مریض شدم و به عیادتم نیامدی. و او در جواب می گوید: ای خدا چگونه از شما عیادت کنم در حالی که تو پروردگار جهانیان هستی ؟ خدا می فرماید : فلانی, بنده ی من مریض شد چنانچه به عیادت او می رفتی هر آینه مرا در کنار او می یافتی.
از تو طلب آب کردم و مرا سیراب ننمودی. بنده در جواب می گوید : چگونه این کار را می کردم و حال آنکه تو پروردگار جهانیان هستی. خدا می فرماید: بنده ی من از تو طلب آب کرد, چنانچه به او آب می دادی آن را در نزد من می یافتی.
و از تو طعام و غذا خواستم, مرا طعام ندادی. و بنده در جواب می گوید: چگونه این کار را می کردم و حال آنکه تو پروردگار جهانیان هستی. و خدا می فرماید: بنده من فلانی, از تو غذا خواست و اگر تو به او غذا می دادی آن را در نزد من می یافتی.
گناهان مردم تو را نسبت به گناهان خودت فریب ندهد(اینکه بگویی مردم اینقدر گناه می کنند ما که خیلی مرتکب گناه نشدیم) و همچنین نعمت های مردم نسبت به نعمت هایی که خداوند به تو عنایت کرده.
و مردم را از رحمت خداوند تبارک و تعالی ناامید مگردان در حالیکه امید رحمت برای خودت داری.
با من انصاف نداشتی, زیرا تو را بوجود آوردم و در حالیکه قبل از آن چیزی نبودی, و تو را بشری با خلقت معتدل قرار دادم .( و نقصی در آفرینش تو نیست) تو را از عصاره ای از گل آفریدم, سپس تو را نطفه ای در جایگاهی استوار(رحم) قرار دادم, سپس نطفه را خون بسته و خون بسته را گوشت پاره و باز آن گوشت را استخوان و سپس بر استخوان ها گوشت پوشاندم, پس از آن خلقتی دیگر انشاء نمودم.
ای فرزند آدم :
آیا کسی جز من توانایی این کار را دارد؟ سپس سنگینی تو را در شکم مادرت سبک و آسان نمودم تا بواسطه تو به ستوه نیاید و آزار نبیند, سپس به معده و روده ها الهام کردم که وسعت یابد و به اعضاء که از هم جدا گردید, پس معده و روده ها پس از تنگی وسعت یافت و اعضایش از آمیختگی از هم جدا گردید.سپس به فرشته موکل در رحم ها وحی کردم که تو را از شکم مادرت خارج سازد و بوسیله پری از بال خویش تو را از شکم مادر رها کرد, بعد از آن به تو توجه نمودم و دیدم که مخلوق ضعیف و ناتوانی هستی. در سینه مادرت تغذیه تو را قرار دادم تا در تابستان و شیر خنکی و در زمستان شیر گرمی بیاورد و آن شیرِ گوارا را از میان پوست و گوشت و خون و رگ ها خارج نمودم ( تا غذای تو باشد)
سپس در قلب مادر تو رحمت و در قلب پدر تو مهربانی نسبت به تو ترتیب نموده و غذای تو را فراهم می کنند و تا تو را نخوابانند خود به خواب نمی روند.
ای فرزند آدم :
این کارها را که نسبت به تو انجام دادم نه به خاطر آن بود که شایسته آن بودی یا با انجام اینکار نیازی از من برطرف می شد (بلکه من بینایم و حکمت من اقتضای انجام این کارها را داشت).
ای فرزند آدم :
زمانی که دندان تو برآمد و قدرت قطع و بریدن پیدا نمود به تو میوه تابستانی و میوه زمستانی را در وقت مخصوصش روزی کردم(اما همانطور که گفتم با وجود این همه نعمت ها انصاف را نسبت به من رعایت نکردی) . وقتی شناختی که من پروردگار تو هستم نافرمانی مرا کردی(با این وجود) اکنون که نافرمانی مرا نمودی مرا بخوان زیرا من به تو نزدیکم و تو را اجابت می کنم. مرا بخوان که من آمرزنده ی مهربانم.
به اندازه ای که به من نیازمند هستید مرا عبادت کنید. و به اندازه ای که صبر بر آتش دوزخ دارید مرا نافرمانی کنید. و به اندازه ای که در دنیا باقی هستید برای دنیا عمل کنید . و به مقدار یکه در آخرت باقی هستید برای آن زاد و توشه فراهم کنید.
ای فرزند آدم :
در زراعت و معاملات خویش همچون معامله سَلَف که بها را از پیش می دهند مرا طرف معامله خویش قرار دهید تا به شما سودی دهم که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه بر قلب انسانی خطور کرده.
ای فرزند آدم :
دوستی دنیا را از دل خویش بیرون کن زیرا دوستی دنیا و محبت من در یک دل جمع نمی شود.
ای فرزند آدم :
آنچه را به تو فرمان داده ام انجام بده و از آنچه تو را بازداشته ام دست بردار تا تو را زنده ای قرار دهم که هرگز نمی میرد.
ای فرزند آدم :
هنگامی که در دلت سختی و جسمت بیماری و در مالت کمبود و در روزی ات محرومیت یافتی بدان علت آن سخن گفتن تو در اموری است که فایده ای برای تو ندارد.
ای فرزند آدم :
زاد و توشه بسیار فراهم کن زیرا راه بسی دور است. و بار خویش را سبک گردان زیرا پل صراط بسیار باریک است. و عمل خویش را خالص گردان چونکه بازرس بی نهایت بینا می باشد.و خواب بسیار طولانی خود را برای قبر به تاخیر بینداز و فخر و مباهات کردن را در ترازوی سنجش اعمال قرار بده و لذت بردن خویش را برای بهشت بگذار و خالص برای من باش و با پست شمردن دنیا به من نزدیک شو تا در مقابل از آتش دوزخ دور گردی.
ای فرزند آدم :
کسی که در میان دریا کشتی او شکسته و بر تخته پاره ای باقی مانده است مصیبت اش بزرگتر از تو نیست.زیرا تو به گناهانت یقین داری و عملت نزدیک به هلاکتی.
مرگ اسرار تو را اشکار و قیامت اخبار تو را ظاهر و نامه اعمال پرده از کار شما بر میدارد. پس زمانیکه گناه کوچکی انجام دادی به کوچکی آن نگاه نکن بلکه ببین چه کسی را نافرمانی کرده ای. و اگر روزیِ اندکی نصیب تو شد به کمی آن نگاه نکن بلکه ببین چه کسی به تو روزی داده.
ای فرزند آدم :
از مکر من ایمن مباش زیرا مکر من از راه رفتن مورچه در شب تاریک بر سنگ صاف پنهان تر است.
ای فرزند آدم :
آیا واجبات مرا همانطور که به شما امر کردم انجام دادید و آیا با اموال و جان خود با فقرا مواسات نمودید؟
و آیا به آنکه با شما بدی کرده نیکی نمودید؟ و آیا کسی را که به شما ستم نموده عفو کردید؟ بلکه کسی که به شما خیانت نموده به انصاف برخورد نمودید؟ و با کسی که از شما دوری کرده صحبت کردید؟ و آیا فرزند خویش را ادب کردید؟ بلکه از دانشمندان دین در باره امر دین و دنیای خویش سوال نمودید؟
پس بدانید من به صورت ها و زیبایی های ظاهری شما توجه نمی کنم و با انجام دادن این صفات که بیان شد از شما راضی میگردم.
به نفس خود و به تمام مخلوقات من نظر کن پس اگر فردی از آنها را یافتی که از نفس خود عزیزتر باشد پس بزرگی و ارجمندی خویش را برای آن قرار ده . اگر نیافتی با توبه و عمل صالح نفس خود را گرامی دار.البته اگر نفست برای تو عزیز و ارزشمند باشد.
همانا شیطان دشمن آشکاری برای شماست لذا او را دشمن خود بگیرید. پس برای روزی که در آن روز گروه گروه بسوی خداوند محشور خواهید شد و در پیشگاه خداوند در صف های متعدد می ایستید و حرف به حرف نامه اعمال خود را میخوانید و از آنچه در پنهان و آشکار انجام دادید سوال می شوید, عمل نمایید.
پس اهل تقوا دسته دسته به سوی بهشت و مجریمین گروه گروه به سوی جهنم برده شوند و به آنها گفته خواهد شد : آیا خداوند وعده و و عید را به اندازه کافی برای شما بیان نکرد؟
بدانید من خداوند شما هستم پس مرا بشناسید و من نعمت دهنده شما هستم پس شکر مرا بجا آورید و من بسیار بخشنده ام پس از من درخواست آمرزش نمایید و من دانای به امور پنهانم پس از من حذر کنید.
تا چه اندازه از من شکایت می کنی,و جقدر مرا به فراموشی می سپاری, و چه مقدار ناسپاس منی ؟! با اینکه من اصلا ظلمی به بندگانم نمی کنم . و تا چه زمان نعمت مرا انکار می کنید, با اینکه روزی هر روز از جانب من برای شما می آید, و تا چه زمان منکر خدایی و ربوبیت من هستید با اینکه پروردگاری جز من برای شما نیست, و تا چه زمان از من روی بر میگردانید و اعراض می کنید با اینکه من با شما چنین نکرده ام.
و هر کس زکات مال خود را ندهد کتاب مرا سبک شمرده است ,و زمانیکه از وقت نماز آگاه شد ولی دست از کار خویش نکشید پس از من غافل شده ,و زمانیکه بگوید خیر و خوبی از جانب من است و بدی از ناحیه ابلیس است پس خدایی و ربوبیت مرا انکار نموده و ابلیس را شریک من قرار داده .
سرمایه ات از من است ,و خود نیز بنده من می باشی, و تو مالک هیچ چیز نیستی مگر آنچه می خوری, پس نابود می سازی, و آنچه می پوشی پس مندرس می کنی, و آنچه انباشته می کنی پس تنها بهره ات از آن خشم الهی است.
و تو تنها سه پاره ای, پاره ای از آن من, پاره ای از آن خویش, و پاره ای دیگر میان من و توست, دعای آن از تو و پاسخ آن از من می باشد.
ای فرزند آدم :
پرهیزگار باش تا مرا بشناسی, و گرسنگی بکش تا مرا ببینی, و مرا بندگی کن تا به من دست یابی, و از دیگران جدا شو تا به من برسی.
مرا یاد کن تا اجابت کنم تو را. مرا بدون غفلت بخوانید تا بی درنگ پاسختان دهم. مرا با دل های تهی از آلودگی بخوانید تا با بهشتی که جایگاه نیکویی است پاسخ دهم . مرا به همراه ترس و امید بخوانید تا برای شما در هر امری گشایش و رهایی قرار دهم. مرا با نام های برتر بخوانبد تا پاسختان را با اجابت درخواست های برتر دهم. مرا در این سرزمین ویرانی و نیستی بخوانید تا پاسخ شما را در آن سرزمین با پاداش و جاودانگی دهم.
ای فرزند آدم :
چقدر خدا میگویی و در دلت غیر خدا جای گرفته ؟! اگر خدا را آنچنانکه سزاوار است شناخته بودی غیر خدا برای تو اهمیت نداشت . تو نافرمانی او می کنی ولی طلب آمرزش نمی کنی. همانا درخواست آمرزش با پافشاری بر گناه , توبه دروغگویان است و پروردگار تو ستمکار بر بندگان نیست.
چون میان دو نعمت بزرگ من روزگار میگذرانی نمیدانی کدامیک برای تو مهمتر است. گناهانت که از چشم مردم مخفی نگه داشته شده و یا ستایش نیکی که در میان مردم رواج یافت؟
چون اگر مردم آنچه را که من از تو می دانم میدانستند , دیگر هیچیک از بندگانم بر تو سلامی نمیکرد.
کردارت را از ظاهر فریبی و به گوش دیگران vساندن پاک گردان که تو بنده ای خوار برای پروردگاری بزرگ, و مامور به اوامر او می باشی , توشه خویش بردار که تو مسافری و گریزی برای مسافر از زاد و توشه نیست.
ای فرزند آدم :
گنجینه های مرا هیچگاه پایانی نیست و دست من همیشه برای بخشش باز است, و به همان میزان که انفاق کنی بر تو انفاق میکنم, و به هر اندازه که از بخشش خودداری کنی, من نیز بر تو خودداری میکنم.
ای فرزند آدم :
ترس از فقر بدگمانی به خداوند متعال است, و خسارت بر مساکین از کمبود یقین است.
ای فرزند آدم :
هر کس تمامی اهتمامش برای طلب روزی باشد, در کناب من تردید کرده است, و هر کس پیامبران مرا تصدیق نکند پروردگاری مرا انکار نموده است, و هر کس پروردگاری مرا انکار کند با صورت او را درون آتش دوزخ افکنم.
به تحقیق حق از جانب پروردگارتان برای شما آمد, پس (اختیار با شماست) .هر کس می خواهد ایمان بیاورد,و هر کس می خواهد کافر گردد .و همانا شما جز به کسیکه به شما نیکی کند ,به کسی نیکی نمی کنید ,و جز با کسی که با شما رابطه برقرار میکند(از دوستان و خویشان) با کسی ارتباط پیدا نمی کنید, و جز با کسی که با شما سخن می گوید با کسی سخن نمی گوئید, و جز به کسی که شما را طعام می کند طعام نمی کنید, و جز با کسی که با شما انصاف دارد با کسی انصاف ندارید, و جز با کسی که شما را اکرام و احترام می کند کسی را احترام نمی کنید,(به همین جهت)هیچکدام شما بر دیگری برتری و فضلی ندارد.(ولی بدانید برخلاف گروه سابق)مومنین (واقعی) کسانی هستند که ایمان به خدا و فرستاده او دارند, (و به علاوه دارای این صفات نیز هستند).
1- به کسانی که به آنها بدی میکنند نیکی می نمایند.
2- با کسانی که با آنان قططع رابطه می کنند رابطه برقرار می کنند.
3- به کسانی که آنان را محروم می کنند عطا و بخشش می کنند.
4- با کسانی که به آنها خیانت کرده اند انصاف دارند.
5-با کسانی که با آنها دوری گزیده اند سخن می گویند.
6- و به کسانی که به آنها اهانت نموده اند احترام میگذارند (وآنها را گرامی مییدارند).
شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید شما نمی توانید در این بخش رای دهید شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید