تاریخ: پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 07:16 عنوان: شكل جديد گردشگري ، گردشگري مزار
مدیر انجمن
عضو شده در: 30 بهمن 1388 پست: 2274
امتياز: 60455
شكل جديد گردشگري ، گردشگري مزار
گردشگري بنام گردشگري مزار و مقابر با ابعاد گوناگون
هيچوقت يادم نمي رود يكبار به شهري سفر كردم . بعلت نقص فني دير وقت رسيدم و ميخواستم آرامگاه يك دانشمندي را ببينم ولي از شانس بد دير رسيده بودم و در بسته بود و پشت در بسته مبهوت مانده بودم . روز بعد بايد برميگشتم. اما با دست خالي. تا بحال از كساني كه كتاب و شعرشان را خوانده ايد مقبرشان را از نزديك ديده ايد ؟ احساسي عجيبي به ادم دست ميدهد. شاعري چون سهراب سپهري، سعدي، حافظ ، بابا طاهر ، ارامگاه علي سينا، ارامگاه فردوسي ، آرامگاه دكتر حسابي، مقبره امام رضا(ع) و وووو كه كيلو مترها مي رويم تا ببينيم و ميدانيم براي چه مي رويم و كه را ميخواهيم ملاقات نمائيم. وجد و شور سفر تمامي ندارد.
اين نوع گردشگري نوعي ابتكاري و نوين و با سازماندهي بغير از گردشگري نوع سنتي ان است . اين گردشگري در چهارچوب فرهنگ شناسي است و نوعي نقب زدن در زمان و شخصيت مورد نظر است يعني به گذشته برميگرديم و همپاي او حركت مي كنيم و نفس مي كشيم تا اورا درك كنيم. براي گردشگران علاقه مند با توجه به موضوعات با دسته بندي جديد امكان انتخاب و تدبر عميق تر فراهم ميشود.يعني گردشگران از مخاطبان و گروههايي تشكيل ميشوند كه از يك دانش فرهنگي و يا علاقه اي خاص و انگيز ه اي خاص برخورددارهستند و با شوري خاص بار سفر مي بندند. بيشترين مخاطب اين نوع گردشگري دانشجويان جوان و افراد علاقه مند به فرهنگ مي باشند. اين سفر بشكل زنجيره ايي شامل ديدن شخصيت هاي چندي با يك موضوع و جهت مشخص و يا بشكل تركيبي اما با يك جهت مشترك. در اين سفر شهري كه دائم در ان زندگي مي كنيم را ترك مي كنيم و وارد محيط و اب و هوايي جديد ميشويم. با اشكال متفاوت محيط مواجه هستيم كه جالب و زيباست. ديدن چندين شخصيت از سوي گردشگر با برنامه اي مشخص و منظم در طول چند روز و كمك راهنماي سفر در شخصيت گردشگر تحولي بوجود مياورد شايد حتي با اين دسته گردشگري مزار زندگي گردشگران نيز متحول شود.
. اين دسته گردشگري از چندين شاخه تشكيل يافته كه شامل:
1. گردشگري و بازديد از مزار شهداي انفلاب و دفاع مقدس در استانها و نواحي مختلف كشور با موضوعي مشترك اما در جهات مختلف جغرافيايي. وقتي يك بوشهري به بهشت زهرا ميرود و شهدا را مي بيند بطور حتم برايش احساس خاصي دست ميدهد. برعكس وقتي يك فرد تهراني به اهواز ميرود و مزار شهداي انها را بازديد مي كند حال و هواي ديگري به او دست ميدهد. در اين نوع سفر تازگي خاصي نهفته است و تدوين و همراهي راهنماي سفر براي گروه گردشگران بسيار با اهميت است. ترتيب دادن گروههاي گردشگري از هر شهر و استاني به شهر و استان ديگر همراه با برنامه فرهنگي و يك راهنماي با تجربه ابعداد زيادي از واقعه شهادت را ميگشايد و روح گردشگران را تكان ميدهد.
در ايندسته گردشگري نياز مبرمي به تهيه بروشورهاي منظم با زندگينامه شهدا ي مورد بازديد براي بازديد كنندگان است كه همراه با عكس و متون وصيت نامه باشد و نقش برجسته انان بخوبي بيان گردد. نمايش فيلم مستند نيز بخشي از پيش برنامه است، راهنماي ايندسته مسافرت ها بايستي تخصص كافي در ارائه مطالب فرهنگي دفاع مقدس و اشنايي كامل با زندگي شهدا را داشته باشند و كار خويش را با علاقه و عشق زياد به انجام برسانند و قبل از تهيه برنامه گردشگري مطالعات و تحقيقاتي كافي در باره طراحي و ارائه برنامه هاي بازديد خويش داشته باشد. ما بسياري از شهداي شهرستان هاي ديگر را نمي شناسيم و از نزديك با محيط زندگي و مزارشان اشنا نيستيم . شناختن اين ستارگان درخشان از نزديك يك چيز ديگري است. بايد به انجا رفت كه انان بوده اند و با انها گام برداشت با انان انديشيد، با انان شهرشان را تماشا كرد تا ذره ايي درك و احساس كنيم اين قهرمانان كه و چه بودند ؟ تا عشق و ايمان انان را از نزديك احساس كنيم. براي ايندسته گردشگري ابتكارات فرهنگي زيبايي لازم است تا سيماي شهدا را بيشتر از اين بشناسيم .
2. گردشگري و بازديد از ارامگاه امامان و امام زاده گان اين بخش بازديدها بشكل يك نوع گردشگري زنجيره اي در طول چند روز يا يك يا دو هفته دريچه نويني را براي گردشگران مي گشايد و از ديدگاه مذهبي و تاريخي وتاريخ شيعه مورد اهميت خاصي است. اين بخش نيازمند افرادي مجرب و متخصص كه تحصيلات و تعهد والايي داشته و به كار خويش با علاقه تمام همت نمايند . كساني كه در فنون معرفي و پرزنتاسيون شخصيت ها كاملا مهارت داشته و در حوزه هاي ديني تحصيلات تخصصي داشته باشند و نكته اي را ناتمام نگذارند
.
3. گردشگري و بازيد از مقبره مشاهير ديني ، ملي ، علمي ، فرهنگي ، ادبي شامل شاعران و نويسندگان. اين دسته مسافرت ها بشكل زنجيره ايي ميتواند شامل چندين شهر و يا استان در طول يك هفته يا دو هفته باشد كه البته اين زمان نيز كفاف نميدهد. نوع ساده تر بشكل مقطعي فقط معرفي و بازديد از مقابر يك شهر و يا يك استان ميتواند باشد.در اين بخش نيز لازم است افرادي متخصص در رشته خاص نقش راهنما را برعهده داشته باشند. زيرا شناخت تمامي اين مشاهير و معرفي اين مشاهير از توان يك فرد خارج است و حتما بايد بشكل تخصصي اين راهنمايان اموزش ديده شوند و در مراكز بومي متخصصان بومي شايد نقش راهنما را بهتر اداء نمايند .
4. گردشگري و بازديد مقابر شهرهاي مختلف و استانها بنا بر مختصات وويژگي هاي اقليمي و فرهنگي با ابعاد متنوع و جديد. در اين بخش بيشتر اداب و سنن افراد محلي در مراسم تدفين و خاكسپاري و بحث هاي مردم شناسي قابل توجه است و رابطه اين رسوم با اخرت و نيز اشكال مراسم اجرايي هر استان و تاريخچه اين سنن و نقاط اشتراكي اين سنن ها در همه استانها و نوع وداع افراد با گذشتگان خويش باز قابل توجه است. نوع و اشكال تسلي دادن خويشان در واقعه تدفين. مراسم خاكسپاري ، سه و هفت، چهل و سال يعني چه ؟ همه اين مباحث بخشي از فرهنگ را در يك نقطه جغرافيايي بازگويي ميكند. وقتي به شمال ميرويد به شكل خاصي مرده خويش را بدرقه ميكنند، وقتي به جنوب ميرويد مراسم همين است ولي شكل ان جور ديگري است . ادبيات ان متنوع است در عين حال ريشه هاي اشتراكي زياد در همه استانها قابل مشاهده است.
هر كدام از ايندسته گردشگري ها نيازمند راهنمايان تحصيل كرده و وارد به فرهنگ هستند كه بتوانند در هر بازديدي حق مطلب و معرفي شخصيت ها و مشاهير از هر دسته را بخوبي اداء فرمايند. بگونه اي كه وقتي گردشگري ان مكان را ترك ميكند با نگرشي نو و با احساسي تازه و نگرش فرهنگي والاتر از سفربه منزل برگردد. ايندسته گردشگري در ايران بعلت داشتن شخصيت هاي والا واريانت هاي مختلفي را ميتواند داشته باشد و بشكل نويني و دريچه نويي را بروي شناخت فرهنگ ساكنان اين سرزمين براي گردشگران بگشايد.
زيرا با ايندسته بازديد هاي فرهنگي شخصيت مشاهير و بزرگان از هر شاخه و بخشي با ديدي نو بررسي ميشود كه بابعد عميق فرهنگي در ارتباط است ونه تنها در ايران بلكه در جهان و جامعه بشري مطرح ميشوند و نقش والاي انها شناخته تر ميشوند.اين نوع گردشگري بخصوص با ايام نوروز نيز مناسبت دارد. زيرا يكي از رسوم نوروز اين است كه براي گذشگان خيرات و نذري داده ميشود انها فراموش نمي شوند. با انها دوباره ديدار نو ميشود. مردم بر سر قبرها گذشتگانشان ميروند ، ان را ميشويند، گلاب ميپاشند و براي ارواح گذشتگان دعا خوانده ميشود. با اين پيش رسوم ها هميشه به پيشواز نوروز مي رويم .
اين دسته گردشگري با بعدي جديد نه تنها متنوع بلكه عادلانه نيز هست. زيرا در هر گوشه ايران و تمامي استانها، شهرها و روستا شخصيت هاي زيادي مدفون هستند كه از خود اثري نيك برجا نهاده اند و شناخت ما شايد در بعد محدود از همه اين عزيزان باشد. شايد با ابداع ايندسته گردشگري با موضوعي تخصصي تر زمينه شناخت ما مساعد تر شود. زيرا بخشي از اين سفرها به كشورهاي همسايه است كه شخصيت هاي ايراني بسياري در ان مدفون هستند مانند مولانا، بلخي و غيره. البته تدوين ايندسته گردشگري به آموزشهاي لازمه راهنمايان و مطالعه فرهنگي موضوع دار نياز دارد و پيش شرط تحقق ايندسته گردشگري است. تهيه مكانهاي مناسب براي اسايش گردشگران نيز از موارد جذاب اين سفر است كه خاطره ايي زيبا بر جا مي نهد. رعايت شرايط اب و هواي مساعد بطور مثال در فصل بهار بهترين فرصت را براي اينوع سفرها فراهم ميسازد. در ساوه و اطراف ان نيز ديدني هايي از اين دست زياد است زيرا آرام گاه بسياري از امام زاده ها بانيان شيعه در اين خطه قرار دارد كه با تار و پود عشق مردم گره خورده.
تاریخ: پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 09:04 عنوان: پاسخ به «شكل جديد گردشگري ، گردشگري مزار»
مديريت كل انجمنها
عضو شده در: 2 فروردین 1389 پست: 3473 محل سکونت: IRAN
امتياز: 87705
موضوع جالبی را طرح کردیدAliabadi, جان.
منم خیلی دوست دارک که مقبره شعرا و نویسندگان را ببینم. هم بخاطر حال و هوای اون مکان و هم بخاطر طراحی های جالب مقبره این افراد و بیش از هرکسی دوست دارم قبر صادق هدایت را ببینم.
تاریخ: پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 15:43 عنوان: پاسخ به «شكل جديد گردشگري ، گردشگري مزار»
همكار در ساوهسرا
عضو شده در: 26 مهر 1389 پست: 1302
امتياز: 33700
راستي علي آبادي جان
فراموش نكنيد اين مقالات رو البته جامع تر براي ستون گرشگري هم بفرستيد ها.
خيلي جالب و خواندني بود
البته به احتمال زياد با اين طرح هاي جالبي كه شما براي گردشگري واين دست موضوعات ناب دارين فكر ميكنم اگه پارتي بازي نكنن سازمان گرشگري بايد به شما جايزه ايده هاي نو در اين زمينه رو اعطا كنه و البته به نشريه به ساوهسرا براي داشتن همچين كاربري
آيا تا به حال اين مدل از گردشگري جايي در اين دنيا پياده شده ؟؟؟؟؟؟
البته به غير از اين كه مثلا وقتي گردشگرا رو ميبرن موطن ما يه سري هم به حافظيه ميزنن ها
نه . واقعا با همين مضمون گردشگري مزار
تاریخ: پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 16:12 عنوان: پاسخ به «شكل جديد گردشگري ، گردشگري مزار»
همكار در ساوهسرا
عضو شده در: 26 مهر 1389 پست: 1302
امتياز: 33700
حالا يه خاطره از همين مزار رو اينها كه فرمودين گردشگرا ميرن
يه سري تو حافظيه همون طور كه هميشه موقع تعطيلات صف بلندي براي تفال زدن و زيارت مزار درسته ميشه يك صف طويل از مردم كل دنيا درست شده بود كه يك جوون اشفته خودشو به مزار ميرسونه روي سنگ مزار ميافته گريه ميكنه و هي هي فال ميگيره فكر كنيد كلي مردم معطل شده بودند البته خنده ديگه امانشون نميداد و همينطور چون نميخاستن اقاهه از اون حال و هوا بياد بيرون چيزي نميگفتن تا اينكه يك اقايي رفتن تذكر دادن
اگه اينجا هم مزار سلمان رو داشتيم خيلي خوب ميشد ولي نيست ديگه و البته مزار خيلي هاي ديگه
دوست عزيز سوه قبر صادق هدايت تو شهر پاريس تو يكي از قبرستان هاي خيلي قديمه .
اميدوارم گردشگري مزار با دسته بنديهاي گوناگون تو كشورمون روزي تحقق پيدا كنه ايندسته موضوعات بكار زياد و برنامه ريزي نياز دارند. عمر ما هم كفاف بده توي اينجور مسافرت ها شركت كنيم و بيشتر با شهدا، مشاهير علمي ، شاعران و نويسندگان مون اشنا بشيم.
اتنا جان ممنون هستم. لطف زياد داريد. نه من تا بحال اين نوع گردشگري با اين محور بندي ها رو توي مسافرت هايي كه جا هاي مختلف رفتم يا مقاله هايي كه خوندم نديدم. تورهاي كشورهاي ديگه در بخش گردشگري فرهنگي يك چيزي كمي مفصل تر تو مايه كارهاي سازمان گردشگري كشورمون هستش منتها با امكانات و سرويس اموزش ديده. يك كم بيشتر . يك كم هم به موضوعاتشون اب و تاب زيادي ميدن كه كمي مصنوعي بنظر مياد.گردشگري فرهنگي شون همان حالت كلاسيك رو بشكل سالاد مخلوط حفظ كرده و توش همه چي پيدا ميشه . منابع و امكانات فرهنگي و تاريخي و طبيعي موجود بدست ما رسيده خيلي بيشتر ازاوناست.
راهنماي سفرها اونا اغلب تحصيلات دانشگاهي مناسب رو دارند ولي خيلي هاشون واقعا خسته كننده هستند و به تكنيك هاي ارتباطي با مخاطبان خود علارغم اموزشها مسلط نيستند. مثل يك معلم يك چيزهايي كه بلد هستند و مطالعه داشته اند ميان ميگن و ميرن .بعضي هاشون هم اونقدر خسته كننده هستند كه تو ذوق ميزنند. بقول خودشون Nobody's perfect
البته در بخش طبيعت گردي موضوعات جالب و نوين با متدهاي ابتكاري خوب دارند كه افراد جوان رو كه دستشون به دهنشون برسه خوب جذب ميكنه. از بين كشورهايي كه تو طبيعت گردي و نيز سازمان دهي گردشگران خيلي موفق بوده كشور سوئيس هستش و از هر نظر كاملا جلو هستش. درامد فوق العاده ايي هم از طريق كوهستان گردي و دره گردي و اسكي و غيره دارند.
گردشگري نوع مزار بقول سهراب سپهري كه ميگه چشمها را بايد شست و جور ديگر .... ديد . ايده جديدي هست چون نبود من آرزوش رو كردم كه يك روز ايجاد بشه. اين سفرها بشكل زنجيره ايي آشنايي با يكسري شخصيت هاي برجسته در يك بخش تخصصي هستش كه در يك قلمرو موضوعي دسته بندي مي شن كه در واقع زندگينامه عيني شخصيت مورد نظر و شخصيت هاي هم سنگ ديگر دنبال ميشه.اين بازديد علاوه بر مزار يك شخصيت مثالي مي تونه شامل ديدن منزل ، محل كار اين شخصيت ، و كلا جاهايي مهمي كه روي رشد اين نخبه گان تاثير داشته باشه. و كلا هر چي به محيط زندگي اين شخصيت نوعي ربط داشته.در واقع يكنوع همراهي از بدو تولد تا مرگ بااين شخصيت هستش كه اگر سازمان گردشگري ما بتونه روش خوب كار كنه براي خودش يك طرح جديد و فوق العاده ايي ميشه. اين طرحي كه من دادم فقط يك شكل خيلي خام و يك ايده اوليه هستش كه متخصصين روش بايد كار كنند تا بعنوان يك پروژه خوب و قابل اجراء در بياد. با توجه به دسته بندي جامعه شناسانه ، روانشناسانه شهدا، نخبگان، مشاهير ميتوان به نتايج علمي دقيق تري رسيد.
ممنون اتنا جان بنده رو شرمنده نكنيد .سازمان گردشگري ميتونه اين جايزه ها رو بنظر من در درجه اول به سايت فرهنگي ساوه سرا بده كه اصلا زمينه فرهنگي و تكنيكي مساعد رو اينجابا زحمات زياد بدون چشم داشت براي علاقه مندان فراهم كرده اند. البته اگه اين ايده قابل باشه و بدرد بخوره .بنده هم براي ساوه سرا خوشحال ميشم. بعد در درجه دوم ايندسته جوايز ميتونه به راهنمايان جواني داده بشه كه كارشون رو با دلسوزي و به شايسته ترين شكل ممكن انجام ميدن. زيرا اين صنعت اگر خوب و مناسب راه اندازي بشه و همه جوري براش فرهنگ سازي بشه ،ميتونه زمينه جذب مناسبي براي جواناني باشه كه در شاخه هاي فرهنگي تحصيل كرده و دستي در هنر نيزدارند البته به شرط پشت سر گذاشتن اموزش هاي تخصص در زمينه جهان گردي .
رشته جهان گردي هر ساله در كشورمون دانشجويان زيادي بيرون ميده كه مواد درسي شون رو تا جايي كه من ديدم خوب بوده . با كار و تجربه ميتونند مهارت بيشتري هم پيدا كنند. مهمترين نكته اينه كه استانداردهاي خدماتي نياز به كار داره تا راحتي گردشگر بخوبي تامين بشه تا دفعه دوم و سوم و چهارم رقبت به مسافرت با تورهاي قبلي رو داشته باشه. بهسازي سرويس هاي بهداشتي و رفاهي بين راهي اولين ومهمترين قدم هاست.
گردشگر ي مزار يك گردشگري عميق با چند شاخه فرهنگي هستش و در واقع اصل مايه اش به نخبه شناسي از ديد و زاويه هاي جديدي برميگرده . شخصيت ها، شهدا ، قهرمانها ، نخبه ها باديدي نو بررسي ميكنه و شكل كار تمركزي هستش ودر عين حال مبتكرانه ميتونه اداره بشه كه در گردشگر طراوت و خواگاهي ، احساس وجد و شور برانگيزه انهم بطول دراز مدت مثل يك خط حكاكي شده روي يك تكه چوب و مرمر بوجود بياره. بطور مثال وقتي يك دسته براي ديدن چند تا شاعر به چند شهر در عرض چند روز سفر مي كنند در واقع يك تعمق خاصي روي اين شخصيت ها هست كه گردشگر در طول سفر ميتونه اين شاعران رو با هم قياس بزنه و به نتايج نويني برسه. يا مثال ديگه اينه وقي گردشگري در سفرش تو ساوه با شهداي ساوه و زندگيشون و نوع شهادتشون اشنا ميشه ، روز بعد ميره خراسان و با شهداي خراسان آشنا ميشه، بعد ميره اصفهان با شهداي اصفهان اشنا ميشه ، بعد ميره تهران با شهداي تهران اشنا ميشه ، بعد ميره شمال با شهداي شمال كشور اشنا ميشه..... والي اخر مي بينيد كه چقدر با بازديدهاي فعلي تفاوت خواهد داشت. علاوه بر استانهاي مختلف با محيط هاي مختلف با تركيب هاي متنوع فرهنگي فوق العاده جالبي برخورد ميكنه.
تاریخ: چهارشنبه 22 شهریور 1391 - 22:38 عنوان: پاسخ به « 33 پيامبر خدا در 15 استان ايران مدفون هستند
مدیر انجمن
عضو شده در: 30 بهمن 1388 پست: 2274
امتياز: 60455
از پيامبران الهي كه در ايران هستند چه ميدانيد؟
33 پيامبر خدا در 15 استان ايران مدفون هستند
» سرویس: معارف و حقوق - دين و انديشه
کد خبر: 91040603014
سهشنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۶
124هزار پيامبر از طرف خداوند براي هدايت بشر مبعوث شدند كه در قرآن اسم 25 تن از آنها ذكر شده است.
ايران اسلامي كه از قديم و هزاران سال پيش زادگاه تمدن و فرهنگ بوده پذيراي جمعي از اولياء الهي شده و انبياء و پيامبران خدا را در خود جاي داده است.
حميد عسگري مديركل هياتهاي امناء بقاع متبركه و موسسات خيريه سازمان اوقاف و امور خيريه در گفتوگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با تاييد اين خبر افزود: كشور ايران به عنوان يك كشور اسلامي كه از جايگاه خوبي برخوردار است در هزاران سال پيش الگوي تمدن و پيشرفت براي ساير ملل بود و از طرفي با توجه به خصلت ايرانيها كه انسانهاي نوع دوست بودند مورد اقبال و علاقه ديگران قرار ميگرفتند لذا عدهاي از پيامبران الهي به سرزمين ايران اسلامي آمدند تا به اذن خدا، انسانها را هدايت كرده و از خطر شرك نجات دهند.
وي ادامه داد: امامزادگان و انبياء الهي بخشي از مواريث فرهنگي ايران هستند كه متاسفانه از ياد رفتهاند و سرمايههاي عظيم داريم كه پشت خاكستر زمان نهان شدهاند.
مديركل هياتهاي امناء بقاع متبركه و موسسات خيريه سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: در كشور ايران در 15 استان كشور 33 پيامبر و انبياي الهي مدفون هستند كه به تفكيك هر استان در استان آذربايجان شرقي سه پيامبر، اصفهان و سمنان هر كدام پنج پيامبر، تهران، خراسان رضوي، خراسان شمالي، زنجان، لرستان و مركزي يك پيامبر و استان فارس دو، قزوين چهار، گلستان دو، همدان دو، خوزستان دو و مازندران دو پيامبر الهي مدفون هستند.
عسگري خاطرنشان كرد: رسالت الهي انبياء در دو چيز است؛ ايمان و مبدا و معاد و باور قلبي و عملي به اينكه هستي را حاكمي است و آفريدگار، جهان و انسان را بيهوده نيافريده و براي دستگيري او رسولان خود را فرستاده و سرانجام اين كاروان هستي در بارگاه ربوبي توقف ميكنند.
وي با بيان اينكه «امامزادگان و پيامبران الهي كه در كشور ما حضور دارند شجرهنامه و نسبنامه مشخصي دارند» افزود: به عنوان مثال حضرت قيدار نبي (ع) به عنوان جد سيام حضرت محمد (ص) در تاريخ ذكر شده و در كتاب تاريخ يعقوبي اينگونه آمده است كه حضرت اسماعيل 12 پسر داشت كه بزرگترين آنها حضرت قيدار بوده كه پس از وفات حضرت اسماعيل و دفن او در حجر، قيدار جانشين پدر شد و مردم را به توحيد دعوت كرد.
وي ادامه داد: همچنين در اين زمينه آيتالله مرعشي نجفي در پاسخ به سوالي در خصوص قيدار نبي پاسخ دادند، نظر به فرمايش عدهاي از محققين در اين امور، مسلم ميباشد كه مدفون در آن مزار شريف جناب قيدار جد رسول اكرم (ص) است.
سرويس دين و انديشه خبرگزاري ايسنا، اسامي اين انبياء و پيامبران بزرگوار الهي كه كشور ما ميزبانشان است را بر اساس مستندات دريافتي از مديركل هياتهاي امناء بقاع متبركه و موسسات خيريه سازمان اوقاف و امور خيريه به ترتيب هراستان و فراواني حضور آنها در شهرها و استانهاي مختلف كشور منتشر ميكند:
* استان آذربايجان شرقي: نام مكان متبركه
1- حضرت جرجيس(ع)، شهرستان جلفا، روستاي دره شام ـ گلفرخ، كليد داغي
2- حضرت يونس (ع) شهرستان: مرند
3- ارمياي نبي(ع) شهرستان هريس، بدوستان غربي، روستاي جيغه
* استان اصفهان: نام مكان متبركه
1- حضرت شعيا (ع): شهرستان اصفهان؛ هاتف
2- حضرت يوشع (ع): گلستان شهدا
3- دانيال پيغمبر (ع) شهرستان گلپايگان، گلشهر
4- حضرت صالح (ع) شهرستان گلپايگان، گلشهر
5- حضرت يحيي (ع) شهرستان گلپايگان روستاي قالقان
* استان تهران: نام مكان متبركه
1- حضرت لوط (ع) شهرستان رباط كريم، روستاي پيغمبر
* استان خراسان رضوي: نام مكان متبركه
1- شعيب پيغمبر(ع) شهرستان قوچان، روستاي مزرج
*استان خراسان شمالي: نام مكان متبركه
1- حضرت ايوب (ع) شهرستان بجنورد، روستاي ايوب
*استان زنجان: نام مكان متبركه
1- حضرت قيدار نبي (ع): شهرستان قيدار
* استان سمنان: نام مكان متبركه
1- پيغمبران (سام و لام) (ع) شهرستان سمنان، شمال شرقي سمنان
2- ارميا (ع) شهرستان شاهرود، شهر ميامي، روستاي ارميا
3- حضرت جرجيس (ع) شهرستان شاهرود، بيارجمند، خوارتوران
4- حضرت دانيال (ع) شهرستان شاهرود، شهر ميامي، روستاي سوداغلن
5- دانيال پيغمبر (ع) شهرستان شاهرود، روستاي كالپوش
* استان فارس: نام مكان متبركه
1- شيث پيغمبر (ع)، شهرستان فيروزآباد، روستاي مهكويه سفلي
2- نوح نبيالله(ع) شهرستان ممسني، روستاي جاويد حجتآباد
* استان قزوين: نام مكان متبركه
1- چهار انبياء(ع)، شهرستان قزوين بخش مركزي، خيابان پيغمبريه
2- ايوب و يوشع (ع)، شهرستان قزوين، بخش رويارالموت، روستاي بالاروچ
3- خضر(ع) شهرستان قزوين، بخش رودبار الموت، روستاي گازرخان
4- سام و جالوت (ع)، شهرستان قزوين، رودبار، روستاي يكاكلايه عليا
* استان گلستان: نام مكان متبركه
1- صالح پيغمبر(ع)، شهرستان گرگان، آق قلا، روستاي آق قنبر
2- حضرت يعقوب (ع) شهرستان گرگان، آق قلا ـ روستاي صحنه عليا
* استان لرستان: نام مكان متبركه
1- داوود پيغمبر(ع)، شهرستان اليگودرز، ازنا، روستاي داوود پيغمبر
* استان مركزي: نام مكان متبركه
1- اشموئيل نبيالله (ع)شهرستان ساوه، بخش مركزي روستاي پيغمبر
* استان همدان: نام مكان متبركه
1- حيقوق نبي (ع)، شهرستان تويسركان، حبقوق نبي بلوار حبقوق
2- حجي پيامبر (ع)، شهرستان همدان، بازار فلسطين
* استان خوزستان: نام مكان متبركه
1- حزقيل (ع) شهرستان دزفول، خيابان شريعتي
2- دانيال نبي (ع) شهرستان شوش، خيابان امام خميني
* استان مازندران: نام مكان متبركه
1- ايوب پيغمبر (ع)، شهرستان تنكابن، شهر عباس آباد روستاي پرچور
2- دانيال نبي (ع)، شهرستان تنكابن، سلمانشهر ـ دانيال
تاریخ: پنجشنبه 23 شهریور 1391 - 17:03 عنوان: پاسخ به «شكل جديد گردشگري ، گردشگري مزار»
مدیر انجمن
عضو شده در: 30 بهمن 1388 پست: 2274
امتياز: 60455
مطالب زیر که در باره تاریخچه کهن ساوه و نیز در باره اشموئیل نبی (ع) می باشد ، از کتاب مزبور زیر برداشت شده است :
شکوه اعجاز زیست نامه اشموئیل نبی (ع) مدفون در ساوه ، تحقیق و تالیف کمال الدین همایون فراهانی ومحمود نجاتی ،انتشارات اسوه وابسته به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی،چاپ اول تابستان 1384 ، تهران تلفن 66418299- 66418099
قم پخش کتاب:تلفن 6642211 - 14
منابع عکس در روی هر تصویر رسم شده است. بعضی از عکس ها از سرویس ایرنا می باشد و اکثریت عکس ها از سرویس ایسنا می باشد..... مولف
تاریخ کهن ساوه ، گردشگری مزار در شهرستان ساوه
مرقد حضرت اشموئیل
این مرقد نشانی از تاریخ بسیار کهن شهر ساوه است . البته قدمت این شهر که به حدود سه هزار سال قبل از اسلام بر می گردد از طرف دیگر نیز ثابت شده است. ص 77
فصل سوم کتاب توماشیک با عنوان " از همدان تا کاشان " که مبتنی برراه نامه مندرج در لوحه یونانی پنوتینگرا یا ( حدود 200 ق. م ) است ضمن همسنجی با داده های کتاب جغرافیای بطلمیوس ( حدود 150 م) از اکباتانیس (- همدان ) به منزل اناروس ( که دهکده انار یا اناردان باشد) می رود و از آن جا SEVACENAبه سواکینه می رسد و از این جا به ترمنتیکا (- قم ) و پس از آن به اورودیکاری و منازل بعدی در راه کاشان می رود. 1
بدین سان قدمت شهر " ساوه " ( سواکینه/ سواخینه) مثابه یکی از منازل مهم عهد سلوکی ( جانشینان اسکندر) دست کم تا قرن سوم قبل از میلاد دارای سند کتبی است. ص79 - 80
راقم سطور، تردیدی ندارد که قدمت باستانی "ساوه" و "آوه" هر دو از منازل دهدژهای قبایل مادی دست کم سده هفتم قبل از میلاد بوده اند. پس با اطمینان می توان تاریخی در حدود دو هزار و ششصد سال از برای ساوه و آوه قائل شد. 2 = ساوه نامه , نشر فرهنگ و ارشاد ساوه /گفتار پرویز اذکایی. ص 80
در صفحه 17 این گفتار تحقیقی و دقیق آمده است : "... افزون بر این ها، وای بسط مرتبط با آنچه گذشت ،ساوه یا " سوهی " در اعتقادات اقلیم شناسی کهن ایران ، یعنی در تقسیمات معموره کره ارض اسم یکی از اقالیم سبعه است یا یکی از هفت کور در جغرافیای باستانی از نظر پیشینگان ایرانی دانسته است که ایرانیان باستان گیتی را به هفت پاره تقسیم می گردند، این هفت پاره در کهن ترین بخش اوستای زردشتی ( لیسنا 32 ،بند 3) به نام هفت بوم آمده و سپس در پشت های پسینی به هپتی کرشور یعنی هفت کشورتطور یافته که به ترتیب عبارت اند از: 1. ارزهی 2. سوهی 3. فردرفشو 4. ویدرفشو 5. واروبرشتی 6. واروجرشتی 7. خونیرس. ص 80 و 81
دربخش دیگر این گفتار تحقیقی ، از مارکوپولو (زاده 1254 م) یاد شده که در مسیر خود از تبریز به خلیج فارس ( حدود سال 1272م/671 ق) از طریق زنجان و ابهر به ساوه از سه تن مغ( مجوس) بشارت دهنده ظهور عیسی بن مریم علیه السلام به عنوان سه پادشاه که یکی ازآن ها شاه شهر ساوه بودهو قلعه آتش پرستان و جز این ها بوده یاد کرده است.
مارکوپولو می گوید : ایران کشور بزرگی است که در ایام قدیم بسیار شکوهمند و نیرومند بوده لیکن اکنون ( حدود 670 ق ) تاتاران ان را ویران و نابود کرده اند. ص 81
"در ایران شهر سابه( = ساوه) هست که از همان جا سه مغ بشارت دهنده عیسی مسیح برخاسته اند. اینک در آن شهر درسه یادمان زیبا و بزرگ کنار هم مدفون هستند. بالای سرآنها ساختمان مربعی است که اجساد آن ها هنوز با موی و ریش دران ضریح به دقت محفوظ مانده است. یکی از ایشان یاسپر و دیگری ملخیور و سومی بالتاسارنام داشته اند.... آن ها پادشاه بودند. ص81
که رد روزگار کهن در آن جا به خاک سپرده شده اند 1= ساوه نامه ص 26
" شهر کهن و ویران آوه در کنار شهر جدید (با 100 خانه) می باشد که مزار شمعون در ان جا ÷یدا است. مستوفی از قبر منسوب به ساموییل ( اشموئیل ) نبی سخن می گوید . منتها جای آن در چهار فرسخی شمال ساوه یاد کرده است. 2 = همان مدرک ص 32
راجع به اوه ابوت در یادداشت های جغرافیایی انگلیسی می گوید:
" در 16 مایلی جنوب شرقی ساوه لعه گبری بوده در ضمن قبر ساموئل ( اسماعیل ) نبی و نیز با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی مرقد مطهر حضرت اشموئیل نبی علیه السلام که ازپیامبران بعد از زمان یوشع بن نون و قبل از حضرت عیسی مسیح علیه السلام بوده....... ص 82
تاریخ دو هزار و ششصد ساله ساوه نیز با زمان اشموئیل مستافات ندارد و هماهنگی زمانی را می توان از متون تاریخی پیدا کرد. ص83
تاریخ پادشاهی بخت النصر 1360 ال قبل از ولادت پیامبر اسلام بوده است. وی بعد از حضرت سلیمان خروج آشوبگرانه خود را آغاز کرد. همچنین اشموئیل نبی همزمان با داود نبی ، پدر سلیمان ، بوده است. بنا بر این فاصله اشموئیل با بخت النصر از نظر زمانی در حد یک الی دو نسل است و چندان طولانی و خارج از سقف قدمتیکه برای ساوه ذکر شده نیست تا موجب ورود اشموئیل به منطقه سوهی (= ساوه) را خارج از حدی که برای قدمت آن معین کرده اند ، بدانیم. ص83
منبع عکس اسکن شده ایسنا
منبع نمودار ص 24 از کتاب شکوه اعجاز تالیف همایون فراهانی ، محمود نجاتی منبع ذکر شده بالا
به ویژه آن که "قدمت 2600 ساله به صورت حدودی ذکر شده و با توجه به قرائن دیگر این تاریخ را می توان چند صد سال دیگر به عقب بازگرداند در ثانی با توجه به طول عمر زیاد پیامبران زمان اشموئیل را می توان در همین سقف زمانی ذکر شده نگاه داشت و از نظر تطابقات تاریخی با مشکلی روبرو نشد. ص 83
به علاوه صرف نظر از ساوه این منطقه در زمان کیانیان به عنوان توابع اصفهان وبخشی از یک نیمه عراق ( عجم) مطرح و محل سکونت بوده است. ص 84
زیارتگاه اشموئیل نبی (ع)
ازشمارزیارتگاه های بررسی شده ساوه بقعه اشموئیل نبی علیه السلام است. این زیارتگاه در روستایی به نام پیغمبر واقع شده که در 39 کیلومتری شمال غربی ساوه و در منطقه ای نسبتا کوهستانی قرار دارد. برای رفتن به این زیارتگاه پس از طی مسافت 9 کیلومتر جاده خاکی از جاده اصلی ساوه به قزوین و عبور از روستاهای ورده و ده سید یا در اصطلاح محل سیدلر کندی به بقعه اشموئیل نبی علیه السلام در روستای پیغمبر می رسیم .
به احتمال زیاد روستای پیغمبر بعد از بنای مدفن اشموئیل نبی علیه السلام به وجود آمده و روزگاری دارای 95 خانوار بوده است که امروزه خالی از سکنه است. ص 87
برات سمت شمالی بقعه را تشکیل داده و سمت شرقی زیارتگاه به روستاهای ده سید و ورده محدود است. قسمت جنوب و غرب را کوه کافتالان فراگرفته است که چشمه مقدس چکه بار که اشموئیل نبی در ان وضو گرفته و در کنار ان نماز خوانده ، در این کوه واقع است. زیارتگاه اشموئیل نبی از ویژگی های خاصی برخوردار است. این زیارتگاه در عین حال که یک مکان دینی محسوب میشود محلی سیاحتی نیز است. به همین مناسبت ایام مخصوصی چون تاسوعا، عاشورا، اربعینو روزهای 13 فروردین سیاحان و زائران زیادی را می ذیرد. زائران این مکان را پیروان و مذهب مختلف تشکیل می دهد و همین از ویژگی های این زیارتگاه است. زیرا کلیمیان ، مسیحیان و مسلمانان بالاتفاق اورا پیامبر خدا می دانند و ارزش گذار مقام معنوی و آسمانی او هستند. علاوه بر مردم ساوه اهالی زرند و خرقان نیز هرازگاهی چند در طول سال به زیارت این بقعه می شتابند. ص 88
قدمت بنای اصلی بقعه که با گنبدی عرقچین مزین است ، به دوران قبل از صفوی بازمی گردد. لیکن ایوان مدخل زیارتگاه به عنوان نمازخانه در زمان ناصر الدین شاه ساخته شده است. ص 88 و 89
گویا ناصر الدین شاه از طریق خرقان عازم روستای سامان بوده است که دستور مرمت وساخت ایوان الحاقی را صادر می کند. ساختمان بقعه در زلزله سال 1341 آسیب دید که بعدها به ان اقدام شد. قسمت بیرونی ساختمان با ایوان نماهایی که در اظلاع مشاهده می شود زینت داده شده است. ص 89
تاریخ: شنبه 25 شهریور 1391 - 08:17 عنوان: پاسخ به «شكل جديد گردشگري ، گردشگري مزار»
خبرنگار و همكار سايت
عضو شده در: 8 مهر 1390 پست: 311 محل سکونت: ساوه
امتياز: 8060
Aliabadi، جان ضريح جديد پيغمبر اشموئيل نبي اله (ع) چند روزي در شهرستان ساوه در مكانهاي سيد علي اصغر(ع)، مصلاي امام علي(ع)، بام ساوه و امامزاده سيد اسحاق(ع) مهمان مردم بود
تاریخ: یکشنبه 26 شهریور 1391 - 01:38 عنوان: پاسخ به «شكل جديد گردشگري ، گردشگري مزار»
مدیر انجمن
عضو شده در: 30 بهمن 1388 پست: 2274
امتياز: 60455
yaskan دوست عزیز یکدنیا ممنون و تشکر از خبر رسانی خوب شما. موقعیتی دست داد بتونید شما عکسی از نشان دادن ضریح اشموئیل نبی (ع) در ساوه بگیرید؟ اگه کسی عکسی از مراسم گرفته باشه. خوشحال می شویم بتونه اینجا به نمایش بذاره.
تاریخ: یکشنبه 26 شهریور 1391 - 07:43 عنوان: پاسخ به «شكل جديد گردشگري ، گردشگري مزار»
خبرنگار و همكار سايت
عضو شده در: 8 مهر 1390 پست: 311 محل سکونت: ساوه
امتياز: 8060
Aliabadi، عزيز خواهش ميكنم، فقط تونستم 2 تا عكس از ضریح اشموئیل نبی (ع) در امامزاده سيد اسحاق(ع) بگيرم كه متاسفانه كمي دير رسيدم و داشتند حركت ميكردند ببخشيد اگه عكسها بيكيفيت گرفته شده
شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید شما نمی توانید در این بخش رای دهید شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید