شنبه 3 آذر 1403

   
 
 پرسشهای متداول  •  جستجو  •  لیست اعضا  •  گروههای کاربران   •  مدیران سایت  •  مشخصات فردی  •  درجات  •  پیامهای خصوصی


فهرست انجمن‌ها » آشنايي با ساوه و روستاهای آن » تصاویر قالیچه ،فرش و گلیم های دست بافت ساوه و روستاهایش ، نگاهی به تاریخچه کهن آن

ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک
 تصاویر قالیچه ،فرش و گلیم های دست بافت ساوه و روستاهایش ، نگاهی به تاریخچه کهن آن « مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی » 
نویسنده پیام
Aliabadi
پستتاریخ: شنبه 13 آبان 1391 - 20:42    عنوان: تصاویر قالیچه ،فرش و گلیم های دست بافت ساوه و روستاهایش ، نگاهی به تاریخچه کهن آن پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

تصاویر قالیچه ،فرش و گلیم های دست بافت ساوه و روستاهایش نگاهی به تاریخچه کهن ان



صنعت و حرفه و هنرقالیچه ، فرش و گلیم بافی در ساوه و روستاهایش تاریخچه و قدمت دیرینه دارد . در قدیم بخش مهم مبلمان شهری و روستایی را همین قالیچه فرش و گلیم های دست بافت تشکیل میدادند که اغلب بدست بانوان تولید میشدند و استفاده های کاربردی زیادی در منازل داشت و بافت ان زمان زیادی را نمی برد و هنر زیبایی بود که هر منزلی به ان مزین بود و هر خانواده ای را در تهیه مبلمان منزل خودکفا میکرد. امروزه از این قالیچه های زیبا با طرحهای متنوع برای تولید پشتی و مبلمان بروز هنوز استفاده و کاربرد زیادی دارد.

تولید قالیچه وگلیم منبع درامد بانوان

در قدیم بخش بزرگی از صنایع خانگی بانوان شهری و روستایی را منسوجات پشمی و نخی و ابریشمی فرش و گلیم تشکیل میدادند که منبع درامد مهمی برای زنان کشاورز محسوب می شد. با ورود و شیوع افکار نشخواروار مدرنیزم و شیوع بیماری فرهنگی مصرف گرایی در نسل های بعدی بخصوس در میان بانوان دیگر رغبت جدی به صنایع دستی و بخصوص تولید قالیچه ، فرش و گلیم پیدا نکردند و این صنعت دچار سیر نزولی شد . بانوان صحنه را خالی کردند و دو دستی این بازار را تقدیم تولید کنندگان صنعتی خارجی کردند و برای تولید کنندگان فراوردهای پلاستیکی زیرانداز خارجی این یک فرصت طلایی محسوب میشد . این کارخانجات کاراموزان ژاپنی خویش را به در زمان قدیم به ایران میفرستادند تا هنر قالی بافی را بشکل کامل فراگرفته و با کمک این قالی بافان ژاپنی تمامی این طرحهای بومی بشکل کارخانه ای با الیاف پلی میدی تولید و به کشورما و دیگر کشورهای همسایه صادر میشدند. با رواج مدرنیزم و مصرف گرایی ورود فرش و موکت های کارخانه ای ژاپنی و بعدها چینی شکل عمومی بخود گرفت و بیشترین بخش بازار زیر انداز داخلی به دست تولیدکنندگان خارجی افتاد. درعصر پهلوی هنر فرش در مدارس عمدا تدریس نشد و برای ان کارگاهی ساخته نشد و از ان بعنوان الامد یاد میشد و در واقع هنر قالیچه ، قالی و گلیم بافی بنوعی تحقیر شد و بعنوان هنری ملی مورد حمایت جدی قرار نگرفت تا میدان برای کارخانچات تازه نفس خارجی باز باشد و تولید کنندگان فرش مصنوعی میدان درا خرید و فروش شوند.

صنعت فرش درگذشته بعنوان صنعت خانگی خودکفا بود و نیازهای بسیاری از خانواده را تامین میکردو یکی از اقلام تولیدات داخلی را تشکیل میداد که منبع درامد مهمی بخصوص برای بانوان بود و با نزول ان بسیاری از بانوان این منبع درامد را از دست دادند.

این صنعت خانگی منبع خلاقیت بسیاری از افراد جامعه بخصوص بانوان روستایی را تشکیل میداد و در هر شهر و کوی و برزنی رنگ و طرح و بوی خاص را داشت. فرش در واقع گلی بود که در هر بوستانی به رنگی خاص می شکفت و زیبایی سحر امیز خود را با طرحهای زیبا بیان می کرد. خودکفا بودن این صنعت در این راز نهفته بود که این حرفه و هنر ازنسلی به نسل دیگر اموخته می شد و بانوان فرش باف خود دار قالی و کارگاه و تار و پود ان را به تنهایی برپا میکردند و تمامی رنگها و نخ پشمی و پنبه ای قالی بوسیله بانوان فرش باف تهیه میشد.

با ورود فرش ها و موکت های کارخانه ای تولید شده فرنگ ضربه مهلکی به این صنعت و حرفه خانگی وارد آمد و دچار نوسان شدیدی شد.

تولید کنندگان فرش در نسل های پیشین بعلت کهولت سن فوت نمودند و نسل جوان با جزوه های خطی و دفتر سرش مشغول شد و از صنعت و هنر فرش دیگر سردرنمی آورد. با طرحهای بومی و معانی سمبولیک و عینی هنر فرش کاملا غریب است.

سراغ قالیچه و فرشهای بومی دست بافت ساوه و روستاهایش را باید در موزه ها گرفت. شاید در میان بسیاری از خانواده ها و خانه های ساوه و روستاهای ان هنوز یادگارهایی از کار زیبای مادربزرگ ها وجود داشته باشد و چقدر خوب است این هنر سنتی و اصیل و خودکفا را در قالب عکس حداقل حفظ نمائیم . شاید علاقه مندانی پیدا شدند و برای احیای این هنر قدمی برداشتند و طرحهای سنتی قالیچه های ساوه دوباره جانی تازه گرفت و با طرحهای ابتکاری بروز انقلابی در این هنر بوجود آمد و درخدمت نیازهای بروز مبلمان منازل و خانه های ایرانی و دیگر ملل درامد . وقتی نگاهی به زیراندازهای وارداتی بخصوص نوع غربی می کنیم می بینیم که با فلسفه و ذوق ایرانی زیاد سازگاری ندارد و طرحهای ان بعد از مدتی خسته کننده میشوند و با بینش و سمبولیک ایرانی توازونی ندارد. اگر نگاهی به قالیچه های قدیمی بافت ساوه بیندازیم دهها نقش و نما و رنگ انار را باز شناسی می کنیم. هر قالیچه و گلیم دهها پیام هنری شادی بخش و امید بخش برایمان دارد.

دوستان عزیز با همت والای خویش هر تصویری از قالیچه و قالی و گلیم ساوه و روستاهایش دارند از نمایش ان دریغ نکرده و این صفحه را به این عکسهای زیبا مزین فرمایند. از زحمات شما عزیزان پیشاپیش تشکر کرده و امید است با تصاویر زیبا یادی از بانیان این هنر شود و بعنوان بخشی از هنر ساوه قالیچه و گلیم های بومی ساوه و روستاهایش هنوز از جاذبه های زیادی برای گردشگران برخوردار هستند که غفلت از ان روا نیست.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
تشکرها از این تاپیک
Yakamoz(شنبه 13 آبان 1391 - 20:59), Aliabadi از این تاپیک تشکر میکنم 
Aliabadi
پستتاریخ: شنبه 13 آبان 1391 - 21:02    عنوان: پاسخ به «تصاویر قالیچه ،فرش و گلیم های دست بافت ساوه و روستاهایش ، نگاهی به تاریخچه کهن آن» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

در این سایت میتوانید قالیچه های بومی ساوه طرح شاهسون را که برای دکور منازل بکار میرود و به قیمت سیصد یا چهارصد یورو بفروش میرسد را تماشا کنید. بیچاره مادربزرگ ها ! اگر میدانستند قیمت قالیچه های دست بافت شان چقدر بالا رفته ! Surprised

کد:
http://www.carpetnrugs.com/
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
atena
پستتاریخ: شنبه 13 آبان 1391 - 21:27    عنوان: پاسخ به «تصاویر قالیچه ،فرش و گلیم های دست بافت ساوه و روستاهایش ، نگاهی به تاریخچه کهن آن» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

همكار در ساوه‌سرا
همكار در ساوه‌سرا

عضو شده در: 26 مهر 1389
پست: 1302

iran.gif


امتياز: 33700

Aliabadi, جان چقدر باحال
قالیچه ها و طرح های قدیمی و فروش آنلاین
من که خودم بشخصه عاشق این کارهای سنتی و معماری کهن ساوه هستم
از این طرح قالیچه ها یادمه تو خونه مادربزرگ خدا بیامرزم دیده بودم فکر کنم بعد از فوتش مادرم یکی چند تاش رو آورد و تو کمد خونه ما باید باشه توی این چند وقت حتما میگردم دنبالشون و ازشون عکس میگیرم؛ ممنون از طرح جالبتون
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Yakamoz
پستتاریخ: شنبه 13 آبان 1391 - 21:43    عنوان: پاسخ به «تصاویر قالیچه ،فرش و گلیم های دست بافت ساوه و روستاهایش ، نگاهی به تاریخچه کهن آن» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال

عضو شده در: 3 آذر 1389
پست: 237
محل سکونت: یه گوشه دنیا
blank.gif


امتياز: 6270

Applause خیلی مفید بودAliabadi, عزیز
اگه عکس هایی که مد نظرم هست رو پیدا کردم حتماً میزارم اینجا
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: یکشنبه 14 آبان 1391 - 01:11    عنوان: پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

در این سایت می توانید نحوه درست کردن یک قالیچه ساده رنگی را تماشا کنید.
دوستان عزیز
atena Yakamoz
ممنونم از لطف و همکاری تون . یکدنیا تشکر8-)


کد:

http://green-24.de/forum/ftopic70766.html
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: یکشنبه 14 آبان 1391 - 01:58    عنوان: پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

گلیم بافی

معرفی گلیم : واژه ی گلیم به طور ساده ، یک فرش بافت صاف یا یک نوع قالی بدون کرک یا خواب گره خورده است . صنعت صاف بافی به شکلی در همه ی مناطق جهان یافت می شود . در اکثر کتاب هایی که در مورد قالی تدوین شده است درباره ی گلیم به عنوان یک فرآورده ساده عشایری فقط به چند سطر اکتفا کرده اند . بدون تردید نخستین فرش مورد استفاده توسط انسانها پس از بافته های حاصل از الیاف نباتی و پوست حیوانات ، حصیر زیرانداز بوده است .ولی دربررسی تاریخ نساجی درجهان ونخستین منسوجات، این نکته به دست می آید که گلیم به عنوان اولین بافته ی بشری با بهره گیری ازنخ ، نه تنها تاریخی قدیمی ترازهمه ی زیراندازها- به جزحصیرزیرنداز- دارد بلکه قدمت وپیشینه ی آن حتی ازبافت اولین پارچه ها که ازجنس کتان بوده است هم بیشتر است .به هرحال گلیم بافی درآغازدرمیان ایلات وقبایل چادرنشین که کار اصلی آنها دامداری بوده پدیدار شده است . اینان پس از فراگیری ریسیدن و بافتن پشم به گلیم بافی پرداختند و پس از آن طی سده های پی درپی مهارت وتنوع کافی درکاربافت گلیم را به دست آوردند و ابزارکارخود را کمی بهبود بخشیدند . تا این که امروزه گلیم دست باف ازنوع ساده تا سوماک که دراردبیل ، آذربایجان شرقی ، کرمان ، فارس وبرخی ازنقاط استان خراسان مرسوم است . فرهنگ بی مانند گلیم بافی در حقیقت پاسخی به نیازهای اولیه ی روستاییان و کوچندگان که درجستجوی دست یابی به چادری خشک ،خیمه هایی مفروش و وسایل خواب گرم تربوده اند . واما صنعت بافت در طول زمان از یک نیاز روزمره به چنان تولیدات ظریف و تجملی رسیده است که امروزانواع بافته ها صرفا برای زیبایی یا به عنوان مظهر هویت گروهی به کار برده می شود ازآنجا که ابزاراستخوانی وچوبی بافندگی مانند شانه ها ،دوک های نخ ریسی ،دارهای چوبی ودیگرآلات بافندگان کهن درزیرخاک محفوظ نمانده اند ،فقط ابزارسنگی یا فلزی به جای مانده نشانگر سابقه ی تولید منسوجات هستند، بنابراین قدمت واقعی و سوابق بافندگی اقوام مختلف شناخته نشده است اما ازآنجایی که گلیم زودترازقالی بافته شده و با توجه به وسایل بافتی که دربهشهر به دست آمده است تاریخ گلیم بافی به 3000سال پیش از میلاد برابر با 6000سال پیش است ، تاریخ آغاز نساجی در این تاریخ رقم می خورد .

ویژگی های فنی گلیم :

1-جنس الیاف : الیاف مورد مصرف در گلیم ، باید از پشم صددرصد خالص ، نو ، شسته شده باشد و با پشم هایی که به روش صحیح از پوست جدا شده اند درست شده باشند .

2- قطر الیاف : قطر الیاف باید از 30 تا 50 میکرون باشد .

3- درصد چربی : حداکثر چربی موجود در خامه ها و بعد از کلاف شدن نباید از 5/1 درصد بیشتر باشد .
4 - ضد بید بودن : گلیم ها باید با مواد شیمیایی مخصوص ضد بید شوند و انجام این عمل به وسیله ی برچسب در پشت گلیم ها ذکر شود .

5- طول الیاف : طول متوسط الیاف نباید از 7 سانتی متر کم تر باشد .

6- تاب خامه : که در هر یک سانتی متر باید دست کم 20 تاب داشته باشد .

ثبات رنگ گلیم دربرابر نور و آب و ... نیز از مسایل مهم فنی کار گلیم بافی می باشند .

مواد اولیه : در تمامی کشورهای تولیدکننده ی گلیم ، مواد اولیه ی لازم برای بافندگی پشم گوسفند ، شتر ،موی بز و اسب و پنبه است که به راحتی به دست می آید .

- پشم : پشم کهن ترین الیافی است که دربافندگی ایران به کار رفته است. اصلاح نژاد گوسفند ازاجداد پیش از تاریخ آن به نژادهای اهلی واصیل امروز ، از جمله با تکامل فنون وشیوه های بافندگی و نیازانسان به استفاده از پشم ، مربوط می شده است . چرا که پشم گوسفندهای اولیه زبرونمدین و چیدن آنها بسیار مشکل بود . از حدود 10هزار سال پیش که انسان به دام پروری و اصلاح نزاد دام پرداخت ، به تدریج پشم گوسفند به الیاف بلند و نرمی که قابل ریسیدن بود ، تبدیل شد .

ویژگی های پشم ، از مو ،پنبه و ابریشم متفاوت است . گره های ریزی بر سطح الیاف پشم وجود دارد که هنگام ریسیدن ، به آن خاصیت در هم پیچیده شدن می دهد .

ناحیه ی مرکزی ایران، که ازدیربازعمده ترین مرکزبافندگی ایران را تشکیل می دهد مثل کرمان،کاشان، یزد ،اصفهان،فراهان و...دارای بهترین نژادهای گوسفند برای تولید پشم است .

- موی شتر و بز و اسب : نیز منبعی برای نخ تابیده هستند . موی بز را تا روی پوست می چینند و به خاطراستحکام و براقی زیاد آن مورد استفاده قرار می دهند .

- ابریشم : ابریشم از مهم ترین محصولاتی است که در سده های گذشته توسط انسان کشف و موردبهره برداری قرارگرفت وسالیان درازبه عنوان یک کالای مهم تجاری محسوب می شد.

ابریشم نوعی لیف پروتیینی است که ازپیله ی کرم ابریشم به دست می آید .این لیف نرم ،شفاف ، ظریف و محکم می باشد .

- پنبه : لیف نسبتا محکمی است که به طورعمده از سلولز تشکیل شده است و از عوامل اصلی دربافت گلیم و ازمصالح عمده ی گلیم با منشا گیاهی است . پنبه نسبت به پشم از نیروی کشش کمتری برخوردار است .این محصول را در مناطقی چون اصفهان ، کاشان ، قزوین ، خراسان ، یزد ، گیلان و مازندران به دست می آورند .

ابزارو وسایل مورد نیاز بافت گلیم :
- دستگاه بافندگی ( دار ) : دارعبارت است از چهارچوبی ، چوبی یا فلزی می باشد که به شکل مربع یا مستطیل است و نقش ستون را در بافت گلیم ایفا می کند . دارازاجزای سردار، زیردار، راست روها ، پایه پیچ در دارهای فلزی و گوه دردارهای چوبی تشکیل شده است . سایراجزای دارعبارتند از: چوب میانه ( half ) کوجی نیمکت .

انواع دارعبارتند از :
الف ) دارافقی یا خوابیده : قدیمی ترین و ساده ترین دستگاه گلیم بافی است که از جنس چوب یا آهن است و استفاده از آن در میان ایلات و عشایرو بعضی از روستاها رایج است .

ب ) دارعمودی : این نوع دار همان گونه که از نامش پیداست ، به صورت عمودی نصب می شود و نسبت به دارافقی پیشرفته تراست . در این منطقه به طورمعمول از دار عمودی استفاده می شود .

- قلاب : این وسیله در گلیم های ساده چندان کارایی ندارد و در زنجیره زدن ابتدایی کار، به کار می رود .

- دفه ( دف یا دفتین ): ابزاری است فلزی که برای کوبیدن ومحکم کردن پود و گره ها کاربرد دارد.این وسیله ازدندانه های فلزی تشکیل شده است که در انتها به هم وصل می شوند و دسته را تشکیل می دهند وحدود 5/0کیلوگرم وزن دارد . دربعضی نقاط به آن کرکیت می گویند .

- نقشه خوانی : تعداد چله های لازم برای بافت هر طرح ازروی نقشه مشخص می شود. بافنده پس از شمارش نقشه ، چله دوانی را آغاز می کند . چله کشی : پس از گلوله کردن کلاف های پنبه ، تعداد خانه های نقشه را در عدد 2 ضرب می کنیم تا تعدادچله ی موردنیازبرای بافت گلیم به دست آید. سپس طنابی به فاصله ی10سانتی متر و به موازات سردارمی بندیم ( طناب ش 1) و دو طناب دیگر به موازات زیردار به ترتیب به فاصله ی 10 و 20 سانتی متر از آن می بندیم . ( طناب ش 2و3 )نخ چله را به ابتدای طناب2 گره زده ،از زیر طناب 3 می گذریم و پس از حلقه به دور زیردار، آن را به پشت دار برده ، ازبالای سردار نخ را از زیر طناب 1 عبورداده سپس نخ را از زیربه دور طناب 2 حلقه کرده و دوباره نخ را پس از عبور از روی طناب 1 از روی سردار به پشت دار برده ، پس از حلقه به دور زیردار از زیر طناب 3 عبور داده و دور طناب 2 حلقه کرده ، از روی مراحلی که در بالا شرح آن گذشت تکرارمی شود .

- کوجی بندی : پس ازانجام مراحل گفته شده نخ های چله رابه صورت گلوله درمی آوریم سپس دو سر چوب کوجی را میخ زده ، یک نخ دولا به صورت محکم روی آن وصل می کنیم و بعد چوب کوجی را به دو طرف راست روها وصل می کنیم . سپس سر نخ گلوله ی درست شده را برای شروع کار به نخ گفته شده گره می زنیم و آن را دوراولین تارپشت چوب میانه چرخانده،دوباره آن رادورنخ چندلا شده ی روی کوجی گره می زنیم. سپس چله ی روی چوب میانه را کنارزده ونخ را دوردومین تارزیر چوب میانه می چرخانیم و این کار را آن قدرتکرار می کنیم تا تمام تارهای پشت چوب میانه به وسیله ی کوجی درجلو قراربگیرد . لازم به ذکر است که نباید تارهای زیرچوب کوجی را خیلی سفت دور نخ چندلا شده بست . چون در این صورت عمل پودکشی و بافت با مشکل مواجه خواهد شد . در حقیقت کوجی دارای دو وظیفه ی اصلی است : 1- تکلیف و تنظیم نخ های چله

2- جلوگیری از کجی کناره ها .

- بافت گلیم : ابتدا گلیم را با نخ بافت ساده شروع می کنند که دراصطلاح به آن "ساتن بافی" یا "گیس بافی" می گویند . پیش از این کار،حدود 15سانتی متربرای طول ریشه درنظر گرفته می شود. پس از این چله ها را یک درمیان گزینش کرده وپود راازبین آنها می گذرانند ، درهمین حالت دفتین بسیارآرام برروی آن می کوبند تا خط صاف را تشکیل دهد ، بعضی از بافندگان برای بافت ساده ، چله ها را دو در میان انتخاب می کنند . پس از بافت 8 تا 10 رج "ساده بافی" یا "گیس بافی" سپس یک رج زنجیره می بافند . که زنجیره به دو صورت بافته می شود .

پس از بافت زنجیره تعداد چله ی مربوط به هر رتگ رابه صورت یک تار رو یک تار زیر در نخستین ردیف طرح انتخاب می کنیم و با یک در میان کردن چله ها ، پود را عبور می دهیم سپس طبق دستورالعمل با دفتین برروی آن می کوبیم .

رنگ های دیگر مربوط به نخستین ردیف را به همین صورت عمل می کنیم . سپس در رج بعدی چله هایمربوط به هر رنگ را نیز با شمارش می بافیم . لازم به ذکر است که یک ردیف پودگذاری به صورت افقی اصطلاحا "رج" نامیده می شود .و فقط در صورتی که تکرار بافت به شکل عمودی پشت سرهم از 5رج تجاوز نماید نیاز به زنجیره خواهد داشت .

برای زنجیره زدن در حین بافت ، باید یکی از دو پود را به دور دیگری گردش می دهیم و به صورت معمول پودگذاری کرده و به بافت ادامه می دهیم . در انتهای گلیم و برای اتمام کار نیز لازم است چون ابتدای آن ساده بافی و معمولا یک یا دورج زنجیره بافی انجام شود و سپس تارها با فاصله ی چند سانتی متر بریده می شود .


منبع گزارش
سایت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی همدان


کد:
http://hamedan.ichto.ir
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
soveh
پستتاریخ: یکشنبه 14 آبان 1391 - 09:12    عنوان: پاسخ به «تصاویر قالیچه ،فرش و گلیم های دست بافت ساوه و روستاهایش ، نگاهی به تاریخچه کهن آن» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مديريت كل انجمن‌ها
مديريت كل انجمن‌ها

عضو شده در: 2 فروردین 1389
پست: 3473
محل سکونت: IRAN
blank.gif


امتياز: 87705

مطلبتون بسیار عالی بود.ممنونم
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email شناسه عضویت در Yahoo Messenger [وضعيت كاربر:آفلاین]
velayat20
پستتاریخ: یکشنبه 14 آبان 1391 - 22:26    عنوان: پاسخ به «تصاویر قالیچه ،فرش و گلیم های دست بافت ساوه و روستاهایش ، نگاهی به تاریخچه کهن آن» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

خوب داره پيش مي‌ره
خوب داره پيش مي‌ره

عضو شده در: 28 آذر 1390
پست: 84

blank.gif


امتياز: 2095

سلام به علي آبادي عزيز وهمه علاقه مندان به هنر هاي دستي وبافنده گي

شايد تا چند وقت پيش باعث سر افكنده گيم ميشد كه بگم من هم بافنده، تابلو فرش، خرسك،انشين ياروم، وجاجيم هستم ولي با تعريف هاي علي آبادي عزيز ديگه اين حس رو ندارم. حتما طرحاي جالب وزيبا از فرش براتون ميذارم
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
soveh
پستتاریخ: دوشنبه 15 آبان 1391 - 08:38    عنوان: Re: پاسخ به «تصاویر قالیچه ،فرش و گلیم های دست بافت ساوه و روستاهایش ، نگاهی به تاریخچه کهن آن» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مديريت كل انجمن‌ها
مديريت كل انجمن‌ها

عضو شده در: 2 فروردین 1389
پست: 3473
محل سکونت: IRAN
blank.gif


امتياز: 87705

velayat20 نوشته است:
سلام به علي آبادي عزيز وهمه علاقه مندان به هنر هاي دستي وبافنده گي

شايد تا چند وقت پيش باعث سر افكنده گيم ميشد كه بگم من هم بافنده، تابلو فرش، خرسك،انشين ياروم، وجاجيم هستم ولي با تعريف هاي علي آبادي عزيز ديگه اين حس رو ندارم. حتما طرحاي جالب وزيبا از فرش براتون ميذارم

چرا سرافکندگی؟
منم 14-15 سال پیش تابلو فرش می بافتم
راستی الان در ساوه جایی را سراغ دارید که جاجیم بفروشند؟
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email شناسه عضویت در Yahoo Messenger [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: سه‌شنبه 16 آبان 1391 - 03:57    عنوان: پاسخ به «تصاویر قالیچه ،فرش و گلیم های دست بافت ساوه و روستاهایش ، نگاهی به تاریخچه کهن آن» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

soveh دوست عزیز ممنونم از لطفتون.

velayat20 دوست عزیز خیلی خوشحال خواهیم شد کارهای با ارزش شما را در اینجا زیارت نمائبم.
صنایع و حرفه های دستی بخش مهم فرهنگ نامحسوس هر ملتی را تشکیل میدهد و بخش مهم فرهنگ ما را ایندسته هنرهای دستی زیبا تشکیل میدهند که مایه افتخار ماست و هر کسی که زیبنده به این هنرها باشد باید نه تنها خوشحال باشد بلکه به این توانمندی با ارزش خود افتخار کند. در ساوه هنرهای دستی زیادی بوده که رو به فراموشی است و فراموشی این هنرهای دستی از دید فرهنگی یک اسیب محسوب می شود ووظیفه ماست که این هنرها را به اشکال مختلف زنده نگهداشته و در تعلیم و توسعه و به روز کردن ان با توجه به نیازهای جامعه کوشا باشیم. بسیاری از طراحان هنر و مد از این منبع غنی بطور مثال از طرحهای قدیمی فرش ها و گلیم ها صدها اثر هنری خلق می کنند و در بازارهای نساجی جهان فراوردهای خویش را که از این منشاء شرقی سرچشمه گرفته به فروش میرسانند .

امروزه در مدارسی مانند والدورف شوله که رودلف اشتاین موسس ان بوده بر فراگیری صنایع و حرفه های دستی به کودکان و نوجوانان تاکید شدیدی شده و برای تحقق این امر کلاس های مختلفی برای دانش اموزان فراهم شده بطور مثال یکی از کلاسهای درسی انها را همین گلیم بافی ساده و نمد مالی ما را تشکیل میدهد. مشخصه مدرسه ایی که رودلف اشتاین بنیاد کرده مبنی بر آموزش هنر و حرفه های دستی که باعث تقویت و گسترش قوه خلاقیت و ذهن و هوش میشود.

ایندسته صنایع دستی به کودکان و نوجوانان در مدارس والدورف شوله اموزش در رشته گلیم بافی ، نساجی ، بافندگی ، فلزکاری ، نجاری ، باغبانی و غیره تعلیم داده میشود . کارشناسان تعلیم و تربیت به این امر واقف هستند که تعلیم صنایع دستی به کودکان و نوجوانان کانالی است برای پرورش و تقویت قوه خلاقیت انها. زیرا با فراگیری این حرفه ها توسط کودکان و نوجوانان کمکی است تادر اینده شغلی خویش توانمندی و مهارت و قوه خلاقیت رشد یافته ایی داشته و فراگیری مشاغل صنعتی و فنی را برای ایندسته فارغ التحصیلان بمراتب اسان تر از دانش آموزانی است که در مدارس نوع عادی فقط با تثوری وجزوه نویسی وقت خود را می گذرانند و مهارت کافی کار با دست را ندارند .
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
velayat20
پستتاریخ: چهار‌شنبه 17 آبان 1391 - 00:34    عنوان: Re: پاسخ به «تصاویر قالیچه ،فرش و گلیم های دست بافت ساوه و روستاهایش ، نگاهی به تاریخچه کهن آن» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

خوب داره پيش مي‌ره
خوب داره پيش مي‌ره

عضو شده در: 28 آذر 1390
پست: 84

blank.gif


امتياز: 2095

چرا سرافکندگی؟
منم 14-15 سال پیش تابلو فرش می بافتم
راستی الان در ساوه جایی را سراغ دارید که جاجیم بفروشند؟[/quote]

نميدونم!
نه متاسفانه جاي رو سراغ ندارم ولي از استادم مي پرسم براتون.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: شنبه 20 آبان 1391 - 03:11    عنوان: پاسخ به «تصاویر قالیچه ،فرش و گلیم های دست بافت ساوه و روستاهایش ، نگاهی به تاریخچه کهن آن» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

عوامل آسيب رسان

1) عوامل آسيب رسان زنده:

انسان:
انسان مي تواند به طرق مختلف نا خواسته در آسيب رساني به انواع دست بافت ها مؤثر باشد.به عنوان مثال نبايد با كفش آلوده بر روي گليم قدم گذاشت.نفوذ گل و لاي به داخل الياف باعث پوسيدگي زود هنگام گليم مي شود، از طرف ديگر حمل و نقل و بسته بندي صحيح گليم ها در هنگام جا به جايي مي تواند باعث طول عمر بيشتر گليم گردد.
انواع قارچ ها، كپك ها و ساير موجودات ذره بيني:

رطوبت مهمترين عامل رشد موجودات ذره بيني به ويژه قارچ ها و كپك هاست.پشم، پنبه و ابريشم، هر سه در برابر رطوبت طولاني آسيب پذيرند.

حشرات:در ميان حشرات آسيب رسان به گليم، مي توان بيد را خطرناك ترين برشمرد.بهترين راه از بين بردن بيد، نظافت و تميز كردن است.
2) عوامل آسيب رسان غير زنده:

آب و هوا:

يكي از مهمترين عواملي است كه مي تواند خود به خود و به طور مستقيم نيز به اشيا صدمه برساند و يا اينكه شرايط را طوري فراهم سازد كه عوامل ديگر به اشيا صدمه رسانده و آنها را نابود كند.

نور:

قرار گرفتن اشيا به مدت طولاني در برابر نور خورشيد و حتي لامپ هاي فلور سنت موجب رنگ پريدگي، خشكي و شكنندگي مواد سلولوزي مانند پنبه مي شود.نور نه تنها موجب تغيير رنگ گليم مي گردد بلكه باعث كاهش مقاومت مواد اوليه آن نيز مي شود.ممكن است نور شديد در كوتاه مدت همان اندازه زيان بار باشد كه نور ملايم در بلند مدت است.پنبه، پشم و ابريشم در حالت خيس، نسبت به وضعيت خشك سريع تر دچار تغيير و تخريب نوري مي شوند.

مواد آلوده كننده هوا:

در مناطق شهري دي اكسيد سولفور وجود دارد كه توسط وسايل نقليه موتوري و كارگاه هاي صنعتي توليد مي شود.دي اكسيد گوگرد، ذرات آهن، ذرات گوگرد و انواع سولفورها از جمله آلودگي هاي هواي اطراف ماست كه از اين بين سولفورها زيانبارترين آلودگي موجود در هوا براي گليم مي باشند.اين مواد با بخار آب موجود در هوا تركيب شده و به اسيد سولفوريك تبديل مي شوند و موجب سستي الياف مي شوند.


منبع گزارش سایت تبیان زنجان
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
نمایش پستها:   
ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک صفحه 1 از 1

فهرست انجمن‌ها » آشنايي با ساوه و روستاهای آن » تصاویر قالیچه ،فرش و گلیم های دست بافت ساوه و روستاهایش ، نگاهی به تاریخچه کهن آن
پرش به:  



شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید
شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید
شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید


Home | Forums | Contents | Gallery | Search | Site Map | About Us | Contact Us
------------------------------------------------------------------------

Copyright 2005-2009. All rights reserved.
© by Aftabgardan Cultural Center : Aftab.cc