تاریخ: جمعه 11 مرداد 1392 - 10:14 عنوان: مسجد قبه الصخره يا مسجدالاقصی …
خبرنگار و همكار سايت
عضو شده در: 8 مهر 1390 پست: 311 محل سکونت: ساوه
امتياز: 8060
سالهاست که با فرا رسیدن روز قدس بحثهای پیرامونی آن هم رونق میگیرد و نگاهها معطوف به سرزمینهای اشغالی و قدس شریف میشود با گفتن نام بیت المقدس تمام اذهان به سمت گنبد طلایی مسجدالاقصی میرود٬ ساختمانی ۸ ضلعی که در بالای آن گنبدی طلایی وجود دارد و در تمام خبرگزاریها و سایتها همین گنبد طلایی به عنوان مسجد الاقصی معرفی میشود.
حال مسجد الاقصی واقعی کجاست؟
تاریخ: جمعه 11 مرداد 1392 - 10:22 عنوان: پاسخ به «مسجد قبه الصخره يا مسجدالاقصی …»
خبرنگار و همكار سايت
عضو شده در: 8 مهر 1390 پست: 311 محل سکونت: ساوه
امتياز: 8060
مسجد الاقصی را باید یکی از مقدسترین اماکن اسلامی برای مسلمانان جهان توصیف کرد. این مسجد اولین قبله مسلمانان جایی که در دوران پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) ایشان به سوی این مسجد به اذن خداوند نماز بپا میداشتند و همچنین سومین حرم شریف پس از مسجد الحرام و مسجد النبی در مکه و مدینه است. مسجد الاقصی به گواه تاریخ نویسان دومین مسجد ساخته شده بر روی زمین پس از بیت الله الحرام محسوب میشود. نقل است که " حضرت آدم (علیه السلام) آنرا ساخته وزیر بنای آنرا چهل سال پس از ساختن بیت الله الحرام بنا به دستور خداوند نهاده است.
بنابراین صرف نظر از اعتقادات دینی ما مسلمانان، قدمت ساخت این مسجد به بیش از یکهزار سال نیز سبب توجه جهانی به این مسجد خواهد بود.
در قرآن مجید آمده است " سبحان الذی اسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا إنه هو السمیع البصیر".
توصیف مسجد الاقصی:
مسجد الاقصی شامل منطقهای است مستطیل شکل در جنوب شرقی شهر قدس که دور تا دور آنرا دیوار در برگرفته واین دیوارها هم در داخل دیوارهای بخش قدیمی شهر قدس قرار گرفتهاند.
مساحت مسجد حدود 144 دونم (هر دونم هزارمتر مربع) است وشامل مسجد الاقصی، قبه الصخره به همراه آثار دیگری که تعداد آنها به 200 اثر میرسد. مسجد الاقصی بر فراز فلاتی کوچک به نام فلات موریا ساخته شده است که "صخره" مشرفه بالاترین نقطه آن است ودقیقا در مرکز محوطه مسجد قرار گرفته است.
ابعاد مسجد از جنوب 281 متر، از شمال 310 متر، از شر 462 متر واز غرب 491 متر است.
این مساحت یک ششم مساحت بخش قدیمی شهر قدس را تشکیل میدهد.
این ابعاد از زمان ساخته شدن این مکان بعنوان مسجدی برای نمازگزاردن تغییر نکرده است وبر خلاف مسجد الحرام ومسجد نبوی در مکه مکرمه ومدینه منوره این محدوده در طول تاریخ خود شاهد توسعه مساحت نبوده است.
مسجد الاقصی چهارده دروازه دارد که پنج یا چهار دروازه از آنها بعداز فتح این شهر توسط صلاح الدین بسته شدند این دروازهها عبارتند از باب الرحمه از شرق، باب المنفرد، المزدوج والثلاثی در جنوب از دروازههای بسته شده بودند.
اکنون ده دروازه همچنان باز میباشد که عبارتند از: باب المغاربه (النبی) ، باب السلسله (باب داوود) ، باب المتوضا (باب المطهره) ، باب القطانین، باب الحدید، باب الناظر و باب الغوانمه (باب الخلیل) که همگی در قسمت غربی ونیز باب العتم (باب شرف الانبیاء) ، باب حطه، باب الاسباط هم در بخش شمالی واقعاند.
مسجد الاقصی دارای چهار گلدسته است.
نامها:
مسجد الاقصی
نامی است اسلامی که خداوند برای این مکان برگزیده ودر قرآن کریم به آن اشاره شده است.
" سبحان الذی اسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا إنه هو السمیع البصیر".
اقصی به معنای دورترین است ومقصود از آن اینکه این مسجد نسبت به دو مسجد بزرگ دیگر مسلمانان در مکه ومدینه دورتر ست.
مسجد الاقصی پیش از آنکه این نام در قرآن ذکر شود به بیت المقدس معروف بود.
مسجد الاقصی به اشتباه حرم قدسی شریف خوانده میشود این در حالی است که توصیف حرم تنها برای مسجد الحرام ومسجد النبی میباشد.
مهمترین آثار موجود مسجد الاقصی (حرم شریف )
مقصود از حرم شریف، آن منطقه قرار گرفته بر روی تپه کوچک و یا سکوی مختلف الاضلاع واقع در ضلع جنوب شرقی بخش قدیمی شهر قدس میباشد. ابعاد اضلاع محدوده حرم شریف بدین شرح است.
ضلع جنوبی (281 م )
ضلع شمالی (310 م )
ضلع شرقی (462 م )
ضلع غربی (491 م)
این منطقه از دو ناحیه جنوبی و شرقی به حصار شهر که تاریخچه آن به دوران اسلامی سلسله ایوبیها، مملوکیها و عثمانی باز میگردد، احاطه شده است.
و اما از دو ناحیه شمالی و غربی، مسجد به رواقهایی احاطه شده که در دوران ایوبیها و مملوکیان ساخته شده بود.
مسجدالاقصی از تعدادی ساختمان تشکیل شده است که به همراه مساجد، گنبدها، رواقها، منابر، گلدستهها وغیره به 200 اثر میرسند.
این مطلب آخرین بار توسط Yashan در جمعه 11 مرداد 1392 - 11:30 ، و در مجموع 1 بار ویرایش شده است.
تاریخ: جمعه 11 مرداد 1392 - 10:28 عنوان: پاسخ به «مسجد قبه الصخره يا مسجدالاقصی …»
خبرنگار و همكار سايت
عضو شده در: 8 مهر 1390 پست: 311 محل سکونت: ساوه
امتياز: 8060
قبه الصخره
قبه الصخره (گنبد صخره) ساختمان هشت ضلعی است که گنبدی طلایی بر آن قرار گرفته است، موقعیت آن به نسبت مسجد الاقصی به مانند قلب در بدن انسان است ودقیقا در سمت چپ مرکز آن قرار گرفته است، این گنبد به مثابه گنبد تمامی این محوطه محسوب شده ویکی ازقدیمیترین وعظیمترین آثار اسلامی شاخص است.
علت نامگذاری آن به این اسم وجود صخرهای در داخل آن است که از روی آن پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) به آسمان عروج کردند ودر واقع بلندترین بقعه مسجد الاقصی هم محسوب میشود.
قبه الصخره اکنون مصلای زنان در مسجد الاقصی است، این صخره آنگونه که گفته میشود دیگر بین زمین وهوا معلق نیست بلکه غار کوچکی در زیر آن قرار دارد.
مسجد قبلی (با کسر قاف وتسکین)
این مسجد در بخش جنوبی مسجد الاقصی به طرف قبله قرار گرفته است و از این رو به مسجد جامع قبلی شهرت یافته است، این مسجد با گنبد طوسی رنگش اکنون مصلای اصلی مردان است. این مسجد در محلی که عمر بن الخطاب در زمان فتح قدس در سال 15 هجری در آن نماز گذارد ساخته شده است، بنای این مسجد را عبد الملک بن مروان آغاز وپسرش ولید بن عبد الملک آنرا به پایان رساند.
مصلای مروانی
این مصلی زیر مسجد الاقصی در بخش جنوب شرقی واقع است.
اقصای قدیم
اقصای قدیم زیر مسجد قبلی قرار گرفته است، آنرا امویان ساختند تا مدخلی اختصاصی برای آنها از کاخهای امویه به داخل مسجد الاقصی باشد
مسجد براق
این مسجد در کنار دیوار براق (جایی که نقل است پیامبر زمان معراج اسب خود را به این دیوار بست که وجه تسمیه این دیواردر واقع به دلیل این است که نام اسب پیامبر (ص) براق نام داشت) قرار گرفته است.
مجموعه سقاخانهها و چاههای اطراف الاقصی هم جزو آثار آن میباشند.
مدرسه اشرفیه به همراه تعداد زیادی از مدارس در اطراف مسجد الاقصی بنا نهاده شدهاند.
دروازههای دایر در مسجد الاقصی:
ضلع غربی:
باب المغاربه ــ دروازه مغربیها ـ (به دروازه نبی نیز معروف است) ، دروازه سلسله (به دروازه داوود هم موسوم) ، باب المتوظأ ـ دروازه وضو دار ـ) دروازه مطهر نیز گفته میشود) ، دروازه القطاطین، دروازه آهن (به دروازه آرگون هم معروف است) ، دروازه الناظر (به نامهای باب علاء الدین بصیری، باب میکائیل، باب الحبس و باب المجلس نیز شناخته میشود) ، دروازه غوانمه( دروازه الخلیل و باب الولید هم نامیده میشود ).
ضلع شمالی:
دروازه العتم (معروف به دروازه شرف الانبیاء، داوودیه و فیصل) ، باب حطه و باب الاسباط.
حرم شریف دارای چهار مأذنه (گلدسته) به شرح ذیل میباشد.
ـ گلدسته باب المغاربه واقع در گوشه جنوب غربی حرم شریف0
ـ گلدسته باب السلسله واقع در ضلع غربی حرم شریف و نزدیک به باب السلسله.
ـ گلدسته باب الغوانمه واقع در گوشه و کنج غربی حرم شریف.
ـ گلدسته باب الاسباط واقع در ضلع شمالی حرم شریف.
حرم شریف مجهز به منابع آبی بوده و مسلمانان در طول تاریخ اسلامی این حرم شریف به حفر چاهها، ساخت منبع آبی، آبدار خانه و سقا خانهای که همگی در محوطه حرم پراکندهاند، همت گماشتند.
امور اداری و مالی حرم شریف امروزه توسط سازمان اوقاف اسلامی تابع وزارت اوقاف و امور اماکن متبرکه اسلامی مستقر در امًان اداره میشود. دفاتر و مؤ سسات اداره اوقاف اسلامی چون، موزه اسلامی، کتابخانه مسجد الاقصی، مدارس علوم دینی الاقصی و دار القرآن کریم و حدیث شریف نبوی و……، که در محوطه حرم احداث شدهاند، به محدوده حرم شریف ملحق شدند.
این مطلب آخرین بار توسط Yashan در جمعه 11 مرداد 1392 - 11:27 ، و در مجموع 2 بار ویرایش شده است.
تاریخ: جمعه 11 مرداد 1392 - 10:45 عنوان: پاسخ به «مسجد قبه الصخره يا مسجدالاقصی …»
خبرنگار و همكار سايت
عضو شده در: 8 مهر 1390 پست: 311 محل سکونت: ساوه
امتياز: 8060
تاریخ ساخت مسجد الاقصی
بر عکس آنچه که برخی ها در مورد مسجد الاقصی تصور میکنند مسجد الاقصی توسط عبد الملک بن مروان ساخته نشد بلکه او تنها قبه الصخره را ساخت. مسجد الاقصی بنایی قدیمی که اولین قبله گاه مسلمانان است این مسجد دومین مسجدی است که بر روی زمین ساخته شد، ارجح آن است که حضرت آدم (علیه السلام) آنرا ساخته و زیر بنای آنرا چهل سال بعد از ساختن بیت الله الحرام بنا به دستور خداوند نهاده است.
این بنا پیش از به وجود آمدن کنیسه، کلیسا، بارگاه ومعبد بوده است. بعد از آن مهاجرت حضرت ابراهیم علیه السلام از منطقه بین النهرین به سرزمینهای مبارک در سال 1800 قبل از میلاد انجام گرفت وایشان اقدام به بالا بردن ستونهای بیت الله الحرام کردند، بعد از آن هم اسحاق ویعقوب (ع) مسجد الاقصی را ترمیم کردند تا اینکه در سال 1000 قبل از میلاد این مسجد توسط حضرت سلیمان بازسازی شد. همراه با فتوحات اسلامی در سال 636 میلادی عمر بن الخطاب مصلی قبلی را بعنوان بخشی از مسجد الاقصی ساخت، در دوره امویان قبه الصخره ساخته شده ومصلای قبلی نیز بازسازی گردید، ساخت این بنا حدود 30 سال از سال 66 هجری تا 96 هجری (685 تا 715) به درازا کشید تا مسجد الاقصی به شکل فعلی آن در آید.
چرا یهودیان مدعی مسجدالاقصی هستند؟
بخش غربی وجنوبی صحن مسجد الاقصی اهمیت فراوانی برای یهودیان دارد. این دیوار به دیوار براق مشهور است وعلت نامگذاری آن به این اسم هم بسته شدن اسب رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم (براق) به این دیوار در زمان معراج بود.
این دیوار 156 عرض و56 پا طول دارد، برخی از سنگهای این دیوار 16 پا میباشند، مسلمانان مسجدی را در این قسمت بنا نهادند.
در مقابل یهودیان ادعا میکنند که این دیوار بخش باقی مانده از دیوار " بارگاه سلیمان" است که هیردوس آنرا در سال 18 قبل از میلاد بنا نهاده بود.
با اینکه حفاریهای صهیونیستی تاکنون از یافتن دلیلی برای این ادعا عاجز مانده است اما آنها همچنان بر این ادعای خود پافشاری میکنند.
در دوره عمر، شفقت مسلمانان نسبت به یهودیان باعث شد تا به آنان اجازه داده شود تا در کناراین دیوار به ندبه وزاری بپردازند، تعداد یهودیان در آن زمان بسیار کم بود وعرض پیاده رویی که آنها در آن میایستادند تنها 4 متر بود.
این پیاده رو جزو موقوفات خانواده ابو مدین الجزائری بود ویهودیان در عصر محمد علی سالانه 300 لیره به متولی آن پرداخت میکردند در عین اینکه هیچ حق قانونی در این مکان نداشتند.
در دوره قیمومیت انگلیس یهودیان به این مکان دست درازی کرده و ادعای مالکیت آنرا کردند این امر منجر به قیام فلسطینیان علیه آنان شد، قیام براق که در سال 1929 رخ داد باعث شهادت 116 نفر وزخمی شدن 232 نفر و زندانی شدن حدود یکهزار نفر دیگر از فلسطینیان گردید. مسئولین انگلیسی 26 نفر از زندانیان فلسطینی را به اعدام محکوم کردند، کشتار بیرحمانه فلسطینیان مواضع جانبدارانه انگلیس از یهودیان و صهیونیستها باعث شد تا کمیته بین المللی حقیقت یابی تشکیل شود.
این کمیته در پایان تحقیقات خود تاکید کرد مالکیت این مکان از آن مسلمانان است، نظر این کمیته در ژانویه 1930 اعلام شد.
با این حال صهیونیستها همچنان ادعا میکنند که مسجد الاقصی بر روی ویرانههای بارگاه سلیمان برپا شده و تلاش خود را برای انهدام آن ادامه میدهند.
اشتباه نکنید!
مسجد قبه الصخره، مسجدالاقصی نیست
ظاهراً موضوع اشتباه گرفتن مسجد الاقصی با مسجد القبه تا حدی به دلیل نزدیکی این دو بنا و قرار گرفتنشان همراه با برخی ابنیهی دیگر در مجموعهی حرم الشریف است.
اما به نظر میرسد در ورای این تشابه ساده، مسئله مهمتری پنهان است، آنچنان که یکی از اساتید دانشگاه زاید امارات، چند سال پیش در نامهای به یکی از نشریات چنین نوشت:
بین مسجد الاقصی و مسجد القبه الصخره سردرگمی قابل توجهی وجود دارد. هرگاه در رسانههای محلی و بین المللی ذکری از مسجد الاقصی به میان میآید، در عوض عکسی از مسجد القبه نمایش داده میشود.
دلیل اصلی این مسئله عدم اطلاع عموم مردم، هم راستا با توطئههای رژیم صهیونیستی است. در زمان اقامتم در ایالات متحده نیز بارها با این مسئله مواجه بودم.
تا آن که اطلاع یافتم صهیونیستها در امریکا چنین تصاویری را چاپ و متتشر کرده و گاه با قیمت بسیار اندک و حتی رایگان در اختیار اعراب و مسلمانان قرار میدهند. بدین ترتیب مسلمانان ان را به تمام نقاط –دیوار منازل و دفاتر کار،نصب میکنند.
همین مسئله موید این است که سران صهیونیستی میخواهد تصویر مسجد الاقصی را از اذهان مردم پاک کنند تا بتوانند آن را تخریب و معبد مورد ادعای خود را پنهانی بنا کنند و اگر کسی شکایت یا اعتراضی داشته باشد،به طور زنده تصویر مسجدالقبه را نشان خواهند داد و اظهار خواهند داشت که اتفاقی نیفتاده است.
تاریخ: جمعه 11 مرداد 1392 - 10:51 عنوان: پاسخ به «مسجد قبه الصخره يا مسجدالاقصی …»
خبرنگار و همكار سايت
عضو شده در: 8 مهر 1390 پست: 311 محل سکونت: ساوه
امتياز: 8060
مسجد القبه (قبه الصخره )
این مسجد در گرامیداشت معراج پیامبر بنا شد. بنای آن در سال 67هجری آغاز و در سال 71 هجری تکمیل شد. این مسجد متشکل از قاعدهای هشت وجهی است که دو راهروی هم مرکز هشت وجهی را در بر گرفته، آنها نیز به نوبهی خود جایگاه مرکزی دایرهای شکلی،حاوی صخره را احاطه کردهاند.
گمان میرود،این همان صخرهای است که پیامبر اکرم (ص) در شب معراج پس از آن که با براق به مسجد الاقصی آمد,از فراز آن به آسمان رفت.
در بالای قاعدهی هشت وجهی و بلافاصله در بالای دایرهای که صخره را احاطه کرده است، قبهای دو لایه، با قطر 18 تا 20 متر و ارتفاع تقریبی 23 متر قرار دارد. گنبد طلایی این بنا به طرز جالب توجهی بر کل ساختمان احاطه دارد. بر دیوارهای درونی قاعدهی هشت وجهی و دیوارهای بیرونی، آیات قران کریم نقش بسته، که مجموعاً 210 متر از فضای آنها را در بر گرفته است.
جای شگفتی نیست که مسجد القبه منارهای ندارد، چرا که در واقع در دورهی امویان مناره از اجزای مساجد نبوده و بیشتر از مظاهر دورهی عباسیان است.
قدس، کهنترین شهر جهان و مهد سه آئین آسمانی (1)
تاریخچه: از نظر تاریخی، قدس از کهنترین شهرهای جهان به شمار میرود بطوریکه عمر آن از (45) قرن فراتر است، مهد سه آئین آسمانی (یهودی، مسیحی، اسلام)
قدس در تاریخ به نامهای متعددی شناخته شده است که از معروفترین آن میتوان به، یبوس، إیلیا، کابتولینا، بیت المقدس، القدس، القدس الشریف اشاره کرد.
یبوس همان نامی است که قدس قریب به 4500 سال پیش بدان شناخته شد و منسوب به یبوسیهایی بوده که از تبار عربهای اولیه جزیره العرب هستند، یبوسیها ساکنان اصلی قدس به شمار میروند، آنان نخستین ساکنان قدس هستند که در حدود (2500 ق. م) به همراه قبایل عرب کنعانی به این منطقه آمدند و با تپههای مشرف بر شهر قدیمی قلعهای را بر تپه جنوب شرقی یبوس ساختند که به دژ یبوس معروف گشت، (این دژ از قدیمیترین بناهای قدس به شمار میرود) ، هدف از ساخت این دژ دفاع از شهر و محافظت از آن در برابر حملات و تهاجمات عبرانیها و مصریها (فراعنه) بوده است.
یبوسیها همچنین نسبت به تأمین آب دژ و شهر خود همت گماشتند، آنان قناتی را حفر کردند تا آب چشمه جیحون (نبع العذرا ) واقع در دره قدرون (امروزه به چشمه سلوان معروف است) را به درون دژ و شهر انتقال دهند.
قدس به نام“ اور شالم” نسبت به شالم (خداوند صلح کنعانیها) نیز معروف بود. این نام در کتب مصری معروف به لوحهای تل العمارنه که تاریخ آن به قرنهای هیجدهم و نوزدهم قبل از میلاد باز میگردد، ذکر شده است.
یبوس در دست یبوسیها و کنعانیها بود تا اینکه در سال (1409 ق. م ) به تصرف داوود پیامبر (ع) در آمد و از آن هنگام به شهر داوود موسوم گشت، داوود نبی این شهر را به پایتختی برگزید. این شهر پس از حضرت داوود به فرزندش سلیمان (ع) رسید و در عهد ایشان به اوج شکوفایی معماری رسید، در همین مقطع دین یهود رواج یافت. در سال 586 ق. م قدس به حکمروایی فارسیان در آمد، این شهر پیشتر توسط بخت النصر اشغال و کاملاً ویران شده و ساکنان یهودی به بابل انتقال یافته بودند.
