دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

   
 
 پرسشهای متداول  •  جستجو  •  لیست اعضا  •  گروههای کاربران   •  مدیران سایت  •  مشخصات فردی  •  درجات  •  پیامهای خصوصی


فهرست انجمن‌ها » فرهنگستان » بانوان بازرگان ايراني

ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک
 بانوان بازرگان ايراني « مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی » 
نویسنده پیام
Aliabadi
پستتاریخ: سه‌شنبه 21 دی 1389 - 10:22    عنوان: بانوان بازرگان ايراني پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

حضرت خديجه (ع) بزرگترين زن بازرگان جهان اسلام

توجه! مطالبي كه بامولف ختم ميشوند از مولف است و مطالب ديگر از منابع اينترنتي بيان شده اند كه ادرس هر مطلب در زير ان درج شده است

اگر تاريخ مكه و اسلام را ورق بزنيم با نام تابناك حضرت خديجه برخورد مي نمائيم، بانويي كه شخصيتي بسيار درخشان دارد و شناخت اين شخصيت در خور اهميت براي همه زنان مسلمان جهان است. بانويي بازرگان كه كاروانهاي بيشماري را مابين عربستان و كشورهاي اطراف مانند مصر، حبشه ، سوريه اداره و مديريت مي كرد و بر خلاف رسم رايج بازرگانان ان زمان بدون ربا تجارت مي كرد و به نقش مهم اقتصاد واقف بود و نبض اقتصاد شهر مكه در دست اين بانوي بزرگوار بود. اين بانوي بزرگ در زمان خويش بخشي ازسيستم حمل و نقل مكه را مديريت مي كرد. در سرزمين خشكي مانند عربستان به نقش اقتصادي حمل و نقل واقف بود و حمل و نقل يكي از پردرامدترين و پر خطر ترين مشاغل اصلي را تشكيل ميداد. عربستان بعلت خشكي از كشاورزي چنداني برخوردار نبود و كاروانهاي حمل و نقل كالا يكي ازمهترين منابع درامد تجاري عربستان مابين امپراطوري بيزانس امپراطوري ايران و كشورهاي هند و چين را تشكيل ميداد كه حضرت خديجه (س) هم در اين بخش اقتصادي مهم مانند بخشي از يك حلقه در زنجير ه حمل و نقل ان زمان مابين شرق و غرب فعاليت داشته و سهيم بود.

اين بانو بعنوان اسوه مقاومت ، مديريت، تدبير،برنامه ريزي، سمبل و الگوي كوشش ، فعاليت اقتصادي وبازرگاني براي همه زنان مسلمان جهان مانند ستاره اي تابان ميدرخشد و راه و روش زندگي را به اين زنان نشان ميدهد ، تا زنان مسلمان از او درسها اموخته و در جاي پاي او پا نهاده شخصيت خويش را بسان او بسازند و در توليد ثروت و كار در جامعه خويش پيشاهنگ رشد اقتصادي باشند. از اين بانوي نمونه مي توان بعنوان اولين و بزرگترين زن كارافرين و تاجر و بازرگان در جهان اسلام ياد كرد كه با شخصيت خلاق و مديريت نمونه و تدابير ژرف اش منبع مالي پيشرفت دين اسلام را فراهم اورد و نام تابناك افتخار افرين او بعنوان اولين مسلمان در تاريخ جهان اسلام بعنوان شجاع ترين انسان توحيدپرست ميدرخشد. بزرگترين شجاعت او در واگذاري تمامي ثروت خويش به حضرت محمد (ص) براي ترويج اسلام است. بسياري انسانها هستند كه فقط دردادن يك وام صد هزار توماني به مدت محدودبه كسي دستشان مي لرزد ، چه برسد به اينكه تمام سرمايه و ثروت خويش را براي ايمان خويش اهداء كنند! و نيز شجاعت اين بانو در تحمل سخت ترين روزهاي اوليه رشد اسلام و تحمل محاصره اقتصادي حضرت محمد (ص) و يارانش و محروميت هاي اقتصادي گوناگون شديد در دره ايي بنام شعب ابي طالب كه در اخرين سالها نيز در انجا اين بانوي بزرگوار جهان را ودا كرد، نشانه اخلاص اين بانوي عظيم الشان است. اولين مرد مسلمان در تاريخ جهان اسلام حضرت علي (ع) است. حضرت خديجه مادر بزرگ امام حسن ، امام حسين و حضرت زينب است.از چنين شجره اي چنين حماسه سازان جاوداني زائيده شدند.


امروز براي محاصره چگوارا و همراهان اش وقهرماني هاي اين رويداد صدها گزارش و داستان و فيلم تهيه مي شود وتا به امروز الگوي زنده قهرماني در قاره امريكاي لاتين بحساب مي ايند. اما داستان قهرمانان دره شعب ابي طالب در تاريخ همچنان خاموش مانده است. محاصره در اين دره به مثابه ازمون هاي بسياري سخت و جانكاه براي حضرت محمد (ص) حضرت خديجه س و همه مسلمانان اوليه بود. بر تاريخ نگاران و نويسندگان است تا در اين باره سخن گويند وبگويند كه اولين مشخصه يك زن بازرگان مديريت، نظم ، برنامه ريزي درازمدت و كوتاه مدت، درايت و انديشه و كارافريني است. زنان جامعه ما در كوران مصرف زدگي و پوكي به چنين الگوي زنده اي چون حضرت خديجه در زمينه پرورش شخصيت هاي مدير و مدبر بشدت نيازمند است. بانوان فرهيخته ايراني اين توان را دارند كه در برنامه ريزي مشاغل و مديريت مشاغل دامن همت به كمر زده همچون مادران مهربان براي كسب روزي فرزندان اينده اين مرز و بوم طرحها و برنامه هاي كوتاه مدت و دراز مدت مشاغل در هر رشته اي تدوين كنند. در جامعه ما زناني چند با شهامت قدم در اين مسير نهاده اند كه در اينجا با انها و نقش بسياري مهم انها در تكوين و تحكيم حيات اجتماعي و اقتصادي جامعه اشنا ميشويد.... مولف


زندگينامه حضرت خديجه (س
پدر او خُوَيلد بن اسد و مادر او فاطمه دختر زائده است. تولّد حضرت خديجه عليهاالسلام سال 68 پيش از هجرت است. ازدواج مبارک خديجه با وجود مبارک و نازنين حضرت محمّد صلی‏ الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم هنگامی بود که 25 سال از عمر شريف پيامبر صلی‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم و چهل سال از عمر حضرت خديجه علیهاالسلام می‏گذشت.
تاريخ‏نگاران، بارها از او با عنوان‏هايی همچون «بانوی دورانديش و خردمند» يا «بانوی عاقل»ياد کرده‏اند. حضرت خديیجه علييهاالسلام ييکی از ثروتمندتريين مکه بود، ولی هرگز از ياری فقيران روی برنگرداند و خانه‏اش همواره کعبه آمال مردم بينوا و پناه‏گاه نيازمندان بود. کرم، سخاوت، دورانديشی، درايت، عفت و پاک‏دامنی، از وی بانويی پرهيزکار و مورد احترام ساخته بود. لقب «بانوی بانوان قريش» که در آن زمان به وی داده شد، نشان دهنده جايگاه او در ميان مردم است
کد:
http://rasekhoon.net/Forum/ShowPost-110273.aspx


خديجه کبری عليهاالسلام اموال فراوانی از پدر به ارث برده بود و با آن تجارت می کرد و در اين راه از مردانی درست کار مدد می جست . اموال وی را بيشتر از هشتادهزار شتر که در مناطق مختلف مانند حبشه و مصر پراکنده بودند ، نوشته اند (4) .
اداره کردن چنين مجموعه عظيم تجاری نمايه ای از قوت و تدبيراين بانوی بزرگ است .
در بين کسانی که به عنوان کارگزاران امين خديجه کبری عليهاالسلام به تجارت پرداخته اند نام محمد امين صلی الله عليه و آله و سلم نيز به چشم می خورد . ايشان در سن بيست و پنچ سالگی برای تجارت رهسپار شام شدند
کد:

http://ashura.ir/articles.php?aid=2965&catid=11&title=%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%20%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%20%D8%AE%D8%AF%DB%8C%D8%88%DB%8C%D9%84%D8%AF%20)%20%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1%20%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%20%D8%B5%D8%AF%DB%8C%D9%AC%D9%87%20%DA%A9%D8%A8%D8%B1%DB%8C%20%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D8%A7%20&sub=%D8%AE%D8%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87%20(%20%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%20%D8%AE%D9%82%D9%87%20%DA%A9%D8%A8%D8%B1%DB%8C%20%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87%20%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7%20%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D8%A7%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87%20%D8%A7%DB%8C%20%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84%20%D9%88%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C%20%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%81%D8%AA%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%20%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B4%20%D8%A8%D9%88%D8%AF%20%DA%A9%D9%87%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B4%20%D8%A8%D9%87%20%D8%B9%D9%84%D9%85%20%D9%88%20%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA%20%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87%20%D9%85%DB%8C%20%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF



او انسانی روشن بين و دور انديش بود . با گذشت ، علاقه‏مند به‏معنويات ، وزين و با وقار ، معتقد به حق و حقيقت و متمايل به‏اخبار آسمانی بود
خديجه از کتب آسمانی آگاهی داشت و علاوه بر کثرت اموال و املاک، او را «ملکه بطحاء» می‏گفتند . از نظر عقل و زيرکی نيزبرتری فوق العاده‏ای داشت و مهمتر اينکه حتی قبل از اسلام وی را«طاهره‏» و «مبارکه‏» و «سيده زنان‏» می‏خواندند .
اشعار فصيح و پر معنای وی در شان پيامبر اکرم (ص) از علم و ادب و کمال و محبت او به آن بزرگوار حکايت می‏کند .

نمونه‏ای از اشعار خديجه در باره پيامبراکرم (ص) چنين است :

فلواننی امسيت فی کل نعمه و دامت لی الدنيا و تملک الاکاسره

فما سويت عندی جناح بعوضه اذا لم يکن عينی لعينک ناظره

اگر تمام نعمتهای دنيا از آن من باشد و ملک و مملکت کسراها وپادشاهان را داشته باشم ، در نظرم هيچ ارزش ندارد زمانی که چشم‏به چشم تو نيافتند .

ديگر خصوصيت‏خديجه اين است که او دارای شم اقتصادی و روح‏بازرگانی بود و آوازه شهرتش در اين امر به شام هم رسيده بود .

خدمات حضرت خديجه به اسلام
حضرت خديجه عليهاالسلام در 24 سال زندگی مشترک با پيامبر گرامی اسلام، خدمات بسياری برای آن بزرگوار و دين اسلام انجام داد. ابی رافع افزود: پدرم گفت: از آخرين موارد مصرف اموال خديجه خريد زاد و توشه برای مسلمانان مستضعف بود که قصد داشتند به مدينه هجرت کنند.

سفر اکثر مسلمانان با اموال خديجه ممکن شد. آخرين آن‏ها هم قافله‏ای بود که امير المؤمنين آن را سرپرستی کرد.

هشام بن محمّد: رسول خدا خديجه را دوست داشت و به او احترام می‏گذارد و در بعضی کارها با او مشورت می‏کرد. او وزير صدق و راستی بود و نخستين زنی است که به پيامبر ايمان آورد و پيامبر تا وقتی‏که خديجه زنده بود، هرگز همسر ديگری برنگزيد.

رسول خدا صلی‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم فرموده است:

سميّه قرّاعه گفته است: تاريخ در مقابل عظمت حضرت خدیجه سر فرود می‏آورد و در برابرش متواضعانه و دست بسته می‏ايستد.


کد:
http://rasekhoon.net/Forum/ShowPost-110273.aspx



ايشان با وجود آنکه ثروتمندترين زن مکه به شمار می رفت و خواستگاران فراوانی از ميان مردان ثروتمند داشت با رضايت کامل حاضر به ازدواج با محمد امين صلوات الله عليه گرديد . هر چند اين اقدام موجب تمسخر زنان قريش شد .
ازدواج با مردی فقير و يتيم نشانگر آن بود که ايشان ارزش را در وجود کمالات روحی جستجو می کند نه در وفور ثروت دنيوی و اين درسی است برای هميشه تاريخ .

پانزده سال بعد از اين ازدواج مهم ترين واقعه خلقت روی داد . محمد امين صلی الله عليه و آله وسلم به رسالت مبعوث گرديد .
خديجه کبری سلام الله عليها اولين زنی بود که به دعوت الهی خاتم الانبياء صلوات الله عليه و آله پاسخ مثبت گفت .
اميرالمومنين علی عليه السلام فرمودند :
و لم يجمع بيت واحد يومئذ فی الاسلام غيررسول الله صلی الله عليه و آله و سلم و خديجة و أنا ثالثهما (8)
آن روزها در اسلام هيچ خانه ای افرادی غير از رسول الله صلی الله عليه و آله وسلم و خديجه و مرا که سومين آنها بودم در خود جای نداده بود .
ايشان تمام ثروت خويش را تقديم داشت و چنين گفت :
جميع ما أملک بين يديک و فی حکمک ، اصرفه کيف تشاء فی سبيل اعلاء کلمة الله و نشر دينه (9)
همه آنچه دارم در اختيار شما و تحت فرمان شماست ، آن را در راه بلندمرتبه ساختن فرمان خدا و گسترش دين او مصرف نما .
توان فعاليت های مهم خديجه کبری عليهاالسلام را در مواردی خلاصه نمود :
1- پشتيبانی مالی . همان گونه که بيان شد ايشان تمام ثروت خود را در اختيار شوی گراميش صلوات الله عليه قرار داد و از اين رهگذر نه چشمداشتی داشت و نه خود را صاحب اختيار در تصميم گيری های پيامبر صلی الله عليه و آله وسلم می دانست ، حمايتی همه جانبه و بی دريغ . در هيچ منبعی ذکر نشده که ايشان محدوديتی برای هزينه اموال اش قرار داده باشد و يا منتی متوجه رسول الله صلی الله عليه وآله وسلم نموده باشد .
2- امداد روحی . در شرايطی که پيامبر صلی الله عليه و آله و سلم مشغول به انجام رسالت الهی خويش بودند و در اين راه آزار واذيت فراوان مشرکين شامل آزارهای روحی ( مجنون ، ساحر و دروغگو خوانده شدن ) و آزارهای جسمی ( قطع فروش طعام ، زباله بر سر ريختن و دشنام و سنگ باران نمودن و ...) به ايشان وارد می آمد ، اين حضرت خديجه عليهاالسلام بود که ايشان را تسکين می داد و مايه آرامش زندگی خصوصی شان می شد .

کد:
http://ashura.ir/articles.php?aid=2965&catid=11&title=%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%20%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%20%D8%AE%D8%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87%20%DA%A9%D8%A8%D8%B1%DB%8C%20%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D8%A7%20&sub=%D8%AE%D8%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87%20(%20%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%20%D8%AE%D9%88%DB%8C%D9%84%D8%AF%20)%20%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1%20%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%20%D8%B5%D8%AF%DB%8C%D9%82%D9%87%20%DA%A9%D8%A8%D8%B1%DB%8C%20%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87%20%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7%20%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D8%A7%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87%20%D8%A7%DB%8C%20%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84%20%D9%88%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C%20%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%81%D8%AA%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%20%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B4%20%D8%A8%D9%88%D8%AF%20%DA%A9%D9%87%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B4%20%D8%A8%D9%87%20%D8%B9%D9%84%D9%85%20%D9%88%20%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA%20%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87%20%D9%85%DB%8C%20%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF


در سال پنجم بعثت،گروهی از مسلمانان مخفيانه از مکه هجرت کردند و با عبور از دريای سرخ،به حبشه رفتند تا از فشار مشرکان در امان باشند.سالهای پس از آن،پيامبر-ص-در تحت حمايت ابو طالب و ديگر افراد بنی هاشم-غير از ابو لهب-در مکه زندگی می کرد.حمايت ابو طالب نقش بسيار مهمی در حفاظت از رسول خدا-ص-داشت.زمانی که قريش نتوانستند ابو طالب را به ترک حمايت از رسول خدا-ص-وادار کنند،پيمان اتحادی را بر ضد بنی هاشم امضا کردند.اين پيمان که در سال هفتم بعثت امضا شد،بنی هاشم را محصور در شعب ابی طالب کرد و قريش از داشتن روابط اقتصادی و خانوادگی با آنان خودداری کردند.شکستن اين پيمان از ديد قريش تنها زمانی ممکن بود که بنی هاشم دست از حمايت رسول خدا-ص-بردارند و او را به قريش تحويل دهند!

h[code]ttp://hawzah.org/Hawzah/Articles/Articles.aspx?LanguageID=1&id=72379&SubjectID=72370[/code
]
با رشد فزاينده گروندگان به اسلام ، فشار مشرکين بر ملسمين بيشتر شد تا جایی که تمام مسلمين را به شعب ابی طالب فرستادند و آنها را در مضيقه شدید از نظر ارتباط و تهيه مواد غذايی قرار دادند . اين کار تا سال دهم بعثت ادامه يافت . مسلمين در اين مدت از اموال خديجه کبری عليهاالسلام و جناب ابوطالب عليه السلام استفاده می کردند تا جايی که اين اموال به پايان رسيد . یک سال مانده بود که با امضای صلح نامه مسلمين از شعب خارج شوند که دو مصيبت بر پيکره اسلام و نبی مکرم صلی الله عليه وآله و سلم وارد آمد . وفات حامی بزرگ ايشان جناب ابوطالب سلام الله عليه و درگذشت خديجه کبری علیهاالسلام . سال وفات اين دو اسوه جاودانه اسلام از سوی خاتم الأنبياء " عام الحزن " نام يافت .


[code]http://ashura.ir/articles.php?aid=2965&catid=11&title=%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%20%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%20%D8%AE%D8%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87%20%DA%A9%D8%A8%D8%B1%DB%8C%20%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D8%A7%20&sub=%D8%AE%D8%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87%20(%20%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%20%D8%AE%D9%88%DB%8C%D9%84%D8%AF%20)%20%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1%20%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%20%D8%B5%D8%AF%DB%8C%D9%82%D9%87%20%DA%A9%D8%A8%D8%B1%DB%8C%20%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87%20%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7%20%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D8%A7%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87%20%D8%A7%DB%8C%20%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84%20%D9%88%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C%20%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%81%D8%AA%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%20%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B4%20%D8%A8%D9%88%D8%AF%20%DA%A9%D9%87%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B4%20%D8%A8%D9%87%20%D8%B9%D9%84%D9%85%20%D9%88%20%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA%20%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87%20%D9%85%DB%8C%20%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF[/code]


سر انجام پس از سه سال سختی و مرارت،قريش با سرافکندگی پيمان خود را لغو کرده و بنی هاشم با سرافرازی زندگی عادی خود را از سر گرفتند.

[code]http://hawzah.org/Hawzah/Articles/Articles.aspx?LanguageID=1&id=72379&SubjectID=72370[/code]

اين گونه بود که پيامبر صلی الله عليه و آله وسلم در کنار ايشان آرامش می يافتند و در کارهای مهم شان با خديجه مشورت می کردند .
نقش اموال خديجه کبری عليهاالسلام در پيشبرد اسلام و ياری مسلمين به گونه ای مهم بود که در کتب مختلف شيعه و سنی از رسول گرامی اسلام صلی الله عليه و آله و سلم احاديث مختلفی نقل شده و دانشمندان نيز به اين حقيقت اذعان کرده اند .
از جمله می توان به اين جمله محمد بن علوی دانشمند مالکی مذهب اشاره نمود :
ما قام الإسلام إلا بسيف علی و أموال خديجة (11)
اسلام استوار نگشت مگر با ياری شمشير علی ( عليه السلام ) و ثروت خديجه ( عليهاالسلام )
از وجود اقدس پيامبر صلی الله عليه و آله وسلم نيز اين کلام را می خوانيم :
ما نفعنی مال قط مثل ما نفعنی مال خديجة (12)
هيچ ثروتی همانند ثروت خديجه ( عليهاالسلام ) مرا سود نبخشيد .
عايشه نقل کرده است که رسول خدا ( صلی الله عليه و آله وسلم ) از خانه بيرون نمی رفت مگر آنکه خديجه ( عليهاالسلام ) را ياد می کرد و بر او به خوبی و نيکی مدح و ثنا می فرمود . روزی از روزها غيرت مرا گرفت و گفتم : خديجه ( عليهاالسلام ) پيرزنی بيش نبود و خدا بهتر از او را به شما عوض داده است . پيامبر ( صلی الله عليه و آله وسلم ) غضبناک شد به طوری که موهای جلوی سرش از خشم تکان می خورد ، سپس فرمود : نه به خدا ، بهتر از او را خدا به من عوض نداده است ، ايمان آورد وقتی مردم کافر بودند ، مرا تصديق کرد زمانی که مردم مرا تکذيب کردند ، در اموال خود با من مواسات کرد وقتی مردم مرا محروم ساختند و خدا از او فرزندانی روزی من کرد و از زنان ديگر محروم فرمود . (15)
در منابعی هم آمده که عايشه پس ازاين اتفاق با خود چنين گفت :
و الله لا أذکرها بسوء أبدا (16)
سوگند به خدا که هيچ گاه او را به بدي ياد نخواهم کرد

[code]http://ashura.ir/articles.php?aid=2965&catid=11&title=%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%20%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%20%D8%AE%D8%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87%20%DA%A9%D8%A8%D8%B1%DB%8C%20%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D8%A7%20&sub=%D8%AE%D8%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87%20(%20%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%20%D8%AE%D9%88%DB%8C%D9%84%D8%AF%20)%20%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1%20%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%20%D8%B5%D8%AF%DB%8C%D9%82%D9%87%20%DA%A9%D8%A8%D8%B1%DB%8C%20%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87%20%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7%20%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D8%A7%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87%20%D8%A7%DB%8C%20%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84%20%D9%88%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C%20%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%81%D8%AA%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%20%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B4%20%D8%A8%D9%88%D8%AF%20%DA%A9%D9%87%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B4%20%D8%A8%D9%87%20%D8%B9%D9%84%D9%85%20%D9%88%20%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA%20%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87%20%D9%85%DB%8C%20%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF[/code]


خديجه در سن 65 سالگی در ماه رمضان سال دهم بعثت در خارج ازشعب ابوطالب جان به جان آفرين تسليم کرد . پيغمبر خدا (ص)شخصا خديجه را غسل داد ، حنوط کرد و با همان پارچه‏ای که جبرئيل‏از طرف خداوند عزوجل برای خدیجه آورده بود ، کفن کرد . رسول‏خدا (ص) شخصا درون قبر رفت ، سپس خديجه را در خاک نهاد وآنگاه سنگ لحد را در جای خويش استوار ساخت . او بر خديجه اشک‏می‏ريخت ، دعا می‏کرد و برايش آمرزش می‏طلبيد . آرامگاه خديجه درگورستان مکه در «حجون‏» واقع است .او در ماه رمضان سال دهم بعثت و اندکی پس از وفات حضرت ابوطالب درگذشت. پيغمبر او را در «حجون» دفن کرد و خود او را در قبر گذاشت

[code]http://rasekhoon.net/Forum/ShowPost-110273.aspx[/code]


هرچند مزارايشان در مکه و در حجون همچون مزار فرزندان معصومشان عليهم السلام در بقيع به تيغ نادانی وهابيت تخريب گرديده است اما نام و ياد آنها در دلهای همه سرسپردگان انسانيت و شرافت و خدمت جاودانه خواهد ماند .

[code]http://ashura.ir/articles.php?aid=2965&catid=11&title=%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%20%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%20%D8%AE%D8%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87%20%DA%A9%D8%A8%D8%B1%DB%8C%20%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D8%A7%20&sub=%D8%AE%D8%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87%20(%20%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%20%D8%AE%D9%88%DB%8C%D9%84%D8%AF%20)%20%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1%20%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%20%D8%B5%D8%AF%DB%8C%D9%82%D9%87%20%DA%A9%D8%A8%D8%B1%DB%8C%20%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87%20%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7%20%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D8%A7%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87%20%D8%A7%DB%8C%20%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84%20%D9%88%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C%20%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%81%D8%AA%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%20%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B4%20%D8%A8%D9%88%D8%AF%20%DA%A9%D9%87%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B4%20%D8%A8%D9%87%20%D8%B9%D9%84%D9%85%20%D9%88%20%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA%20%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87%20%D9%85%DB%8C%20%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF[/code]


قبرستان بقيع و قبر تاسف اور حضرت خديجه(س) در حجون يكي از اسناد مهم و اماكن تاريخي تاريخ اسلام محسوب مي شودكه مورد بي حرمتي و جهل وهابيان قرار گرفته وبه اين بانوي عظيم الشان است كه بعنوان اولين مسلمان در تاريخ جهان اسلام ميدرخشد، ظلم بيكران شده است . اين قبرستان بايد يكي از سر سبز ترين و شادترين باغهاي جهان اسلام مي بود كه هر مسلماني از زيارت ان شاد و خرسنده و به ان مفتخر ميشدو ميديد كه چه قهرماناني براي بناي جهان اسلام چه زحمت ها و چه رنجها كشيده اند .
فردي فرهيخته اي از يكي از كشورهاي جهان به من مي گفت هر گاه ميخواهي بداني يك قوم چه احترامي بخويش مي نهند ، سري به قبرستان انان بزن و ببين با قبر گذشتگانشان چگونه رفتار كرده اند، تا اين مطلب را بخوبي دريابي. طبق گفته ان دوست فرهيخته بايد گفت كشور عربستان به قبرستان بقيع و قبر حضرت خديجه درحجون به عنوان يكي از مكانهاي تاريخي مهم تاريخ اسلام بي اعتنايي فراواني نموده و با اينكه خاندان سعودي هر ساله از بابت تشرف مسلمانان به مكه و از سر منت اسلام و حضرت محمد ( ص) ميلياردها دلار درامد كسب مي نمايند بايد با اين اماكن و اسناد تاريخي كه بخشي از بنا هاي تاريخي و گردشگري جهان اسلام است رفتاري بهتر و شايسته و پسنديده تر از اين مي نمود تاهمه جهان با اين اماكن تاريخي جهان اسلام بيشتر اشنا ميشدند و با اين شخصيت هاي بزرگ بيشتر اشنا مي شدند .... مولف


این مطلب آخرین بار توسط Aliabadi در سه‌شنبه 21 دی 1389 - 10:39 ، و در مجموع 2 بار ویرایش شده است.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
تشکرها از این تاپیک
Aliabadi از این تاپیک تشکر میکنم 
Aliabadi
پستتاریخ: سه‌شنبه 21 دی 1389 - 10:28    عنوان: پاسخ به «زنان بازرگان ايراني» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

زنان بازرگان ايراني



گفت‌وگو با سيده‌فاطمه مقيمی
هر غيرممكني، ممكن است


در يکی از اتاق‌های اتاق بازرگانی، صنايع و معادن تهران سيده‌فاطمه مقيمی به‌عنوان يکی از اعضای هيات نمايندگان اتاق حضور دارد. او خود را زنی کارآفرين می‌داند که تاکنون توانسته به اهدافش دست پيدا کند. از کار و زندگی خود راضی است و خدا را شکر می‌کند که فرزندانش سالم هستند و تحصيلات عاليه دارند. مقيمی مهندسی عمران خود را سال 58 به پايان رساند و اکنون نيز مشغول تحصيل و تدريس است، علاوه بر اينها موسس شورای بانوان بازرگان ايران است. با او در محل کارش به گفت‌وگو نشستيم و مقيمی از تجربياتش در اتاق تهران و شورای بانوان بازرگان گفت که در ادامه می‌خوانید.

چه شد به‌عنوان يک زن بازرگان در اتاق بازرگانی، صنايع و معادن تهران فعاليت خود را آغاز کرديد؟

وقتی که آدم وارد عرصه‌ای می‌شود برای کار اقتصادی و اجتماعی از نظر من هيچ محدوديتی ندارد، ممکن است در کوتاه‌مدت برنامه‌هايی داشته باشد و به آن برسد اما به‌طور قطع هدفگذاری‌های ديگری برای خود خواهد داشت. 30 سال پيش هم که من آغاز به کار کردم به قصد حضور در اتاق بازرگانی نيامدم ولی وقتی در فضای کاری قرار می‌گيرید جدا از بعد اقتصادی و منافع شخصی احساس می‌کنيد می‌توانيد در کنار آن منافع شخصی، يک سلسله کارهای جمعی هم انجام دهيد. من با اين نگاه وارد کانديداتوری اتاق تهران شدم و نگاهم فراتر از کار شخصی بود، اينکه بتوانم از تجربيات شخصی خودم برای گروهی که همراه من در کارهای اقتصادی هستند، ثمربخش باشم.

چه مدت از حضور شما در اتاق بازرگانی تهران می‌گذرد؟

دوره هيات نمايندگی 4 سال است. از اسفند 85 وارد شده و نخستين دوره تجربه من در اتاق تهران است.

آيا تاکنون تجربه خوبی از حضور در اتاق داريد؟

هيچ بقالی نمی‌گويد ماست من ترش است. به نظر من هر کسی در اين جامعه کار می‌کند يک دين مشخصی دارد. در واقع لازم است تجربيات خود را به جامعه برگرداند اما باید دید اثر اين جريان چيست.

يعنی شما به دنبال اثرگذاری هستيد؟

من معمولا آدمی هستم که سعی می‌کنم در هر کاری تاثيرگذار باشم. در دوره هيات نمايندگان نيز بحث فقط عضويت در هيات و حضور در جلسات نبوده بلکه سعی کردم کارهايی فراتر از حضورم انجام دهم. اگرچه حضور یک زن در هيات رئيسه اتاق تهران نگاه متفاوتی داشت.

الان که ندارد؟

فکر می‌کنم ندارد اما از من نپرسيد از آقايان بپرسيد.

بعد از گذشت 3-2 سال زمينه‌ها فراهم‌تر شده است.

مانعی برای ورود من نبود بلکه باور حضور و قبول فرهنگی قضيه بوده است. در ابتدا باور آقايان اين بود که من به‌عنوان تنها زن عضو هيات نمايندگان در جلسات حضور پيدا می‌کنم، ساکت می‌نشينم و پس از پايان جلسه هم می‌روم، مگر چه می‌خواهد بکند. اما سعی کردم تحولاتی را ايجاد کنم. فراتر از اينها می‌توانستم وجهه‌ای را برای زنان بازرگان ايجاد کنم. به‌عنوان نمونه کارهای خاصی را می‌توان به خاطر انحصاری بودن نوع جنسيت در گروه انجام داد، من از آن فرصت‌ها استفاده کردم.

مگر فرصت‌هايی مغفول مانده بود؟

راه‌اندازی شورای بانوان بازرگان. امروز تيتر روزنامه‌ شما اين است که آقای رئيس‌جمهور گفته «برنامه‌ريزی‌ برای حضور فعال زنان در عرصه‌های بين‌المللی» يعنی اين نگاه جامعه نسبت به حضور بيشتر زنان در جامعه و فعاليت‌های اقتصادی و اجتماعی بيشتر شده است. پتانسيل حضور بين‌المللی زنان ايرانی در عرصه‌های اقتصادی ديده شده و می‌تواند حرف برای گفتن داشته باشد. وقتی می‌گوييم 50 درصد جامعه را زنان تشکيل می‌دهند بايد آنها را از آن شکل مصرف‌کنندگی خارج کرد.

چگونه؟

بايد خودش بياید، توانايی‌هايش را اعلام کند و بخواهد تا بار را روی دوشش بگذارند. اين اتفاق اما در اتاق بازرگانی تهران افتاد و در اسفندماه 86 شورای بانوان بازرگان تشکيل شد با

2 هزار و 500 عضو در تهران، سپس به درخواست مراکز استان‌ها در 7 استان اين شورا راه‌اندازی‌ شد.

تعداد اعضا در کل کشور چند نفر است؟

4 هزار و 500 نفر. البته نگاه فقط توجه به زنان بازرگان نيست بلکه بخش کارآفرينی و بخش تشويق به کارآفرينی هم داريم.

اين موضوع در قالب همان انجمن ملی زنان کارآفرين است؟

نه، فرق می‌کند. الان من آنجا نيستم به دليل اينکه وقتی شما يک اتاق خود را تبديل به يک آپارتمان می‌کنيد نگاه شما گسترده‌تر می‌شود. من نوآفرينی را جايگزين کارآفرينی کردم.

شما گفتيد اهدافی را در ذهن داشتيد، به‌عنوان کسی که می‌خواستيد در مقام يک زن در جامعه تاثيرگذار باشيد و به دنبال اين هدف‌ها در اتاق بازرگانی تهران حضور پيدا کرديد تا هدف بزرگ‌تری را تحصيل کنيد، آن هدف بزرگ‌تر شما چه بود؟

انتقال تجربياتم. کمک کردن به کسانی که راهی را برای متوسل شدن و گرفتن اطلاعات مورد نياز خود نمی‌توانند داشته باشند. اکنون هيچ مجموعه‌ای را نداريم که چنانچه خانمی بخواهد کسب و کاری را شروع کند، بداند و بفهمد که از کجا بايد شروع کند.

می‌خواهيد بگوييد در اين سال‌ها هيچ زمينه‌سازی‌ای برای فعاليت اقتصادی زنان انجام نشده است؟

اگر هم وزارتخانه‌ای کاری انجام داده مربوط به حوزه کاری خودش بوده و اطلاع‌رسانی سراسری نبوده است. اما الان شورای بانوان بازرگان به‌عنوان يک متولی وارد کارزار شده تا اين اطلاعات را به‌طور رايگان در اختيار علاقه‌مندان و داوطلبان قرار دهد.

پتانسيل شما برای اين انتقال تجربه چقدر است؟

از 2 هزار و 500 عضو شورا در تهران، همه نوع کسب و کاری وجود دارد. چنانچه کسی بخواهد کسب و کاری را شروع کند، می‌تواند از اعضايی که صاحب آن کسب و کار هستند مشاوره رايگان بگيرد. علاوه بر اين کلاس‌ها، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی رايگان برگزار می‌کنيم و دوره‌های بين‌المللی هم داريم. 2 سال است که با دانشگاه‌های مالزی قرارداد بسته‌ايم که متقاضيان هر نوع کسب و کار می‌توانند به‌طور رايگان خدمات آموزشی دريافت کنند.

شورای بانوان بازرگان کارگروه‌های تخصصی هم دارد؟

کشاورزی، خدمات، صنعت، معدن و تجارت (صادرات و واردات). بازديد از مراکز کارآفرينی در قالب تور داشته‌ایم و پایگاه اینترنتی شورا نیز هر روز اطلاعات تازه را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد که پاسخگوی بسیاری از پرسش‌های بانوان بازرگان و کارآفرین است.

تعریف شما از کارآفرينی چیست؟

کارآفرينی اين نيست که اسب زين کرده را سوار شوی و مديريت کنی و بعد بگويی کارآفرينی کرده‌ام. کارآفرينی از نظر من ايجاد يک کسب و کار است آن هم ايجاد کسب و کاری که در نوع خود به‌عنوان اولين بودن، ابتکار داشتن و تغيير شکل از يک حالت متداول به يک حالت ديگری باشد اما تعريف خود کارآفرينی اين است که يک ايده، يک خلاقيت با توجه به تمام مشکلاتی که وجود دارد توانايی حضور و در ادامه اجرا يا راه‌اندازی يک کار را داشته باشد. خيلی از خانم‌ها مديران موفقی هستند ولی يا وارثان خانواده‌اند يا يک نوع کسب و کار نمادی را انجام می‌دهند و خود را کارآفرين می‌نامند. ما معنی کارآفرينی را خوب نفهميده‌ايم.

پس چرا خود را کارآفرين می‌دانید؟

نوع کاری که انجام دادم برای اولين‌بار در ايران بود. زمانی که من در صنعت حمل و نقل کشور شروع به فعاليت کردم هيچ خانمی هنوز وارد اين صنعت نشده بود.

چند سال پيش؟

حدود 30 سال قبل؛ سال 58 وارد صنعت حمل و نقل شدم و حمل و نقل را به شکل يک مديريت زنانه اداره کردم و سپس روش‌هايی که به کار گرفتم متفاوت از بقيه بود. موانعی هم که در کار وجود داشت برای من که اولين‌بار آن را شروع می‌کردم بسيار فراتر از بقيه بود. البته برای آقايان اين کار نه مانع بود و نه خارق‌العاده ولی برای يک خانم اين فعاليت مانع عقيدتی و مانع باور فرهنگی و باور جامعه بود.

شما تجربه‌ای 30 ساله در کار و حرفه‌ای کاملا مردانه کسب کرده‌ايد که البته خيلی هم راحت نبوده است. عمده مشکلات پيش رو چه بودند که مانع کار می‌شد؟

در شروع کار به‌طور طبيعی تحقق حضور من در جامعه کاری‌ام بود؛ جامعه‌ای که خودم انتخاب کرده بودم. جامعه حمل و نقل جامعه‌ای کاملا مردسالارانه بود. اما مهم‌ترين مشکلی که با آن درگير بودم و هم‌اکنون نيز وجود دارد اين است که اطلاعات در اين بخش و صنعت به صورت علمی و آکادميک وجود ندارد.

چطور؟

هنوز با فرهنگ علمی جامعه حمل و نقل همخوانی نداريم و افراد به صورت پراکنده دوره‌های اختصاصی مورد نياز خود را می‌گذرانند. آموزش هميشه لازمه کار است بويژه برای صنعتی مانند حمل و نقل که فراگيری بسيار زيادی دارد. امروز چنانچه کسی بخواهد شرکت حمل و نقل ثبت کند باید سابقه کاری داشته باشد که آن هم بنا به رشته و مقاطع تحصيلی است و با سوابق بيمه‌ای محرز می‌شود، سپس بايد 2 دوره کلاس خاص فنی را بگذراند و بعد آزمون ‌دهد. بنا بر اعلام سازمان حمل و نقل و پايانه‌های کشور در آزمونی که اخيرا برگزار شده از 300 نفر شرکت‌کننده فقط 12 نفر قبول شدند.

در اينجا يک پرسش اساسی وجود دارد و آن اينکه چرا يک مدير شرکت حمل و نقل که 30-20 سال سابقه دارد، گزينش نمی‌شود؟

يکی از اهداف من هم در شورای بانوان بازرگان و هم در حوزه کار تخصصی خودم علاوه بر انتقال اطلاعات، بحث آموزش است که خيلی مهم است.

آموزش‌های آکادميک را تا چه ميزان برای بانوان موثر می‌دانيد؟

نمی‌گويم خيلی ولی ‌ موثر بوده است. خيلی‌ها هستند که با مدارک تحصيلی پايين، کار و حرفه‌ موفقی راه‌انداخته‌اند.

آخر، تحصيل با آموزش متفاوت است. کسی که مدرک دانشگاهی در يک رشته خاص گرفته دليل بر اين نيست که در آن رشته توانايی دارد. تحصيلات و دانشگاه به انسان ديد می‌دهد ولی به‌طور قطع تحصيل مبنای اشتغال نيست اما برای ورود به هر حرفه‌ای، آموزش‌های حرفه‌ای نياز است.

با توجه به اينکه به‌طور تخصصی در حوزه کارآفرينی فعاليت می‌کنيد، آيا شورای بانوان بازرگان با دانشگاه‌های داخلی که رشته کارآفرينی را تدريس می‌کنند، ارتباط برقرار کرده است؟

به‌صورت دائمی ارتباط‌مان را داريم و حتی خودم دوره‌های کوتاه‌مدت تدريس در دانشکده کارآفرينی دانشگاه تهران داشته‌ام.

مأموريت شما در شوراي بانوان بازرگان چيست؟

تشكيل بانك اطلاعاتي، معرفي فعاليت‌هاي شوراي بانوان بازرگان به سازمان‌هاي داخلي و خارجي، شناسايي زنان ايراني كارآفرين و بازرگان در خارج از كشور، تعامل، همفكري و همكاري با دانشگاه‌ها و نهادها و سازمان‌‌هاي دولتي، مطالعه و پژوهش با هدف شناسايي راهكارها و چالش‌هاي موردنياز زنان كارآفرين و بازرگان، شناسايي، جذب و تشويق صاحبان ايده و برگزاري كلاس‌ها، كارگاه‌‌هاي آموزشي و همايش.

درباره قوانین مربوط به زنان چه نظری دارید؟

در موضوعات اقتصادی حقوق زنان مغفول مانده است. نمی‌شود يک آقا و خانم در شرايط مساوی ماليات بدهند اما بهره‌برداری از شرايط مساوی نباشد. يکی بحث حقوق استخدامی زنان است که مردان‌ در اولويت‌اند. بحث ديگر اینکه يک زن بابت حقوق‌ دريافتی خود، ماليات و حق بيمه می‌دهد اما پس از فوت به همسر يا فرزندانش هيچ حقوقی پرداخت نمی‌شود اما در مورد آقايان خلاف اين رويه است.

شما از جمله افرادی بوديد که از انتشار فهرست ميلياردرها استقبال کردید. پرسش من درباره خوب يا بد بودن انتشار آن فهرست نيست، چون من به شخصه افراد سرمایه‌گذار توليدکننده را دوست دارم، چون در پی خود اشتغال را به همراه دارند. حال برای اينکه بتوانيم زمينه ثروتمند شدن بانوان را فراهم و حضور آنها را در صحنه‌های اقتصادی تقويت کنيم، چه کارهايی بايد انجام شود؟

من اعتقاد ندارم که زنان ثروتمند نيستند، چون صفرهای دارايی به منزله ثروتمند بودن نيست. علاوه بر اين در کشوری که هر کسی از داشتن سرمايه‌ای (مصرفی و غيرمصرفی) و اعلام آن اکراه دارد چطور می‌توان مميزی کرد که شما، من يا ایشان بيشتر از بقيه ثروت داريم.

متاسفانه آنقدر بحث پولدار بودن، ثروتمند بودن، ميلياردر بودن و داشتن دارايی را قبيح دانسته‌اند يا وحشت از آن را ترسيم کرده‌اند که همه نسبت به این قضيه، پوشش ايجاد کرده‌اند اما من به عکس عمل کردم، چون زندگی کاری من شفاف است لذا با سخنان خود تابوی اين موضوع را شکستم و گفتم: «من ميلياردرم». البته اين جريان تبی بود که آمد و رفت اما چرا نياييم فرهنگ‌سازی مناسب را برای معرفی ثروتمندان انجام دهيم.

در جامعه ايران که البته قصد مقايسه آن را با ساير جوامع ‌ندارم، حداقل در جامعه خودمان چنان‌چه زنان وارد عرصه‌های اقتصادی و کاری شوند، تقسيم وظايفشان يک مقدار سخت‌تر می‌شود. اينکه بايد بين 3 وظيفه اصلی خود از جمله حضورشان در حوزه کاری، وظيفه همسرداری و وظيفه مادر بودن هماهنگی برقرار کنند. شما چگونه اين 3 وظيفه را هماهنگ کرديد؟

فقط با برنامه‌ريزی و همراهی کردن خانواده.‌ اما در اين ميان تنها به خودم ظلم کردم. از خواب، استراحت‌ و تفریح گذشتم ولی به آن هدفی که داشتم رسيدم. اکنون فرزندانم تحصيلات دانشگاهی دارند و همسرم کار مستقل خود را دارد اما از زمان حضور من در اتاق بازرگانی تهران، همسرم به لحاظ فيزيکی مرا در شرکت حمل و نقل ياری می‌کند.

در حال حاضر چه تعداد خودرو دارید؟

مالکيتی؟ هيچی.

همه استيجاری است؟

اکنون بيش از 70 دستگاه است اما کار کاميونداری را کم کرده‌ام و بيشتر کار ترانزيت و کشتيرانی می‌کنم.

خوب است؟

همه کارها خوب است اما ناوگان، فرسوده بوده و مشکلاتی که پيش می‌آيد ما را به‌طور مستقيم درگير می‌کند برای همين ترجيح دادم ناوگان تحت پوشش شرکت را کم کنم. ولی با اين وجود کار کاميونداری را خيلی دوست دارم به طوری که در شروع کار بيش از 200 دستگاه کاميون (غير‌ملکی) داشتم. اما من يک آرزو دارم.

بفرماييد.

آرزو می‌کنم خيلی از مشکلات سيستم حمل و نقل داخلی کشور و حضور ناوگان ايرانی در خارج از کشور حل شود و اين حل نمی‌شود مگر با يک عزم ملی. برای تحقق اين آرزو هم بايد يک ناوگان و لجستيک منظمی داشته باشيم و در داخل قوانين و مقررات را روان‌سازی کنيم. اینکه گفته شود کشور ما در شرایط اقليمی و جغرافيایی بهترين موقعيت سوق‌الجيشی را دارد و مسير برخورد کريدورهای شمال و جنوب و شرق و غرب است و مساحت بالای يک ميليون مترمربع دارد، راه به جايی نمی‌برد بلکه بايد سياست درهای باز با حفظ منافع کشور داشت.

يک تجربه تلخ و شيرين از خودتان بگوييد.

الان يکی از راننده‌ها مشکل پيدا کرده، نگران او هستم.

يک تجربه شيرين بگوييد.

هر زمان که يک کاميون شرکتم از مرز عبور می‌کند، بارش سلامت می‌رسد و سالم تحويل صاحب کالا می‌دهد، برای من يک خدمت است. اما شيرين‌ترين تجربه من اين بود که توانستم در کار تخصصی خودم موفق شوم، شرکتم را ثبت کنم و ناوگان را راه‌اندازی کنم.

برای ثبت کردن شرکت مشکل داشتيد؟

بسيار زياد، شما کتاب مرا بخوانيد.

نام کتاب شما چيست؟

«هر غيرممکنی، ممکن است».

با چه ميزان سرمايه فعاليت در حوزه حمل و نقل را شروع کرديد؟

سرمايه صوری ثبت شرکت (500 هزار تومان).

شما خودتان را زن موفقی می‌دانيد؟

تا موفقيت را چه تعريف کنيم.

منظورم اين است که شما به همه افق‌هايی که برای خود ترسيم کرده بوديد، رسيده‌ايد؟

در مراحل کاری‌ام رسيده‌ام. من در تمام کارهایم هميشه برنامه‌ريزی دارم و اين عامل موفقيتم است.

از عملکرد مادر بودنتان چقدر راضی هستيد؟

کاملا راضی‌ام. من هيچ وقفه‌ای برای نسبت مادر و فرزندی ايجاد نکردم.

در هفته چند وعده غذای آماده به بچه‌ها می‌دهيد؟

تا الان هيچ وعده غذای آماده نداشته‌ام.

سير تحصيلات خودتان را هم بگوييد؟

سال 55 وارد دانشگاه شدم. دوره تحصيلاتم 3 و نيم سال طول کشيد و با مهندسی عمران فارغ‌التحصيل شدم.

دانش پورشفيعی - وطن امروز


1389/09/28

منبع گزارش

کد:
http://www.tccim.ir/BW/NewsFullStory.aspx?nid=1171
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: سه‌شنبه 21 دی 1389 - 10:48    عنوان: پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

بانوان بازرگان ایران


اموراقتصادی و تجاری مردانه تلقی شده و خانواده ها زنان را از درگیر شدن در فعالیت های بازرگانی منع کرده وآنان را بیشتر به انجام امور خانواده تشویق نموده اند اما در این میان نیز کم نبودند زنانی که سنت ها را شکسته وبه عرصه تجارت و کسب و کار روی آوردند.

اگرچه تاکنون اطلاعات دقیقی در ارتباط با فعالیت های بازرگانی زنان در ایران جمع آوری نشده است اما از مرحوم مهین افشار نوه ملک تجار به عنوان اولین زن بازرگان که در سال 1326 موفق به دریافت کارت بازرگانی شد نام برده می شود.

خانم افشار با فروش بخشی از جهیزیه اش توانست سرمایه ای فراهم آورده و به عنوان نخستین زن بازرگان در کشور به تجارت بپردازد.

او کار را با سرمایه ای حدود 40 هزار تومان شروع کرد. ابتدا نمایندگی شرکت هایی مانند "یورماستر اندون و یوخ" دانمارک و کارخانه های آرو ،سارازن، ساژ و اوهاندو برآلمان را به عهده داشت.

کالاهای وارداتی او عبارت بودند از موتورهای دیزل ، ژنراتور برق و ماشین های بزرگ و کوچک جوشکاری،توسعه کارش سبب شد که در پنج بندر بزرگ دنیا مانند: آمستردام ، نوتردام ،لندن، نیویورک و آنتورب کارگزاری حمل و نقل دایر کرد.

مهین افشار مدتی نیز منشی گروه " زنان ملیون " بود و علاوه بر کار تجارت در دکوراسیون نیز مهارت داشت و عتیقه دار بزرگی بوده است.

او فارغ التحصیل مدرسه ژانداراک بود و در 28 سالگی با مهندس افشار کارمند پتروشیمی ازدواج کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی اگرچه منعی برای حضور زنان در اتاقهای بازرگانی وجود نداشت اما به دلیل شرایط خاص آن دوره بانوان بازرگان حضور فعالی در اتاقهای بازرگانی نداشتند،اما این روند همگام با آغاز توسعه و گسترش حضور زنان در محافل علمی و دانشگاهی چهره ای دیگر به خود گرفت و زنان بازرگان ما نیز توانستند با مشارکت در تاسیس اتاقهای بازرگانی مشترک موفق به ورود به هیات رئیسه تعدادی از اتاقهای بازرگانی مشترک با دیگرکشورها شوند.

این روند به همین صورت ادامه داشت تا آن که در پنجمین انتخابات اتاقهای بازرگانی که در هفتم اسفند 1381 در سراسر کشور برگزار شد، زنان بازرگان موفق به ورود به هیات نمایندگان اتاقهای تهران، ساری و اهواز شدند.

موفقیت دو زن بازرگان برای ورود به هیات نمایندگان اتاق تهران از بخش های صنعت و بازرگانی باعث تشویق و دلگرمی دیگر زنان بازرگان شد.


به طوری که تعداد زنان دارنده کارت بازرگانی در سال جاری نسبت به سال 1381 افزایش یافته است.

هم اکنون تعداد بانوان دارنده کارت های حقیقی و حقوقی در اتاق تهران در حدود 900 نفرهستند که بیشترین فعالیت زنان دارنده کارت بازرگانی در اتاق تهران از شرکت های حمل و نقل ،مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و دارویی ،نساجی و مواد غدایی هستند.

میزان صادارت انجام شده توسط زنان عضو این اتاق در سال گذشته در حدود35میلیون دلار بوده است که این آمار بدون در نظر گرفتن واردات انجام شده از سوی شرکت های تحت مدیرت زنان است.

درحال حاضر بانوان کارآفرین و بازرگان بیشتر در بخش های تاسیس شرکت های صادرات و واردات ، ترخیص کالا، نمایندگی شرکت های خارجی ، مزون ، آرایشگاه ، دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ،حمل و نقل، امور کشاورزی، تاسیس مدارس و آموزشگاههای خصوصی موسسه های هنری و فیلمبرداری ، انتشارات، دفاتر روانشناسی، کلینیک های زیبایی و پزشکی، شرکت های رایانه ای و تبلیغاتی فعال هستند، در صورتی که امروزه توانمندی های زنان در جامعه ما با دهه های گذشته تفاوت های بسیاری کرده است.

برگرفته از سایت اتاق بازرگانی ایران

کد:
http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=17257&threadID=90730&forumID=460
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
soveh
پستتاریخ: سه‌شنبه 21 دی 1389 - 19:44    عنوان: پاسخ به «بانوان بازرگان ايراني» پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مديريت كل انجمن‌ها
مديريت كل انجمن‌ها

عضو شده در: 2 فروردین 1389
پست: 3473
محل سکونت: IRAN
blank.gif


امتياز: 87705

ممنونم. عالی بود Applause
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email شناسه عضویت در Yahoo Messenger [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: چهار‌شنبه 22 دی 1389 - 09:28    عنوان: بانوان بازرگان زنجاني پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

شوراي زنان بازرگان اتاق زنجان تشكيل مي شود


به گزارش پايگاه اطلاع رساني زنان بازرگان، در نشستي که به منظور ارتقاي نقش بانوان در عرصه های ملی و بین المللی برگزار شد «ابراهيم جمیلی» از اهمیت ورود بانوان به بازار کسب و کار سخن گفت و اظهار كرد: بیش از نیمی از جامعه کشور را زنان تشکیل می دهند لذا ورود زنان به بازار کسب و کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رئيس اتاق زنجان با اشاره به تعداد کارت‌های بازرگانی اخذ شده توسط بانوان زنجانی گفت :در حال حاضر 70 کارت بازرگانی برای زنان زنجانی صادر شده است که از این تعداد اگر شورای بانوان بتواند 10 نفر از دارندگان کارت را فعال كند موفق عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه اتاق زنجان جزو 5 اتاق برتر کشور است يادآورشد: از حیث جمعیت و بزرگی استان زنجان قابل مقایسه با استان‌های دیگر نیست، ولی با این حال اتاق زنجان توانسته است جایگاه ویژه ای در بین اتاق‌های دیگر ایجاد كند از این رو شورای بازرگانی بانوان وظیفه سنگینی بر دوش دارد و باید بتواند به شکل برجسته ای در کشور نمود پيدا كند.

این مقام مسؤول یکی از شرایط عضویت در شورای بانوان را داشتن کارت بازرگانی عنوان کردو افزود: زنان باید بتواند خود را باور کنند و این شورا می تواند یک راه جدید برای افزایش ارتباطات و خود باوری باشد.

رئيس اتاق زنجان، «نازخند صبحی» را به عنوان رئیس هیات موسس شورای بانوان بازرگان معرفي کرد و خواستار آن شد كه اعضاي هیات موسس این شورا و متعاقب آن هیات رئیسه تشكيل شود.

در ادامه «نازخند صبحی» خواستار منسجم شدن دارندگان کارت بازرگانی شد و گفت: ضرورت تشکیل این شورا از مدت‌ها پیش احساس می شد.

وی با اشاره به قدمت تجارت در بین بانوان گفت: حضرت خدیجه نمونه بارزی از یک بانوی تاجر موفق است و زنان می توانند با الگو برداشتن از بانوی اول اسلام در این راه گام بردارند.

«عطائیان» دبیر اجرایی اتاق زنجان نیز با اشاره به موقعیت سوق الجیشی استان زنجان اظهار داشت: 50 درصد بازار تولید و مصرف در شمال غرب کشور قرار دارد و این موقعیت می تواند با توجه به مرکزیت استان زنجان در شمال غرب کشور جایگاه خوبی را در عرصه تجارت برای استان رقم بزند.

وی درآمد ناخالص استان زنجان را 50 درصد میانگین کشوری دانست و گفت: این رقم تا رسیدن به رقم کشوری فاصله زیادی دارد که باید با همت مضاعف به میانگین کشوری نزدیک شویم.



14:34 - دوشنبه 6 دی 1389
منبع گزارش

کد:
http://www.ie-bw.com/index.aspx?siteid=1&pageid=162&newsview=256
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
نمایش پستها:   
ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک صفحه 1 از 1

فهرست انجمن‌ها » فرهنگستان » بانوان بازرگان ايراني
پرش به:  



شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید
شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید
شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید


Home | Forums | Contents | Gallery | Search | Site Map | About Us | Contact Us
------------------------------------------------------------------------

Copyright 2005-2009. All rights reserved.
© by Aftabgardan Cultural Center : Aftab.cc