سه شنبه 18 اردیبهشت 1403

   
 
 پرسشهای متداول  •  جستجو  •  لیست اعضا  •  گروههای کاربران   •  مدیران سایت  •  مشخصات فردی  •  درجات  •  پیامهای خصوصی


فهرست انجمن‌ها » مباحث متفرقه » بحث در مورد یکی از جملات منتسب به دکتر شریعتی

ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک رفتن به صفحه 1, 2  بعدی
 بحث در مورد یکی از جملات منتسب به دکتر شریعتی « مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی » 
نویسنده پیام
Aliabadi
پستتاریخ: سه‌شنبه 15 تیر 1389 - 15:04    عنوان: ادرس مرجع نقل و قول دكتر شريعتي را لطفا بيان كنيد پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

اقاي محترم Soveh

اين مطلبي را كه از دكتر شريعتي نقل مي كنيد از كدام منبع علمي و موثقي ذكر مي فرمائيد؟ از كدام كتاب و صفحه و سطر و مرجع بيان مي كنيد؟ منبع را هم براي خواننده گان عرض بفرمائيد تا هم من و هم ديگر خواننده گان روشن شوند!!!!!!!!!!!

من رقص دختران هندي را بيشتر از نماز پدر و مادرم دوست دارم
چون آنها از روي عشق و علاقه مي رقصند ولي
پدر و مادرم از روي عادت نماز مي خوانند.
دکتر شریعتی

چون اين مبتذلات به عقيده بنده ساختگي است.... تا بحال در هيچ كتاب و نوشته دكتر شريعتي چنين نقل و قولي را از او نديده ام .
فرزندان ايشان سوسن شريعتي، سارا شريعتي و احسان شريعتي در تهران جزوه افراد علمي محقق و استاد دانشگاه هستند وزنده و حي و حاضر در تهران هستند كه مي توانند عدم صحت اين نقل و قول را بيان كنند. اين افرادامانتدار اثار و نوشته هاي پدرشان هستند و مي توانند در اين باره بهتر از بنده نظر بدهند. ايا شرط امانت اين نيست كه منبع وادرس چنين نقل و قولي را به خواننده گان عرضه كنيد ؟

در ضمن دكتر شريعتي عشق و علاقه بسياري به پدرش و مادرش داشت ودر كتاب كوير هم بارها از پدرش و نقش تربيتي و علاقه ايي كه به اسلام از او داشته مقالات بسياري در تكريم و نقش پدرش در تربيت مذهبي و عشق به اسلام نوشته و پدرش يكي از كساني بوده كه در علاقه او و عشق او به اسلام بالاترين سهم ها را داشته چنين مطلبي بعيد مي دانم.....
لطفا از خانواده ان شهيد در همين سايت كسب خبر كنيد و نتيجه را به همه خواننده گان در اينجا اعلام كنيد تا حقيقت روشن گردد
در ثاني نماز امري است مقدس و هر كس با شعور و درك و فهم و علاقه خود از اين منبع اتصال به حق مي تواند فياض شود و بهره ببرد و درك عرفاني داشته باشد و اگر كسي تنبل است و نمي خواهد نماز بخواند حرف دل خود را بزند و احتياجي به اين ايه و دليل عذر بدتر از گناه ندارد و بدتر اينكه شخصيتي غايب را در اينجا مخدوش كنيد . دكتر شريعتي فردي بود عارف و فهيم و عاشق اسلام ، از صدها اثار او همين يك نمونه را فقط ذكر مي كنم و بس... كتاب نيايش و فلسفه نيايش او را مطالعه بفرمائيد تا بدانيد كه ايشان به نيايش و نماز در 40 سال پيش چه ديد عرفاني داشته اند......
اين هم نقل و قول شما

من رقص دختران هندي را بيشتر از نماز پدر و مادرم دوست دارم
چون آنها از روي عشق و علاقه مي رقصند ولي
پدر و مادرم از روي عادت نماز مي خوانند.
دکتر شریعتی
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
تشکرها از این تاپیک
Aliabadi از این تاپیک تشکر میکنم 
soveh
پستتاریخ: چهار‌شنبه 16 تیر 1389 - 10:15    عنوان: Re: ادرس مرجع نقل و قول دكتر شريعتي را لطفا بيان كنيد پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مديريت كل انجمن‌ها
مديريت كل انجمن‌ها

عضو شده در: 2 فروردین 1389
پست: 3473
محل سکونت: IRAN
blank.gif


امتياز: 87705

اولا که این بیان مطلب نیست وتنها signature یا امضای من هست و نیازی نیست برای امضا ذکر منبع بکنم. شما که اینقدر مطمئنی که این جمله کذب است لطف کن و برو واز خانم سوسن شریعتی تاییدیه کذب بودن این مطلب را بیاور.
از این که اینقدر سطحی به نوشته نگاه می کنید و ظاهر بین هستی ممنونم و اینقدر سطح انتظاراتم را پایین آورده ام که دیدن این برخوردها در جامعه برایم تا حدودی عادی شده.
کجای این نوشته گفته که دکتر به پدر و مادرش علاقه نداره؟ Confused Confused
نیازی هم نیست که حقیقت روشن شود چراکه حقیقت همواره روشن بوده
نیازی هم نیست که برای بنده کتاب معرفی کنید چرا که زمانیکه شما در 2 راهی چه کنم بودید من راه خود را پیموده بودم.
نیازی هم نیست وکیل بقیه خوانندگان باشید بقیه خودشان صاحب عقل و شعور هستند و هیچگاه فکر نکن چیزی که برای شما روشن نیست برای عموم نیز روشن نخواهد بود.
در ضمن عقیده شما برای خودت قابل قبول و محترمه و زمانی برای من محترم خواهد بود که بجای اینگونه برچسب زدنها دلایل مستدل و محکم ارائه نمایی.

Aliabadi نوشته است:


چون اين مبتذلات به عقيده بنده ساختگي است.... تا بحال در هيچ كتاب و نوشته دكتر شريعتي چنين نقل و قولي را از او نديده ام .


وبار دیگر می گوییم که این مطلب امضای من و بیانگر افکار شخصی بنده است.
و با افتخار اعلام می کنم که آنقدر برای شعور خواننده احترام قائل هستم که در صورت ذکر مطلب و یا موضوعی که بر گرفته از شخصی باشد منبع آن را ذکر کنم.
خدایا شکر لااقل امضای من باعث شد که فکر نکنم در سایتی عضو هستم که اعضای آن ارواح هستند و بالاخره انسان زنده هم دیدم.
Luighing


این مطلب آخرین بار توسط soveh در جمعه 18 تیر 1389 - 20:08 ، و در مجموع 3 بار ویرایش شده است.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email شناسه عضویت در Yahoo Messenger [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: چهار‌شنبه 16 تیر 1389 - 17:25    عنوان: پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

شرط امانت اين نيست كه ادرس محل نقل و قول را بيان كنيد؟ وقتي كه پائين مطلب اسم دكتر شريعتي را مي زنيد يعني از او نقل و قول مي كنيد و بايد منبع را هم لطف كنيد براي من خواننده ذكر كنيد تا خواننده به متن رجوع و صحت بيان شما را قبول كند وگرنه هر كس مي تواند از خودش نقل و قول هاي نادرست در اورد و به اسم هر كس هر حرفي دلش خواست نقل و قول كند كه تحريف حساب مي شود و قابل قبول نيست. اگر مطلب خودتان است ، خوب امضاء خودتان اسم خودتان را هم پائين اش بزنيد نه اينكه از دكتر شريعتي مايه بگذاريد . با اين صراحت بيان براي كسي هم سوء تفاهمي پيش نمي ايد و شما كه اينهمه بخودتان اعتماد بنفس داريد چه نياز به عاريه اسم ديگر!!!!!!

چرا وقتي كه حرف سرمنطق و حساب كتاب است ناراحت مي شويد؟ شما نقل مطلب مي كنيد بايد تائيديه بياوريد نه بنده كه خواننده مطلب شما هستم. چرا از انتقاد دلخور شديد؟ هر خواننده حق دارد بداند شما مطلبي را كه پائين اش اسم دكتر شريعتي را مي زنيد از كجا و چه ادرسي ذكر كرده ايد ؟ تا شانسي براي رديابي حرف شما باشد. بنده ردي نيافتم و حق دارم كسب ادرس كنم. من بعنوان خواننده مطلب شما فقط يك ادرس از شما خواستم و شما هنوز ادرس نقل و قول تان را اينجا بيان نكرده ايد. اگر هم شما سوء تفاهم ايجاد كرده ايد درست و دقيق شرح دهيد و برخورد دوستانه داشته باشيد .

شما بدون شناخت از كسي راحت پيش قضاوت هم مي كنيد و در مورد همه ادمها علم غيب هم داريد!!!! كسي هم به شما نمي خواهد برچسب بزند . اين بدبيني خود شماست . كسي كه چشم بسته حرف شما را قبول مي كند ادم سطحي است وگرنه در هر جاي دنيا هر اكادمي سر بزنيد و هر بخش فرهنگي در هر نقطه جهان نگاهي بيندازيد از شما در باره مطلبي كه ذكر مي كنيد ادرس مي خواهند تا مستند باشد. ما در زمان قرون وسطي نيستيم كه هر چه هر كس گفت چشم بسته قبول كنيم. بنده هم خواننده مطلب شما هستم و اين ازادي بيان را دارم ومي توانم برداشتهاي خودرا از مطلب شما به شما انتقال دهم و از شما ادرس نقل و قول ايي را كه بنام دكتر شريعتي بيان مي كنيد را بخواهم، اگر هم مطلب ازخودتان است اسم خودتان را زيرش بزنيد تا سوء تفاهم براي خواننده ايجاد نكنيد. به عنوان خواننده مطلب شما توصيه مي كنم بيشتر انتقادپذير باشيد . زيرا تقويت اين خصيصه حتي از نتيجه فوتبال جام جهاني هم براي شما مهمتر است





وبار دیگر می گوییم که این مطلب امضای من و بیانگر افکار شخصی بنده است.
و با افتخار اعلام می کنم که آنقدر برای شعور خواننده احترام قائل هستم که در صورت ذکر مطلب و یا موضوعی که بر گرفته از شخصی باشد منبع آن را ذکر کنم.
خدایا شکر لااقل امضای من باعث شد که فکر نکنم در سایتی عضو هستم که اعضای آن ارواح هستند و بالاخرهانسان زنده هم دیدم.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: چهار‌شنبه 16 تیر 1389 - 17:34    عنوان: پاسخ به «به نظر شما کدام تیم قهرمان جام جهانی خواهد شد؟» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

تذكر ! سه جمله اخر متن از Sovehمي باشد
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Hamid
پستتاریخ: چهار‌شنبه 16 تیر 1389 - 23:02    عنوان: پاسخ به «به نظر شما کدام تیم قهرمان جام جهانی خواهد شد؟» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیريت كل سایت
مدیريت كل سایت

عضو شده در: 19 شهریور 1384
پست: 1201
محل سکونت: ساوه
iran.gif


امتياز: 28580

سلام؛
دوستان ممنون از بحث‌هاتون، اما فکر می‌کنم کمی آرام‌تر با هم صحبت کنیم، بهتر باشه نه؟ Smiling

حقیقت اینه که من هم این جمله رو جستجو کردم و دیدم خیلی‌ها اون رو بیان کردن، اما منبع رو نگفتن.
حالا Soveh, جان، هم شما و هم ماها بیایید یه تحقیقی کنیم ببینیم واقعاً این جمله از دکتر شریعتی هست یا نه.

Aliabadi, جان،
شما هم اگر به آشنایان ایشون دسترسی پیدا کردید ازشون سؤال کنید که این جمله از ایشون هست یا نه.

به نظر من باید تکلیف این جمله مشخص بشه. چون به نظر می‌رسه برخی افراد توی کشور به خصوص جوانانی که ادعای روشنفکری دارن، جملات خاصی از ایشون رو علم کردن و در زیر اون خیلی کارهای غیراخلاقی‌شون رو گسترش می‌دن. اما شاید هرگز دکتر شریعتی اینطور که برخی فکر می‌کنن نباشه.
جالبه که چند روز پیش یک مجله دیدم که نظرات مقام معظم رهبری رو در مورد دکتری شریعتی نوشته بود و برای خیلی‌ها غیرقابل باور بود! همه فکر می‌کردند شاید دکتر شریعتی در محافل مذهبی وجهه خوبی نداشته باشه، اما نظر ایشون چیز دیگه‌ای بود. سعی می‌کنم اون مجله رو گیر بیارم و مطالبش رو اینجا بذارم، اما اکثرش در این صفحه هست:
http://rahva.ir/114/10440-89.html


(سعی می‌کنم پست‌های مربوط به این بحث رو از این تاپیک جدا کنم و در قالب یک پست جدید قرار بدم)
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی مشاهده وب سایت این کاربر [وضعيت كاربر:آفلاین]
soveh
پستتاریخ: پنج‌شنبه 17 تیر 1389 - 09:36    عنوان: پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مديريت كل انجمن‌ها
مديريت كل انجمن‌ها

عضو شده در: 2 فروردین 1389
پست: 3473
محل سکونت: IRAN
blank.gif


امتياز: 87705

اتفاقا بسیار خوشحالم در مقابل انسانی که خود را قاضی القضات کره زمین می داند و بدون گرفتن نتیجه نهایی و استعلام پایانی مطالب دیگران را هر چند دروغ باشد با تمام شجاعت مبتذلات می نامد و اشخاص را با همین یک کلمه به هزار شکل تحقیر و توهین می کند اینگونه برخورد کنم. شما هر گاه فرهنگ انتقاد کردن را یاد گرفتید نقش آقا معلم را بازی کنید و توصیه کنید که کدامین امور مهمتر و واجب تر و .... است.
لطفا دیگر از منطق و حساب کتاب و آکادمی و امور فرهنگی و ... نگویید که این جملات نخ نما را از امسال شما بسیار شنیده ام و کاملا برایم بی اعتقادی افرادی امسال شما به این کلمات اثبات شده است.
از آنجا که الان به قول خودتان قرون وسطی نیست و اصلا هم قصد تخریب دیگران و مدعی خیلی آگاه بودن و فاضل بودن را ندارید می توانستید بوسیله اینترنت منبع این نوشته را پیدا کنید.

قابل توجه کلیه خوانندگان بجز کاربری به نام aliabadi ( چون ایشان علامه هستند و از همه امور با خبرند نیازی به این قسمت ندارند) مطالب دکتر شریعتی بسیار گسترده هستند و تنها شامل کتاب ها و مقالات ایشان نمی شوند و بسیاری از سخنان ایشان شامل نیایش ها و گزیده سخنان و سخنرانی ها یشان و یا گفتار ایشان که شخص خودشان بر روی نوار ضبط می کردند و سپس بر روی کاغذ پیاده می کردند که به نوشته موجود در سایت رسمی دکتر بسیاری از این نوشته ها و یا قسمتهایی از نوار ها مفقود شده اند، توسط فرزندان و همسر و علاقه مندانشان گردآوری شده است و این نوشته بنده که به عنوان امضا قرار داده ام ( که مطمئنا همان کاربر علامه، مفهوم امضا در تاپیک ها را هنوز درک نکرده اند) به عنوان گزیده سخنان ایشان در سایتی که منتسب به هواداران ایشان است قرار داده شده و من تا کنون در هیچ نوشته یا مطلبی از فرزندان ایشان تکذیب این مطالب را ندیده ام و یا ندیده ام که عملکرد این سایتها را هر چند جزیی رد کنند که این مساله برای من خواننده به گونه ای که به صحت این مطالب اعتماد کنم منجر گردیده. بنده در اینترنت این 2 سایت را معتبرتر یافتم: http://shariati.nimeharf.com و http://drshariati.org/main.asp
بنده به جایز الخطا بودن بشر اعتقاد دارم و از انتقاد ناراحت نمی شوم ولی هر گونه توهین و تخریبی را کوبنده پاسخ خواهم داد. بنده با توجه به صحبتها و نوشته های درج شده در این سایت و به احترام آقای نیرومند به دنبال استعلام این نوشته هستم وامیدوارم وبسایت رسمی ایشان پاسخ پیام و mail من را بدهند. البته بنده نوشته ای با همین مضمون امضای بنده را در کتاب " پدر مادر شما متهمید" نوشته دکتر شریعتی را دیده ام که شما عزیزان نیز می توانید این کتاب را از سایت اول مذکور دانلود کنید و مطالعه نمایید که بنده هم قسمتی از آن را برایتان می نویسم:
پدر ، مادر
نماز تو یک نوع ورزش تکراری است بدون هیچ اثر اخلاقی و صلاح عملی ... که صبح و ظهر وشب انجام می دهی اما نه معانی الفاظ و ارکانش را می دانی ، نه فلسفه حقیقی و هدف اساسیش را می فهمی ..... تمامی نتیجه کار تو و آثار نماز تو این است که پشت تو قوز در آورد و پیشانی صافت پینه بست و فرق من بی نماز با تو نمازگزار فقط این است که من این دو علامت تقوا را ندارم !

در آخر از آقای نیرومند خواهشمندم و مطمئنم که در صورت جابجایی این پست ها به هر تاپیکی نوشته ها و مطالبم حفظ خواهد شد و مورد سانسور قرار نخواهد گرفت. جناب نیرومند بر این مساله واقفم که لحن مطالبم مناسب این سایت نیست اما در جامعه ای که حرمت نگاه نداشتن و تخریب کردن و خود را جای خدا فرض نمودن و هر شخصی را با علت و بی علت مجازات کردن و تحقیر نمودن به یک امر عادی تبدیل گشته ناگزیرم و بر خود واجب می دانم که جواب این نوشته های توهین آمیز را اینگونه بدهم تا درسی شود برای دیگر توهین کنندگان.
با سپاس از شما و همه خوانندگان فهیم

دکتر در کنار دانشجویان



دکتر به همراه همسرشان( پوران شریعت رضوی)





دکتر به همراه خانواده

بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email شناسه عضویت در Yahoo Messenger [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: پنج‌شنبه 17 تیر 1389 - 17:59    عنوان: پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

شناخت مهمترين نياز جامعه امروز ماست . اصلي ترين پرنسيب هم در بيان مطلب امانتداري است ، بدون رعايت اين پرنسيب و قاعده پيشرفتي نخواهد بود و تبادلي شايسته بر قرار نخواهد شد . مقاله ايي با يك اناليز و تجزيه و تحليل معقول در مورد اين شخصيت اجتماعي، دكتر شريعتي توسط اقاي غلامرضا نجاتي نوشته شده كه توسط حوزه نت وابسته به مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي نشر شده ..... را به خواننده گان محترم معرفي مي نمايم. ادرس مقاله در ابتدا و انتها ذكر شده . علي ابادي






حوزه نتwebmaster@hawzah.net
وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی CRCIS 1389/4/17

http://www.hawzah.net/Hawzah/Articles/Articles.aspx?LanguageID=1&id=5291&SubjectID=4439

فعالیتهای سیاسی دکتر علی شریعتی
منابع مقاله:


تاریخ بیست و پنج ساله ایران، ج 1، نجاتی، غلامرضا ؛




علی شریعتی در سال 1312 در روستای مزینان، نزدیک مشهد تولد یافت، پدرش محمد تقی شریعتی، اولین معلم او بود.شریعتی تحصیلات متوسطه را در دبیرستانهای مشهد به پایان رسانید.سپس به دانشسرای تربیت معلم رفت و در سن 18 سالگی در یک روستا به معلمی پرداخت.چندی بعد در دانشگاه مشهد مشغول تحصیل شد و در سال 1332 در رشته ادبیات زبان فارسی لیسانس گرفت.مدتی در مدارس خراسان تدریس کرد و در سال 1338 با استفاده از بورس تحصیلی از دانشگاه، به سوربن فرانسه رفت و در سال 1343 در رشته زبان شناسی تطبیقی به درجه دکترا نایل شد، همچنین در زمینه جامعه شناسی نیز مطالعاتی به عمل آورد.

اقامت پنج ساله شریعتی را در فرانسه می توان دوره سازندگی شخصیت سیاسی او دانست، وی با متفکران معروف و برجسته ای چون لوئی ماسینیون، ژان پل سارتر، ژان برگ، فرانتس فانون، جرج گورویچ، و نیز شماری از استادان برجسته دانشگاه سوربن آشنائی پیدا کرد.در این دوران، از طریق شرکت در فعالیتهای سیاسی دانشجویان ایرانی در پاریس از مسائل جهان سوم آگاهی یافت.در تظاهرات پشتیبانی از انقلاب الجزایر شرکت کرد و در یک مورد مجروح شد و مدتی در بیمارستان بستری گردید. همکاریهای شریعتی با روزنامه ناسیونالیست الجزایری «المجاهد» نقش بزرگی در سازندگی او به عنوان یک مبارز رادیکال ایفا کرد.

در سال 1340 پس از تشکیل نهضت آزادی ایران، به گروه فعالان ایرانی در خارج از کشور مانند ابراهیم یزدی، ابو الحسن بنی صدر، صادق قطب زاده و مصطفی چمران پیوست.دو سال بعد در جریان کنگره جبهه ملی در ویس بادن به عنوان سردبیر روزنامه فارسی زبان ایران آزاد انتخاب شد.شریعتی پس از گذراندن تز دکترایش در سال 1343 به ایران بازگشت، اما در مرز ایران و ترکیه دستگیر شد و مدت شش ماه در زندان بود.وی پس از آزادی اجازه یافت در دبیرستانهای مشهد، به تدریس بپردازد، مدتی نیز در دانشگاه مشهد به تدریس جامعه شناسی اسلام پرداخت، ولی چندی بعد از ادامه کار او در دانشگاه جلوگیری شد.از سال 1344 در حسینیه ارشاد، که با همت گروهی خیر اندیش ساخته شده بود، یک سلسله سخنرانی پیرامون اسلام شناسی، جامعه شناسی و تاریخ اسلام ترتیب داد.سخنرانیهای شریعتی، با استقبال وسیع طبقه جوان و دانشجویان رو به رو شد.کتابها و نوشته های او با تیراژ بی سابقه ای انتشار یافت و نوار گفته هایش نیز در سراسر ایران پخش گردید.

در مرداد 1352 ساواک که از نفوذ کلام و افکار انقلابی شریعتی در میان نسل جوان نگران شده بود، حسینیه ارشاد را بست و نشر و توزیع کتابهای او نیز ممنوع گردید.شریعتی مخفی شد، اما چون پدرش را دستگیر کردند، ناچار خود را تسلیم کرد.شریعتی تا سال 1354، به مدت 18 ماه در زندان بود، و اگر اعتراض روشنفکران فرانسوی و دوستانش در مجامع بین المللی نبود، مدت بیشتری در زندان می ماند.می گویند که رهبران الجزایر برای آزادی او فشار آوردند زیرا شریعتی در سالهای اقامت در پاریس از فعالان انقلاب الجزایر بود.وی پس از آزادی حدود دو سال نیز تحت نظر قرار داشت.سرانجام در 26 اردیبهشت 1356 با گذرنامه معمولی و با نام علی مزینانی از ایران گریخت و صبح روز 29 خرداد در اثر حمله قلبی در لندن درگذشت.دوستانش ادعا می کنند ساواک او را به شهادت رسانید ولی مقامات انگلیسی که جسد او را معاینه کردند، مرگش را به علت سکته قلبی تشخیص دادند.رژیم شاه سعی کرد نشان دهد در مرگ او دست نداشته است، حتی کیهان روزنامه نیمه رسمی ایران در مقاله ای به مناسبت درگذشت شریعتی از او و خدماتش تجلیل کرد.جنازه شریعتی با کوشش دوستان و فعالان نهضت آزادی و جبهه ملی، در اروپا و آمریکا، به دمشق فرستاده شد و در گوشه ای از حرم حضرت زینب (ع) در حومه دمشق مدفون گردید.

فعالیتهای سیاسی شریعتی از سالهای پس از کودتای 1332 در مشهد، با عضویت در شاخه نهضت مقاومت ملی شروع شد.شریعتی یکی از سخنگویان و فعالان نهضت مقاومت ملی بود.در تابستان 1336 همراه پدرش و چند تن دیگر از رهبران نهضت دستگیر شد و مدت هشت ماه در زندان قزل قلعه تهران محبوس بود.پربارترین دوران زندگی او شش سالی بود که در حسینیه ارشاد (1) با سخنرانیها و نوشتن مقالاتی درباره اسلام شناسی برای هزاران دانشجو فعالیت کرد.شریعتی در این سخنرانیها، تعریف مجددی از اسلام ارائه داد.

سخنرانیهای شریعتی در حسینیه ارشاد آن قدر شهرت پیدا کرد که علاوه بر دانشجویان، عده زیادی از روشنفکران جوان را به خود جذب کرد، به طوری که در تابستان 1351 بیش از شش هزار تن دانشجو برای حضور در درسهای شریعتی ثبت نام کردند. (2)

فلسفه سیاسی دکتر شریعتی، ترکیبی است از سنتهای اسلامی، با افکار رادیکالی و انقلابی.بر اساس اندیشه های شریعتی، اسلام بزرگترین انقلاب را در تاریخ اجتماعی و معنوی انسان ایجاد کرد.برداشت شریعتی از جامعه شناسی، از قرآن و دیگر منابع اسلامی ناشی می شود.از نظر او تنها دو نوع جامعه می تواند وجود داشته باشد، جامعه متکی بر توحید و جامعه متکی به شرک.وی اختلاف میان دو جهان بینی (توحید و شرک) را یک اختلاف ساده نمی پندارد و معتقد است که نبرد تاریخ، جنگ میان این دو جهان بینی بوده است و می افزاید: نبرد تاریخ، نبرد مذهب علیه مذهب است.وی همچنین معتقد بود که مذهب از سوی طبقه حاکم، به عنوان ابزار توجیه استبداد و استثمار مردم مورد استفاده قرار گرفته است... (3)

شریعتی تاکید دارد که بازگشت به اسلام راستین تحت رهبری روشنفکران مترقی صورت خواهد گرفت.وی در کتاب: چه باید کرد؟ می گوید: روشنفکران مترقی شارحان واقعی اسلام پویا می باشند. (4)

شریعتی در جزوه ای به نام انتظار، در تشریح اسلام چنین اظهار نظر می کند: «دو اسلام است، یکی اسلام به عنوان ایدئولوژی برای ترقی زندگی و تحول اجتماعی و پیشرفت، و دیگری مجموعه علوم و معارف و دانشها و اطلاعات بسیار از قبیل فلسفه کلام و عرفان و اصول و فقه و رجال اسلام، به عنوان یک «فرهنگ » .اسلام به عنوان ایدئولوژی، ابوذر می سازد، (5) اسلام به عنوان فرهنگ ابو علی سینا، و اسلام به عنوان فرهنگ مجتهد می سازد.اسلام به عنوان ایدئولوژی روشنفکر می سازد. [....] یک فرد تحصیل نکرده ممکن است اسلام را درست تر فهمیده باشد و اسلامی تر فکر کند و مسئولیت اسلامی را تشخیص دهد تا یک فقیه عالم اصول یا فیلسوف و عارف » . (6)

شریعتی ضمن تایید نقش مثبت رهبران مذهبی در سراسر تاریخ تشیع، علمای سنتی را مورد انتقاد قرار می دهد و می گوید:

«امروز دیگر کافی نیست یکی بگوید من با مذهب مخالفم، یا یکی بگوید من معتقد به مذهب هستم.این دو حرف، بی معنی است. باید بعد از این تکلیفش را معلوم کند که کدام مذهب را معتقد است.مذهب ابوذر و مذهب مروان حکم، هر دو اسلام است [....] خوب، به اسلام معتقدی، اما به کدام اسلام؟ اسلامی که در کاخ عثمان سر در آخور بیت المال، مردم را غارت می کند، یا اسلامی که در ربذه تنها و خاموش در تبعید به سر می برد؟ [....] اگر می گویی مذهب وسیله توجیه فقر است، می بینیم راست می گویی، عثمان هم همین حرف را می زند، اما می بینیم که بر سر همین مسئله که اسلام نه تنها توجیه کننده فقر نیست، بلکه توجیه کننده عدالت و برابری و مبارزه با گرسنگی است.برای این و برای همین حرف، بهترین پرورده های دست اول اسلام قربانی شدند» . (7)

شریعتی، از همه «ایسم ها» ی غربی، بیزار است، با وجود این «مارکسیسم » را جامعترین ایدئولوژی می داند که همه جنبه های فعالیت انسانی را در جهان بینیش در برمی گیرد و شناخت جامعه و تاریخ جدید را میسر می سازد.با این حال معتقد است که انسان را تک بعدی بار می آورد. (8)

وی در عین حال مستمعین و مخاطبان خود را نسبت به اطاعت کورکورانه از مارکسیسم بر حذر می دارد و می گوید:

«اگر کسی درصدد تقلید از مارکس باشد، نه تنها سوسیالیست خوب و روشنفکر مسئولی در راه جستجوی حقیقت نخواهد شد بلکه توانایی خود را برای قضاوت مستقل و تفکر آزاد نیز از دست می دهد» . (9)

اوجگیری فعالیتهای شریعتی در حسینیه ارشاد همزمان بود با علنی شدن مبارزات مسلحانه سازمان مجاهدین خلق ایران.چند تن از رهبران مجاهدین، شاگردان او در حسینیه ارشاد بودند.مضمون برخی از سخنرانی های او در حسینیه ارشاد، مانند «شهادت » در دورانی بود که رژیم شاه، مجاهدین را دسته دسته اعدام می کرد.شریعتی در یکی از همان روزها (بهمن 1351) در آغاز سخن، با چهره افسرده و لحنی غم انگیز می گوید:

«امروز برای من سخن گفتن مشکل است....چه بزرگوارانی در کلاس من بوده اند.از خودم شرمم می آید!» (10) هدف اساسی دکتر شریعتی در تمام سخنرانیها و نوشته هایش، برانگیختن و به حرکت در آوردن تمامی جامعه بخصوص نسل جوان بود.او، در نامه ای به پسرش می نویسد:

«صحبت از جامعه ای است که نیمی از آن خوابیده اند و افسون شده اند و نیمی دیگر که بیدار شده اند، در حال فرارند.ما می خواهیم این خوابیده های افسون شده را بیدار کنیم و واداریم که «بایستند» و هم آن فراریها را برگردانیم، و واداریم که بمانند» . (11)

شریعتی و پیروانش، ضمن رد «مارکسیسم » چین و شوروی را به خاطر روابط دوستانه ای که با رژیم شاه داشتند، نکوهش می کردند.ملی گرایی همراه با تظاهر به مسلمان بودن و نیز هواخواهی از رژیم سلطنتی و افتخارات دوران شاهنشاهی را مردود می دانستند.به ناسیونالیسمی که پایگاه مردمی نداشت و رژیم، با تکیه بر آن ادعای مشروعیت می کرد، پشت کرده بودند.جشنهای 2500 ساله شاهنشاهی را نمونه مسخ شده این ناسیونالیسم می دانستند.

شریعتی و همفکرانش معتقد بودند که اسلام راستین، یک جنبش انقلابی است و وجه اشتراک با دکترین محافظه کارانه برخی از علمای سنتی ندارد.شیعه، مذهب پویایی است که با زبان ساده با توده ها سخن می گوید و می تواند میلیونها مسلمان را علیه رژیم شاه برانگیزد، دانش جدید و تکنولوژی غرب را، بدون از دست دادن هویت ملی خود پذیرا شود و ایران را به سوی پیشرفت و تعالی رهنمون گردد.

هر چند روحانیون ایران، از شریعتی به عنوان یک اندیشمند مسلمان، یک مبارز رنج دیده و فداکار یاد می کنند ولی برخی با افکار و نظریات او در زمینه اسلام شناسی و فلسفه اسلامی موافق نیستند و درک و برداشت او را از منابع اساسی اسلامی نظیر «فقه » و «تفسیر» کافی نمی دانند. (12)

شریعتی با صراحت از مکاتب مارکس، نیچه، فانون و اشخاص دیگری که بحث درباره آنها در محافل سنتی ایران واکنش نامانوسی داشت، سخن می گفت و مخالفتهایی از سوی آنها علیه خود بر می انگیخت.انتقادات او از طبقه مذهبی، طی دوران فعالیت در حسینیه ارشاد، و به عبارت دیگر پس از اینکه آیت الله مرتضی مطهری یکی از علمای مشهور و استاد الهیات دانشگاه تهران، از هیئت مدیره حسینیه ارشاد استعفا داد، آغاز شد.زیرا مطهری معتقد بود که شریعتی از اهداف اصلی مؤسسه دور شده و بیش از حد، بر واقعیت جامعه شناسان اسلام، به زیان بعد فکری آن تاکید می ورزد. (13)

شریعتی در جهان
دکتر شریعتی در جهان به عنوان یک روشنفکر برجسته، متفکر انقلابی و اسلام شناس مترقی شناخته شده است، عبد العزیز شاسه دینا، یکی از شاگردان شریعتی و استاد فعلی مطالعات اسلامی دانشگاه ویرجینیا، او را ایدئولوگ انقلاب ایران می داند.یان ریشار (14) محقق ایران شناس فرانسوی و استاد دانشگاه سوربون، دکتر شریعتی را متفکر انقلابی شیعه می شناسد.شاهرخ اخوی، استاد مطالعات دولتی و بین المللی دانشگاه کارولینای جنوبی و پژوهشگر برجسته ایرانی، در مقاله ای تحت عنوان: تفکر اجتماعی شریعتی، افکار و نظریات دکتر شریعتی را از دیدگاه جامعه شناسی، مورد نقد و بررسی عالمانه قرار داده و نقش او را فراتر از یک مجاهد راه اعاده تشیع علوی، و بیشتر سخنگوی توده هایی که در سراسر جهان از غارت و ستم امپریالیسم رنج می برند، دانسته است.

براد هانسن (15) استاد دانشگاه آمریکایی کالیفرنیا که مسلط به زبان فارسی است، در بررسی جالبی که پیرامون «غرب زدگی » از دیدگاه صمد بهرنگی، جلال آل احمد و دکتر علی شریعتی به عمل آورده، آنها را نمایندگان سه جریان مشخص مخالف رژیم شاه در ایران دانسته و از شریعتی به عنوان چهره فعال مذهبی غیر روحانی انقلابی یاد کرده است.دکتر حمید عنایت محقق نامدار، مؤلف کتاب اندیشه های سیاسی اسلام و فلسفه سیاسی غرب و استاد سابق دانشگاه آکسفورد، شریعتی را سخنران و نظریه پردازی می داند که نفوذ او را هیچ متفکر مسلمان دیگری در هیچ نقطه ای از جهان نداشته است.حامد الگار، استاد کرسی مطالعات خاورمیانه و ایران در دانشگاه برکلی کالیفرنیا، از جمله محققینی است که برای اولین بار آثار دکتر علی شریعتی را در خارج از ایران ترجمه کرد.گردآوری و ترجمه تعدادی از سخنرانیهای شریعتی در کتابی زیر عنوان: درباره جامعه شناسی اسلام از جمله کارهای اوست.مقاله «اسلام به عنوان یک ایدئولوژی، تفکرات دکتر علی شریعتی » متن سخنرانی حامد الگار است که در کنفرانس مؤسسه اسلامی لندن ایراد گردید و در کتاب وی تحت عنوان انقلاب اسلامی در ایران درج شده است.

حامد الگار درباره شریعتی می گوید:

«...نوشته های شریعتی از یک خصوصیت برانگیزنده برخوردار است.در این نوشته ها، انسان با یک ذهن پویا رو به روست.چیزی که در جهان اسلام به ندرت می توان یافت.ذهنی که مرعوب غرب نیست و در هیچ یک از ابعاد به مجامله و اعتذار متشبث نمی شود. ذهنی که به تجربه کشف و تدوین مجدد یک عقیده کهن دست یازیده است [....] دکتر شریعتی به موافقیتی دست یافت که علما بدان نائل نشده اند.برای هدایت یک نسل به سوی اسلام، نمی توان تنها به صدور «فتوی » بسنده کرد [....] .

به نظر من، کار دکتر شریعتی مهمترین عامل در روند زمینه سازی انقلاب بود.صرفنظر از اینکه چه قضاوتی درباره فلان گفته، یا فلان نظریه دکتر شریعتی داشته باشیم، این موفقیت او را نمی توان انکار کرد که وی به بخش عظیمی از طبقه متوسط از خود بیگانه، هویت اسلامی بخشید [....] من هنگام صحبت از اقبال، در جمع هندیها و پاکستانیها، همیشه دچار تردید و دودلی می شوم، اما فکر می کنم اگر روزی آثار شریعتی به حد کافی در زبان انگلیسی موجود باشد، مقایسه ای بین نوشته های او و سخنان اقبال، در مورد احیای فکر ذهنی در اسلام، نشان خواهد داد که شریعتی به مراتب عمیقتر می اندیشیده است.» شمار دیگری از اندیشمندان خارجی مانند دکتر ا.ح.ح.عبیدی استاد دانشگاه جواهر لعل نهرو در هندوستان، و منگل بیات فیلیپ استاد دانشگاه هاروارد، اروند آبراهامیان، استاد دانشگاه آمریکایی پنسیلوانیا، و منیر شفیق، تئوریسین انقلاب فلسطین و....کتب و مقالاتی پیرامون افکار و نظریات دکتر شریعتی نوشته اند که بحث درباره آنها در چار چوب این مقاله نمی گنجد. (16)

آثار دکتر شریعتی بالغ بر 40 کتاب است، که بسیاری از آنها به زبانهای انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی، عربی، اردو، ژاپنی، ترکی استانبولی، کردی و زبانهای جنوب شرقی آسیا، ترجمه شده است. (17)

پی نوشت ها:

1.حسینیه ارشاد در سال 1343 به همت چند تن از نیکوکاران ساخته شد.اولین مدیر آن سید علی شاه چراغی یکی از وعاظ معروف بود.آیت الله مرتضی مطهری، در ایجاد و سازماندهی آن دست داشت، ناصر میناچی و محمد همایون امور مدیریت و روابط عمومی مؤسسه را عهده دار بودند.همایون زمین 4000 متری حسینیه را خریداری کرد.هزینه ساختمان آن را بازاریان تامین کردند. حسنیه ارشاد با کتابخانه و قرائتخانه بزرگ خود، اولین مؤسسه مذهبی بود که به تلویزیون مدار بسته مجهز گردید تا مردم از همه نقاط ساختمان سخنرانان را مشاهده کنند و زنان نیز تشویق به حضور در سخنرانیها شوند.

2.دکتر شریعتی (بنیاد شریعتی و انتشارات همگام، تهران 1358) .

3.علی شریعتی، توحید و شرک.

4.علی شریعتی، بازگشت، صفحات 11 و 12.

5.شریعتی در دوران جوانی کتاب «ابوذر غفاری » اثر جودة السحار، نویسنده عرب را ترجمه کرد.در این کتاب ابوذر به عنوان مردی که در دوران معاویه علیه تحریف و مسخ آرمانهای اسلام مبارزه کرد، معرفی شده است.علاقه شریعتی به ابوذر غفاری در سراسر زندگی او ثابت و پایدار ماند و همواره در آثار خود، از او نام برده است.

6.شریعتی، انتظار، صفحه 21.

7.علی شریعتی، اسلام شناسی، درس 14.

8.علی شریعتی، بازگشت، صفحه 51 و اسلام شناسی، صفحات 1 تا 5.

9.علی شریعتی، اگر پاپ و مارکس نبودند (مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، 1358)، صفحات 9 تا 11.

10.علی شریعتی، یادنامه شهید جاوید، نهضت آزادی ایران در خارج از کشور، تیرماه 1356، صفحه 35.

11.هفت نامه از مجاهد شهید، دکتر علی شریعتی، تهران، انتشارات ابوذر، 1356.

12.مصاحبه حجة الاسلام حسن یوسفی اشکوری با روزنامه اطلاعات، سالگرد هجرت علی شریعتی از ایران، بهار 1360 (مه 1981) . (متن مصاحبه در نشریه نداء اسلام (ماهنامه اردو زبان، تهران)، جلد 1، شماره 4- 3، ژوئن - ژوئیه 1981، صفحات 43، 15، 12 چاپ شده است) .

13.شریعتی در جهان، صفحه 82.

14.Yann Richard.

15.Brad Hansen.

16.برای بررسی مشروح نظریات اندیشمندان و پژوهشگران یاد شده بالا، درباره دکتر علی شریعتی، رجوع کنید به کتاب ارزنده: شریعتی در جهان، نقش دکتر علی شریعتی در بیدادگری اسلامی از دیدگاه اندیشمندان و محققان خارجی، تدوین و ترجمه: حمید احمدی، شرکت سهامی انتشار، چاپ دوم، پاییز 1366، صفحات 68- 245.

17.فهرست تعدادی از کتب ترجمه شده دکتر شریعتی به زبانهای انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، ترکی استانبولی، کردی و اردو، در کتاب: شریعتی در جهان آمده است.

http://www.hawzah.net/Hawzah/Articles/Articles.aspx?LanguageID=1&id=5291&SubjectID=4439
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: جمعه 25 تیر 1389 - 05:23    عنوان: پاسخ به «بحث در مورد یکی از جملات منتسب به دکتر شریعتی» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

شهيد قلب تاريخ است دكتر علي شريعتي
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
soveh
پستتاریخ: جمعه 25 تیر 1389 - 14:11    عنوان: پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مديريت كل انجمن‌ها
مديريت كل انجمن‌ها

عضو شده در: 2 فروردین 1389
پست: 3473
محل سکونت: IRAN
blank.gif


امتياز: 87705

کلاس پنجم که بودم پسر درشت هيکلي در ته کلاس ما مي نشست
که براي من مظهر تمام چيزهاي چندش آور بود
آن هم به سه دليل ؛ اول آنکه کچل بود، دوم اينکه سيگار مي کشيد و سوم
اينکه در آن سن و سال، زن داشت
چند سالي گذشت يک روز که با همسرم ازخيابان مي گذشتیم
آن پسر قوي هيکل ته کلاس را ديدم در حاليکه خودم زن داشتم ،سيگار مي کشيدم و کچل شده بودم.


دکتر علی شریعتی
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email شناسه عضویت در Yahoo Messenger [وضعيت كاربر:آفلاین]
soveh
پستتاریخ: جمعه 25 تیر 1389 - 14:15    عنوان: پاسخ به «بحث در مورد یکی از جملات منتسب به دکتر شریعتی» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مديريت كل انجمن‌ها
مديريت كل انجمن‌ها

عضو شده در: 2 فروردین 1389
پست: 3473
محل سکونت: IRAN
blank.gif


امتياز: 87705

فهمیدن و نفهمیدن

تو هرچه می خواهی باش ، اما ... آدم باش !!!

چقدر نشنیدن ها و نشناختن ها و نفهمیدن ها است كه به این مردم،

آسایش و خوشبختی بخشیده است !!!

مگر نمی دانی بزرگ ترین دشمن آدمی فهم اوست؟

پس تا می توانی خر باش تا خوش باشی.

امروز گرسنگی فكر ، از گرسنگی نان فاجعه انگیزتر است .

برای خوشبخت بودن ، به هیچ چیز نیاز نیست جز به نفهمیدن


دکتر علی شریعتی
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email شناسه عضویت در Yahoo Messenger [وضعيت كاربر:آفلاین]
soveh
پستتاریخ: جمعه 25 تیر 1389 - 14:22    عنوان: پاسخ به «بحث در مورد یکی از جملات منتسب به دکتر شریعتی» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مديريت كل انجمن‌ها
مديريت كل انجمن‌ها

عضو شده در: 2 فروردین 1389
پست: 3473
محل سکونت: IRAN
blank.gif


امتياز: 87705

آن روز که همه به دنبال چشم زيبا هستند، تو به دنبال نگاه زيبا باش.

دکتر علی شریعتی
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email شناسه عضویت در Yahoo Messenger [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: جمعه 25 تیر 1389 - 21:13    عنوان: پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

دوست عزيز اينهمه نقل و قول از دكتر علي شريعتي ارائه دادي ، اما اسم كتاب و صفحه و سطر رو دو باره ذكر نكردي؟
خصوصيتي كه يك سايت فرهنگي رو از سايت خصوصي جدا مي كنه ، اينه كه سايت فرهنگي يك سايت عمومي است و همه انسانها چه شما بخواهيد يا نخواهيد مخاطب نوشته شما هستند و حق صدر صد خواننده است كه ادرس نقل و قول هاي هر نويسنده از جمله شما را بدانند و بشناسد تا به صحت بيان شما مطمئن باشد . همين امانتداري و بيان ادرس نقل و قول يكي از اصلي ترين وظيفه اعضاء اين انجمن را تشكيل ميدهد ، تازه نشان گر احترام نويسنده به خواننده گانش است كه به اصل ازادي بيان و امانت احترام گذاشته و امين بودو مثل يك فرد مطبوعاتي امين رفتار مي كند.

اگر جمله ايي از هر متفكر و نويسنده و دانشمندي نقل و قول مي كنيد لطفا منيع و صفحه ان را ذكر بفرمائيد از جمله دكتر علي شريعتي كه يكي از بزرگترين روشنفكران متعهد ايران مامي باشد و مثل هر شخصيت جهاني و تاريخي لازم است با حس امانت داري با اثارش رفتار شود . و يا اينكه نقل و قول شما بايد انقدر چشم اشنا باشد كه مردم ان را در هزاران كتاب ديده و خوانده باشد كه براي همه اشناست مثل:
جمله " شهيد قلب تاريخ است" از كتاب شهادت نوشته دكتر علي شريعتي = نام مقاله" پس از شهادت" صفحه 8 سطر وسط . كه در هزاران كتاب چاپ شده و هر چشمي اين سطر را مي شناسد و در روي صدها پلاكارد زمان انقلاب تو خيابانها ديده مي شد و تو عكس ها هم هست .
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
jalalfirozi
پستتاریخ: جمعه 25 تیر 1389 - 23:55    عنوان: پاسخ به «بحث در مورد یکی از جملات منتسب به دکتر شریعتی» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال

عضو شده در: 23 دی 1388
پست: 230

blank.gif


امتياز: 8550

یاهو

بنده هم با نظر دوستمان آقای علی آبادی مبنی بر درج منبع موافق هستم. این کار دو ویژگی دارد.
اول اینکه با ارائه منبع از هرگونه جدل و شاخ و شانه کشی بی جا جلوگیری می شود و سره از ناسره به راحتی تمییز داده می شود

دوم انکه خود معرفی کتاب یک امر سودمند است که می توان از صفحات دیگر آن هم استفاده کرد. چرا که چند سطر از یک کتاب مثل یک آنونس است از یک فیلم

با احترام قبلی
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email مشاهده وب سایت این کاربر [وضعيت كاربر:آفلاین]
soveh
پستتاریخ: جمعه 8 مرداد 1389 - 08:00    عنوان: پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مديريت كل انجمن‌ها
مديريت كل انجمن‌ها

عضو شده در: 2 فروردین 1389
پست: 3473
محل سکونت: IRAN
blank.gif


امتياز: 87705

Aliabadi نوشته است:

جمله " شهيد قلب تاريخ است" از كتاب شهادت نوشته دكتر علي شريعتي = نام مقاله" پس از شهادت" صفحه 8 سطر وسط . كه در هزاران كتاب چاپ شده و هر چشمي اين سطر را مي شناسد و در روي صدها پلاكارد زمان انقلاب تو خيابانها ديده مي شد و تو عكس ها هم هست .


به به تازه یادت افتاد آدرس بدی؟ Very Happy اولا من دوست عزیز شما نیستم و کلا هیچ ارتباطی با اشخاص توهین گر ندارم
دوما خوب که چشمتو باز کنی در قسمت های قبلی آدرس را دادم می تونی ببینی
سوما حال کردم به تو یکی احترام نگذارم Luighing
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email شناسه عضویت در Yahoo Messenger [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: جمعه 8 مرداد 1389 - 19:22    عنوان: پاسخ به «بحث در مورد یکی از جملات منتسب به دکتر شریعتی» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

دوست عزيز در نقل و قولت نه اسم كتاب هست نه صفحه ، چه اشكالي داره ادرس نقل و قول رو بدي؟ اين جمله شهيد قلب تاريخ است ..... بسيار جمله معروفي است. با اين حال ادرس اش ذكر شد.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
نمایش پستها:   
ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک رفتن به صفحه 1, 2  بعدی صفحه 1 از 2

فهرست انجمن‌ها » مباحث متفرقه » بحث در مورد یکی از جملات منتسب به دکتر شریعتی
پرش به:  



شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید
شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید
شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید


Home | Forums | Contents | Gallery | Search | Site Map | About Us | Contact Us
------------------------------------------------------------------------

Copyright 2005-2009. All rights reserved.
© by Aftabgardan Cultural Center : Aftab.cc