شنبه 8 اردیبهشت 1403

   
 
 پرسشهای متداول  •  جستجو  •  لیست اعضا  •  گروههای کاربران   •  مدیران سایت  •  مشخصات فردی  •  درجات  •  پیامهای خصوصی


فهرست انجمن‌ها » بحث‌هاي عمومي » پاره كفشي در بيابان نعمت است!

ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک
 پاره كفشي در بيابان نعمت است! « مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی » 
نویسنده پیام
Aliabadi
پستتاریخ: سه‌شنبه 26 مرداد 1389 - 01:15    عنوان: پاره كفشي در بيابان نعمت است! پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

پاره كفشي در بيابان نعمت است!

با كالاهاي راكد خانگي چه ميكنيد؟

پرداختن به موضوع مهم و برنامه ريزي اجتماعي دازمدت در مورد يكي از منابع نهان اجتماعي يعني كالاهاي راكد خانگي مورد اهميت است.بررسي اين مقوله براي صاحب نظران اجتماعي و دست اندركاران رفاه اجتماع حائز اهميت است تا اين منبع و امكان موجود در جهت بهبود شرايط زندگي طبقات كم درامد جامعه ايراني ناديده گرفته نشود . بكار گيري بخش غير قابل مصرف اين مواد در صنايع تبديلي از جمله شيشه و فلز و چوب و مواد نخي كشوربراي مصارف داخلي ملي و ايجاد كارافريني مورد اهميت است. بخش قابل مصرف اين كالا ها براي كمك به طبقات كم درامد اول نياز به فرهنگ سازي و برنامه ريزي كافي دارد. تلاشهاي مثبت در اين امر بعنوان يك تكليف اجتماعي براي تمامي برنامه ريزان و كارشناسان مسائل اجتماعي و جامعه شناسي و اقتصادي و بخصوص شهري ايران حائز اهميت است، تا اين منبع اقتصادي اجتماعي در دايره مصرف ملي بخصوص براي اقشار كم درامد بهره برداري شده و بدين وسيله ازحجم فقرو جرايم اجتماعي كاسته شده. استفاده اجتماعي از اين منبع باعث ميشود تا ازطريق كانالهاي خصوصي سودجو مورد سوء استفاده مالي قرار نگيرد

در دين ما روي كمك هاي جمعي و اجتماعي در بهبود زندگي اجتماعي تاكيد بسياري شده و از لازمات دين مامحسوب مي شود تا نه فقط عده ايي در رفاه بسر برند بلكه كل جامعه از يك زندگي طبيعي و سالم بهره مند باشد. تاكيد بر احساس مسئوليت اجتماعي و احسان و اهداء به حدي است كه از خصوصيات يك مسلمان در قران شمرده شده ... كسي كه نماز به پا ميدارد و زكوه ميدهد و به درمانده و غريب.... كمك مي رساند.... روايت و احاديت اين مسئوليت اجتماعي و شيوه هاي فقرزدايي را دائم تكرار و تاكيد كرده اند . دستورعمل هاي لازم مذهبي و منابع مذهبي فراوان در اين مورد موجود است

با توجه به اينكه در كشور ما بيش از 70 ميليون شهروند زندگي مي كنند . اكثريت هموطنان در شهر ها زندگي مي كنند و هر ساله به امار شهروندان شهرنشين اضافه مي گردد. به ميزان شهروندان هم هر ساله مقادير عظيمي از كالا ها توليد، مصرف و مقدار عظيمي ديگر هم از چرخه مصرف شهروندان به دلائل منطقي خارج مي شوند و بعنوان كالاهاي مصرف شده راكد خانگي و يا وسائل بي مصرف در گوشه انبارها خاك ميخورند. اين كالا و اشياء در بسياري موارد ارزش اقتصادي خود و كاربرد خود را از دست نداده و هنوز قابل استفاده هستند مانند لوازم برقي منزل واشپزخانه و غيره. بعنوان مثال كودكاني كه بزرگ ميشوند و كليه اسباب بازي و كتاب، لباس و وسايل ديگر دوران كودكي شان بي مصرف مي ماند. در مورد نو جواناني كه بزرگ ميشوند راهي دانشگاه و محل كار ميشوند و باز به همين شكل كلي وسايل بر جا مي ماند كه دوره استفاده ان سپري شده، خانم هاي خانه داري كه كلي لباس و كفش و ابزار الات و مبلمان و ظروف اشپزخانه و وسايل خانگي و موكت و فرش وزينت الات غيره دارند كه با زبه عناوين مختلف ازجمله تغيير مكان و تعويض خانه و يا تغييررتبه سني و تغيير اندازه سايز از ان استفاده نمي كنند. بطور مثال موكتي كه براي خانه قديمي اندازه بود حال در خانه جديد كه موكت شده هم هست، يك وسيله اضافه بيش نيست..... و صدها لوازم ديگر به اين شكل كه به مرور زمان از چرخه مصرف خارج و در گوشه ايي براي خود جمع ميشوند. در مورد اقايان هم همينطور كلي وسايل فني و لوازم دارند كه ديگر به عناويني به دردشان نمي خورد. دسته ديگر افراد مسن و سالمندي است كه فوت مي كنند و بسياري از اشياء و وسايل اين افراد به علت افسردگي روحي و شرطي شدن افراد خانواده بعد از مرگ از دم دست فوري جمع ميشود و به علت عدم ياداوري خاطرات بسياري ، افراد خانواده نمي خواهند اين اشياء را دوباره مورد استفاده قرار دهند. علت ديگر استفاده نكردن هم بعلت تفاوت سليقه نسل جديد و نسل قديم است كه هر نسل با توجه به نيازهايشان از كالاهاي مورد نياز خود استفاده مي كند كه مناسب شرايط سني و روحيه انهاست. اگر ميزان ميانگين شهروند ايراني را بر حسب گروه هاي اجتماعي اش به نسبت ميزان كالاهاي راكد خانگي حساب كنيم، رقم عظيمي از كالاهاي راكد انبارهاي خانگي ايراني در تمامي شهرها بدست مي ايد كه از نظر جامعه شناسي رقم چشم گيري است، كه هر ساله به عناوين مختلف نابود ميشوند و يا روانه زباله ها مي گردند و تنها مقدار كمي از ان از كانالهاي خصوصي يعني سمساري ها دوباره جذب و مورد استفاده قرار مي گيرند . كالايي كه هنوز عمرش به سر نيامده و در نيمه راه نابود مي شود مقرون به صرفه اقتصاد ملي نيست. كالايي كه عصاره قسمتي از منابع و ذخاير ملي ، منابع انرژي ، منابع نيروي انساني و دانش ملي، قسمتي از نيروي كارگران زحمت كش، قسمتي از سرمايه هايي گذاري افرادي كه اين كالا را توليد كرده اند است. اگر دقت كنيم مثل ان پاره اجري است كه در يك نگاه ساده يك پاره اجر بيش نيست ولي وقتي به اسمان خراشي نگاه كنيم انوقت معني و عظمت پاره اجر ها را درك مي كنيم. حال صحبت از يك كالا و يك خودكاراضافه و عروسك اضافه بي مصرف در انبار خاك خورده يك خانواده نيست، بلكه صدها رقم كالاي بي استفاده و راكد از ميليونها خانه ايراني است. وقتي به اين فكر كنيم كه تا شصت سال ديگر از نفت ديگر خبري نخواهد بود. ايا به جا نيست كه اين كالاهاي راكد خانگي از جمله وسايل منزل به چرخه مصرف بازگردند؟ افراد كم درامد از طريق بازارهاي حراج ازان استفاده كنند. نابودي كا لاهاي نيمه مصرف شده فقط صد در صد به نفع كارتل هاي جهاني و تصميم گيرنده گان بازارهاي اقتصادي يعني جوامع سرمايه داري است. تاانسانها را بيشتر درتنگناي اقتصادي قراردهند واز نظر اقتصادي تسلط بيشماري برسرنوشت گروههاي انساني محروم جهان داشته باشند. تا بدين ترتيب اسطوره سياه فقير و غني در جهان جاودانه بماند.

دوستي حكايت مي كرد كه در شمال اروپا يعني مناطق ساحلي و بنادري در چند دهه اخير كه هنوز از برق خبري نبود چراغ خانه ها شمع بود و جز شمع وسيله روشنائي ديگر نداشتند، خرافه عجيبي را عده ايي بين مردم مرسوم كرده بودند، كه اگر كسي شمعي را با شمع ديگر روشن كند، حتما در ان لحظه ملوان كشتي دچار خطر شده و خواهد مرد!!! پروتستانهاي اروپاي شمالي كه در مصرف هر چيزي فوق العاده صرفه جو هستند و هيچ چيزي را بيخود هدرنمي دهند!!! تا( امروز هم اين عادتهاي صرفه جويانه در بين خانواده هاي پروتستان هنوز به شدت به چشم ميخورد و ازنوع ميهماني هاي پر تشريفات ايراني در بين انها خبري نيست). ناگفته نماند كه اقوام سواحل نشين ها هم چون اغلب توي كشتي ها بعنوان ملوان كار مي كردند و دريا هميشه با كشتي نشينان خوش برخورد نبود. ساكنان اين بنادرهم اين خرافه را باور كرده بودند وهيچوقت شمعي را با شمع ديگرعلارغم ميل صرفه جويانه شان روشن نمي كردند. خوب در اين بنادر دريايي چه كارخانه ايي بزرگترين فروش را هميشه داشت و با دوام ترين كارخانه محسوب ميشد؟ كارخانه كبريت سازي!!! با اين عقيده موهوم و خرافي !!! حال ميشود ديد كه بعضي اوقات يك باور غلط از طريق چه كساني براي چه منظوري بين يك جماعت شايع ميشود. كارتل هاي جهاني هم بايد هميشه مردم را نيازمند و محتاج ووابسته خود قرار دهند تا بتوانند بر توليد انبوه كارخانه هاي خود بيفزايند و بازارهاي فروش هر كشوري را در دست خود داشته باشند و بر ميزان وابستگي اقتصادي بيفزاييند. حرفي از ثروت هاي قاروني انان در روزنامه هاي جهان نيست. گسترش فقر و ناملايمات جهاني ككشان را هم نمي گزد. اين كارتل ها گاهي با سياست ناسيوناليستي ملي مختص خوددر كشورهاي جهان سوم جنگ و بحران توليد مي كنند تا براي مردمشان بقول خود بازاركار توليد كرده باشند. تا مردم كشورشان زياد نا راضي نبوده و از ثروت هاي انان سئوالي به ميان نياورند. با اين اقدام هر چه مهندس و كارگر بيكار در كشورشان هست به يكباره به نعمت كشورهاي نيمه تخريب شده جهان سوم صاحب شغل و كارو درامد مي شوند و چرخه هزاران شركت به يكباره ميچرخد و مي بينيم كه بازارمصرف كننده گان كشورهاي خاورميانه هم از اين قاعده خارج نيست . اين هم نوعي با اب حمام دوست گرفتن كارتل ها ست كه مايه اش را از جهان سوم مي گذارند