شهر قدس در حکمرانی فارسها بود تا اینکه به سال 332 ق. م توسط اسکندر مقدونی به اشغال در آمد. قدس در عصر یونانی دوره بیثباتی را سپری کرد به ویژه پس از مرگ اسکندر مقدونی که بحرانها و اختلافات میان بطلمیان (پیروان بطلمیوس که مصر را تصرف کرده و دولت بطلمیان را تأسیس کرد) و سلوکیان (منسوب به فرمانده سلوکس که با تصرف سوریه حکومت سلوکیان را بر پا نمود) بود، این دو سعی در تصرف و حکمرانی بر این شهر را داشتند.
در سال 63 ق. م رومیان به فرماندهی “ بومبی ” قدس را اشغال کردند، در سال 135 م هادریانوس امپراطور روم شهر قدس را کاملاً ویران ساخت و به جای آن مستعمرهای جدید بنام (ایلیا کابتولینا) دایر نمود. قدس در دوران بیزانسی (330ـ 636) به ایلیاء نامیده میشد، در این برهه با گرویدن قسطنطین امپراطور به دین مسیحیت، آئین مسیحیت دین رسمی امپراطوری بیزانسی گشت. در این دوره همچنین هیلانا ملکه مادر کلیسای قیامت را در سال 335 م بنا نهاد.
در سال 614 م فارسها مجددا قدس را اشغال کردند. قدس تا سال 627 م جزء قلمرو فارسها بود تا اینکه هرکول آن را باز پس گرفت و این شهر تا فتح اسلامی در حکمرانی بیزانسیها بود.
از آنجائیکه اسلام آئینی جهانی بوده و به عربها محدود نمیشد، لذا عربها و مسلمانها موظف شدند آن را در همه کشورها منتشر سازند، و نتیجه آن فتوحات اسلامی بود که فلسطین از جمله نخستین کشورهایی که سپاهیان اسلامی به سوی آن رهسپار شدند.
از زمان فتح اسلام تا سال 217 هجری قدس بنام ایلیاء و بیت المقدس نامیده میشد تا اینکه کم کم و برای اولین بار در تاریخ اسلامی یعنی ً از سال 216 هجری، این شهر قدس نام گرفت.
این نامگذاری بعدها جا افتاد بطوریکه در زمان خلافت عثمانی بنام “ قدس شریف ” موسوم گشت.
به سال (492 هـ /1099 م ) صلیبیها قدس را اشغال و بدون توجه به قداست و جایگاه دینیاش، دست به فساد و ویرانی زدند و در این رهگذر مرتکب قتل عامهای و حشیانهای در صحن حرم شریف شدند. صلیبیها به این اعمال ددمنشانه بسنده نکرده و علاوه بر تاراج و چپاول، مسجد الاقصی را به کلیسا و اسطبل برای اسبها و احشام خود مبدل ساختند و پس از صلیبیها به اسطبل سلیمان معروف شد.
صلاح الدین ایوبی فلسطین را آزاد و قدس را از چنگال صلیبیها رهانید و آن را به آغوش اسلام و مسلمانان بر گردانید. قدس پس از ایوبیها همچنان در دست مسلمانان بود و سرانجام در سال 1917 م خلافت عثمانی بر قدس توسط انگلیسیها سرنگون شد.
1- نشریه نداء القدس
تاریخ: جمعه 18 مرداد 1392 - 03:11 عنوان: پاسخ به «مسجد قبه الصخره يا مسجدالاقصی …»
کاربر دائمی
عضو شده در: 14 آذر 1391 پست: 1178
امتياز: 30060
yashan جان دست شما درد نکنه. تمام مطالب رو خوندم و جالب بود که برخی نکات رو برای اولین بار بود که میخوندم.
چند سال پیش علاقه مند شدم به تحقیق راجع به صهیونیسم. نتیجه ای که عایدم شد تبدیل شدنم به یک ضد صهیونیسم بود.
منون بابت ارسال های پر مغزت. لا بلای ارسال های سخیف بعضی از کاربران مطالب اینجنینی مثل الماس میدرخشه.
شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید شما نمی توانید در این بخش رای دهید شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید