پنج شنبه 1 آذر 1403

   
 
 پرسشهای متداول  •  جستجو  •  لیست اعضا  •  گروههای کاربران   •  مدیران سایت  •  مشخصات فردی  •  درجات  •  پیامهای خصوصی


فهرست انجمن‌ها » آشنايي با آداب و رسوم ساوه و روستاهای آن » شناخت تاريخ تمدن شهر ساوه و اطراف ان بخشي از هويت ايراني

ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک رفتن به صفحه 1, 2  بعدی
 شناخت تاريخ تمدن شهر ساوه و اطراف ان بخشي از هويت ايراني « مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی » 
نویسنده پیام
Aliabadi
پستتاریخ: جمعه 1 مرداد 1389 - 10:27    عنوان: شناخت تاريخ تمدن شهر ساوه و اطراف ان بخشي از هويت ايراني پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

شناخت تاريخ تمدن شهر ساوه و اطراف ان بخشي از هويت فرهنگي ايرانيان


عوامل تهديد براي نابودي هويت علمي و فرهنگي ملتي گاهي عواملي خارجي از جمله هجومات نظامي مي باشند مانند حمله مغولان و سوزاندن كتابخانه هاست كه در تاريخ ساوه شاهد ان بوده ايم و( حتي ماركو پولو ان را در كتابش نقل كرده به اخر مقاله رجوع شود) ، يكي از عوامل ركود فرهنگي اين شهر در 800 سال پيش بشمار مي ايد. زيرا به يكباره ريشه فرهنگي بين نسلهاي قديم و نسلهاي جديداين شهرقطع ميشود و با از بين رفتن كتابخانه و مراكز و تاسيسات شهري اين شهر شريان فرهنگي، كه نسلها را تغذيه مي كرد از بين مي رود . تخريب تجارب جمع اوري شده نسلها و مرگ انسانها و ايجاد بي نظمي اسيب هايي است كه مغولان به جامعه ان روز ساوه وارد مي اورند كه تا قرنها بر اين شهر تاثير منفي داشته زيرا نسلهاي بعدي بايد بسياري تجارب را از نو ازمايش مي كردند تا با جمع اوري تجارب مثبت پديده فرهنگ سازي انجام ميشد. نقش فرهنگ و ثبت تجارب فرهنگي و علمي به عنوان كتابخانه در شهر هاي ايران ،عاملي بود كه به جامعه ايراني دوره قرون وسطي كمك مي كرد تا توان علمي بهتر داشته بعنوان مثال، مانند اشنائي به علم مكانيك و اشنائي به ساير علوم ايرانيان دست به اختراع اسياب هاي ابي زده و بر مشكل ابياري و كشت توفيق مي يافتند ورشد ابزارهاي نوين كمك ميكرد تا ايرانيان زودتر مرحله كشاورزي را پشت سر نهاده ووارد دوره جامعه صنعتي شوند ولي با تخريبات مغولان به بخش فرهنگي وكتابخانه هاي اين كشوراين حركت در قرون وسطي متوقف مي شود چون منابع علمي به صورت عظيمي صدمه ديده بود. صدها سال براي ترميم اين اسيب وقت لازم بود. فرهنگ مانند يك روح و بال براي يك جامعه است و حفظ و تقويت ان ازباعث رشد ان جامعه است. ساوه هم به مانند شهرهاي ديگر ايران قرباني حملات مغولان شد و اسيب هاي فراوان ديد ومهمترين اسيب از ميان رفتن و نابودي اثار فرهنگي در اين شهر بود. البته بعد از حمله مغول در تاريخ ساوه عوامل ديگري هم در ركود فرهنگي شهرساوه شركت داشتند كه در مقاله ديگر مفصل تر به ان پرداخته مي شود و عدم توجه به شهر ساوه از رقابت خاندان قاجار با گروه زنديان منشعب ميشود. يك مثال ديگر هجوم نظامي نيروهاي غربي به شهربغداد و ايجاد هرج و مرج در ان بود كه بزرگترين موزه بغداد در كنار اثار ديگرانباشته ازاثارفرهنگ ايراني و تاريخ ايران بود كه به غارت ميرود واسيب شديد مي بيند. اثار باستاني بخش مهمي از اثار فرهنگي كشوري را تشكليل ميدهند كه بيانگر هويت فرهنگي و ملي يك كشور است كه خوشبختانه با روشهاي نوين قابل حفاظت هستند

گاهي عوامل تخريب اثار باستاني ، ريشه در نفع اقتصادي عده ايي مجرم دارد كه بواسطه خلاف كاري دست به تخريب و فروش و قاچاق اين اثار فرهنگي كه مي زنند و جز پول و دزدي هيچ چيز برايشان اهميت ندارد و تنها نيروي قضايي و دواير انتظامي جوابي است به انها. گاهي هم علت تخريب اين اثار در بي اطلاعي عده ايي از مردم بومي به ارزش فرهنگي و تاريخي اين اثار مي باشد كه اموزش هاي لازمه در اين زمينه را از كانالهاي فرهنگي بدست نياورده اند و از روي كم سوادي و نداشتن علم كافي( به ارزش و تاثير نقش تاريخ در تربيت و اموزش نسل هاي بعدي) اين اثار را تخريب مي كنند لازمه رفع اين مشكل هم اموزشهاي فرهنگي مناسب در اين مورد از سوي محققين و دانشگاه ها و مراكز فرهنگي از طريق رسانه هاي عمومي به مردم است. اسيب شناسي و ايجاد روشهاي پيشگيري از اسيب ها وظايف مراكز علمي است. حفظ اين اثار يعني حفظ تاريخ فرهنگي ايران .هويت فرهنگي است كه ديگر كشورها را متوجه حضوريك ملتي در صحنه جهان مي كند. تقويت روحيه مذهبي مانند احساس امانت داري در اين امر بسيار موثر است، زيرا هويت ملي يعني شناسنامه ملي يك كشور ، كشوري كه مجهز به اين شناسنامه است اينده موفقي هم در پيش دارد. خوشبختانه در ايران با بودن سازماني فرهنگي مانند سازمان ميراث فرهنگي و مراكز ايرانشناسي و دانشكده هاي باستان شناسي ، اين مراكز و سازمانها مي توانند تا حدود زياد جوابگوي اين مشكل باشند. يكي از وظايف مهم سازمان ميراث فرهنگي حفظ امانت ملي يعني اسناد ملي است كه با مجهز شدن به روشهاي علمي روز مانند استفاده از روشهاي ديجتال و عكاسي و چاپ و تهيه موزه وكپي برداري از اصل با روش هاي علمي توفيق بيشتري عايد مي شود. تعليم اين علوم در دانشگاهها واستفاده از تمامي روشهاي علمي ، تضميني درحفظ اسناد باستاني و فرهنگي ايران است. اميداست كه سازمان ميراث فرهنگي و ساير مراكز علمي در اين امر موفق باشند و از همه نيروهاي علمي كشور در اين امر بهره بگيرند. ساوه و اطراف ان يكي از مهمترين مناطق تمدن سازباستاني است كه در تكوين هويت ايراني سهيم بوده و هست وشناخت علمي تاريخ تمدن ساوه قسمتي از تاريخ تمدن ايرانيان است كه به هزاره هاي گذشته بر مي گردد. تاريخ شهر ساوه و اطراف ان به مانند كوه يخي است كه فقط قسمت جزيي ان بررسي شده وقسمت اعظم ان هنوز ناشناخته باقي مانده . ما از هزاره هاي پيشين ان هيچ نميدانيم اما صدها اثر عيني باستان شناسي از ان دوران در ساوه و اطرافش استخراج شده. در حالي كه در هزاران سال پيش در اينجا تحولات بسياري رخ داده و جاي تحقيق دارد


با توجه به منابع باستان شناسي غني فراواني كه از ساوه و اطراف ساو ه ( تپه اوه و نوبران و روستا هايش) در طول 70 ساله اخير به شكل رسمي و غير رسمي بدست امده و تاكنون موزه ايي در شهر ساوه براي اين اثار تاسيس نشده تا اين اثار را به مردم اين خطه و محققان و دانشمندان ايرانشناسي و گردشگران ايراني و جهان و بخصوص هم ميهنان ساوه ايي معرفي كند. تاسيس موزه اثار باستاني در ساوه امري مهم در حفاظت اين اثار است و نقش ديگر اين موزه در زايندگي علمي ان است زيرا هر ساله با اثار جديدي كه يافت مي شود به مقاديرفرهنگي و علمي ان افزوده ميشود و در طول چند سال قادر است به موزه ايي بزرگ تبديل شود ومي تواند به يكي از منابع مهم اسناد تاريخ و هويت ايران و ايرانشناسي در جهان شناخته شود و به اين وسيله روابط جديد فرهنگي ار طريق ساوه و ساير دانشگاههاي ايرانشناسي توسعه يابد. لازمه اين توسعه هم ايجاد موزه باستاني در شهر ساوه و ايجاد رشته باستان شناسي و ايران شناسي در دانشگاه ساوه است . تا ساوه مكاني براي تردد محققان ايران شناسي و گردشگران فرهنگي جهان گردد. موزه ايران هم تاكنون اثار بدست امده از ساوه و اطراف ان را معرفي نكرده و ايجاد سايتي براي معرفي اين اثار در اين مورد از سوي موزه ايران براي محققان مفيد و ضروري است
در زمان رژيم سابق اين منطقه باستاني محل تاخت و تاز باستان شناسان انگليسي و فرانسوي و غيره بود كه نتايج ان غارت و سرقت بسياري از اثار تاريخي روستاهاي ساوه بود و اثار بيشماري در روستا ها اشياء امامزاده ها ناپديد شدند و اثار تخريبات و غارت انها هنوز هم در چندين روستا قابل مشاهده است بعد از انها اين مناطق از شر غارت گران محلي در امان نمانده و لازمه امنيت اثار تاريخي اين مناطق تدوين سياست هاي مناسب مجازات و تشويق از سوي وزارت ارشاد و سازمان ميراث فرهنگي است. با توجه به رشد ساختمان سازي وتوسعه شهري و كندو كاو ها درعصر فعلي اين مناطق ، اين مناطق در معرض اسيب هاي جديد و تخريب اثارباستاني قرار دارند كه به نابودي اثار يافته شده منجر مي شود و با نابودي ان قسمتي از هويت تاريخي و ملي ايرانيان هم نابود ميشود. روشهاي حفاظتي جديد با توجه به سياستهاي مفيد و تشويقي سازمان ميراث فرهنگي مي تواند مردم را تشويق كند كه اين اثار را به سازمان ميراث فرهنگي در ساوه ارجاع دهند و براي كساني كه هر گونه اثار تاريخي را به سازمان و نهادهاي وابسته قانوني تحويل مي دهند پاداش و تشويق نامه هايي هم صادر شود. بودن موزه و سازماني مسئول در خود شهر ساوه مانع از بين رفتن اين اثار ميشود

با وجود اينهمه اثار تاكنون بررسي و تحقيقاتي باستان شناسي جامع ايي كه در مورد شهر ساوه و روستا هاي اطراف ان باشد به چشم نمي خورد و يا بسيار ناچيز و كمرنگ است. اين اثار در گوشه هايي همچنان خاك مي خورند و به دست فراموشي سپرده شده .شناسه هايي كه تاكنون در مورد ريشه هاي تاريخي و فرهنگي شهر ساوه و روستا هاي ان در طول هفتاد ساله اخير داده شده بسيار نا چيز وتاسف اوراست. در اين مورد شهر ساوه مظلوم واقع شده. شناختن اين سرزمين باستاني كه قسمتي از تاريخ تمدن سرزمين ايران و هويت ايران را تشكيل ميدهد ، ساوه و اطرافش كه زادگاه فرهنگ و تمدن و ابزار سازي بوده و قدمت تاريخي ان به 6000 سال مي رسد نيازمند تشريح علمي بيشتر مي باشد. زيرا تحقيق و شناساندن هر تكه مهم باستاني در ايران از جمله شهر ساوه و اطراف ان كمكي است بزرگ به شناخت تاريخ تمدن وهويت ايرانيان درتاريخ جهان و نقش ملت ايران در اين دستاورد مهم بشري كه نا گفته مانده است. امروزه همه كشورها در جهان در پي ان هستند كه به شكل مصنوعي هم شده براي خود تاريخ تراشي كنند تا در ليست فرهنگي براي خود جايي باز كنند ، نسل هاي اينده شان از ان تغذيه كنند و اين كار را با سياست هايي مانند موزه سازي اعمال مي كنند ، اهميت كشورشان را در زمينه تمدن سازي به جهان نشان دهند، وهم اينكه بازار گردشگري تاريخي و باستاني را در كشور خود رونق دهند و اين بازارها را به كشور خود اختصاص دهند ، در حالي كه كشور ما تاريخ بسيار غني و عظيمي دارد كه دانشكده هاي باستان شناسي وايرانشناسي در كشورمان در شناساندن علمي ان مي توانند نقش پررنگي ايفا كنند و در تثبت جايگاه فرهنگي ما در جهان اهميت دارد و نيز ايران كشوري است كه گردشگري نوع باستاني و فرهنگي ان علاوه بر ساير توانهاي ديگرش از جايگاه عالي برخوردار است

براي رفع اين مشكل در مورد شهر ساوه با تاسيس موزه ايي در ساوه و حفاظت اثار بدست امده، شناسايي اين اثار به ملت ايران و جهان،ثبت ديجيتالي وچاپي ان و بهره برداري از روشهاي مدرن عكاسي اسناد يافته شده ، ايجاد دانشكده باستان شناسي و ايرانشناسي در ساوه، ايجاد تيم هاي تحقيقاتي باستان شناسي وتاريخي از سوي سازمان ميراث فرهنگي ، دانشگاه تهران وساير دانشگاههاي باستان شناسي ايران، نوشتن نتايج عيني تحقيقات باستان شناسي و رونمايي به شكل كتاب و مقاله و اثار تصويري و عملي مي گردد تا اين اسناد تاريخي حفظ و تدوين شوند. يكي از راهكارها نوشتن پايان نامه دكتر ا در رشته باستان شناسي در باره شهر ساوه و اطرافش است
تحقيق و پژوهش در مورد شهر ساوه و اطراف ان براي باستان شناسان ايراني مشتاق حائض اهميت مي باشد تا به شناخت ان به تاريخچه ابزارسازي و رشد تمدن بشري از جمله سفال سازي ، فلز كاري، ساختمان سازي و معماري وسنگ تراشي غيره در اين منطقه ايران نائل ايند و ريشه هنر قالي بافي و صنايع دستي در گدشته ها قرار دارد. شهر فرهنگي و باستاني ساوه و اطراف ساوه تاكنون موفق به داشتن حتي يك سايت باستان شناسي هم نشده اند. تاسيس موزه اثار باستاني ساوه در رشد فرهنگي اين مناطق موثر است .هويت باستاني يكي از انگيزه هاي گردشگري در جهان براي مناطق و شهرهاي باستاني محسوب مي شوند كه ساوه هم اين پتانسيل را به مقدار فراوان داراست و توان كار افريني در اين بخش را دارد . اگر به سرزمين مصر سفر كرده باشيد ، گردشگران از كشورهاي اباد فقط براي ديدن اين اثار و اماكن تاريخي به منطقه گرم و بياباني و خشك سفر مي كنند و رنج سفر را به خود مي خرند تا با اندوخته هاي تمدن بشري اشنا شوند

هنور منابع بسيار باستان شناسي هست كه راكد مانده و نيازمند كار تحقيقي مي باشد، باستان شناسان ايراني در اين مورد تحقيقات و كتابهاي زيادي ننوشته اند تا هويت فرهنگي و تاريخي قسمتي از خاك ايران يعني ساوه و اطراف ان بهتر شناسانده شود. تا حمله مغولان اين شهر يكي از مراكز فرهنگي ايران بود و داراي كتابخانه بزرگي بوده كه ماركو پولو در قرون وسطي از ان در سفر نامه اش ياد مي كند1. اميد است با فعاليت هاي خلاق اين شهر نقش ديرينه فرهنگي خود را دوباره باز يابد. كتابخانه و مراكزعلمي و فرهنگي و دانشگاهها از لوازمات تمدن سازي است وايرانيان مردمي بوده اند كه به فرهنگ و علم هميشه علاقه داشته و دارند وبه اين خاطر هم هميشه علا رغم هجومات نظامي بيگانگان در زمينه تمدن سازي و فرهنگ سازي در تاريخ فعال بوده اند وريشه ان در فرهنگ دوستي وخصلت هنرو خلاقيت ملت ايران نهفته است. علاقه گذشتگان در حفظ اين اثار هر چند كم بي تاثير نبوده.يكي از كانالهاي اتصال و تغذيه فرهنگي هر قومي اشنائي به تاريخ و هويت فرهنگي و علمي خود است، مجهز بودن به نوشته هاي مكتوب يعني كتابخانه و مراكز فرهنگي است كه از لوازمات رشد تمدن است . لازمه ان توجه به دستاوردهاي خود و سرگذشت تمدن و علم و تكنيك و ابزارسازي خود در گذشته است كه شامل تاريخ خود ميشود كه با تاسيس موزه اين تاريخ متبلور و عيني مي شود و .نقش فرهنگي با حفظ گذشته و يادگارهاي ان به وسيله موزه و دانشكده باستان شناسي، تاريخ و ايرانشناسي و گسترش كتابخانه ها و مراكز علمي و تحقيقي ميسر مي شود. ملتي كه به هويت خويش اگاهي دارد مي داند كه هويت علمي و فرهنگي دارد مي تواند قوام داشته باشد و با اصالت فرهنگي خود به زندگي فرهنگي خود ادامه دهد و واقع بينانه برحجم كمي و كيفي ان بيفزايد. و در مقابله فرهنگها بر ارزش ها و تجارب خود اتكاء كند. ساوه هم بعنوان يكي از شهرهاي فرهنگي با هويتي باستاني و تاريخي ايران نياز به تاسيس موزه دارد و نيز تاسيس كتابخانه هاي علمي ديجيتالي ،كه با هزينه كم براي اين شهر امكان پذير است تا زمينه رشد فرهنگي مناسب براي دانشجويان و شهروندان ساوه ايي در عصر فعلي بهتر تحقق يابد

براي علاقه مندان به شناخت هويت فرهنگي وعلمي ايراني و نيز ساوه سايت هاي ايرانشناسي، فرهنگي و علمي را هم ضميمه مي كنم

سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران بخش ايرانشناسي بخش گذري بر ايران شامل منابع http://www.nlai.ir/Default.aspx?tabid=220

بنياد ايران شناسي در همه استانها http://213.176.111.8/

معاونت مجلس و امور استانها http://dpp.irib.ir/index.php?option=com_content&task=section&id=66&Itemid=258


دانشكده علوم ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران http://literature.ut.ac.ir/departments/archeology/index.htm

http://www.ichto.ir/Default.aspx
سازمان ميراث فرهنگي http://gomchto.ir/

1.
Saveh is said to have possessed one of the greatest libraries in the Middle East, until its destruction by the Mongols during their first invasion of Iran.[4]^ a b Polo, Marco and Rustichello da Pisa (1903). Henry Yule and Henri Cordier. ed. The Travels of Marco Polo: The Complete Yule-Cordier Edition. http://www.gutenberg.org/files/10636/10636-8.txt
http://en.wikipedia.org/wiki/Saveh


ترجمه ، از سفرنامه ماركو پولو، .... ساوه داراي بهترين و بزرگترين كتابخانه هاي منطقه خاورميانه بود كه توسط حمللات دسته اول مغولان از بين رفت
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
تشکرها از این تاپیک
sogand(دوشنبه 6 آذر 1391 - 13:21), Aliabadi از این تاپیک تشکر میکنم 
Aliabadi
پستتاریخ: دوشنبه 4 مرداد 1389 - 09:05    عنوان: پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

دوره پارينه سنگي در اطراف ساوه ( پاذه ايي از يافته هاي باستان شناسي ساوه

سوابق پژوهشي ميداني سيف الله كامبخش فرد( باستان شناس ايراني) از سال 1377-1339 به شرح زير مي باشد: -عضو هيات كاوشهاي باستان شناسي مهران آباد ساوه به سرپرستي مشترك دكتر نگهبان و دكتر كايلريا نگ از كانادا گزارش اين كاوش هرگز منتشر نگرديد
1339
http://www.rasekhoon.net/mashahir/Show-903883.aspx



نقشه باستان شناسي نوبران ساوه تهيه مي‌شود ۱۳۸۷/۹/۱

خبرگزاري ميراث فرهنگي_ گروه ميراث فرهنگي_ برنامه بررسي و شناسايي بخش نوبران شهرستان ساوه (استان مرکزي) پايان يافت و اين برنامه در بخش مرکزي ساوه ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومي پژوهشکده باستان شناسي سرپرست هيئت بررسي در اين مورد گفت:« برنامه مذکور به شکل پيمايشي فشرده و با بازبيني تمامي نقاط و ارتفاعات به منظور تهيه نقشه باستان شناسي انجام مي‌شود. »

به گفته "پوريا خديش"، تاکنون يافته‌هاي بخش نوبران ساوه بيانگر وجود سايت هايي از دوره هاي پيش از تاريخ، تاريخي و اسلامي است و تهيه الگوي استقراري دوره هاي مختلف در اين راستا انجام خواهد گرفت.

وي افزود:« پراکندگي بالاي دوره هاي دالما (حدود 4500 پ.م) در غرب شهرستان به چشم مي‌خورد و وجود محوطه هاي بزرگ با توالي دوره ها از نو سنگي تا کنون در اين ناحيه بستر مناسبي براي مطالعه، لايه نگاري و کاوش ايجاد مي‌کند.»

قرار است بررسي بخش مرکزي به زودي آغاز شود و مستندنگاري آثار و تهيه پلان بناها نيز انجام گيرد.
http://www.chn.ir/news/?Section=2&id=48734


ظرف سفالي هزاره پنجم قبل از ميلاد کشف شده در ساوه

سايت فرمانداري ساوه بخش اطلاعات شهر عكسي در البوم عكس http://www.saveh.gov.ir/gallery.htm



ساير محوطه‌های باستانی که مربوط به دوره‌های تاریخی و اسلامی هستند بعضا دارای شواهد و عناصری از معماری مشابه پادگان و یا دژهای نظامی و پایگاه‌های راهداری می‌باشد. به جز محوطه‌های بررسی شده، محوطه‌هایی بوده‌اند که به طور کلی در طی دو دهه گذشته تخریب و معدوم شده اند. از جمله تپه مهران آباد در نزدیکی روستای مهران آباد همچنین تپه تاریخی واقع در روستای فیروز بهرام (این منطقه در اوایل انقلاب ، توسط مالکيين آن به کلی تخریب شده و تعداد معدودی تکه‌های سفال در سطح آن ديده شده است.
http://radio.irib.ir/tehran/shahrestanview.php?ID=1

آثار دوره ايلامي و ماقبل تاريخ كه در تپه هاي باستاني قيجه ، گل محمد، امامزاده عبدالله و عباسلو ساوه، مناطق باستان بالا و پايين مشهد زلف آباد تفرش، تپه چلبي ساروق اراك كشف شده ، نشان از سكونت و قدمت اقوام ايلامي در منطقه استان مركزي دارد

از بقاياي ابنيه و آثار موجود دوره مادها در استان مركزي مي توان به تپه هاي باستاني آوه و جوشقان جمشيد آباد، آجان پيك و تپه خوني نوبران، تپه باستاني خرقان و گورستان نوبران شهرستان ساوه اشاره نمود
از آثار باقيمانده از دوران حكومت صفويه در استان مركزي مي توان به كاروانسراي عبدالغفار خان ، گنبد چهار سوق، آب انبار چهار سوق، آب انبار مسجد جامع ، آب انبار حاج ميرزا حسين عاملي، كاروانسراي شاه عباسي ، آب انبار كلبعلي خان ، كاروانسراي ورده ، پل تك چشمه و هشت چشمه شهرستان ساوه اشاره نمود

از آثار باقيمانده اين قرون در استان مركزي مي توان به منطقه تاريخي عبدالله آباد زرنديه و منطقه باستاني مشكين تپه ساوه اشاره نمود


اداره كل استان مركزي، سازمان تامين اجتماعي http://www2.darmanzanjan.sso.ir/web/edarekolmarkazi/aboutmarkazi/histori

------------------------------------
سه مغان معروف ساوه ايي

در برخي از كتابهاي مسيحي ، از جمله سفرنامه ماركوپولو آمده است كه سه مغ بشارت دهنده ظهور حضرت عيسي مسيح به نام هاي ياسپر
(jasper) ملخيور (Melchior) بالتاسار (Balthasar) از شهر ساوه برخاسته و به راهنمايي ستارگان به شهر اورشليم رفته اند. آنها عيسي را در سن 13 روزه اي زيارت كرده هداياي خود شامل طلا، كندر و مر به او داده اند و كودك به ايشان جعبه كوچكي كه در آن سنگي بوده اهدا كرده است. آنها سنگ را در چاهي حفظ كردند. سپس از آسمان جاده اي مستقيم به چاه باز شده و آن سه تن كه گويند سه شاه بوده اند از آن چاه آتش برگرفته و آن را با خود به ساوه آورده و معابد ساختند و اين آتش را حفظ كردند. مسعودي در مروج الذهب مي گويد كه اين سه تن مغ را كوروش هخامنشي به سوي اورشليم فرستاده و آنان توانسته اند در سوريه (شام) مسيح و مادرش مريم را ملاقات كنند

اداره كل استان مركزي ، سازمان تامين اجتماعي http://www2.darmanzanjan.sso.ir/web/edarekolmarkazi/aboutmarkazi/historiy
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: دوشنبه 4 مرداد 1389 - 11:08    عنوان: پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

Iran: Islamischer Staat mit jahrtausendealter Kultur Von Peter Kerber

Peter Kerber

Seite 325

Marco Polo berichtet aus Saveh von der Legende, nach der die Heiligen Drei Könige von hier aus zu ihrer Reise nach Jerusalem und Bethlehem aufgebrochen .....



ترجمه متن

نام كتاب :ايران ، دولت اسلامي با هزاران سال فرهنگ

نوشته :پتر كربه ر

صفحه 325

پتر كربه ر" درصفحه 325 مي نويسد، :ماركو پولو از شهر ساوه گزارش مي دهد كه طبق روايات سه پادشاه مقدس ( سه مغان معروف )از اين شهر به سوي شهر اورشليم و بيت اللهم سفر خويش را اغاز مي كنند

http://books.google.de/books?id=92EaBxMqwCgC&pg=PA325&lpg=PA325&dq=drei+K%C3%B6nige+Saveh&source=bl&ots=coAbBUhn5W&sig=SL8sv54J0wh_P8K0QVRyvcIizAE&hl=de&ei=-jJNTLvSEdOFOKzv8ZUD&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CAkQ6AEwAA
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: دوشنبه 4 مرداد 1389 - 11:42    عنوان: تعريف كلمه" مغ" از فرهنگنامه دهخدا پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

تعريف مغ از فرهنگ لغت دهخدا

مغ
مغ. [ م ُ / م َ ] (ص ، اِ) گبر آتش پرست باشد از ملت ابراهيم ۞ . (لغت فرس چ اقبال ص 224). آتش پرست را گويند. (فرهنگ جهانگيري ) (برهان ). آتش پرست و مغان جمع آن . (فرهنگ
رشيدي ). طايفه اي از پارسيان را كه پيرو زردشت اند. (انجمن آرا) (آنندراج ). مجوسي . (دهار) (منتهي الارب ). اوستائي «مگه » ۞ ، «موغو» ۞ ، پارسي باستان «مگو» ۞ ، پهلوي
«مگو» ۞ . فردي از قبيله ٔ مغان . (از فرهنگ فارسي معين )

|| مؤبد زردشتي . (يادداشت به خط مرحوم دهخدا). نزد نويسندگان قديم از كلمه ٔ مغپيشواي ديني زرتشتي اراده شده است . از همين كلمه است كه در همه ٔ السنه ٔ اروپايي ماژ ۞ موجود است . موثقين از نويسندگان قديم ميان مغهاي ايراني و مغهاي كلداني فرق گذاشته اند. مغان ايران كساني هستند كه به فلسفه و تعليم زرتشت آشنا هستند. مغان كلده در ضمن تعليمات ديني خود از جادو و طلسم و شعبده نيز بهره اي دارند چنانكه مي دانيم در سراسراوستا جادو و جادوگري نكوهيده شده است . نظر به اينكه اين كلمه به كلدانيان نيز اطلاق شده برخي از مستشرقين پنداشته اند كه اين لغت اصلاً از آشور و بابل باشد ولي امروزه شكي نداريم كه اين كلمه ايراني است و از ايران به خاك بابل و آشور رسيده است . بايد به خاطر داشت كه بابل در سال 539 ق . م . به دست كورش هخامنشي فتح گرديد و از همان زمان دين زرتشتي در آن سرزمين و به ممالك بالاتر شرقي نفوذ داشته است . ابداً غريب نيست كه كلمه ٔ مغ را نويسندگان خارجي به آتربانان ايراني و پيشوايان كلداني داده باشند و بسا هم نزد برخي از آنان اين دو گروه به همديگر تخليط شده باشند. در اوستا يكبار كلمه موغو ۞ در ضمن كلمه ٔ مركب موغو تبيش ۞ ذكر شده است ۞ اما كلمات ديگر كه از ريشه ٔ همين كلمه است مكرر در خود گاتها آمده است ، از آن جمله است «مگه » ۞ . (يسنا 29 قطعه ٔ 11، يسنا 46 قطعه 14، يسنا 51 قطعه 11، يسنا 53 قطعه ٔ 7). مفسران اروپايي اوستا، اين كلمه را به معاني مختلف گرفته اند. اگر اين كلمه را با لغت سانسكريت مگهه ۞ كه به معني ثروت و پاداش و دهش است مربوط دانسته به معني دهش و بخشش بدانيم مقرون تر به صواب است . كار مغان ايران همان اجراي مراسم ديني بوده است . اميانوس مارسلينوس ۞ مورخ رومي كه در قرن چهاردم ميلادي مي زيسته مفصلاً از مغهاي ايران صحبت مي دارد و در ضمن مي نويسد از زمان زرتشت تا به امروزمغان به خدمت ديني گماشته هستند. سيسرو ۞ خطيب رومي كه در يك قرن پيش از ميلاد مي زيسته مي نويسد: مغان نزد ايرانيان از فرزانگان و دانشمندان بشماراند، كسي پيش از آموختن تعاليم مغان به پادشاهي ايران نمي رسد. نيكولاوس ۞ از شهر دمشق نوشته : كورش دادگري و راستي را از مغان آموخت همچنين حكم و قضا در محاكمات با مغان بوده است . در تاريخ چيني كه در سال 572م . نوشته و ازوقايع سال 386 تا سال 535 ميلادي صحبت مي دارد شرحي راجع به ايران عهد ساسانيان مي نويسد از آن جمله از موهو ۞ كه در زبان چيني به معني مغ است اسم برده مي گويد آنان در جزو اشخاص بزرگ رسمي هستند كه امور محاكمه ٔ جنائي و قضائي را اداره مي كنند. در مآخذ خودمان نيز همين مشاغل از براي آنان معين شده است . موبد همان كلمه ٔ مغ است . غالباً در شاهنامه آمده كه كار نويسندگي و پيشگويي و تعبير خواب و اخترشناسي و پند و اندرز با موبدان است بسا هم طرف شور پادشاهند. در كتبيه ٔ داريوش بزرگ در بهستان (بيستون ) مكرر به كلمه موگو ۞ (مغ) برمي خوريم . گماتا كه به اسم برديا برادر كمبوجيا و پسر كورش سلطنت هخامنشيان را غصب كرده خود را پادشاه خواند يك مغ بوده است . در تورات و انجيل نيز چندين بار به اين اسم برمي خوريم . در كتاب ارمياء باب سي ونهم در فقره ٔ 3 راجع به لشكركشي بخت نصر (نبوكدنزر605-562 ق . م .) به اورشليم در جزو سران و خواجه سرايان و سرداران بزرگ مغان «رب مگ » ۞ نيز همراه پادشاه بابل بود. در انجيل متي درآغاز باب دوم مندرج است سه تن از مغان در مشرق ستاره اي ديده از آن تولد عيسي را در اورشليم دريافتند و به راهنمايي آن ستاره از براي ستايش عيسي به بيت لحم آمدند. در قرآن نيز يكبار كلمه ٔ مجوس كه به اين هيأت از زبان آرامي به عربها رسيده ذكر شده است ۞ . اين كلمه در زبان عربي به معني مطلق زرتشتي است . (از يسنا تأليف پورداود ج 1 صص 75-79) :

http://www.loghatnaameh.com/dehkhodasearchresult-fa.html?searchtype=0&word=2YXYug%3d%3d
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: دوشنبه 4 مرداد 1389 - 12:08    عنوان: حداقل قدمت ساوه پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

1ـ قدمت ساوه ( سواكينه ، مواخينه ) به مثابه يكي از مناطق عهد سلوكي ، حداقل به قرن سوم قبل از ميلاد برمي‌گردد
منبع گزارش فرمانداري شهر ساوه

http://www.saveh.gov.ir/cleancity1.htm
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: سه‌شنبه 5 مرداد 1389 - 07:56    عنوان: مناطق باستاني و ديدني ساوه از سايت روستاي باستاني اوه پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

شهرستان ساوه يکي از شهرستان هاي استان مرکزي مي باشد.


سد غدير تنگه فوقان در 25 کيلومتري ساوه
غار آقداش دهستان کوهپايه - بخش نوبران ساوه
قلعه آردمين 56 کيلومتري جاده ساوه - همدان
قلعه الوير شمال غربي ساوه
قلعه اسماعيليه 25 کيلومتري جنوب غربي ساوه
کاروانسراي پا سنگان 45 کيلومتري ساوه
کاروانسراي عبد الغفار خان 40 کيلومتري ساوه
کاروانسراي خشکه رود 45 کيلومتري ساوه
کاروانسراي گردين جنوب مسيرساوه - قم
پل تاريخي سرخده جنوب ساوه
پل عسگر آباد ساوه
منطقه باستاني پيک زرند
منطقه باستاني عبدالله آباد زرند
منطقه باستاني گرنگ صدر آباد زرند
منطقه باستاني سوسنقين نوبران
منطقه باستاني کهک رازقان
منطقه باستاني مزلقان 6 کيلومتري ساوه
تپه آوه 10کيلومتري ساوه
تپه عليشار روستاي عليشار بخش رازقان
تپه باستاني قيجه يا قيلجه نوبران
تپه کل محمد نوبران
تپه فستق (پسته) نوبران
تپه شيشه باير 3کيلومتري شمال غرب ساوه
تپه طيب و طاهر روستاي آقداش - نوبران
تپه خسرو روستاي مورچي - نوبران
تپه خدابنده روستاي خدابنده - نوبران
تپه عباسلو 40 کيلومتري جنوب غرب ساوه
تپه سلطان نوبران
تپه بيوک 18 کيلومتري ساوه
تپه شماره يک خوني نوبران
تپه جمشيد آباد 45کيلومتري غرب ساوه
تپه جوشقان نوبران
تپه علي درزي نوبران
آب انبار حاج ميرزا حسن عامل ساوه
مسجد جامع ساوه
مسجد قرمز ساوه
مسجد ميدان ساوه
مسجد بازار ساوه
امامزاده سيد هارون روستاي طراز ناهيد - ساوه
امامزاده سيد ابو رضا کنار بازارساوه
امامزاده سلطان سيد اسحاق جنب مسجد جامع ساوه
امامزاده سليمان و فضل و موسي روستاي آوه (20 کيلومتري ساوه)
امامزاده شاهزاده اسماعيل روستاي يل آباد ساوه
بقعه بي بي شرف خاتون 9 کيلومتري ساوه
بقعه اشموئيل پيغمبر (اسمعيل) ساوه

تهیه شده توسط سید حسین در 9:41

منبع گزارش
http://www.aveh86.blogfa.com/post-29.aspx
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: سه‌شنبه 5 مرداد 1389 - 12:17    عنوان: گوشه ايي از تاريخ 7000 ساله اوه از زبان يك باستان شناس پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

گوشه ايي از تاريخ 7000 ساله اوه




حميد خطيب شهيدي ـ سرپرست هيات كاوش ـ در اين باره توضيح داد: در فصل نخست كاوش آوه، حفاري با هدف لايه نگاري در بالاي تپه و پايين شهر ۲۲۰ هكتاري متمركز بود كه لايه مربوط به دوره مغول كاوش شدند؛ در اين بررسي، آثار معماري شامل يك بخش مسكوني همراه با دو خانه و بخشي از باروي دفاعي و تاسيسات وابسته آن در منطقه به دست آمدند و در حقيقت آثار ارگ حاكم نشين شناسايي شدند. كاوش آوه نشان داده است كه اين محوطه باستاني شامل يك تپه و يك محوطه حدود ۲۲۰ هكتاري است. محوطه آوه كه حريم آن نيز تعيين شده، يك شهر دوره اسلامي است كه دست كم از دوره سلجوقي تا اواخر دوره مغول به عنوان شهر، زندگي در آن جريان داشته است.
به گفته خطيب شهيدي آثار معماري پيداشده در محوطه شامل اتاق، ديوار، بارو، خانه هايي با اتاق هاي مسكوني، آشپزخانه و حياط هستند كه بيشتر با آجر، چينه و خشت ساخته شده اند. او افزود: آجر از جمله مصالحي است كه استفاده زيادي در بنا داشته و اين امر، نشان دهنده ثروت مردم اين شهر است. در اين منطقه به دليل كمبود چوب، مشكل سوخت وجود داشته است و به همين دليل، بيشتر ساختارها آجري هستند.
خطيب شهيدي با اشاره به اين كه چهار حلقه چاه نيز در محوطه پيدا شده اند، گفت: با توجه به اين كه در گذشته، رسم بوده است كه وقتي ظرفي سفالي مي شكست، آن را به داخل چاه مي انداختند، تعداد زيادي از سفال هاي بسيار جالب و زيباي دوره مغول از اين چاه ها به دست آمده اند كه البته بيشتر قطعه قطعه هستند. وي اضافه كرد: در ميان اين ظرف ها، سفال هايي زرين فام و ديگر انواع سفال هاي متعلق به دوره مغول وجود دارند. همراه آنها نيز تكه هايي از كاشي هاي زرين فام با تصوير انساني، حيواني و كتيبه هايي داراي نوشته هاي اشعار فارسي و آيات قرآني نيز به دست آمده است.
او درباره حفاري هاي غيرمجازي كه در اين منطقه انجام شده است، توضيح داد: از زماني كه رفت و آمد اروپاييان به ايران افزايش يافت، يعني از زمان ناصرالدين شاه به بعد، اين محوطه مورد تعرض و تجاوز اشخاص سودجو و حفاران غيرمجاز قرار گرفته است. به گفته خطيب شهيدي، بر اساس عكس هوايي كه ۸۰ سال پيش، پروفسور اشميت از اين منطقه گرفت، تعداد زيادي سوراخ ديده مي شوند و حتي تعداد آنها به ۱۰ هزار حفره نيز مي رسد. وي هم چنين درباره اشياي خارج شده از اين منطقه اظهار كرد: از آنجا كه اشياي باستاني كه از آوه خارج شده، به نام مناطقي چون سلطان آباد به موزه ها رفته اند، تعداد دقيق اشياي خارج شده از اين محل مشخص نيست.
اين باستان شناس با تأكيد بر اين كه محوطه اي به نام سلطان آباد وجود خارجي ندارد، گفت: سلطان آباد نام قديم شهر اراك است و اين شهر در دوره فتحعلي شاه قاجار پايه گذاري شده است كه نخستين اشتباه را در اين باره پروفسور پوپ آمريكايي مرتكب شد؛ چراكه او ظرف هاي سفالي و قطعاتي را كه در اطراف اراك خريده بود، به اسم سلطان آباد ثبت كرد و آنها بعدها به موزه هاي مختلف دنيا از جمله موزه ايران باستان به نام سلطان آباد وارد شدند؛ ولي بيشتر اين قطعه ها به آوه تعلق دارند و هيچ نامي از آوه در نوشته هاي متخصصان دوره اسلامي وجود ندارد. وي در اين باره توضيح داد: پروفسور پوپ در هنگام خريد كالاها چون محل اصلي آنها را نمي توانست تشخيص دهد و از آنجا كه در قديم نيز اراك، سلطان آباد ناميده مي شد، او نيز آنها را به نام سلطان آباد معرفي كرد. آوه محوطه اي با حدود هفت هزار سال قدمت از هزاره پنجم پيش از ميلاد است كه در ۲۵ كيلومتري جنوب ساوه و در ۴۰ كيلومتري جنوب غربي قم، در مسير جاده ساوه به قم قرار گرفته است و زندگي هم چنان در آن جريان دارد.
از مدتي پيش، پايگاهي براي حفاظت از اين محوطه ايجاد شد كه از يك سال گذشته، حفاظت از آن با بستن قراردادي كاملا به نيروي انتظامي واگذار شده است.

يكشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۵ منبع گزارش همشهري

http://www.hamshahrionline.ir/hamnews/1385/850418/news/learning.htm
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: سه‌شنبه 5 مرداد 1389 - 12:30    عنوان: تپه ساوه و سفالينه هاي ان پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

تپه تاریخی آوه در کنار روستای آوه از توابع شهرستان ساوه قرار دارد.

تاکنون از این مکان سفالینه‌های بسیاری استخراج شده است که عمدتاً به دوره‌های پیش از اسلام و نیز برخی هم به دورهٔ بعد از اسلام تعلق دارند.

روستای آوه در 10 کیلومتری شهر ساوه قرار گرفته است.

منبع گزارش وييكي پديا

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D9%BE%D9%87_%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C_%D8%A2%D9%88%D9%87
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: سه‌شنبه 5 مرداد 1389 - 12:32    عنوان: پاسخ به «شناخت تاريخ تمدن شهر ساوه و اطراف ان بخشي از هويت ايراني» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

با عرض معذرت تصيحيح ميشود عنوان بالا
تپه اوه صحيح است
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: سه‌شنبه 23 آذر 1389 - 20:59    عنوان: تپه هاي تاريخي و باستاني شهرستان ساوه پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

فهرست تپه ها و محوطه های تاريخی شهرستان ساوه
مزلقان (ساسانی)
عبدالله آباد زرند (دوره اسلامی)
شيشه باير نوبران (ساسانی)
فخری چال (اشکانی - ساسانی)
خسرو نوبران (ساسانی)
بيوک تپه اوجان (ساسانی)
فستق نوبران (ساسانی)
امير آباد (ساسانی)
سلطان نوبران (ساسانی)
مجيد آباد نوبران (پارتها - ساسانی)
قلعه نوبران (پارتی - ساسانی)
نيگ ارضی نوبران (اشکانی- ساسانی)
عليدرزی نوبران (ساسانی)
آجان قرقان (مادها - ساسانی)
گل محمد نوبران (ما قبل تاريخ)

کد:
http://www.aftabngo.ir/ViewMarkazi.aspx?Tabid=233
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: یکشنبه 30 مرداد 1390 - 23:37    عنوان: قدمت بيش از 4000 ساله سفالهاي كله دشت ساوه پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

کمتر پژوهشگری است که با شنيدن نام ساوه از سفال آن نام و خاطره ایی در ذهن نداشته باشد .

از سفال های کله دشت که قدمتی بيش از چهار هزار سال دارد اين نتيجه را می توان گرفت که روزگاری ساوه يکی از مراکز مهم توليد و ساخت سفال بوده است .

اتاد نادعلی کوزه فروش از استادان به نام ساوه بوده که به غير از شهر ساوه در اکثر روستا شناخته شده و پس از ايشان فرزندشان عباس شايان پور اين حرفه را ارائه می دهند

کد:
http://bank-maskan.com/markazi/
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: دوشنبه 31 مرداد 1390 - 05:29    عنوان: پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

قدمت تاريخي آوه

آوه‌، يا آبه‌، شهركى‌ كهن‌ نزديك‌ ساوه‌. اكنون‌ روستايى‌ است‌ از دهستان‌ جعفرآباد در جنوب‌ شهرستان‌ ساوه‌ در استان‌ مركزي‌ ايران‌. در فرهنگها و منابع‌ تاريخى‌ و جغرافيايى‌ عربى‌ و فارسى‌، آبه‌ و آوه‌ هر دو آمده‌، اما اغلب‌ به‌ صورت‌ آبه‌ ضبط شده‌ است‌. جمعى‌ چون‌ دمشقى‌، فيروز آبادي‌ و ياقوت‌ حمودي‌ «آبه‌» و گروهى‌ چون‌ ابن‌ خلدون‌، مقدسى‌، ابن‌ بطوطه‌ و نويسندة حدود العالم‌، «آوه‌» آورده‌اند. ياقوت‌ مى‌گويد: آوه‌ به‌ سبب‌ موازنه‌ با ساوه‌ چنين‌ تلفظ مى‌شود و عامة مردم‌ آبه‌ را آوه‌ مى‌خوانند. منسوب‌ آن‌ نيز غالباً «آبى‌» آمده‌ و به‌ ندرت‌ آوي‌ و آوجى‌ هم‌ ديده‌ مى‌شود. به‌ گفتة خوانساري‌ اين‌ نسبت‌ در مورد فقيهان‌ عموماً «آبى‌» آمده‌ است‌ به‌ استثناي‌ محمدبن‌ محمد علوي‌ آوي‌ (6/323). ابن‌ بطوطه‌ در سفرنامة خود (1/187) از دانشمندي‌ به‌ نام‌ نظام‌الدين‌ حسين‌ آوي‌ و نيز از دانشمند ديگري‌ به‌ نام‌ علاءالدين‌ آوجى‌ (2/658) نام‌ برده‌ و همچنين‌ حافظ ابرو از دانشمندان‌ به‌ نام‌ سيد تاج‌الدين‌ آوجى‌ ياد كرده‌ است‌ (ص‌ 100).
سابقة تاريخى‌: برخى‌ از جغرافى‌ دانان‌ قديم‌ آوه‌ را شهري‌ نزديك‌ «ساوه‌» نوشته‌اند (فيروزآبادي‌) و براي‌ تميز آن‌ از آوة همدان‌، آوة ساوه‌ گفته‌اند (لسترنج‌، .(211 ياقوت‌ آن‌ را بُلَيده‌ (شهرك‌) خوانده‌ است‌. نويسندة حدودالعالم‌ گويد: ساوه‌ و آوه‌ شهركهايى‌اند انبوه‌ و آبادان‌ و با نعمت‌ بسيار و خرم‌ و هواي‌ درست‌ و راه‌ حجاج‌ خراسان‌ (ص‌ 142). حمدالله‌ مستوفى‌ آن‌ را «شهر» و از اقليم‌ چهارم‌ ذكر كرده‌ است‌. اعتمادالسلطنه‌ آن‌ را از بناهاي‌ اردشير بابكان‌ مى‌داند (ص‌ 13) مستوفى‌ مى‌گويد: «طالع‌ بناش‌ سنبله‌، دور باروش‌ قرب‌ 5 هزار گام‌ است‌. هواش‌ معتدل‌ است‌ و آبش‌ از رودخانة گاوماها... و غله‌ و پنبه‌ در آنجا بسيار نيكو بود، اما نانش‌ سخت‌ نيكو نبود. از ميوه‌هاش‌ انجير نيكو بود. مردم‌ آنجا سفيد چهره‌ و شيعة اثنا عشري‌اند و در آن‌ مذهب‌ به‌ غايت‌ متعصب‌اند، و با هم‌ اتفاق‌ نيكو دارند و حقوق‌ ديوانى‌ آنجا به‌ تمغا (نك: آل‌ تمغا) مقرر است‌ و 10 هزار دينار ضمانى‌ آن‌ باشد و از آن‌ِ ولايتش‌ كه‌ 40 پاره‌ ده‌ است‌، 7 هزار دينار است‌ و شهر و ولايتش‌ داخل‌ بلوك‌ ساوه‌ است‌» (ص‌ 60).
قزوينى‌ به‌ نقل‌ از ابونصر ميمندي‌ گويد: ميان‌ آوه‌ و ساوه‌ رود بزرگى‌ است‌ و اتابك‌ شيرگير (امير سلجوقى‌ مق 525ق‌/1131م‌) پلى‌ عجيب‌ و بى‌ مانند با 70 طاق‌ بر آن‌ ساخت‌؛ و نيز جاده‌اي‌ سنگ‌ فرش‌ به‌ طول‌ دو فرسخ‌ از پل‌ تا ساوه‌ بنياد نهاد تا رهگذران‌ در رنج‌ نيفتند (ص‌ 283- 284). مستوفى‌اين‌ رود را شاخه‌اي‌از گاوماهارود مى‌داندو مى‌نويسد: اين‌ رود «چون‌ نزديك‌ ساوه‌ و آوه‌ رسد، در پس‌ سدي‌ كه‌ صاحب‌ سعيد خواجه‌ شمس‌الدين‌ محمد صاحب‌ ديوان‌ طاب‌ ثراه‌ در مابين‌ برو ساخته‌ بُحيره‌ شود و فضل‌ آب‌ بهاريش‌ از هفتاد پولان‌ [پل‌ هفتاد طاق‌] مابين‌ ساوه‌ و آوه‌... گذشته‌، در مغازه‌ منتهى‌ مى‌شود و بنياد آب‌ تابستانى‌ ولايت‌ آوه‌ و ساوه‌ بر آن‌ سد است‌. طول‌ اين‌ رود 40 فرسنگ‌ باشد. اين‌ رود در ولايت‌ ساوه‌ مانند زاينده‌ رود است‌» (ص‌ 221). اشپولر مى‌نويسد: مسكوكاتى‌ به‌ دست‌ آمده‌ كه‌ به‌ نام‌ محمدبن‌ يول‌ قتلغ‌، يكى‌ از امراي‌ ايلخانى‌ در سالهاي‌ 737 و 738ق‌/1337 و 1338م‌ در چندين‌ شهر از جمله‌ اوه‌ ضرب‌ شده‌ است‌ (ص‌ 135، حاشيه‌). اگر اين‌ اوه‌ همان‌ آوة ساوه‌ باشد معلوم‌ مى‌شود كه‌ پس‌ از تاراج‌ مغول‌ دوباره‌ رونق‌ يافته‌ است‌.
قاضى‌ ابونصر ميمندي‌ در شعري‌ آوه‌ را ستوده‌ و مردم‌ آنجا را شاعر و نويسنده‌ خوانده‌ است‌ (ياقوت‌). از اين‌ شهر بزرگان‌ و دانشمندان‌ بسياري‌ برخاسته‌اند. از جملة آنان‌ وزير ابوسعد منصوربن‌ حسين‌ آبى‌ (ه م‌)، ابومنصور محمد آبى‌ (ياقوت‌)، صاعدبن‌ محمدبن‌ صاعد بريدي‌ آبى‌ و عزالدين‌ حسن‌ بن‌ ابى‌ طالب‌ يوسفى‌ آبى‌ (ه م‌) (خوانساري‌، 4/116، 117) را مى‌توان‌ نام‌ برد.
وضع‌ كنونى‌: روستاي‌ آوه‌ در حدود 20 كيلومتري‌ باختر قم‌ بر كنار رود گاوماها (گاوماسا) قرار دارد. ويرانه‌هاي‌ شهرك‌ قديمى‌ در اطراف‌ آن‌ ديده‌ مى‌شود. عرض‌ جغرافيايى‌ آن‌ 34 و 45 شمالى‌ و طول‌ جغرافيايى‌ آن‌ 50 و 20 شرقى‌ است‌. محصول‌ آن‌ غلات‌، بنشن‌، پنبه‌، انار و انجير؛ و پيشة مردم‌ آن‌ كشاورزي‌ و گله‌داري‌ است‌. آوه‌ در منطقه‌اي‌ جلگه‌اي‌ است‌. راه‌ شوسه‌ دارد و داراي‌ 341 خانوار با جمعيت‌ 719 ،1نفر است‌ (سرشماري‌ 1355ش‌). گورهاي‌ باستانى‌ بسيار در حوالى‌ آوه‌ ديده‌ مى‌شود.

--------------------------------------------------------

ساوه- سرپرست اداره ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري ساوه گفت: روستاي آوه دراين شهرستان با بيش از هفت هزار سال قدمت تاريخي ، دومين کانون تشيع در ايران است.

"محسن نبوي " روز دوشنبه درگفت و گو با ايرنا افزود: اين منطقه علاوه بر نقش ‌آفريني در کهن ‌ترين و قديمي ‌ترين تمدن‌هاي بشري،در اولين مقاطع زماني ورود اسلام يکي ازمناطق در پذيرش اين دين الهي و دومين کانون تشيع بوده است.

وي بيان کرد:وجود چنين منطقه مقدس و تاريخي از نظر شناسايي، معرفي و ساماندهي در دستور کار سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مرکزي قرار گرفته است.
وي اظهار داشت:جذب سرمايه ‌گذاران داخلي و خارجي، احداث هتل و اقامتگاه براي گردشگران ،حمايت از هنرمندان، ترويج هنرهاي سنتي و صنايع دستي مي‌ تواند در معرفي، توسعه و رونق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي اين منطقه موثر باشد.

نبوي گفت:اين منطقه از لحاظ جغرافيايي و دارا بودن آثار و ابنيه ارزشمند تاريخي، باستاني و امتياز داشتن شرايط اجتماعي، فرهنگي و سياسي بسيار مساعد و مستعد جذب سرمايه‌ گذاران به منظور توسعه و رونق منطقه است. وي افزود:سال گذشته طرح جامع گردشگري منطقه باستاني آوه اين شهرستان در کارگروه گردشگري استان مرکزي تصويب شد. وي، با اشاره به اينکه قابليتهاي گردشگري در ساوه فرامنطقه‌اي است و نيازمند توجه و سرمايه‌گذاري است.

منبع
سايت روستاي آوه
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
rezvaneh
پستتاریخ: دوشنبه 31 مرداد 1390 - 12:34    عنوان: پاسخ به «شناخت تاريخ تمدن شهر ساوه و اطراف ان بخشي از هويت ايراني» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

همكار در ساوه‌سرا
همكار در ساوه‌سرا

عضو شده در: 16 تیر 1390
پست: 1290
محل سکونت: ساوه
blank.gif


امتياز: 33520

سلام و ممنون از مطالب خواندنی شما دوست عزیز، استفاده کردیم.

٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫
باایمان، سلامت و شاد باشید.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: سه‌شنبه 1 شهریور 1390 - 04:47    عنوان: پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

دوست عزيز از لطفتون ممنون و متشكرم
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: سه‌شنبه 23 اسفند 1390 - 12:51    عنوان: پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

در اين آدرس ميتوانيد مقاله باستان شناسي در مورد ساوه را با تصوير اثار باستاني ساوه مشاهده فرمائيد.

کد:
www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/6002313881101.pdf
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
نمایش پستها:   
ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک رفتن به صفحه 1, 2  بعدی صفحه 1 از 2

فهرست انجمن‌ها » آشنايي با آداب و رسوم ساوه و روستاهای آن » شناخت تاريخ تمدن شهر ساوه و اطراف ان بخشي از هويت ايراني
پرش به:  



شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید
شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید
شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید


Home | Forums | Contents | Gallery | Search | Site Map | About Us | Contact Us
------------------------------------------------------------------------

Copyright 2005-2009. All rights reserved.
© by Aftabgardan Cultural Center : Aftab.cc