روش ديگر وابسته ساختن كارتل هاي جهاني، ساختن كالاهاي قراضه و اسقاطي براي كشورهاي بدبخت جهان سوم است در كشورهاي خودشان اما كيفيت و استاندارد كالاهايشان خوب و بالا است، ولي در كشورهاي جهان سوم بسياري از كالاها بعد از چند بارمصرف بعلت دوام كم زوارشان در مي رود و مشتري جهان سوم بايد دوباره به بازار برود و همان جنس را از نو بخرد. اين هم يكي از شيوه هاي وابستگي اقتصادي است كه در مورد بازارهاي جهاني اعمال مي كنند. مهترين صدمه دراز مدت كارتل هاي جهاني در 50 ساله اخير با فرهنگ مصرفي.... كالا بساز مصرف كن و دور بريز.... انجام داده و ميدهند. با اين شيوه هاي جهت دار منفي توليد ، به محيط زيست همه كشورها صدمه زده و علاوه بر ان باعث مصرف كوتاه مدت همه منابع و ذخاير ملي همه كشورهاي جهان در كوتاه مدت مي شوند، بطوري كه همه معادن و منابع انرژي كره زمين كفاف مصرف اين نسل جهان را شايد ندهد . به قول انها نسل هاي ديگر خودشان شايد همه اين كمبود منابع و ذخاير را با يك سر انگشت غيبي يعني تكنيك جديد به يكباره حل كنند!! داستاني به مانند داستان همان شمع هايشان! اما از تكنيك هاي جديد هنوز كه هنوز است با توجه به سوراخ اوزون و اب شدن يخ قطب شمال و بالا رفتن درجه حرارت جو و پيشرفت پديده كم ابي و خشكي هنوز خبري نيست

حال با توجه به اتمام نفت تا 60 سال اينده بعنوان يك واقعيت زنده لازم است كه استاندارد توليد كالاهاي داخلي ملي مبني بر دوام و كيفيت دراز مدت باشد. تعهد ملي بخش خصوصي توليد كالا ، صنعتگران ايراني عزيز نسبت به همه مصرف كننده گان ايراني در اين امر سرنوشت ساز و تعيين كننده است و اين تعهد در درجه اول مثل همه كشورهاي جهان بر دوش اين ز كتور اقتصادي قرار دارد. براي حفظ بازار 70 ميليوني مصرف كننده ايراني كه خود منبع درامد سر شاري است واز سويي بازار كار براي اين 70 ميليون انسان در همين بازار نهفته شده.لازمه حفظ اين بازار هم بالا بردن تعهد ملي، اخلاق حرفه ايي، علم و تكنولوژي توليد و كيفيت بخش هاي خصوصي است تا بازار مصرف ايراني بازار كار جوانان و افراد ايراني باقي بماند . بالا رفتن كيفيت كالا قسمتي هم برشيوه هاي توليد و اخلاق حرفه ايي هر ايراني شاغل بستگي دارد. زيرا هر كس با توجه به اخلاق حرفه ايي يعني رعايت استاندارد هاي مشخص مي تواند بهبود و كيفيت كالا وخدمات و تثبت بازار كار را تضمين كند . تعهد ملي يخش خصوصي فقط با توليد كالاي با استحكام امكان پذير وبا تربيت و اشاعه اخلاق حرفه ايي مشاغل ميسر است. يكي از سياستهاي موفقيت اميز براي بخش خصوصي در ايران اين است كه از شيوه هاي مصرف كن دور بريز به سبك كارخانجات غربي و شرقي به كل دوري گزيده و دست به توليد كالاهاي با استحكام بزنند، و سياست هاي استحكام كالا را توسعه دهند تا كالاي ايراني زبانزد نه تنها ايران بلكه جهانيان شود. از لقمان پرسيدند ادب از كه اموختي؟ گفت از بي ادبان، زيرا هر انچه انان مي كردند در نظرم زشت و نا پسند امد و من از ان دوري كردم . صنعت گر ايراني هم مي تواند بنا برروش لقمان.... ليستي از اشكالات و نواقص كالاهاي شرقي و غربي تهيه كرده و هر انچه انان مي كنند او نكند. علاوه بر اين از حجم افزايش زباله ها هم كاسته مي شود وهزينه هاي مربوطه كم ميشود وبه ثبات بازار توليد داخلي كمك كرده و بازار كار ايراني رونق مي گيرد



دست اند كاران اجتماعي و عزيز و زحمتكش ما هم لازم است با گشايش مراكز جمع اوري و شعبه ايي در هر شهري اقدام به جمع اوري مستمر اين كالاهاي راكد خانگي كرده و از اتلاف غير عقلاني ان ممانعت كنند. زيرا با بوجود امدن چنين مراكزي با خدمات بهداشتي لازم در هر شهري قدم اول يعني جمع اوري اين كالاهاي راكد خانگي محقق ميشود. افراد كم درامد و نيازمند مي توانند از خدمات و اهدائي هاي مردمي اين شعبه بهره مند شوند. بنا براهميتي كه سازمان هاي اجتماعي مردمي در رفع پديده فقر زدائي در هر كشوري دارد، به مشاهده و ارزيابي تدريجي (در طول سالياني) شعباتي ازسازمان صليب سرخ در كشورها و شهرهايي چند كردم. نقش مثبت اجتماعي اين سازمان براي ساكنان بومي هر شهري براي رفع فقرزدايي شهروندان كم درامد و بيكارقابل توجه است. اين خدمات بوسيله مردم به مردم ارائه ميشود كه با توجه به قوانين و ائين نامه هاي مشخص و كنترل دولتي تدوين شده و نقش اجتماعي و مردمي اين مراكز براي كمك به شهروندان خودشان قابل توجه و اهميت است. اداره اين شعبات در بخش بزرگي به شكل افتخاري( بدون دريافت درامد) صورت مي گيرد كه از افراد معمولي جامعه با انگيزه مذهبي تشكيل شده . اين افراد چند ساعت وقت فراغت خود را در هفته به انجام اين خدمات اختصاص ميدهند( با انگيزه كمك و فقر زدائي). افرادمسن و بازنشته مذهبي و زنان خانه دار مذهبي هم دسته ديگر اين كاركنان افتخاري را تشكيل ميدهند. خدماتي كه كاركنان اين شعبات انجام ميدهند شامل دريافت وسايل اهدائي از مردم، انجام خدمات بهداشتي كالاهاي راكد خانگي شامل سپردن به اطو شويي، ضد عفوني كردن و تميز و مرتب كردن كالاها، دسته بندي موضوعي اشياء ، جهت استفاده مجدد شهروندان كم درامد و بيكارو محروم ، با توجه به نيازي كه دارند و به انجا مراجعه مي كنند . انجام كليه امور اداري وكنترل مدارك و شرايط افراد متقاضي واجد شرايط استفاده، بنا به سهميه ايي كه در هر ماه و يا سال دارند، نصب صندوق هاي مختلف در سطح شهري جهت جمع اوري لباس و كفش و مراكز جمع اوري كتاب و اسباب بازي و غيره ، دريافت كالا ها از هر شهر و روستا و حمل و نقل ان به جاهاي مورد نياز از ديگر خدمات اين سازمان است. خدمات اين بخش براي خانواده هاي كم درامد و بيكارشهري شامل دادن لباس، كتاب ، اسباب بازي، وسايل اشپزخانه و ابزار كارو هر نوع وسيله مورد نياز اهداء شده مي باشد

بودن چنين مراكز و سازمان خيريه مجهز به خدمات بهداشتي( عدم بروز بيماري و ضد عفوني طبق استاندارد پزشكي ) شهروندان را قادر مي سازد تا كالاهاي راكد خانگي خود رابه شكل اهدائي در اختيار اين مراكز قرار دارده تاافراد كم درامد از اين خدمات برخوردار شوند.

نصب صندوقهاي بزرگ جمع اوري لباس يكي از اقدامات سهولت كار است تا اين مراكز( با انجام خدمات بهداشتي لازم و به كار گيري روش هاي كارخانه ايي بهداشتي و ضد عفوني) هميشه در خزانه خود براي فصل سرما لباس كافي جهت اهداء در اختيار داشته باشند .در هر شهري هميشه عده ايي از فقر رنج ميبرند واين اشكال خيريه براي مصارف شهري هر ساله لازم است و نبايد مقطعي باشد. يكي ديگر از موارد مصرف اين كالاهاي راكد اجتماعي مصارف داخلي در مناطق محروم براي فقرزدائي در مواقع بروز سوانح طبيعي است. افراد خيرخواه بسياري در كشورمان هستند كه مي توانند در اداره اين شعبات كمك شاياني كنند وخدماتي مشابه به گروههاي مورد نيازاجتماعي دهند

با اين سياست هاي نوين يعني بهره برداري مجدد از كالاهاي راكد خانگي بعنوان يكي از منابع نهان اجتماعي كه به ظاهر به چشم نمي خوردند ، بعنوان يك منبع عظيم ازطريق نهادهاي اجتماعي به شكل مفيد براي براورد نيازهاي طبقات كم درامد در مواقع عادي و در مواقع غير عادي يعني در مواقع بروز حوادث طبيعي و اسيب ها مانند زلزله، خشكسالي، سيل در مديريت بحران ملي هر شهري نقش مهمي دارد. تا در اسيب هاي طبيعي داخل كشوربه قربانيان كمك رساني شود. با اين تدابير نه تنها نياز ما به بازارهاي جهاني كم كيفيت كمترميشود بلكه در بروز بحرانهاي طبيعي و بروز خسارت هم ايمني اجتماعي ملي حاصل ميشود. هر شهري با داشتن چنين مراكز و انبارهايي در مواقع بروز حوادث طبيعي به شكل پيش بيني شده براي شهر خود خود كفا و بيمه ميشود و نياز كمتري به كمك ها از بيرون خواهد داشت و بخشي از درامدهاي حاصله هم مي تواند براي مجهز كردن هر شهر براي چنين مواردي مناسب باشد.



برنامه ريزي و سازمان دهي جمع اوري و انتقال اين كالا هاي راكد در دراز مدت و به چرخش دراوردن اين منابع به نفع طبقات كم درامد از طريق مديريت بحران كه فقر هم يكي از موضوعات اين مديريت است، از طريق سازمان هاي اجتماعي دولتي از جمله سازمان بهزيستي و ساير سازمانهاي مدد كاري اجتماعي كشور، سازمان هاي كارافرين ملي ( از طريق بكارگيري اين منابع راكد مي توان براي بيكاران كار افريني هاي جديد صورت داد بطور مثال در مورد مبل هاي از دور خارج شده خانه هاكه با تعمير و تغيير شكل ان دوباره قابل استفاده و خريد وفروش است. با توجه به محدوديت منابع چوب در ايران امري معقول است. ) امكان پذير است. از اين كالاهاي راكد خانگي مي توان بشكل سازمان يافته براي سازمان هاي اجتماعي ، مراكز خيريه دولتي وخصوصي و خانه هاي سالمندان داخل كشور استفاده كرد. تهيه ليست اين مراكز خيريه و در اختيار نهادن ان به شهر وندان ايراني يكي از وظايف مهم سازمان بهزيستي است . مراكز جمع اوري كالاهاي راكد خانگي قادرند بسياري از بيكاران وافراد نيمه كار افتاده را تحت پوشش قرار داده و با دادن وظايف و مشاغلي از خدمات اين بخش استفاده مناسب شود. در اداره و سازمان دهي اين شعبات از افراد خير اگاه به امور مديريت وحسابداري و بانك و اقتصاد و اشنا به فنون تعمير و تاسيسات بهترين رانده مان ها را در پي دارند. بخشي از درامد حاصله را مي توان صرف هزينه كاركنان خدماتي و بقيه درامد صرف افراد بي سر پرست و ايتام و تك سرپرست گردد .

يكي ازكارهاي فرهنگي دراز مدت بوسيله كارشناسان اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي در اين مورد توجه به دسته بندي ارزشي اين كالاهاي راكد بوسيله شناسه هاي كارشناسانه است كه با توجه به ارزش اقتصادي ورفع گره اجتماعي و فرهنگي درجه بندي كرده تا براي دسته هاي مختلف اجتماعي دوباره مورد بهره برداري قرارگيرد

1. جمع اوري وسايل قديمي و اهداء ان بوسيله اقوام بازمانده و دريافت پاداش عادلانه و تقدير نامه به انها. اين وسائل بعد از گذشت زمان تازه با ارزش تر ميشوند و مورد استفاده دست اندركاران فرهنگي مي شود. براي استفاده در موزه هاي فرهنگي و مراكز فرهنگي در هر شهري استفاده كرد و بر شهرت فرهنگي هر شهر افزود. اين شهرت هم به طور غير مستقيم در رشد اقتصادي يك شهربي تاثير نيست ، در ميان اشياء خانگي افراد مسن گاهي به بسياري اشياء تاريخي چند صدساله برخورد ميشود كه خود اين افراد و اقوامشان به ارزش واقعي ان متاسفانه واقف نيستند و اغلب اوقات كلاهبرداني سرشان كلاه گذاشته و با قيمت نازلي ان را از دست ميدهند و بسياري مواقع بعنوان وسايل بدرد نخور دور انداخته ميشود. داستانهاي زيادي در اين مورد هست

1. كتابهاي اضافه و غير قابل استفاده به كتابخانه هاي عمومي و شهرهاي كوچك و بخصوص روستايي هديه شود تا قدمي باشد براي گسترش فرهنگ و گسترش كتابخانه هاي شهرهاي كوچك روستايي . به اهدا كننده گان هم پاداشي مانند عضويت رايگان سالانه، يا دادن كارت بازديد موزه رايگان ويا كارت شركت دربخشي از برنامه فرهنگسراي رايگان در نظر گرفته شود تا بخشنده گان كتاب هم تشويق شده باشند

2. كتابهاي درسي بي مصرف بجاي پاره كردن توسط محصلان در اخر سال و يا دادن به بغال محل براي پيچيدن سبزي.....توسط مدارس بشكل سري كامل جمع اوري شده وبه هر خانواده اهدا كننده هم درمقابل اين خدمت يك كارت رايگان براي شركت در يك برنامه تفريحي فرهنگسرا و يا سالن شنا داده شود تا انان هم از كاري كه انجام داده اند مقداري شادي دريافت كنند.از اين كتابهاي درسي ميتوان براي تقويت مدارس روستا هاي محروم استفاده كرد. در كشورهاي صنعتي كتابهاي درسي از طرف اولياء مدرسه به شاگردان در قبال دريافت مبلغي كرايه داده ميشود و اين كتبهاي امانتي بايد در اخر سال دوباره به مدرسه تحويل داده شود. در صورت تخلف و يا گم كردن قيمت عين كتاب ( كه قيمت كتابها بسيار بالا هم هست) از والدين دريافت ميشود

3. . اسباب بازي و لوازم كودكان .يكي از طبقات بسيار محروم هم كودكان هستند كه اغلب به خاطر درامد كم والدين از اين وسائل محرومند.

4. استفاده از كالاهاي راكد خانگي سالم براي خانه سالمندان.

5. از پارچه و لباسهاي كهنه و مندرس نخي غير قابل استفاده مي توان بوسيله كارخانه تبديلي كالاهاي جديد مثل زيرانداز، دستمال مخصوص تعميرات براي صنعت گران و تعميركاران ساخته شود. كاري كه سالهاي متمادي سازمان صليب سرخ در كشورهاي اروپائي با لباسهاي كهنه و مندرس نخي انجام ميدهد . سازمان صليب سرخ لباس و اشيايي كه از مردم جمع اوري مي كند دوباره دست چين مي كند دسته اول و خوب را بين بين افراد كم درامد خود در شعبه هايش تقسيم مي كند. دسته دوم را موقعي كه در كشوري حادثه طبيعي رخ ميدهد به عنوان كمك عرضه مي كند. دسته سوم منجمله لباس و پارچه غير قابل مصرف را به شكل كيلويي به كارخانه هاي تبديلي كشورش مي فروشد و اين كارخانه ها با دستگاههاي تبديلي از اين كهنه ها زير اندازهاي صنعتي مي سازند و به صنعگران ان براي مصرف در امور تعميرات خود ميفروشند. بعنوان مثال كاربرد اين زير اندارها در شركتهاي تعميرات ساختماني و رنگ كاري خانه ها ، كارگاههاي تعميراتومبيل و در تمام شاخه هاي صنعتي كه با تعمير سرو كار دارد مورد استفاده قرار ميگيرد. در بخش صنعت هم با همين پارچه كهنه ها براي صدها نفر كار خلق ميشود

6. وسايل مبلمان خانگي، چراغ و لوستر ها را ميشود تعمير مختصري كرد و دوباره به فروش رساند و در اين بخش هم براي تعمير كاران امكان كارافريني هست و تعداد زيادي از بيكاران مي توانند با تعمير و فروش اين وسايل به كسب درامد دست يابند و مواد شكسته و غير قابل استفاده هم در صنايع مانند موزائيك سازي تزئيني و مبل سازي و يا صنايع تبديلي استفاده شود.مواد اوليه مانند فلز و شيشه و چوب در بخش صنعت قابل تبديل براي توليد كالاي جديد هستند

اين كالا هاي مصرف شده راكد از ديد جامعه شناسي بعنوان يكي ازمنابع نهان اقتصادي و اجتماعي هر كشوري را تشكيل ميدهند كه ميتواند با برنامه ريزي ملي و اجتماعي و مردمي دراز مدت به عنوان يكي از منابع فقر زدايي اجتماعي بخصوص در مواقع بحران و حوادث طبيعي مورد استفاده قرار گيرند. اين كالا ها ي راكد خانگي كه به عنوان وسايل دست دوم معروف هستند. ميتوانند براي طبقات كم درامد با كاربردي كه دارند مشكل گشا باشند و همانطور كه مي گويند پاره كفشي در بيابان نعمت است. اين اشياء نه تنها بي ارزش نيستند بلكه در مواقع ضروري بسيار باارزش و در خور اهميت هستند. انگونه كه قطره قطره جمع گردد وانگهي دريا شود. جمع اوري اين كالاهاي راكد منبع مهم كمكي در حوادث طبيعي مانند سيل و زلزله ها مي باشند كه در برنامه مديريت بحران هر كشوري مي توانند جان بسياري از انسانها را بخصوص در فصول سرد زمستاني نجات دهد. لباس، كفش وسايل خانگي از مهمترين مواد براي مقابله باحوادث طبيعي و بحرانها هستند. عدم توجه به اين منبع مهم و استفاده نكردن به جا از ان باعث اسيب پذيري گروههاي انساني بيشماري بخصوص در سوانح طبيعي ميشود. عدم پيش بيني و عدم استفاده از اينگونه امكانات را د ر برنامه ريزي هاي اجتماعي و عدم مديريت بحران در پاكستان مي بينيم كه 20 ميليون نفر اواره و گرسنه و بي خانمان با بحران دست به گريبان هستند و چشم به كمكهاي جهاني دوخته اند. شروع پائيز و زمستان و اغاز فصل سرما اين بحران را بدتر مي كند

براي بسياري از افراد جامعه ما هنوز استفاده از وسايل دست دوم قابل قبول نيست و استفاده از ان را نوعي توهين به حرمت انساني خود مي دانند. در بروز بحرانها و از ديد اجتماعي اين نگاه و ديدگاه ديگر گره ايي نمي گشايد. اگر وسيله ايي خانگي بهداشتي تميز، مرتب ، قابل شتشو و كاربرد داشته باشد چه مشكلي براي استفاده مجدد مي تواند براي خانواده ايي كه بطور مثال به يك اجاق غذاپزي نياز دارند ، داشته باشد؟ مثل ديگر اشياء مانند بخچال دست دوم ،و ظروف وچيني الات، صندلي و ميزو ابزار كار . بسياري از ما با دوستانمان وسايلي را تعويض و رد و بدل مي كنيم. فردي ائينه اضافه خود را به دوستش ميدهد و در عوض صندلي و يا ميز مورد نياز را مي گيرد. در اين معاوضه ها بارها به چشم خود ديده ام بسياري مشكلات بسرعت حل ميشود و لازم نيست خانواده ايي ماهها و گاهي يك سال پس انداز كند تابتواند وسيله مورد نظرش را خريداري كند. گاهي كساني كه با هم دوست هستند با مقدار كم پول معاوضه بسيار خوبي صورت مي دهند كه هر دو طرف از ان راضي هستند و باعث صرفه جويي در هزينه مالي خانوادگي هر دو طرف ميكند. تشكيل شعبات كمك رساني هم چيزي جز اين نيست كه هنوز به شكل عمومي در جامعه ايراني تجربه كافي در بر ندارد. بسياري خانواده هاي پر جمعيت و كم درامد هستند كه توانائي خريد اسباب بازي وعينك ، كتاب و غيره براي بچه هايشان را ندارند و مي توان به كمك اين شعب به شكل ازادانه براي فرزندانشان وسيله مناسب و مورد نياز را تهيه كنند. و پولي را كه شايد بخواهند صرف اين خريدها بكنند پس انداز كرده و با ان پول والدين ميتوانند امور مهمتر و حياتي تر خانواده را حل كنند، يعني تهيه امكانات اموزش و تحصيل فرزندان ، تهيه سقفي و منزلي براي كل خانواده و يا خريد ابزار كار وبهبود سرمايه كار براي پدران خانواده كه نان اور خانه هستند تا با اين سرمايه گذاري ها در دراز مدت امينت مالي خانواده بهتر تضمين شود

اقدامات اجتماعي ديگري كه از فروش اين كالاهاي راكد به افراد كم درامد حاصل ميشود ايجاد منابعي است براي كمك به بيماران كم درامد و ايتام، اهدائيه هاي مالي تحصيلي برا افراد كم درامد با استعداداز طبقات كم درامد است.

يكي از تدابير اجتماعي ديگر فرهنگ سازي و برنامه ريزي دولتي دراز مدت براي تشكيل و روش موفق ايجاد بازارهاي حراج كالاهاي راكد خانگي از طريق خود مردم به مردم است كه در شهرهاي بزرگ مي تواند به شكل هفتگي و در شهرهاي متوسط به شكل ماهانه تشكيل شوند.

فلومارك چيست؟

بازارهاي حراج كالاهاي راكد خانگي و غير خانگي در كليه شهرهاي اروپايي را كه در هر هفته و ماه از سوي افراد صاحب كالاها و مجامع مدد كارانه و صنعت گران داير ميشود را فلو ماركت مي نامند و علاوه بر كالاهاي دست دوم كالاهاي نو هم در ان با قيمت مناسب به فروش مي رسد، ونياز بسياري از افراد كم درامدرا با قيمت نازل تامين ميكند. امروزه فلو مارك به طور پيشرفته سازمان يافته و با شكل و تركيبي مناسب شهري شكل گرفته اند و اروپائي نيست كه به اين مراكز فروش نرفته باشد و كالايي از انجا نخريده باشد و از چانه زدن و معامله به شكل بازارهاي شرقي لذت نبرده باشد. فلو مارك ها علاوه بر خريد محل گردش و تفريح براي خانواده ها و براي كساني است كه به اشياء قديمي علاقه دارند و كلكسيون هاي مختلف مانند سكه و تمبر و اسكناس و غيره جمع مي كنند. به اين خاطر محل محبوب ديدار خانواده ها و كودكانشان است. فلو ماركت ها محل فروش وسايل عتيقه و چيني هاي رنگي وكريستال هاي گرانقيمت ، طلا جات و نقره جات و منبت كاري شده هم هستند كه گاهي يك جنس كوچك و قيمتي به چند ميليون فروخته ميشود، اما قيمت هاهميشه كمتر از مغازه عادي است. مولف

اين قسمت بخشي ازمتن ايي از وي كي پديا در باره تاريخچه پديد امدن اين بازارها است كه براي شما بشكل ازاد ترجمه كرده ام

تاريخچه فلوماركت ( بازار حراج كالاهاي راكد خانگي و غير خانگي دست دوم) در كشورهاي اروپائي از منبع ويكي پديا

Ein Flohmarkt (auch Trödelmarkt) ist im ursprünglichen Sinne ein Markt, auf dem gebrauchte Gegenstände frei von Erwerbsdruck von Privatleuten angeboten werden. Seinen Namen verdankt der Flohmarkt spätmittelalterlichen Kleidergaben der Fürsten. Einmal dem Volk überlassen, wurde mit diesen Kleidungsstücken gehandelt. Dabei wechselte auch der eine oder andere Floh den Wirt.

فلوماركت اوليه به بازاري مي گويند كه در ان كالاهاي دست دوم بشكل ازاد از طريق صاحبان خصوصي در معرض فروش قرار داده ميشود و بفروش ميرسد. پيشينه اين بازار به دوره قرون وسطي مي رسد كه اشراف و اعيان لباسهاي( زود مصرف) خود را در اختيار مردم عامي قرار ميداده اند تا با فروش ان به درامداندكي برسند. چون در قديم وضع بهداشت فردي و نظافت لباسها زياد خوب نبوده و مردم اغلب كشاورز بوده و با دام سرو كار داشته اند ( و از حمام و مواد شستشو دهنده لباس مثل امروز خبري نبوده ) لباسهاي اعيان هم معمولا مثل افراد عامي مملو از ساس بوده و به اين خاطر اعيان و اشراف هم از اين قاعده مستثني نبوده اند واين ساس ها با تغيير پوشنده لباس به بدن صاحب جديد منتقل مي شدند و( فلو يعني ساس)



Regelmäßig finden Flohmärkte in Moskau oder München genauso statt wie beispielsweise in New York, Rom, Wien, Budapest oder Amsterdam.

امروزه فلو ماركت ها بطور مرتب در شهرهايي مانند مسكو و يا مونيخ به مانند شهرهاي ديگر جهان نيويورك و روم و وين و بوداپست برپا ميشوند

http://de.wikipedia.org/wiki/Flohmarkt
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
تشکرها از این تاپیک
Aliabadi از این تاپیک تشکر میکنم 
Aliabadi
پستتاریخ: سه‌شنبه 26 مرداد 1389 - 04:41    عنوان: پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

با عرض معذرت كلمه فلوه Floh
به معني ساس نيست بلكه كك است

اسامي فلو ماركت هاي انتهايي صفحه .... امستردام هم اضافه ميشود
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
soveh
پستتاریخ: سه‌شنبه 26 مرداد 1389 - 19:47    عنوان: پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مديريت كل انجمن‌ها
مديريت كل انجمن‌ها

عضو شده در: 2 فروردین 1389
پست: 3473
محل سکونت: IRAN
blank.gif


امتياز: 87705

ممنونم نوشته بسیار مفید و جالبی بود. فکر می کنم در ساوه NGO هایی که ایجاد شده اند بتونند به رشد این نوع تفکر کمک کنند و یا حداقل شکل شرقی آن را به مردم ارائه بدهند.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email شناسه عضویت در Yahoo Messenger [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: یکشنبه 31 مرداد 1389 - 01:07    عنوان: پاسخ به «پاره كفشي در بيابان نعمت است!» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

بازارهاي حراج دست دوم خير خواهانه ايراني با قيمت نازل براي خريداران يعني بازارهاي حراج دست دوم مدل شرقي خير خواهانه در ايران به چه شكل مورد قبول مردم ميتونه باشه تا با تجربه نوين يك قدم از فلو ماركت هاي دنيا جلو تر و در نوع خود نو باشه؟
چه اسم ايي مناسب تاسيس اين نوع بازارها دست دوم خير خواهانه ميتونه باشه ؟
فلو ماركت هاي اروپائي تجربه موفقي هستند فلو ماركت هاي مدل ايراني چرا نباشند ؟
كالاهاي دست دوم خانگي براي امور خير خواهانه منابع خوبي هستند براي احسان و كار خير يك ثانيه تاخير هم دير است.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
soveh
پستتاریخ: یکشنبه 31 مرداد 1389 - 10:40    عنوان: پاسخ به «پاره كفشي در بيابان نعمت است!» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مديريت كل انجمن‌ها
مديريت كل انجمن‌ها

عضو شده در: 2 فروردین 1389
پست: 3473
محل سکونت: IRAN
blank.gif


امتياز: 87705

البته انسان بودن و کمک به همنوع مقوله ایه که جنسیت ،رنگ، نژاد و شرق و غرب نداره و زبانیست که همه مردم قادر به درک آن هستند و اگر بگویم ارائه این بازارها به شکل آمیخته ای از نگاه ایرانی و غربی باشد بهتر است.
برای این منظور نیاز است تا آبرو و حرمت افراد نیازمند حفظ شود امری که در فرهنگ ایرانی در ابتدای هر کار خیری به آن توجه می شود.
همچنین افراد می توانند در مهمانیهای خانوادگی شروع به فرهنگ سازی کنند و آشنایان خود را با کمک به افراد به این شکل آشنا کنند.
وهمچنین این نکته لحاظ شود که حراج اجناس دسته دوم به معنی فروش اجناس اسقاطی و از کار افتاده نیست.
هم اکنون خیرین بسیاری در شهر ساوه به چشم می خورند که مهمترین مشکلشان ندانستن نوع کمک کردن و ندانستن نیازهای ضروری افراد نیازمند و ندانستن اولویت ها در انجام امور خیر است به عنوان مثال در روزهای تاسوعا و عاشورا شاهد بوده ام برای مرکز نگهداری معلولین که تقریبا 140 معلول را نگهداری می کند نزدیک به 3000 عدد غذا ارسال میشود بله درست خوندید سه هزار. به نظر شما این مرکز چه باید بکند با این 3000 غذا ؟ این نشانگر آنست که افراد خیر نیازها را نمیشناسند و تنها به نیازهای اولیه فکر می کنند و آن را هم نمی توانند به شکل صحیح و در مکانهایی که نیاز شدید دارند توزیع کنند و یا شاهد اهدای بی رویه وسایل منزل از قبیل فرش و ظرف به تکایا و هیات های عزاداری هستیم اولا آیا واجب تر از این مکانها نیازی در جامعه نیست و در ثانی این اماکن چقدر نیاز به فرش دارند؟ خیلی جالب است یک زن و 3 فرزندش کل زمستان را بر روی زمین نمور و تنها با پوشش یک موکت می گذرانند و آنگاه هیات های ما که معلوم نیست چند بار در سال مورد استفاده قرار می گیرند مملو از انبوهی فرش و موکت هستند.
به هر حال امیدوارم با استارت این کار به افراد خیر نیز کمک شود.
همچنین برای انجام حراج می توان از اماکن بسیاری مثل مساجد مدرسه ها و محوطه هایی که به بازارهای روز در ساوه اختصاص داده شده استفاده کرد.
بنده به شخصه به علت عدم حضورم در ساوه امکان استارت این کار را ندارم ولی حاضرم هر نوع کمکی که از دستم بربیاید در این زمینه بکنم. امیدوارم دوستان در کنار مشغله هاشون بخشی از وقتشون را به این مساله اختصاص بدهند.





و اما اسم پیشنهادیه من

بازار اهدای امید
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email شناسه عضویت در Yahoo Messenger [وضعيت كاربر:آفلاین]
soveh
پستتاریخ: سه‌شنبه 2 شهریور 1389 - 08:10    عنوان: پاسخ به «پاره كفشي در بيابان نعمت است!» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مديريت كل انجمن‌ها
مديريت كل انجمن‌ها

عضو شده در: 2 فروردین 1389
پست: 3473
محل سکونت: IRAN
blank.gif


امتياز: 87705

up
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email شناسه عضویت در Yahoo Messenger [وضعيت كاربر:آفلاین]
نمایش پستها:   
ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک صفحه 1 از 1

فهرست انجمن‌ها » بحث‌هاي عمومي » پاره كفشي در بيابان نعمت است!
پرش به:  



شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید
شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید
شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید


Home | Forums | Contents | Gallery | Search | Site Map | About Us | Contact Us
------------------------------------------------------------------------

Copyright 2005-2009. All rights reserved.
© by Aftabgardan Cultural Center : Aftab.cc