تاریخ: سهشنبه 6 فروردین 1392 - 01:07 عنوان: پاسخ به «بانوی آب و آیینه و آفتاب از ميان كودكانش پر كشيد»
همكار در ساوهسرا
عضو شده در: 26 مهر 1389 پست: 1302
امتياز: 33700
این ایام رو تسلیت میگم. خانم فاطمه الزهرا هنوز هم غریب هست چرا که من نوعی هنوز نمیشناسم شخصیت والای این بانوی بزرگوار رو.
برجسته ترین ویژگی های شخصیتی و کارهایی که در طول حیات 18 سالشون انجام دادند رو بگذارید دوست عزیز؛ چون نکته وار و خلاصه خوندنشون واسه کسانی که به جای مطالعه دقیق وقتشون صرف وبگردی میکنن جالبتر خواهد بود. ضمنا این یک تلنگری خواهد بود به دختران سرزمین من
ممنونم
تاریخ: چهارشنبه 7 فروردین 1392 - 15:11 عنوان: پاسخ به «بانوی آب و آیینه و آفتاب از ميان كودكانش پر كشيد»
داره کولاک میکنه!
عضو شده در: 13 اسفند 1391 پست: 113
امتياز: 2950
...تو می گریستی
شب بود
وتومی گریستیوصدایی گفت:
بانوی صبر!
تندیس استقامت !ازچه می گریی؟
سوگ پدر آیا چنان لطمه ای بر کوه استوار دلت وارد کرده ،
که چشمه چشمه اشک از آن می جوشد ؟
تومی گریستی ،
وگریه ات می گفت ،
که نه !
بانوی آسمان !
به بالا چون ستارگان و به روشنی چون ماه !
گریه ات سوگواری ستمی است که برشویت رفته؟
خانه نشینی آفتاب را برنمی تابی؟
تو می گریستی وگریه ات میگفت که نه !
بانوی آب ها!
دریای مواج گوهر آفرین !
از آن آتش که نااهلان برقدمگاه جبرئیل افروختند،
ابری از دلت برخاست که در آسمان چشمانت باریدن گرفته ؟
تو می گریستی،
و گریه ات می گفت که نه!
گریه ات از آسمان است،
به نجوای فرشتگان ماند ،
که سرکشی غافلانه مردمان را به اعتراض برخاسته باشد.
اندوه پیامبران به جان ،
وشکوه رسولانش در نهان!
گریه ات درد پهلو وبازو نیست !
رنج عشق در خویش دارد .
واشک هایی که به رنگ خداست
بر گونه های پریده رنگت می دود.
تومی گریستی و صدایی می آمد :
بانوی خدا سوگوار پرستش است .
دلمشغول آنکه خدا،به میمنه خداییش ،
وبه یگانگی توحیدش ،
پرستیده نشود.
مردمان گوساله سامری بسازند وبرمرکبی بتازند ،
که در وادی حیرتشان به زیر افکند،
هزار سال در بیابان تمنا سرگشته بمانند ،
دروازه های سرزمین هدایت ،
پیش رویشان بسته باشد ،
وکلید ورود را نیابند ،
مشرکانه هزاردسته شوند،
تابردری که بسته غفلت آنهاست مشت بکوبند .
ونه مهر بانی دستهای پینه بسته ی تو ،
نه مهرورزی دل خسته ی تو ،
دست های بیعت شکن مردمان را شکسته برنمی تابد .
بانوی عبادت ،
گریه ات سوگواری توحید باوری است ؟
وتو می گریستی،
و گریه ات می گفت که آری!
هزار سال گذشته بود وتو می گریستی ،
وصدایی می گریست ...
تاریخ: شنبه 10 فروردین 1392 - 15:34 عنوان: پاسخ به «بانوی آب و آیینه و آفتاب از ميان كودكانش پر كشيد»
داره کولاک میکنه!
عضو شده در: 13 اسفند 1391 پست: 113
امتياز: 2950
بر سر دوش نبی(ص) نور دو عینی داری جان عالم به فدایت! چه حسینی داری
بین محراب ازل گرم سجودی بانو
اولین فاطمه ی صبح وجودی بانو
سرّ «لولاک» که تکلیف مرا روشن کرد
علت خلقت افلاک تو بودی بانو
کس ندانست که جبریل نگاهت یک عمر
با خدا داشت عجب گفت و شنودی بانو
هر سحرگاه تو معراج دمادم داری
بال پرواز تو نشناخت فرودی بانو
باز از جنت الاعلای تو سمت ملکوت
هر ملک آمده با کشف و شهودی بانو
پلک بر هم زدی و عشق به جریان افتاد
صد و ده پنجره اعجاز گشودی بانو
آمدی آینه ی نور الهی باشی
حسن مطلق شوی و لا یتناهی باشی
عصمت حضرت حق شد متجلی در تو
میفرستد خود الله تحیت بر تو
روی لب زمزمه ی نابِ تبسم داری
با خدایت چه کلیمانه تکلم داری
آسمان با تو و تسبیح لبت مأنوس است
روشنی بخش دل و جان تو «یا قدّوس» است
آمدی آینه ی عصمت ایزد باشی
آمدی ام ابیهای محمد(ص) باشی
نبی الله(ص) به دیدار تو عادت دارد
با تماشای تو هر لحظه عبادت دارد
قلب پر مِهر تو گنجینة الاسرار نبیست
کوثری! سهم جهان در طلب تشنه لبیست
آمدی فاطمه(س) صبح ازلی روشن شد
آمدی فاطمه(س) چشمان علی(ع) روشن شد
چشم مولا که شد از نور تو روشن ای ماه
گفت: لا حول و لا قوة الا بالله
نام تو فاطمه(س) یا فاطمه(س) تسبیح علی ست
یاد تو لحظه ی اعجاز مفاتیح علی ست
عاشقانه تو که با یاد علی(ع) می خوانی
دم به دم در همه جا نادعلی میخوانی
شده تسبیح لبت نغمه ی حیدر حیدر
ذکر هر روز و شبت نغمه ی حیدر حیدر
با تو تکلیف قدر حکم قضا معلوم است
در کنار تو دگر صبر و رضا معلوم است
تو که در بندگی و زُهد و وفا دریایی
پاره ی قلب نبی(ص)، انسیة الحورایی
لحظه هایت همه ایثار، صداقت، تقوا
راضیه، مرضیه ، صدیقه ، زکیّه ، زهرا(س)
حب تو موهبت حضرت حق در دل هاست
خانه ات تا به ابد مقصد سرمنزل هاست
خانه ی ساده ات از صدق و صفا لبریز است
قلب سجاده ات از شور دعا لبریز است
رحمت و جود و سخا جلوه ای از آیه ی توست
که مُقدّم به تو یا فاطمه(س) همسایه ی توست
خانه داریِ تو که شهره ی آفاق شده
عرش أعلی به تماشای تو مشتاق شده
هر کس از باغ بهشت تو سخن میگوید
از بزرگی و کرامات حسن(ع) میگوید
بر سر دوش نبی(ص) نور دو عینی داری
جان عالم به فدایت! چه حسینی داری
در کرمخانه ی لطف تو مقرب باشد
هر که خاک قدم حضرت زینب(س) باشد
قدر یک گوهر یکدانه ی تو مکتوم است
ام کلثوم تو مانند خودت مظلوم است
از نگاه تو فقط نور خدا میبارد
هر کسی نام تو را روی لبش میآرد
نا خود آگاه دلش چشمه ای از ایمان است
هر کسی نیست در این دایره سرگردان است
بین دستان تو دستاس اگر میگردد
گردش کون و مکان هم به تو بر میگردد
آسمان محو تو و این همه معصومیّت
گرهی زد به پر چادر تو با نیّت
چادرت مظهر تقوا و عفاف است ببین
آسمان دور سرت گرم طواف است ببین
هر کسی نزد تو احساس بهشتی دارد
چادرت رایحه ی یاس بهشتی دارد
چه بگویم که بود فاطمه جان درخور تو
عالمی گشته مسلمان تو و چادر تو
مَدحت ای سوره ی بی خاتمه کی کار من است؟
شرح اوصاف تو یا فاطمه(س) کی کار من است؟
جنتی هست اگر، شمس دل افروزش تو
عالمی هست اگر، ماه شب و روزش تو
کیست که رتبه ی والای تو را دریابد
خاک زیر قدمت مرتبه ی زر یابد
آب مهریه ی تو گشته و تطهیر شده
در دل شیعه فقط مهر تو تکثیر شده
حب تو روشنی عرصه ی محشر باشد
در دل هر که ولای تو و حیدر(ع) باشد
میشود با نظر لطفت الهی، مادر
به سوی جنت الاعلای تو راهی، مادر
این تویی که همه جا اذن شفاعت داری
تو که در هر نفست صبح هدایت داری
انقلاب تو شده مبدأ ایمان مادر
شده مدیون تو و خون تو قرآن مادر
با وفاداری تو راه ولایت باقیست
راه ایثار و صبوری و شهادت باقیست
یک تنه در وسط کوچه قیامت کردی
بسته شد دست علی(ع) و تو امامت کردی
با قیامت به همه درس بصیرت دادی
تو به دین بار دگر شوکت و عزّت دادی
نقش یا فاطمه(س) سر بند مجاهدها شد
امتداد ره تو نهضت عاشورا شد
مکتب سرخ تو الحق که حسینی ها داشت
نسل نورانیات ای عشق، خمینی ها داشت
ماند نام تو و در کل جهان نامی شد
نور تو مطلع بیداری اسلامی شد
همه دنیا شده فریاد عدالت خواهی
کاش این جمعه شود با مددِ تو راهی
آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست
عالمی منتظر گفتن بسم الَّه اوست
کاش میآمد و بودیم کنارش، یارش
هر کجا هست خدایا به سلامت دارش
تاریخ: چهارشنبه 14 فروردین 1392 - 21:16 عنوان: پاسخ به «بانوی آب و آیینه و آفتاب از ميان كودكانش پر كشيد»
داره کولاک میکنه!
عضو شده در: 13 اسفند 1391 پست: 113
امتياز: 2950
تلاش های سیاسی اجتماعی حضرت زهرا و تأثیر آن بر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
نویسنده: طاهره ایرجینیا
مقدمه: حضرت زهرا (س)در همه زمینه ها، حتی در شهادت خود برای همه ی زنان و مردان مسلمان الگو می باشد. این مقاله درصدد است الگوپذیری زنان و مردان را از شهادت یگانه بانوی عالم در صحنه های انقلاب و دفاع مقدس بررسی نماید.
به این منظور ابتدا به طور خلاصه حضور حضرت فاطمه زهرا (س)را در صحنه مبارزه و شهادت بررسی می نماییم و سپس الگوپذیری رزمندگان و بانوان را از ابعاد مختلف شهادت ایشان به طور جداگانه بیان می كنیم.
فصل اول حضرت فاطمه زهرا (س) در میدان جهاد و شهادت
فاطمه زهرا (س) همانگونه كه در ابعاد مختلف علمی، عبادی، پرورشی و سایر فضایل انسانی و سجایای اخلاقی پیشگام بود، در مسائل سیاسی و در صحنه جنگ نیز یك انسان ممتاز و فعال به شمار می آمد! در این فصل ابتدا به مواردی از حضور حضرت زهرا (س) در صحنه جنگ و سیاست اشاره می نماییم:
1 - ابلاغ پیام شهدا با زیارت قبور آنان: این كار حضرت زهرا (س) در واقع به گونه ای ترویج فرهنگ شهادت و تكریم مقام شهدا است.
2 - حضرت فاطمه (س) و مداوای مجروحین جنگ:
حضرت فاطمه (س) در جنگ احد حضور یافت، در تاریخ آمده است: "زنانی كه از مدینه آمده بودند، چهارده نفر بودند كه فاطمه (س) یكی از آنان بود. آنان نان و آب با خود حمل می كردند و به رزمندگان می دادند و جراحاتشان را مداوا می نمودند. ملاحظه می كنیم كه حضرت فاطمه (س) ضمن حفظ قداست و تقوی، به هنگام لزوم، در كنار رزمندگان از كیان اسلام و مسلمین دفاع نموده است، هر چند این دفاع در حد پرستاری از مجروحان جنگی و مداوای آنان بوده است.
3 - مبارزه تا شهادت ( حضرت فاطمه (س) در میدان سیاست):
بعد از وفات پیغمبر (ص) دشمنان حضرت علی (ع) و فاطمه (س) توانستند حضرت علی (ع) را از حق خود محروم كنند. در این هنگام حضرت زهرا (س) با تمام توان وارد صحنه سیاست شد و با انواع راه ها علیه حكومت غاصب قیام كرد، تا به شهادت رسید.
از جمله آن روش ها عبارتند از:
الف: مخالفت درخواست بیعت برای حضرت علی (ع) ، پیوسته تا چهل روز بعد از وفات پیامبر (ص) .
ب: گریه سلاح مبارزاتی حضرت زهرا (س) به صورت شبانه روزی
ج: قطع رابطه با خلیفه اول و دوم، به دنبال ظلم حكومت وقت به حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س).
د: وصیت حضرت زهرا (س) به دفن شبانه او، مبارزه ای منفی علیه غاصبان حكومت.
همه موارد فوق، در واقع، مبارزه ای سیاسی و اجتماعی است كه حضرت زهرا (س) در برابر حركت ظالمانه حكومت وقت نسبت به امیرالمؤمنین (ع) و پیامبر (ص) انجام داد.
ی: مناظره با خلیفه در مسجد رسول خدا (ص) به دلیل غصب فدك حجاب كامل در میدان مبارزه حضرت فاطمه (س) نمونه ی كامل یك زن مسلمان است، اگر چه در مواضع حساس سیاسی و اجتماعی قرار می گیرد، اما این مهم، او را از حجاب و عفاف دور نمی سازد. او در ولایت امیرالمؤمنین (ع) و به یغما رفتن فدك با خلیفه غاصب و اطرافیانش به مبارزه و مناظره پرداخت ولی در عین حال از پرده حجاب و عفاف لازم بیرون نرفت.
از مطالب گذشته روشن می شود كه: زهرای اطهر (س) هرگونه حضور را با ایمان و تقوی آمیخته می ساخت و در راه ایمان خود نیز به شهادت رسید.
شهادت، سرانجام زیبای مبارزه حضرت زهرا (س) در حریان بیعت رفتن برای خلیفه، به سختی مجروح گردید و شهادت یافت. آری او در راه ایمان و عقیده اش، جام شهادت را نوشید و برای تمام بانوان و آزاد مردان مسلمان، الگویی جاودانه گردید. ادامه دارد ...
تاریخ: پنجشنبه 15 فروردین 1392 - 10:29 عنوان: پاسخ به «بانوی آب و آیینه و آفتاب از ميان كودكانش پر كشيد»
داره کولاک میکنه!
عضو شده در: 13 اسفند 1391 پست: 113
امتياز: 2950
سلام ، آتنا جان ميخواستم خلاصه مطلب رو برات بگم اما متن بقدري زيباست كه حيفم اومد متن كامل رو اينجا عنوان نكنم ،اين متن بطور كامل گوياي جواب سوال شماست ،متن رو بخون و اگر باز توجيه نشدي برات بيشتر توضيح ميدم:
هشت روز از رحلت پدر می گذشت که نیمه شبی از خانه بیرون دوید و صدا به گریه و شیون بلند کرد. همسایه ها سراسیمه از خانه بیرون ریختند و دورش را گرفتند. همه از گریه او می گریستند، گویا مدینه یکپارچه ناله و شیون شده بود. چراغ ها روشن شد و زن ها گمان کردند رسول خدا(ص) زنده شده است. تا قبر آن حضرت فاصله ای نبود. دور فاطمه(س) را گرفتند تا او خود را به قبر مقدس پدر رساند. در آنجا زبان به ناله گشود و فرمود: «بابا! چه کسی دختر گریانت را آرام کند؟ پدرم! غم و اندوه، سرمایه زندگی ام شده و در سوگت سرشک غم دامنم را انباشته و زینت داد. پدر جان! بعد تو اسلام هم به غربت گرفتار شده و غریبانه می گرید».[1]
آن قدر با پدر زمزمه کرد و گریست که از هوش رفت.
گریه اش روز و شب نمی شناخت. پیرمردان مدینه نزد علی(ع) آمدند و گفتند: ابالحسن! گریه شبانه روزی فاطمه(س)، فرصت خواب و آسایش برایمان باقی نگذاشته. بگو یا شب گریه کند، یا روز. علی(ع) سخن آنان را به گوش فاطمه(س) رساند. فاطمه گریست و فرمود: «علی جان! من در میان این مردم، زیاد نمی مانم. این گریه ها هم چند روزی بیشتر ادامه ندارند.» علی(ع) در قبرستان بقیع که خارج از مدینه بود، برای همسر داغدارش سایبانی بنا کرد که «بیت الاحزان؛ خانه غم ها» نام گرفت. از آن پس، هر روز صبح حسن و حسین(علیهما السّلام) پیشاپیش مادر حرکت می کردند و فاطمه(س) خود را گریان به بقیع می رساند. کودکان میان قبرها قدم می زدند و مادر در خانه غم ها می گریست و سوگواری می کرد تا غروب می شد و علی(ع) در تاریکی شب آنها را به خانه می برد. در روزهای باقی مانده عمرش این عادت او شده بود.[2]
گریه های فاطمه(س) در 75 روز حیاتش پس از رحلت پدر، حتی یک روز هم قطع نشد. در این مدت، جبرئیل هر روز، پس از نمازهای پنج گانه بانوی دو جهان، در برابرش زانو می زد و او را تسلیت می داد. از رسول خدا(ص) و جایگاهش در بهشت می گفت و از آنچه پس از فاطمه(س) بر سر فرزندانش می آمد. جبرئیل شرح می داد و فاطمه(س) می گریست و علی سخنان جبرئیل را می نوشت. این نوشته ها مصحفی شد به نام «مصحف فاطمه» که تمام حوادث گذشته و آینده تا روز قیامت در آن ثبت شده است[3]. جبرئیل تا آخرین روز حیات فاطمه(س) هر روز بر او نازل شد و پس از رحلت آن مایه برکت زمین و آسمان، دیگر به زمین نیامد.[4]
دلش برای پدر تنگ شده بود. شنید که بلال برای زیارت قبر رسول خدا(ص) به مدینه آمده است. حسن و حسین را در پی او فرستاد تا یک بار دیگر اذان بگوید. بلال، حسن و حسین(علیهما السلام) را در آغوش گرفت، بوسید و سپس بر فراز بام مسجد پیامبر رفت و اذان گفت: «الله اکبر...، اشهد ان لا اله الا الله... و اشهد ان محمّداً رسول الله»، نام پدر که به گوش فاطمه رسید، با صورت بر زمین افتاد و بیهوش شد. زن ها با صدای گریه زهرا(س) از خانه ها بیرون دویدند و محله بنی هاشم یک پارچه شیون شد. فریاد زدند: بلال ادامه نده که دختر رسول خدا(ص) از دنیا رفت. بلال اذان را قطع کرد. پس از مدتی فاطمه(س) به هوش آمد و دستور داد بلال اذان را ادامه دهد. بلال عرض کرد: ترس آن دارم که جانتان در خطر افتد. پس اذان نیمه تمام ماند تا فاطمه(س) به حال عادی بازگشت.[5]
البته مختصري از حضورشون در جنگ احد رو ميگم و منظور اين نيست كه زخم بقيه مجروحان رو هم ايشون درمان ميكردند:
فاطمه علیهاالسلام پس از فروکش نمودن آتش جنگ به میدان «احد» رسید و هنگامى که دیدگانش به چهره ى نورافشان پدر افتاد و زخمها و خونها را نظاره کرد ، با قلبى اندوهگین اما درایت و توانمندى بسیار به شستشوى خونها از چهره ى پدر پرداخت و تکه حصیرى را سوزانید و خاکسترش را بر روى زخمها نهاد
تاریخ: یکشنبه 18 فروردین 1392 - 21:47 عنوان: پاسخ به «بانوی آب و آیینه و آفتاب از ميان كودكانش پر كشيد»
داره کولاک میکنه!
عضو شده در: 13 اسفند 1391 پست: 113
امتياز: 2950
فصل دوم: فرزندان حضرت زهرا (س) رهروان خط سرخ شهادت
در مورد الگوپذیری شیرمردان ایرانی از شهادت صدیقه كبری (س) باید ابتدا به این مطلب اشاره كرد كه اگر چه فاطمه (س) یك زن است ولی آنچه او را مقتدا ساخته است، كمال انسانی اوست و بدین خاطر، متعلق به عالم انسانیت است، ارزش های انسانی اختصاصی به زن یا مرد ندارد و به تبع آن اسوه های انسانی نیز همین گونه اند. حضرت زهرا (س) همچنان كه بر زنان، تأثیر گذارده و اسوه آنان است، اسوه مردان نیز می باشد!
اما الهام گیری شهدای ما از شهادت حضرت زهرای مرضیه (س) را می توان در دو بخش، خلاصه و بررسی نمود:
1 - دفاع مقدس: كه در این زمینه میتوان به چهار مورد اشاره كرد:
الف: حمایت از ولایت: شهدای ما همانند حضرت زهرا (س) كه تا اخرین لحظات عمر از ولایت دفاع نمود و در آن راه شهید شد، عاشق مقام ولایت بودند و به فرمان نایب امام زمان خود(عج)، به صحنه جنگ و به استقبال شهادت رفتند.
ب: درس عفت و حجاب و پاكدامنی: حضرت زهرا (س) تا لحظه شهادت، حجاب را حفظ نمود، شهدای ما نیز، با الهام گرفتن از ایشان، حجاب را آبروی شیعه می دانستند و به همین دلیل جان خود را در این راه فدا كردند و در وصیتنامه هایشان، حفظ حجاب را به خواهرانشان توصیه نموده اند.
ج: توصیه به صبر و شكیبایی: سومین مورد الگوپذیری، توصیه مادران و بازماندگان به صبر است همچنان كه حضرت زهرا (س) ، این سفارش را به حضرت زینب (س) فرمود.
د: تأثیر شهادت: تأثیرپذیری شهدای ما از شهادت حضرت زهرا (س) حتی در نحوه شهادت، نیز دیده می شود. همانطور كه گفتیم حضرت زهرا (س) به خاطر جراحت سخت پهلو و بعضی جراحات دیگر به شهادت رسیدند. از نمونه های تأثیرپذیری در این زمینه شهید سید محمود اسدی را می توان نام برد: او در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) دیده به جهان گشود، در سالروز شهادت ایشان، با رمز یا زهرا (س) ، در عملیات كربلای پنج از ناحیه پهلو به شهادت رسید. ***
در جریان دفاع مقدس، عملیات هایی نیز با رمز یا زهرا (س) صورت گرفت كه رزمندگان اسلام در آن عملیات ها، رشادت های فراوانی از خود نشان دادند. در واقع رزمندگان ما در مبارزه با دشمن به نحوی دادخواهی مادرشان زهرا (س) را می كرده اند و در شهادتشان به او اقتدا می نموده اند.
2. انقلاب: جامعه ما در مبارزه با رژیم منفور شاهنشاهی با عشق به آرمان های انقلاب وارد میدان شده و برای پیروزی آن تلاش كرده اند. آنان با همان عشق به اهل بیت و تأسی به حضرت زهرا (س) كه الهام بخش اصلی آن ها بوده است ـ به میدان های نبرد حق علیه باطل رفتند تا از اسلام و انقلاب، حمایت كنند و در این راه به آرزوی بزرگ خود كه درجه رفیع شهادت بود نایل گردیدند. الهام گرفتن از زهرای اطهر (س) و شهادت او، میدان عمل خاصی را نمی طلبد بلكه در هر صحنه ای بروز می كند. هر جا كه دفاع از ایمان و تقوی و اسلام در میان باشد، شهادت و ایثار نیز به چشم می خورد. یكی از ابعاد مبارزه انقلابی، مبارزه برای جلوگیری از نفوذ تهاجم فرهنگی و بی حجابی بود كه در این راه، افراد زیادی، به شهادت رسیدند. شهادت در راه حفظ حجاب و عفت در جامعه، می تواند نشان دهنده ی الهام گیری و الگوپذیری از اسوه ای كامل و همه جانبه ای باشد كه شهدای ما از او الهام گرفته اند. ادامه دارد . . .
شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید شما نمی توانید در این بخش رای دهید شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید