شنبه 8 اردیبهشت 1403

   
 
 پرسشهای متداول  •  جستجو  •  لیست اعضا  •  گروههای کاربران   •  مدیران سایت  •  مشخصات فردی  •  درجات  •  پیامهای خصوصی


فهرست انجمن‌ها » گردشگری و میراث فرهنگی ساوه و روستاهای آن » پرديس هاي بهاري ، گردشگري باغ و آشنايي با پرديس هاي ايراني

ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک
 پرديس هاي بهاري ، گردشگري باغ و آشنايي با پرديس هاي ايراني « مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی » 
نویسنده پیام
Aliabadi
پستتاریخ: سه‌شنبه 23 اسفند 1390 - 04:05    عنوان: پرديس هاي بهاري ، گردشگري باغ و آشنايي با پرديس هاي ايراني پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

پرديس هاي بهاري ، گردشگري باغ و آشنايي با پرديس هاي ايراني

با فرارسيدن بهار و رويش باغ، شكفتن گلهاي محمدي، ياسها و هزاران گل و گياه زندگي رنگ مي گيرد. افتاب درخشان مي تابد و باغ عطر و بو مي گيرد. پرديس ها بخشي از فرهنگ ما را تشكيل ميدهند. با انها كودكان شاديشان رنگ مي گيرد. چه چيزي زيبا تر از شادي كودكان است؟ ساختن باغ با اين انگيزه براي شادي كودكان و شناساندن اين گنجينه گران به انها يكي از بهترين تعاليم هاست. در اين بخش با معماري و طراحي باغهاي زيبا اشنا ميشويم .



منبع عكس
کد:
elham1001.blogfa.com


این مطلب آخرین بار توسط Aliabadi در چهار‌شنبه 24 اسفند 1390 - 12:47 ، و در مجموع 1 بار ویرایش شده است.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
تشکرها از این تاپیک
Aliabadi از این تاپیک تشکر میکنم 
Aliabadi
پستتاریخ: سه‌شنبه 23 اسفند 1390 - 05:50    عنوان: پرديس و بهشت نماد فرهنگي ايراني پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

پرديس و بهشت نماد فرهنگي ايراني

پرديس نماد بيروني بخشي مجسم از بهشت است كه با نماد فيزيكي در صدد بيان اين مفهوم عميق و حياتي است كه با اشكال متفاوت باغ و كوشك شكل و فرم مي يابد و در رنگ و زبان و موسيقي شعرها بيان ميشود. پرديس و بهشت كليد طلايي و سرچشمه هنر و فرهنگ ايرانيان است.


بهشتي مملو از زيبايي ها، شادي ها، نورها، رنگها كه مانند قطرات باران رحمت فرود ميايند. بهشت در فرم زمان در بهار مجسم مي يابد كه با فروردين و ارديبهشت اغاز ميشود. اگر دقت فرمائيد در كلمه اردي + بهشت حتي كلمه بهشت نهفته است و نشان ميدهد در اين فصل فصل گلهاي معطر وشكوفه هاي رنگارنگ و فصل روئيدن و بيدارشدن حيات طبيعت و زندگي است كه به زيبا ترين شكل اوج و تجسم مي يابد.ايرانيان زيبا ترين مفاهيم ، تصاوير ،طرحها را از پرديس و باغ افريدند.در همه بنا ها و اثار معماري ، قالي ها و نقاشي ها ، طاق زني ها و بسياري اثارديگر بجا مانده انعكاسي است از مفاهيم بهشت.



ايرانيان بهشت را نقاشي كردند ، بهشت رابا همه ابعاد زندگي بخش ان تشريح و با رنگ و بوم هاي خويش به نمايش گذاردند. يكي از والاترين شكل بيان بهشت در شعرو ادبيات ايرانيان است كه شاعران با شعرهاي موزون خويش در باره بهشت سخن ها گفتند و شعرها سرودند. در دنياي شعر جايي و قدمي نيست كه بهشت ياد نشده باشد.



مشخصه بارز اين پرديس هاان نور ورنگ و زندگي بود . هنر و شعر ايرانيان با مفاهيم معنوي اش پلي است كه زندگي اين جهاني را به جهان و سراي ديگر پيوسته پيوند ميزند. مفاهيم ، تصاوير و طرحهاي پرديس ايراني به مرور زمان به شرق و غرب نيز راه يافت ........ مولف




---------------
پرديس كلمه اي ايراني
پرديس (به انگليسی: Paradise) واژه‌ای از زبان‌های ايرانيست که به انگليسی نيز وارد شده‌است و معرب آن به صورت فرديس و فردوس و در بعضی زبانهای اروپايی به صورت پارادايس درآمده، بيشتر به عنوان بهشت شناخته می‌شود و به کار می‌رود. ولی پرديس در واقع نامی بوده برای باغهايی بزرگ و جنگل مانند در زمان ساسانيان يا اشکانيان که در آنها جانوران گوناگونی آزادانه زندگی می‌کردند



ويكي پديا
-----------

پرديس . [ پ َرَ دَ ] (اِ) لغتي است مأخوذ از زبان مادي (پارادئزا) بمعني باغ و بستان . و از همين لغت است پاليز فارسي و فردوسي (معرّب ) ۞ . كزنفون گويد: «در هر جا، كه شاه (هخامنشي ) اقامت كند و به هرجا كه رود، هميشه مراقب است ، در همه جا باغهائي باشد پر از چيزهاي زيبا، كه زمين ميدهد. اين باغها را پرديس مي نامند. اگر هوا مانع نباشد، شاه اكثر اوقات خود را در اينگونه باغها بسر ميبرد.» اردشير دوّم در كتيبه اي در شوش اين جمله را نقش كرده است : «اردشيرشاه گويد: به فضل اهورمزدا اين قصر پرديس زندگاني را من ساختم . اهورمزدا و مثره (مهر) مرا از هر بدي بپايند و آنچه را كه كرده ام نگاهدارند». (ايران باستان تأليف پيرنيا ج 2 ص 1467 و 1504 و 1564 و 1611).



بهشت
بهشت . [ ب ِ هَِ ] (اِ) در اوستا «وهيشته » از ريشه ٔ «وهو» ۞ صفت تفضيلي است براي موصوف محذوف كه «انگهو» ۞ (خوب ) و «ايشت » ۞ (علامت تفضيل ) يعني خوشتر، نيكوتر و آن (جهان هستي ) باشد و جمعاً يعني جهان بهتر، عالم نيكوتر، ضد دژنگهو = دوزخ پهلوي و «وهيشت » ۞ فردوس .خلد. جنت . جايي خوش آب وهوا و فراخ نعمت و آراسته كه نيكوكاران پس از مرگ در آن مخلد باشند. (حاشيه ٔ برهان قاطع چ معين ). دارالجزاي مردمان نيكوكار. (آنندراج ). جنت . خلد. دارالسلام . (منتهي الارب ) (دهار) (ترجمان القرآن ). فردوس . ظلال . يسري . مينو. (يادداشت مؤلف ). حظيره ٔ قدس . (مهذب الاسماء). جايي خوش آب وهوا و فراخ نعمت و آراسته كه نيكوكاران پس از مرگ در آن مخلد باشند. جنت . فردوس . خلد. (فرهنگ فارسي معين ) :



عالم بهشت گشته عنبرسرشت گشته
كاشانه زشت گشته صحراچو روي حورا.
كسايي



بهشت است اگر بگرود جاي اوي
نگر تا چه آيد كنون راي اوي
فردوسي



فروزنده گيتي بسان بهشت
جهان گشته آباد وهر جاي كشت
فردوسي



سرايي ديدم چون بهشت آراسته . (تاريخ بيهقي ). پس بشارت داد پروردگار ايشان را برحمت خود آمرزش و بهشت . (تاريخ بيهقي چ اديب ص 311).
نيستي آگاه تو هيچ از بهشت
خود چه كني گرنه فري راستين
ناصرخسرو



هر كه رود برره خرم بهشت
بي شك جز عقل نباشد عصاش
ناصرخسرو



فردا به بهشت گشته سيراب
در كوثر مصطفات جويم .
خاقاني



هشت بهشت
هََب ِ هَِ ] (اِخ ) هشت خلد. هشت بستان . هشت باغ . (از يادداشتهاي مؤلف ). يكي خلد، دوم دارالسلام ، سوم دارالقرار، چهارم جنت عدن ، پنجم جنت المأوي ، ششم جنت النعيم ، هفتم عليين ، هشتم فردوس . (غياث اللغات ) :

هفت فلك با گهرت حقه اي
هشت بهشت از علمت شقه اي .
نظامي



كاخ هشت بهشت

. [ خ ِ هََ ب ِ هَِ ] (اِخ ) ۞ از بناهاي دوره ٔ صفويه در اصفهان . در گزارشهاي باستان شناسي ج 3 درباره ٔ اين كاخ چنين آمده است : ... عمارت هشت بهشت و باقي مانده ٔ باغ قديمي آن كه اطراف عمارت را فرا گرفته و درختاني بيشتراز نوع كبوده و كاج دارد هنوز متجاوز از 7500 متر مربع مساحت دارد. عمارت از سه طرف شمالي و شرقي و غربي داراي ايوان هائي است و از طرف جنوب بسته است و داراي دو رديف اطاقهاي فوقاني و تحتاني است . هر ايوان داراي دو ستون به ارتفاع 10 متر است كه بر روي ستونهاو ديوارهاي اطراف گچ بريهاي جديد دارد. طاق ايوان شرقي قاب پوش است . بعضي قابهاي طاق غربي فروريخته و بالنتيجه طاق اصلي صفوي آن كه تزييناتي مانند طاقهاي چهلستون و عالي قاپو دارد نمايان شده قسمتي از طاق ايوان شمالي هم خراب شده ، ولي اين طاق با اطاقهاي شرقي وغربي تفاوت دارد، و داراي تزئينات آئينه كاري است . ايوان شمالي هم وسيعتر از دو ايوان ديگر است .



جبهه ٔ جنوبي عمارت بكلي آسيب ديده و به اصطلاح سينه داده است و اطاقهاي واقع در اين سمت مخصوصاً در قسمت فوقاني داراي خرابيها و شكستهاي هولناك است . طاق سرسراي عمارت داراي مقرنس كاريهاي قديمي و نقاشيها و تزئينات صفوي است و در وسط آن يك طاق بسيار زيباي آئينه كاري موجود است . قسمت فوقاني سرسرا در سه جهت شرق و غرب و جنوب داراي بالكنهائي است كه مشرف به سرسراست و در جلو آلت بريهاي چوبي دارند. در وسط كف سرسرا حوض مرمري سالمي موجود است .



ديوارهاي سرسرا و اطاقها و بالكنهاي اطراف آن از تزئينات جديد گچ بري پوشيده شده و فقط در دو اطاق و اطاقهاي كوچك جنب آنها كه بشكل صندوقخانه است نقاشيها و تزئينات آئينه كاري اصلي صفوي و گچ بريهائي از نوع تزئينات آخرين طبقه ٔ عمارت عالي قاپو وجود دارد كه بسيار جالب و تماشائي است و محافظت آنهاضرورت كامل دارد... از درهاي اصلي بنا فقط يك جفت در، در يكي از اطاقهاي فوقاني ضلع شرقي سرسرا باقي مانده است . نماي خارجي عمارت در جهات مشرق و مغرب و شمال و جنوب در روي ديوارها داراي تزئنيات جديد گچ بري است ولي تمام پشت بغلها كه تقريباً در هر جهت شانزده پشت بغل وجود دارد و در زوايا نيز پشت بغلهاي ديگر كاشيكاري موجود است كه صحيح و سالم مانده و كمتر خرابي ديده اند. بطور كلي اين پشت بغلهاي نفيس كاشيكاري اشكال وحوش و طيور و شكارگاهها است كه در ساير ابنيه ٔ اين دوره نظير ندارد. تمام ازاره هاي سنگي داخل عمارت و اطراف سرسرا سنگهاي قشنگ مرمري است و پله كانها و خاقانيهاي ايوانها از سنگهاي نوع ديگر است . (از گزارشهاي باستان شناسي ج 3 صص 209 - 222).



بهشت وار. [ ب ِ هَِ ] (ص مركب ) بهشت گونه . بهشت آسا :
بستان بهشت وار شد و لاله
رخشان بسان عارض حورا شد.



ناصرخسرو (ديوان چ تهران ص 129).
ارديبهشت ماه بسر بر بيك صبوح
كارديبهشت كرد جهان را بهشت وار
سوزني



بوستان . (اِ مركب ) پهلوي «بوستان ». مخفف بستان ، مركب از بو (= بوي - رايحه ) و ستان (اداة مكان ). جايي كه گلهاي خوشبو در آن بسيار باشد. باغ باصفا. (حاشيه ٔ برهان چ معين ).مركب از كلمه ٔ بو و كلمه ٔ ستان كه بمعني جاي پيدا شدن است .




(غياث ). جنت . (مهذب الاسماء) (ترجمان القرآن ). حديقه . جايي كه درختان گل و درختان كه ميوه هاشان خوشبو باشد، چون سيب و امرود و ترنج و نارنج و امثال آن . (از شرفنامه ٔ منيري ). جايي كه بوي بسيار از آن خيزد از عالم گلستان . (آنندراج ). جايي كه گلهاي خوشبودر آن بسيار باشد. (فرهنگ فارسي معين ) :



اول كسي كه باغ ساخت او [منوچهر] بود و رياحين گوناگون كه بر كوهسارها ودشتها رسته بود، جمع كرد و بكشت و فرمود تا چهار ديوار گرد آن دركشيدند و آنرا بوستان نام كرد، يعني معدن بويها. (فارسنامه ٔ ابن البلخي ص 37



چون خزاين مربوستان را زعفران داد اي شگفت
پس چرا بازايستاد از خنده خندان بوستان .



منوچهر، بسياري شكوفه ها و گل و رياحين ازكوه و صحرا بشهرها آورد و بكشت و ديوار فرمود كشيدن پيرامون آن . چون شكفت و بوي خوش يافت ، آنرا بوستان نام نهاد. (مجمل التواريخ ).



بوستان سرا. [ س َ ] (اِ مركب ) بوستان . باغ . باغي كه در صحن خانه سازند :
بوستان گرد. [ گ َ ] (نف مركب ) گردنده ٔ در بوستان . (آنندراج ). كه تماشاي باغ و بوستان كند :
بوستان گل نماي . [ ن ِ گ ُ ن َ ] (تركيب وصفي ، اِ مركب ) كنايه از آسمان باشد. (برهان ) (انجمن آرا). آسمان . (ناظم الاطباء)

گلستان . [ گ ُ ل َ / گ ُ س ِ / گ ُ ل ِ ] (اِ مركب ) (از: گل + ستان ، پسوند مكان ). گلستو. آنجا كه گل بسيار باشد.(حاشيه ٔ برهان قاطع چ معين ). محل روييدن گل . جايي كه گل رويد.
محل دميدن گل و سبزه . گلزار :


تهمتن ببردش به زابلستان
نشستنگهي ساخت در گلستان
فردوسي



منبع گزارش

لغت نامه دهخدا


این مطلب آخرین بار توسط Aliabadi در چهار‌شنبه 24 اسفند 1390 - 12:42 ، و در مجموع 1 بار ویرایش شده است.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
soveh
پستتاریخ: سه‌شنبه 23 اسفند 1390 - 18:32    عنوان: پاسخ به «پرديس هاي بهاري ، گردشگري باغ و آشنايي با پرديس هاي ايراني» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مديريت كل انجمن‌ها
مديريت كل انجمن‌ها

عضو شده در: 2 فروردین 1389
پست: 3473
محل سکونت: IRAN
blank.gif


امتياز: 87705

Aliabadi, عزیز بسیار ممنونم برای این تاپیک زیباتون. اگه لطف کنید و عکس های بیشتری از باغهای زیبای ایرانی را برامون نمایش بدید ممنون میشم.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email شناسه عضویت در Yahoo Messenger [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: چهار‌شنبه 24 اسفند 1390 - 08:32    عنوان: كوچه باغهاي ايراني پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

دوست عزيز ممنون از لطفتنون . چشم يك سري عكس از باغهاي ايراني اماده كردم در اينجا قرار ميدهم .
-------------------------



كوچه باغهاي ايراني

همان فرشي که از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب اين سرزمين به دهها و صدها نقش و نقشه متفاوت بافته مي شود و در عين حال هنوز هم راوي قصه تبعيد از يک بهشت است.
باغ ايراني يک پديده صرفا کشاورزي نيست و نبايد فقط آن را در زمين هاي اطراف يک آبادي جستجو کرد. باغ ايراني ، بويژه در معماري سنتي ايران ، در اطراف تمامي عمارات و حياط خانه هاي ايرانيان حضور دارد و حتي با شهرسازي سنتي ايراني آميزش و اتحاد دارد. چه بسيارند چهارباغ هايي که در مراکز شهرهايي مثل اصفهان ، شيراز، يزد، کرمان ، اروميه و حتي تهران که شهري است مدرن و معاصر با حصار آجري و پرچين گياهي براي خود جا باز کرده و براي رهگذران آغوش گشوده اند و با سايه و ميوه هاي خود پذيرايشان هستند. تا چندي پيش ، حد فاصل همين باغها و حصارها بود که باعنوان کوچه باغ طبع شعر هر شاعري را به وجد مي آورد و آنان را به تغزل مي کشاند.
کوچه باغهايي که اگر رهگذري ، حتي در ايام کودکي خود يک بار از ميانشان قدم مي زد، تا آخر عمر خاطره خرم و با طراوت آن را حفظ مي کرد و از آن نمي گذشت. کوچه باغ هايي که خيلي وقتها براي عابران مقصود تفرج بود، تا راهي براي رسيدن به مقصد. متاسفانه در معماري معاصر ايران به بسياري از ويژگي هاي اصيل معماري سنتي و ظرافت هاي موجود در آن ، همچنين قوانين کلي حاکم بر معماري مسکوني و شهري ما توجه نشده و معيارهاي آن در ساخت شهرهاي جديد رعايت نشده است ؛ به عنوان مثال پارکها و فضاهاي سبز شهرهايي مثل تهران به هيچ وجه به معماري شکوهمند باغهاي سنتي ما شبيه نيست. اين پارکها دقيقا با توجه به الگوهاي اروپايي بازسازي شده اند. خود همين بحث مقال و مجالي مفصل و مجزا مي طلبد که فعلا موردنظر ما نيست. نکته بعدي که در ارتباط مستقيم با موضوع آب و آبياري قرار دارد، تقسيم ساعات آبياري است.
در بافتهاي تزييني ، علاوه بر معيارهاي علمي ، خود حضور و نمايش گردش آب موضوعيت دارد. محدوديت منابع آبي در کشورهايي مثل ايران طبعا ايجاد علاقه و تمايل به نمايش و تماشاي آب کرده ، آن را تشديد مي کند. در تاسيسات آبياري باغهاي ايراني ، از حوض و فواره ها گرفته تا کاشيکاري جويبارها اين علاقه و تمايل به خوبي به چشم مي خورد. کمتر مردماني در جهان مثل ايرانيان ، در مهندسي تاسيسات آبرساني به باغها اينچنين ظرافت و زيبايي هنرمندانه به خرج مي دهند.

منبع گزارش جام جم


کد:
http://www.jamejamonline.ir/
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
نمایش پستها:   
ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک صفحه 1 از 1

فهرست انجمن‌ها » گردشگری و میراث فرهنگی ساوه و روستاهای آن » پرديس هاي بهاري ، گردشگري باغ و آشنايي با پرديس هاي ايراني
پرش به:  



شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید
شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید
شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید


Home | Forums | Contents | Gallery | Search | Site Map | About Us | Contact Us
------------------------------------------------------------------------

Copyright 2005-2009. All rights reserved.
© by Aftabgardan Cultural Center : Aftab.cc