكام ملاحظه غلبه و اكثريت وضع موجود است و در مورد زنان چون غلبه و اكثريت با عدم اشتغال و توجه آنها به امور مالی و معاملاتی است ، لذا در اين زمينهها ضعيف هستند و بيشتر در معرض فراموشی و خطا قرار دارند به همين ملاحظه ، شهادت دو نفر آنها مساوی شهادت يك مرد قرار داده شده است .
وی برای پاسخ اشكال مقدر میگويد :
اشتغال برخی از زنان به امور مالی در بغضی از كشورها منافاتی با اين حكم و فلسفه آن ندارد زيرا همان طور كه گفتيم مناط حكم بر غلبه وضع وجود است (25)
هرچند اين توجيه نمیـواند كامل و كافی و با وضع پيشرفت و اشتغال روز افزون زنان در مشاغل مالی و اجتماعی كه میتواند غلبه مناط حكم را بر هم زند مناسب باشد ولی بهرحال نشان دهنده نگرش جديد است . ظاهراً با اينكه اين ديدگاه از لحاظ فلسفه و حكمت با ديدگاه اول متفاوت است ولی از نظر ثابت بودن حكم متفاوت زن و مرد در مورد شهادت هماهنگ میباشد
آنچه ما تکلیف و وظیفه داریم، این است که از روی ادله شرعی حکم خدا را به دست بیاوریم، ولی دستیابی به فلسفه و حکمت احکام نه وظیفه و نه در بسیاری از موارد در توان ماست. همین که از طریق کتاب و سنت حکم شریعت به دست آمد، باید به آن حکم گردن نهاد و در مقام تشخیص فلسفه و حکمت و توجیه آن حکم نباید بر آمد. چه اینکه ممکن است حکم الهی مبتنی بر حکمتهای خفیهای باشد که برای انسان قابل درک نباشد.
استاد دکتر گرجی در مصاحبهای چنین میفرمایند:
«مسائل فقهی علت مشخصی ندارد و لزومی هم ندارد داشته باشد، به عبارت دیگر آنچه ما میتوانیم در مسائل فقهی به دنبال آن باشیم، دلیل آن است، نه علت آن، دلیل این مسائل نیز در کتاب و سنت ما آمده است.» (گرجی، روزنامه زن، ش۱۴۵، ۲۵/۱۱/ ۱۳۷۷، ص۶)
اما در مورد این دیدگاه باید گفت اصولاً تجسس و تفحص در علت و حکمت و فلسفه احکام و دستورات آسمانی با بررسی فواید و منافعی که در اجرای آن دستورات عاید بشر میگردد، امری است فطری؛ بدانسان که همیشه پیشوایان ادیان طرف سئوال واقع شده و افکار و آیینشان مورد تفتیش افکار عمومی واقع میشد.
عضو شده در: 30 آبان 1384 پست: 627 محل سکونت: بسیج یک
امتياز: 16869
mary67 نوشته است:
فکر میکنم این بحث ها خیلی شده و همه هم جواب این چرا و ورود ممنوع هارو میدونیم
میخوای بحث و عوض کنیم و بزاریم :
شنگول و منگول حبه انگور ؟
بحث به این خوشگلی
تو چه بحثی به این راحتی میتونی این دروغ رو بگی که زنها از مردها بالاترند
حالشو ببر
عضو شده در: 30 آبان 1384 پست: 627 محل سکونت: بسیج یک
امتياز: 16869
Shabnam_khaleh نوشته است:
...
این بار اگر زن زیبارویی را دیدید....
هوس را زنده به گور كنید.......
و خدا را شكر كنید برای خلق این زیبایی..
زیر باران اگر دختری را سوار كردید جای شماره به او امنیت بدهید...
او را به مقصد مورد نظرش برسانید نه به مقصد مورد نظرتان...
....
ما هر بار زن زیبارویی را که میبینیم خدا رو شکر میکنیم بخاطر خلق زیبایی
اتفاقا رفته بودیم پارک طالقانی خانوادگی با بابام اینا
برگشتنه (ساعت 12 شب) یه دختره چادری که توی پارک از ملت پول طلب میکرد (یا همون گدایی)اومده بود واستاده بود کنار خیابون (جلوی پارک به سمت حاج بلوک) دست دراز میکرد و منتظر ماشین بود
مامان من که از این بسیجی ها و مسجد و هیئت برو هاست وایستاد و به دختره گفت دختر خانوم خونتون کجاست ؟ دختره گفت دور برگردون سید علی اصغر
مامانم اومد نشست تو ماشین و گفت adame_haji (یعنی من ) برو این دختر رو برسون دم خونش چون وظیفمونه اون دختر رو از خطر نجات بدیم
بنده خدا رو رسوندیم سر کوچشون رفت
Shabnam_khaleh نوشته است:
..
..
هنگام ورود به هر مكانی با لبخند بگویید: اول شما...
....
...
بگذارید زن ایرانی وقتی مرد ایرانی را در كوچه خلوت می بیند احساس امنیت كند نه ترس...
......
بخدا نقصر ماها نیست
مثلا الان اگه یه شهروند پاک و سالمی باشی(مثلا دیگه )
سوار ماشین بشی کمربندو ببندی و رعایت همه مسائل ایمنی و رانندگی و قانونی رو بکنی وقتی به یه پلیس میرسی چهار ستون بدنت میلرزه
مگه پلیس برای امنیت نیست ؟
پس چرا احساس نا امنی بهمون دست میده ؟
ما همه بی عیب هستیم (مثلا) پس چرا ترس ؟
ولی آخه ساعت 12 شب اونن زن ایرانی توی کوچه خلوت چیکار میکنه ؟؟؟؟
مگه خدا نگفته وقتی با زن نا محرم توی اتاق هستید در اتاق رو نبندید ؟
Shabnam_khaleh نوشته است:
....
حالا برای اینکه یه زن یا دختر سوار اتوبوس بشه یا باید دوصندلی دربست بگیره یا کنار یه خانوم بشینه!!!
...
پـَـــ نــه پـَــــ !!! بیان با خودکاراشون شمشیر بازی کنن با هم
خب وقتی دو نفر غریبه از جنس مخالف میشن کنار هم بعد از ده دقیه بلوتوث بازی هم با هم میکنن
پس چیه میگن دختر و پسر فقط موقع خواستگاری میتونن چند دقیقه روی همو ببینن و با هم صحبت کنن
باس من بلوتوث بازی هم میکنن !!!!!!!!!!!!!!!! (باس من و حال کردین)
نقل قول:
هدف اصلی از زدن این تاپیک اینه که خانمها بیان ودرد و دلهاشون رو بنویسن
واقعا که از این مطلب خیلی دور شدیم
اگه من خانوم بودم میومدم درد و دل میکردم
ولی خوشبختانه گوش کننده خوبی هستم
شما بنویس من میام میخونم
soveh نوشته است:
...
میتونیم وقتی کارفرمای یک شرکت یا اداره شدیم خانم ها را بابت احساس مسولیت بیشترشون و توانایی فنی و علمیشون استخدام کنیم و نه بخاطر اینکه یک زن در کنارمون باشه! و به این علت او را استخدام نکنیم که هر زمانی خواستیم حق و حقوق اون را زیر پا بگذاریم یا کار بیش از ظرفیتش ازش طلب کنییم.
با خیالی آسوده از این لحاظ که اعتراض نخواهد کرد یا شکایت نخواهد کرد.
بسیاری از شرایط نامناسب امروز زاییده ی ذهن ما هست. چرا ذهنمون را اصلاح نکنیم؟
...
سوه جان من تا الان بیشتر از 7-8 تا منشی و کارگر خانوم داشتم (مجرد)
متاسفانه باید قبول کنیم که هیچ کدوم از این منشی ها کار رو جدی نگرفتن در صورتی که کار کاملا جدی بود
مدیریت خوب بود ولی کارگر زن همینه
روش نمیشه حساب کرد
امروز میاد فردا نمیاد . برای خرید 1 ساعته 1 روز مرخصی میگیره . هر جوری هم بهشون بگی در ماه فقط 2 روز مرخصی داری اینا 15 روز مرخصی میگیرن
یکی از فامیلاشون فوت کنه چهل روز سر کار نمیان
برای عروسی هاشون هم 1 هفته قبل از عروسی برای خرید مرخصی میگیرن و تا پاتختی هم تعطیل میکنن
شاخ در میاری اساسی از همونهایی که rezvaneh, عزیز میگفت
soveh نوشته است:
...
ورود ممنوع
...
اما بسیاری از این ورود ممنوع ها نه در برابر ماست و نه در مقابل چشمان ما، بلکه همواره در ذهن ماست ...
واقعا این جملت جالب بود و عین حقیقت
یه برنامه بود به اسم مستند راز که داشت میگفت هر چی در ذهنمون بیندیشیم و از کائنات بخوایم مطمئنا اتفاق میفتند (البته کفر هم بود چون کائنات کیلویی چنده پس خدا چیکارست؟)
soveh نوشته است:
...
در جامعه ما اینطور جا افتاده که فقط یک مرد حق پیشنهاد ازدواج را داره و سپس یک خانم میتونه بپذیره یا نه و اگر ببینیم که یک دختری علاقه خودش را بروز داده صفات بی حیایی و جلف بودن را نصیبش می کنیم. چرا این باور را تغییر ندیم؟ چه اشکالی داره که یک دختر ابتدا پیشنهاد بده و سپس مرد روی اون پیشنهاد فکر کنه؟ ما با تغییر در شکل زندگیمون و نوع رفتار با خواهرمون میتونیم این رفتارو تغییر بدیم و فضای دوستانه ای ایجاد کنیم تا اون هم علاقه ای را که به شخصی داره حداقل پیش ما ابراز کنه. با کمی راحت تر فکر کردن میشه این بت را شکست.
...
اگه یه موقع یه دختری از مردی خوشش بیاد و قصد خیر هم داشته باشه و موقع مطرح کردن موضوع جواب نه بشنوه چه اتفاقی میفته ؟
واقعا چی میشه ؟
آیا ادامه زندگی همون قدر براش راحته که یه مرد وقتی از یه دختر موقع خواستگاری نه میشنوه ؟
سیستم سنتی ازدواج اینجوریه که یه خانواده ای از کمالات یه دختر با خبر میشن و پا پیش میزارن و موقع خواستگاری دختر پسر میتونن یا هم صحبت کنن و همدیگه رو بشناسن بعدش یه موقع پسر جواب نه میشنوه
حتی شاید 35 بار هم جواب نه بشنوه ولی بالاخره با یکی ازدواج میکنه
35 بار در توان یه مرد هست ولی زن که احساسی عمل میکنه و شکستن 1 بار مثل خنجر میمونه براش 35 بار رو نمیتونه قبول کنه
اگه با خدا باشیم همه مشکلات حل میشه
اگه خواهرمون بخواد خودش بره یه نفر رو انتخاب کنه بعد شما به عنوان داداش بزرگ تر بخوای طرف رو مورد ارزیابی قرار بردی و احیانا متوجه بشی طرف آدمش نیست که خواهرت بخواد باهاش ازدواج کنه انوقت با چه زبونی میتونی خواهرت رو متقاعد کنی که داره اشتباه میکنه ؟
چون خواهرت با قلبش عاشق شده و با قلبش هم انتخاب کرده
باز هم میگم با خدا باشیم و حرف خدا رو گوش بدیم . میبینیم که همچین توصیه ای خدا به ما نکرده
آسیب هایی که دختران از یه دوستی ناسالم میبینند:
دختران و پسرانی که به طریق غیر مشروع با فردی از جنس مخالف، رابطة دوستانه برقرار میکنند، از جهات مختلف، آسیب میبینند. آسیبها هرچند متوجه دختر و پسر است، اما دامنه و شدت آن برای دختر بیشتر است. آسیبها عبارتند از:
1ـ آسیب روانی: دختری که به پسری علاقهمند شده و خود را در اختیار وی قرار میدهد، پس از بیوفایی پسر و ترک وی، به شدت دچار سرخوردگی گردیده و گاهی تا مرز افسردگی و بیماریهای شدید روانی پیش میرود.
2ـ آسیبهای اجتماعی: دختری که در شهری کوچک با پسری ارتباط دارد، جایگاه و شخصیت اجتماعی خود را از دست میدهد و تحقیر میشود، حتى اگر ازدواج کند، نمیتواند زندگی متعادلی داشته باشد، زیرا از طرف همسر و خانواده شوهر سرزنش میشود و به هر بهانهای، روابط قبلی وی را به رخش میکشند. این پدیده میتواند تهدیدی برای نهاد خانواده در جامعه و افزایش میزان طلاق باشد.
3ـ آسیب تربیتی: دختری که به عنوان فردی رابطهدار با چند پسر، معرفی میشود، جایگاه خود را به عنوان فردی شایسته برای تربیت، در ذهن اولیای خانه و مدرسه و حتى دوستانش از دست میدهد. چنین دختری از سیر تعلیم و تربیت به دور میماند. پدر و مادر او را مایه آبروریزی خانواده میدانند و ترجیح میدهند وی را در خانه نگهداری کنند.
4ـ آسیب معنوی: دختری که به صورت نامشروع با پسری رابطه دارد، با گناه و معصیت، از خداوند دور شده و از نظر اخلاقی سقوط میکند. او دیگر از عبادت خود لذت نمیبرد و احساس گناه و ملامت درون، روح او را آزار میدهد، مگر آن که توبه کند و راه پاکی را پیشه سازد.
حال به گوشهای از پیامدهای روابط آزاد در کشورهای غربی بپردازیم. آنجا که فکر میکنیم این مشکلات برای آنها حل شده یا حساسیت نسبت به این موضوع ندارند. اگر چه در آنجا مشکلات به جهت روابط آزاد بیش از حد، بسیار است، اما متاسفانه جامعه ما نیزکم و بیش با بسیاری از این مشکلات روبرو است.
عضو شده در: 30 آبان 1384 پست: 627 محل سکونت: بسیج یک
امتياز: 16869
خب مگه از نگاه اجتماعی زن مهریه نمیگیره ؟
از نگاه اجتماعی زن جهیزیه نمیگیره از پدر
از نگاه اجتماعی زن مگه سربازی میره ؟ یا نفقه دریافت نمیکنه ؟
پس چرا از نگاه اجتماعی موقع تقسیم ارث ما باید مردانگیمو ثابت کنیم و بگیم آبجی جون ارث پدرمون نصف نصف ؟
اگه پدر خودش صلاح بدونه میتونه تو وصیت مثلا وصت کنه دخترم 2 برابر پسرها ارث ببره
بنظر من نگاه دینی و اجتماعیش یه معنی رو میده
عضو شده در: 2 فروردین 1389 پست: 3473 محل سکونت: IRAN
امتياز: 87705
adame_haji نوشته است:
خب مگه از نگاه اجتماعی زن مهریه نمیگیره ؟
بله مهریه میگیره ولی زیبایی و روح لطیفش و جسمش را تقدیم مرد میکنه...که معامله خیلی منصفانه ای هم نیست و به نوعی زن متضرر میشه.
adame_haji نوشته است:
از نگاه اجتماعی زن جهیزیه نمیگیره از پدر
والله الان اون پدری که جهیزیه به دخترش میده یا سرمایه کار به پسرش میده یا خونه برا پسرش میخره یا پول رهن خونه پسرش را میده یا یه ماشین برای پسرش میخره.
حداقل تو ساوه ی خودمون جایگاه پسرا تو خانواده 5-6 طبقه بالاتر از دختراست.
adame_haji نوشته است:
از نگاه اجتماعی زن مگه سربازی میره ؟ یا نفقه دریافت نمیکنه ؟
پسر یه بار میره سربازی...تازه اونقدر بهش خوش میگذره که از 20 ماه سربازی 50 سال خاطره برای تعریف کردن داره من خودم سربازی نیرو دریایی ارتش بودم...اونم تفنگدار دریایی...نه مثل بعضی جاها هتل بود...نه ولی خیلی هم خوش گذشت
بعدشم وقتی آقا پسرا یه عمر بدون محدودیت زندگی میکنن و هرموقع صبح که بخوان بیرون میرن و بعد از مطربها هم میتونن بیان خونه و کسی کارشون نداشته باشه یه 20 ماه هم منظبط و محدود زندگی کنن
در ثانی مرد یه بار مثلاً سختی میکشه و زن یک یا بیشتر باردار میشه و سختی غیر قابل وصف حاملگی را برای 9 ماه تحمل میکنه و بعد هم کلی شب بیداری و مراقبت از بچه ها...یادمون نره سختی های مادرانمون را.پس اگر نفقه ای هم میگیرن که اون هم چهار شاهی بیشتر نیست نوش جونشون.
صحبت من در مورد نگاه اجتماعی به نوعی نگاه شما و امثال شما دوست عزیز هم هست.
کمی مهربان تر به زن و دنیاش نگاه کنیم و اخلاق را در مورد این قشر فراموش نکنیم.
اصلاً درست نیست که در مورد مسایل زن چرتکه ای یا حساب و کتابی نگاه کنیم.چرا که احساسش و محبتش با پول و ...قابل مقایسه نیست...
یادمون نره دورانی را که وقتی مادر بچه هاش را به یک تار موش قسم میداد دیگه کسی حتی حرفی هم نمیزد. و با زهم یادمون نره که چادر مادر قداست داره...چرا که هزار و یک جور زخم زندگی را تحمل میکنه ولی جز خوشی و شادی برای بچه هاش و شوهرش نمیخواد و تنها همدم دردهاش و گریه هاش بالش زیر سرشه.
موفق باشید.
حداقل تو ساوه ی خودمون جایگاه پسرا تو خانواده 5-6 طبقه بالاتر از دختراست.
درسته، بزن زنگ و .....ساوهای های پسر پرست
نقل قول:
صحبت من در مورد نگاه اجتماعی به نوعی نگاه شما و امثال شما دوست عزیز هم هست.
کمی مهربان تر به زن و دنیاش نگاه کنیم و اخلاق را در مورد این قشر فراموش نکنیم.
اصلاً درست نیست که در مورد مسایل زن چرتکه ای یا حساب و کتابی نگاه کنیم.چرا که احساسش و محبتش با پول و ...قابل مقایسه نیست...
یادمون نره دورانی را که وقتی مادر بچه هاش را به یک تار موش قسم میداد دیگه کسی حتی حرفی هم نمیزد. و با زهم یادمون نره که چادر مادر قداست داره...چرا که هزار و یک جور زخم زندگی را تحمل میکنه ولی جز خوشی و شادی برای بچه هاش و شوهرش نمیخواد و تنها همدم دردهاش و گریه هاش بالش زیر سرشه.
...اینا اشک شوقه...چه عجب یه آقا پیدا شد دو کلوم حرف حساب زد....مرسی سوه جان....مرسی
عضو شده در: 30 آبان 1384 پست: 627 محل سکونت: بسیج یک
امتياز: 16869
soveh نوشته است:
(زن) بله مهریه میگیره ولی زیبایی و روح لطیفش و جسمش را تقدیم مرد میکنه...که معامله خیلی منصفانه ای هم نیست و به نوعی زن متضرر میشه ....
soveh نوشته است:
پسر یه بار میره سربازی...تازه اونقدر بهش خوش میگذره که از 20 ماه سربازی 50 سال خاطره برای تعریف کردن داره من خودم سربازی نیرو دریایی ارتش بودم...اونم تفنگدار دریایی...نه ...
این دو تا حرف و وقتی میزاری کنار هم یخورده خنده دار میشه
این جمله رو جنسشو تغییر ندیم ولی بخایم جور دیگه بگیم میشه :
زن میره خونه شوهر تازه اونقدر بهش خوش میگذره که از 40 سال خانه داری 400 سال خاطره برای تعریف کردن داره
مرد میره سربازی ولی زیبایی و روح لطیفش و جسمش را تقدیم نظام میکنه...که معامله خیلی منصفانه ای هم نیست و به نوعی مرد متضرر میشه
ولی خداییش ازدواج بهتره یا ترشیدگی ؟
در کل با حرفات موافقم ولی در مورد این چرتکه ای که میگی ؟ من چرتکه ننداختم اسلام انداخته و مو لا درزش نمیره
بابا ماشین بخره ، پول پیش بده ، کمک هزینه هم که بده، 1500 تا سکه بهار آزادی هم نمیشه
که مردا وقتی که بخوان حرف بزنن یه چوب کلفت بره تو ...
بره تو ...؟
??
بره تو گوششون
من تو اساس این مهریه موندم
علنن طناب داریه که خودمون میندازیم گردن خودمون
بقول دوست حمید نیرومند اگه عقلمون کامل بود که ازدواج نمیکردیم
شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید شما نمی توانید در این بخش رای دهید شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید