پنج شنبه 22 آذر 1403

   
 
 پرسشهای متداول  •  جستجو  •  لیست اعضا  •  گروههای کاربران   •  مدیران سایت  •  مشخصات فردی  •  درجات  •  پیامهای خصوصی


فهرست انجمن‌ها » شعر » سردر دانشگاه هاروارد

ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک
 سردر دانشگاه هاروارد « مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی » 
نویسنده پیام
abbasbehnam
پستتاریخ: جمعه 3 خرداد 1392 - 22:09    عنوان: سردر دانشگاه هاروارد پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال

عضو شده در: 31 اردیبهشت 1392
پست: 228
محل سکونت: تهران - u.s.a - texas san antonio
usa.gif


امتياز: 6130

سردر دانشگاه هاروارد
آیه ۱۳۵ سوره « نساء » بر سردر دانشگاه هاروارد



بنابر گزارش پایگاه خبری « الوکیل » دانشکده حقوق هاروارد مشهورترین دانشگاه آمریکا ، آیه ۱۳۵ سوره نساء را بر سر در ورودی اصلی این دانشکده قرار داده است .
بنابر این گزارش این دانشکده اعلام کرده است که این آیه از قرآن کریم عظیم‌ترین عبارت درباره عدالت در جهان و در تاریخ بشریت است و این ورودی همیشه یکی از مهمترین عبارات درباره عدالت در طول زمان را بر سر در خود دارد .
بنا بر این گزارش آیه ۱۳۵ سوره نساء می‌فرماید : { یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ إِنْ یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقِیرًا فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا } .
ترجمه این آیه چنین است :
اى کسانى که ایمان آورده‏ اید پیوسته به عدالت قیام کنید و براى خدا گواهى دهید هر چند به زیان خودتان یا ( به زیان ) پدر و مادر و خویشاوندان ( شما ) باشد اگر ( یکى از دو طرف دعوا ) توانگر یا نیازمند باشد باز خدا به آن دو ( از شما ) سزاوارتر است پس از پى هوس نروید که ( درنتیجه از حق ) عدول کنید و اگر به انحراف گرایید یا اعراض نمایید قطعا خدا به آنچه انجام مى‏دهید آگاه است . . .
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
تشکرها از این تاپیک
abbasbehnam از این تاپیک تشکر میکنم 
abbasbehnam
پستتاریخ: پنج‌شنبه 16 خرداد 1392 - 03:28    عنوان: پاسخ به «سردر دانشگاه هاروارد» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال

عضو شده در: 31 اردیبهشت 1392
پست: 228
محل سکونت: تهران - u.s.a - texas san antonio
usa.gif


امتياز: 6130

امتیاز مذهب شیعه بر سایر مذاهب مسلمین



شیعه امامیّه همواره، در اصول دین و فروع آن، به عترت پاك رسول خدا(صلى الله علیه وآله) وابسته بوده، و از آنها یك ذرّه هم جدا نشده است. بنابراین رأى و نظر شیعه تابع رأى ائمه عترت(علیهم السلام)است; هم در اصول دین، هم در فروع دین و هم در سایر علومى كه از قرآن و سنت گرفته مى شود و یا به آنها تعلق دارد. در هیچ یك از این قسمت ها، جز به ائمه اهل بیت اعتماد نمى كنند و به دیگرى، در این باره، مراجعه نمى نمایند. بر این اساس، آنها به آیین خداوند متدین هستند و به او تقرب مى جویند، ولى فقط از طریق مذهب اهل بیت. راهى براى انصراف از آنها، براى خود، نمى بینند و دیگرى را به جاى آنان هرگز نمى پذیرند. بر همین منوال نیز ، گذشتگانِ صالح شیعه عمل كرده اند، آنها از زمان امام امیرمۆمنان، حسن، حسین(علیهم السلام) و امامان نُه گانه از نسل امام حسین(علیه السلام) تا هم اكنون و این عصر، زندگى خویش را بدین گونه سپرى نموده اند.

عده فراوانى از ثقات و حفاظ شیعه، اصول و فروع مذهب خود را از هریك از امامان، فرا گرفته اند. از این جمعیت، تعداد آنهایى كه اهل تقوا، نگهدارى و اتقان هستند، بیش از حدّ تواتر است، و اینان براى نسل بعد از خود، طبق تواتر قطعى، مطالب را نقل نموده اند. نسل بعدى نیز براى كسانى كه پس از خود مى زیسته اند، همین گونه نقل كرده است و همچنان، هر نسلى براى نسل بعد از خود نقل كرده، تا به ما رسیده است و همچون خورشید به هنگام ظهر كه پرده و حجابى بر آن نیست، مى درخشد.

كافى است به آنچه از قلم هاى اعلام و بزرگان آنها تراوش كرده، یعنى به نوشته هاى آنها مراجعه شود; و بدون تردید، باید توجه داشت كه این نوشته ها را، همه از نور دانش ائمه هدى، آل محمّد(صلى الله علیه وآله)، اقتباس كرده و با پیمانه وجود خود از اقیانوس علوم آنها برداشت نموده اند، از دهان آنها شنیده و از دو لب آنان گرفته اند. بنابراین این نوشته ها ، دفتر دانش آنان و عناوین حكمشان مى باشد كه در عهد خودشان نگاشته شده و پس از آن بزرگواران، مرجع و مدرك براى شیعه گشته است.

شیعه از ابتدا، در تدوین اقوال ائمه معصومین(علیهم السلام)، اهتمام مىورزید; زیرا در مسائل دینى و مذهبى جز رجوع به اینان را جایز نمى دانست و لذا اطراف آنان را سخت گرفت و در گرفتن دستورات دینى، تنها به آنها مراجعه نمود

به این وسیله، امتیاز مذهب اهل بیت از مذاهب سایر مسلمین آشكار مى گردد; زیرا ما حتى یك شخص از مقلدان ائمه اربعه اهل سنت را نمى شناسیم كه، در عهد خود آنها، كتابى درباره مذهبشان نگاشته باشد، بلكه مردم با مذهب آنها الفت گرفته، و كم كم پس از مرگ آنها، بر تعدادشان افزوده شد. این افزونى به این دلیل بود كه ازطرف حكومت زمان، تقلید را در یكى از چهار مذهب منحصر كردند و پیشوایى در فروع مذهب به این چهار نفر اختصاص یافت، و گر نه، این چهار نفر نیز در عصر خود همچون سایر فقها و محدثان معاصر خود بودند و بر آنها امتیازى نداشتند.

از این جهت، در عصر خودشان كسى نبود كه به تدوین اقوال آنها اهمیت دهد ولى شیعه از ابتدا، در تدوین اقوال ائمه معصومین(علیهم السلام)، اهتمام مىورزید; زیرا در مسائل دینى و مذهبى جز رجوع به اینان را جایز نمى دانست و لذا اطراف آنان را سخت گرفت و در گرفتن دستورات دینى، تنها به آنها مراجعه نمود. قدرت و تلاش خود را در تدوین آنچه از آنها شنید، بكار برد، و آن چنان همت و عزم خود را در این راه بكار انداخت كه بیش از آن امكان پذیر نبود. و این تنها به خاطر حفظ و نگهدارى علم و دانشى بود كه ـ طبق نظر شیعه ـ غیر از آن، در پیشگاه خدا پذیرفتنى نیست.

ائمه چهارگانه اهل سنت، آن منزلت و مقامى كه ائمه اهل بیت در نزد شیعه دارند، در پیشگاه هیچ كس ندارند بلكه، در زمان حیات نیز این مقامى را كه پس از مرگ برایشان انتخاب كرده اند، نداشته اند، چنان كه ابن خلدون، در مقدمه خود، در فصلى كه براى علمِ فقه گشوده، بر آن اعتراف نموده، و عده اى دیگر از اعلام اهل سنت نیز به این مطلب اذعان كرده اند

قابل ذكر است كه تنها در عصر امام صادق(علیه السلام)، چهارصد اصل نوشته شده كه به اصول اربعمأةمعروف است و این چهارصد اصل، چهارصد كتاب بود كه چهارصد نویسنده آنها را نوشته اند. این نوشته ها فتواهاى امام صادق (علیه السلام ) بوده است.

اما ائمه چهارگانه اهل سنت، آن منزلت و مقامى كه ائمه اهل بیت در نزد شیعه دارند، در پیشگاه هیچ كس ندارند بلكه، در زمان حیات نیز این مقامى را كه پس از مرگ برایشان انتخاب كرده اند، نداشته اند، چنان كه ابن خلدون، در مقدمه خود، در فصلى كه براى علمِ فقه گشوده، بر آن اعتراف نموده، و عده اى دیگر از اعلام اهل سنت نیز به این مطلب اذعان كرده اند. با این همه، تردید نداریم كه مذهب آنها همین مذهبى است كه اتباع آنها دارند، و مدار عملشان در هر نسل مى باشد و در كتاب هاى خویش نیز تدوین نموده اند; زیرا اتباع هر مذهبى به مذهب خویش آشناترند. چنان كه شیعه نیز به مذهب ائمه خویش آگاه تر است; چرا كه آنها خداوند را بر مقتضاى این مذهب عبادت مى كنند و قصد تقرب به خداوند، در غیر این صورت، محقق نمى شود.(1)



پی نوشت :

1. سید عبد الحسین شرف الدین موسوى، المراجعات، ص 498.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
نمایش پستها:   
ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک صفحه 1 از 1

فهرست انجمن‌ها » شعر » سردر دانشگاه هاروارد
پرش به:  



شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید
شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید
شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید


Home | Forums | Contents | Gallery | Search | Site Map | About Us | Contact Us
------------------------------------------------------------------------

Copyright 2005-2009. All rights reserved.
© by Aftabgardan Cultural Center : Aftab.cc