دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

   
 
 پرسشهای متداول  •  جستجو  •  لیست اعضا  •  گروههای کاربران   •  مدیران سایت  •  مشخصات فردی  •  درجات  •  پیامهای خصوصی


فهرست انجمن‌ها » فرهنگستان » تاريخچه كاشي سازي و سراميك در ايران ،آسان سازی کاشی سازی

ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک
 تاريخچه كاشي سازي و سراميك در ايران ،آسان سازی کاشی سازی « مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی » 
نویسنده پیام
Aliabadi
پستتاریخ: چهار‌شنبه 30 شهریور 1390 - 10:43    عنوان: تاريخچه كاشي سازي و سراميك در ايران ،آسان سازی کاشی سازی پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

تاريخچه كاشي سازي و سراميك در ايران
ضرورت ايجاد كارگاههاي توليدي خانوادگي و كوچك خصوصي در احياء و توسعه صنعت كاشي سازي در ايران


ساخت اين كارگاههاي خانوادگي و بومي به مثابه اين است كه سنگ هاي بزرگ را به واحد هاي كوچك ترتقسيم كنيم تا بلند كردن انها ساده و اسان شود. همانگونه كه كاشي هاي كوچك از مقاومت و قدرت بيشتري برخوردارند. ايران كشور كاشي ها ، كاشان و اصفهان و شيراز زيباترين شهرهاي ايران در اين زمينه . وقتي مسافري وارد شهر ساوه ميشود اول گنبد ابي زيبا كاشي كاري شده ان توجه اش را بخود جلب ميكند.
يكي از بزرگترين ضربه اقتصادي راسرمايه داري صنعتي به ساخت و ساز اقتصادي كشورهاي جهان سوم وارد نمود و با نابودي صنعت بومي و سنتي و دستي اين دسته كشورهابوسيله انحصار توليد و تصاحب بازارهاي ايندسته كشورها دست يافت. با روش توليد انحصاري و پيچيده كردن روند توليد تك تك كارگاههاي فني توليدي خصوصي ايندسته كشورها را از ميان برد و با از رونق افتادن كارگاههاي محلي و مرگ و مير صاحبان اين حرفه ها خلا ء بيشتر جايگزين و بعد از يك يا دو نسل اين حرفه هاي دستي از حافظه ها پاك شد و جاي توليد كنندگان را به جوامع مصرفي سپرد. براي شكستن انحصار اقتصادي واز ميان برداشتن وابستگي اقتصادي توسعه كارگاههاي توليدي بومي از ضروريات رشد صنعت در كشورهاي جهان سوم است. زيرا بومي سازي واحد هاي توليدي خصوصي محلي روشي است كه از توسعه فرهنگ مصرف گرايي منفي ووابستگي اقتصادي و تسلط كنسرن هاي طمع ورز و زياده خواه و رشد فقر اقتصادي در كشورهاي جهان سوم ميكاهد و به تقويت پايه هاي اقتصادي اين دسته كشورها كمك فراواني مي نمايد. از سوي ديگر رشد و تنوع ابتكارات در رشته كاشي سازي در كارگاههاي توليدي خصوصي و خانوادگي از تنوع و خلاقيت بيشتري برخوردار وبر كيفيت محصول بعلت تبادل تجارب گروهي ميافزايد. اولين راه شكستن توليد انحصار بوسيله سرمايه داري توسعه و تدوين كلاسهاي فني و حرفه اي در اين زمينه اموزش در رشته كاشي سازي است.

براي گسترش طيف خلاق و تنوع صنعت و هنركاشيكاري در مناطق بومي ايجاد كارگاههاي چند نفره و خانوادگي يكي از پيشنهادهاي مثبتي است كه بخشي از نيازهاي بومي هر منطقه را براورده و نيز زمينه مساعدي براي جذب جوانان جوياي كار در منطقه بومي است كه عامل بازدارنده از مهاجرت به شهرهاي بزرگ و بي هويتي فرهنگي انهاست .كارافرينان محلي و صنعتگران بومي در اين رشته در حلقه هاي كوچك و خانوادگي قادر به تزريق سرمايه ، نيروي كار، ايده هاي خلاق و نيز تبادل تجارب شغلي در رشته كاشي سازي هستند و تضميني در جذب درصد زيادي از نيروي جوان نسل جوان بعدي خانواده در كارگاههاي خويش هستند كه به ثبات شاغل بودن ملي ميافزايد. با اين روش بخش بزرگي از تجارب شغلي از نسلي به نسل ديگر انتقال ميابد و بر تنوع ان افزوده ميشود. تشكيل كلاسهاي آموزشي و حرفه اي در رشته كاشي سازي از اقدامات اوليه و ضروري براي ايجاد اين دسته كارگاههاي كاشي سازي بومي است. تاريخچه كاشي سازي و سراميك در ايران ، بلند كردن سنگ كوچكبدون اموزش اين امر شدني نيست. براي سهولت تشكيل اينگونه كلاسهاي اموزشي تئوري استفاده از اموزش هاي راه دور و نيز ويدئويي علاوه بر هزينه كم راحت و امكان پذير مي باشد و بخش عملي و كاربردي با روند شاگردي در كارگاههاي عملي امكان پذير است.

در اين رويه توليد كاشي بوسيله كارگاههاي خصوصي محلي امكان موفقيت بيش از زمينه انبوه سازي را داراست. زيرا در روش انبوه سازي مشكل سرمايه كلان و نيز سازمان دهي پيچيده و نياز به مهندسان متخصص وماهر خود از موانع عدم انجام كار است. زيرا سنگ بزرگ هميشه برداشتنش مشكل ميشود. براي جلوگيري از اين مشكل يكي از راهها اين است كه سنگ بزرگ را به سنگ هاي كوچك تبديل كنيم تا برداشتن ان برايمان امكان پذير باشد. زيگموند فرويد مي گويد برداشتن قدمهاي كوچك مساوي است با بدست اوردن موفقيت بزرگ. زيرا در كارگاههاي محلي و بومي و توليدات خانوادگي افراد با اشتراك سرمايه، نيروي كار و مشاركت درون سازماني درعلم و تجارب گروهي شغلي خانوادگي زمينه مساعد تري دارند و از موانع كمتر و انگيزه توليد و كار بيشتر است. زيرا برداشتن اين سنگ كوچك با ميزان توانمندي موجود اين واحد هاي كارگاهي خانوادگي امكان پذيراست. صنعت كاشي سازي وقتي به موفقيت هاي زيادي دست مي يابد كه از بند پيچيدگي هاي تحميلي دنياي سرمايه داري رهايي يابد و با روشهايساده و كاربردي درحلقه هاي كوچك توليد كنندگان خصوصي خانواده هاي ايراني گره بخورد. براي برداشتن موانع موجود برگزاري كارگاههاي فني و كاربردي و تدوين كلاسهاي اموزشي از مقدمات ترويج و رشد فن كاشي سازي است. مشخصه تاريخي اين صنعت كارگاهي و خانوادگي بودن ان از زمان كهن ميباشد. در قديم نه كارخانه اي و نه مهندسي براي صنعت كاشي سازي وجود نداشته و مي بينيم با يك استاد كارگاه همراه با شاگردان و كاركنانش كالا هاي زيادي توليد ميشده و انواع و اقسام توليدات وجود داشته. در مواقعي نبايد قاشق را از بغل گوش به دهان برد، بلكه برعكس بايد ساده ترين روش ها را براي انجام كار و كسب موفقيت در نظر گرفت. يكي از عوامل مهم پيشرفت كار و شكستن انحصارات كنسرنها درمورد صنعت كاشي سازي اهميت به اولويت ها و دوري از حاشيه روي هاي غيرلازم است. اولين قدم براي افزايش ظرفيت توليد كيفي و كمي كاشي دراين راه ساده كردن و اسان كردن آموزش كاشي سازي و توسعه و رواج روش هاي كاربردي آموزشي اين فن در ميان جوانان بومي است. زيرا از اين طريق حداقل نيازهاي داخلي با تنوع و خلاقانه بشكل فراوان و ارزان براورده ميشود. با توسعه روشهاي محلي و بومي كاشي كاري راه براي توليدات انبوه داخلي نيز فراهم ميشود. با توجه به وجود مواد معدني و فلزات مناسب توليد مواد اوليه كاشي در ايران مقدور و ميتواند در توسعه صنعت كاشي سازي درايران تحولي عظيم فراهم نمايد. استفاده از متخصصين فلزشناس و شيمي دانهاي ماهر در رشد اين صنعت موثر و مهم است. محصول كاشي نيازي است هميشگي كه با بهداشت و زيبايي و طراحي منازل ، ساختمان ها و بنا ها ي عمومي مرتبط است . زمينه كارافريني دررشته كاشي سازي بشكل مساعد براي جوانان ايراني موجود است. از سويي تجارب كارگاههاي توليدي خانوادگي خصوصي محصولاتي مهمي را براي بخش تحقيقات فراهم مينمايند.

متن زير برگرفته از مقاله:

بررسي ظرفيت هاي توليدي صادراتي صنعت كاشي و سراميك در ايران و جهان ، ويرايش اذر ماه، سازمان توسعه تجارت ايران، معاونت بررسي بازار و بازاريابي ناظر بررسي بازار كالا و خدمات ، تائيد كننده مقاله كامبيز حيدرزاده، ، صفحات 8 تا 14 ميباشد ..... مولف

-----------------------------

تاريخچه كاشي و سراميك در ايران

كاشي نامش را از قومي آريايي نژاد به نام ، كاش، گرفته است . برمبناي اخرين كشفيات و تحقيقات باستان شناسان آثاري از چهارده هزار سال قبل به دست آمده است كه اين كشفيات مبين قدمت صنعت و هنر كاشي سازي در ايران است. در طول اين سابقه طولاني ويژگي هاي مشخص و ويژه اي را مي توان در اين فن و هنز ايراني مشاهده كرد كه منعكس كننده و بيانگر وضعيت سياسي ، فرهنگ، اقتصاد و مذهب از يك طرف و ذوق و سليقه شخصي و قومي هنرمندان ايراني از طرف ديگر است. بهترين نمونه كاشي هاي ايراني اوايل هزاره قبل از ميلاد كاشي هاي دروازه معروف ايشتارد بابل است كه هم اكنون بازمانده هاي ان در موزه برلين نگهداري ميشود. مصادف با همين ايام هنر كاشي كاري در شوش و نواحي مركزي و غربي ايران نيز رواج بسيار داشته است و از كاشي براي تزئين ديوارها استفاده مي شد. به عنوان مثال براي تزئين ديوارهاي كاخ هگمتانه از كاشي هاي الوان به سبك دروازه ايشتارد بابل استفاده شده است. فن و هنر سفالگري در ايران نيز قدمت ديرينه اي دارد و به حدود هزاره هشتم قبل از ميلاد مي رسد. نتيجه كاوش باستان شناسان نشان ميدهد كه رواج چرخ سفالگري در ايران به هزاره پنجم قبل از ميلاد مي رسد. اختراع چرخ سفالگري تحول چشمگيري در اين هنر و تاثير بسيار زيادري بر جنبه هاي اقتصادي ان به وجود آورد. هرچند در طي ادوار تاريخي اهميت هنر فلز كاري تا حدودي هنر سفالگري را تحت الشعاع خود قرار داد. اما علي رغم توسعه فلزكاري ساخت ظروف سفالي به اشكال گوناگون براي استفاده روزمره و طبقات كم درامد ادامه يافت. پس از دوران مادها، در زمان هخامنشيان هنر كاشي سازي رونق يافت به طوري كه درزمان داريوش بزرگ، براي تزثين تالارها و ايوان هاي كاخ تخت جمشيد و شوش از كاشي هاي متنوع استفاده شده است كه هم اكنون نمونه هايي ارزنده انها در موزه لوور و ايران باستان موجود است. همچنين كاشي هاي باريك مستطيل شكل به كاررفته در نقش كوروش كبير، چگونگي رشد و ورنق هنر كاشي كاري ايران را در ان زمان نشان مي دهد. اين هنر تا اواخر دوره هخامنشيان از رونق كافي برخوردار بودو ليكن با حمله اسكندر و نفوذ معماري يوناني به ايران هنر كاشي سازي در ايران رو به زوال گذاشت و متروك گرديد. اشكانيان نيز علاقه زيادي به اين صنعت نشان ندادند و اين وقفه تا دوره ساسانيان ادامه يافت . در اين دوره بار ديگر صنعت و هنر كاشي رونق يافت . در اين دروه هنرمندان ايراني از نقوش حيوانات وپرندگان در كاشي هاي خود استفاده مي كردند كه هم اكنون نيز اثار و بقاياي كاشي هاي ان دوره بر جاي مانده است. علي رغم وجود وقفه در صنعت كاشي در اشكانيان در اواسط ان دروه نو آوري هايي در هنر سفالگري ايران به وجود آمد كه از جمله انها مي توان به ساخت نوعي لعاب معروف به لعاب قليايي به رنگهاي سبز و آبي تيره اشاره كردكه سفالگران از ان براي پوشش ظروف و تابوت هاي سفالين استفاده مي كردند. با ورود اسلام به ايران شيوه سفالگري كماكان مانند قبل از اسلام ادامه پيدا كرد به خصوص برخي از سفالينه هاي بي لعاب قرون اوليه اسلامي شباهت زيادي به ظروف سفالين قبل از اسلام به خصوص اواخر دوره ساساني دارند. ولي اين روند درخصوص صنعت كاشي ايران به گونه ديگري بود كه چرا با هجوم اعراب به ايران مجددا دوره زوال صنعت كاشي سازي ايران اغاز شد و فقط در نقاط كمي از ايران مانند خراسان، كردستان و لرستان ان هم به علت عدم دسترسي اعراب به اين مناطق اين صنعت توانست راه پيشرفت و تكامل خود را ادامه دهد.
با استفرار اسلام، صنعت گران ايراني به هنر خود رنگ و بوي اسلامي بخشيدند. در اين دوره كاشي كاري به يك هنر ظريف و مذهبي تبديل شد و جنبه تقدس پيدا كرد. در قرن سوم هجري هنر و صنعت سفالگري از نظر لعاب دهي، تزئين و نقوش به مراحل بسيار پيشرفته اي رسيد و مراكز سفالگري متعددي در اكثر نقاط مختلف كشور به ويژه در شمال و شمال شرق به وجود امد.از جمله مراكز مهم سفال گري ان دوره مي توان به شوش در جنوب غرب، سيراف در جنوب نيشاپور، جرجان، آمل و ساري در شمال ايران اشاره كرد. از همين روزگار به دليل ارتباط اقتصادي و تجاري با خاور دور به خصوص چين سفالگري ايران و خاور دور داراي تاثيرات متقابلي روي يكديگر مي شوند. در قرن پنجم هجري صنايع سفالگري و كاشي كاري ايران همگام با توسعه و پيشرفت ساير شاخصه هاي هنري ، رشد و ترقي فراواني را تجربه مي كند. در اين دوران سفالينه هاي جديد با تكنيك ها و روشهاي متفاوت با دوره قبلي ساخته مي شد. از جمله نو آوري هاي ان دوره مي توان به سفالينه هاي نوع كنده كاري شده ، يك رنگ و قالب زده اشاره كرد. از همين دوره ساخت كاشي هاي يك زنگ به ويژه فيروزه اي رنگ كه از ان همراه با آجر براي آرايش بنا ها استفاده مي شد رايج مي شود. در اواخر قرن ششم هجري استفاده از كاشي هاي طلايي ستاره اي شكل براي تزئين بنا هاي مذهبي رايج شد كه نمونه هاي ان را مي توان در موزه ايران باستان پوشش مقبره حضرت معصومه.يافت. دراواخر عصر سلجوقيان و خوارزمشاهيان استفاده از طرح ها و تكنيك هاي جديد در هنر و صنعت سفال گري آغاز گري شد كه از جمله مهمترين انها نوع زرين فام و نقاشي شده زيرلعاب مي باشد. علاوه بر اين نو آوري ها، به دليل ارتباط مراكز هنري و سفالگري ايران با ساير كشورها به خصوص خاور دور استفاده از خاك چيني كه از چين وارد مي شد براي ساخت نوعي از ظروف سفالين رايج شد. همزمان با حملات متعدد مغولان به ايران دوره زوال گري سفال گري ايراني آغاز مي شود و به جز در چند شهر عملا اين هنر به ركود كشيده مي شود. از اواسط قرن هفتم هجري به تدريج كارگاه هاي سفالگري فعاليت مجدد خود را شروع كرده و به توليد سفالينه هاي متعدد و متنوعو كاشي هاي الوان پرداختند. همچنين تاسيس گرديد كه در اين بين مي توان به تخت سليمان سلطانيه ساوه ، تبريز وورامين اشاره كرد.همچنين از اين دوره مي توان به عنوان دوره آغازين نفوذ تصوير گرايي مانند مينياتور و نقاشي برروي سفالينه نام برد. دوره تيموريان دوره رونق و شكوه كاشي كاري ايران مي باشد در اين دوره كاشي كاري اسلامي با توسعه ساخت كاشي هاي معرق عصر جديدي را اغاز مي كند و از كاشي هاي معرق براي تزئين بنا هاي مذهبي و غير مذهبي استفاده مي شود. حتي در اين دوره هنرمندان ماهر كاشي كار اصفهان و شيراز براي تزئين بنا هاي شهرهايي چون سمرقند ، هرات و بخارا به ان سرزمين مهاجرت مي كنند. از بهترين نمونه هاي اين هنر در دوره تيموريان مسجد گوهر شاد مشهد است كه با كاشي هاي فيروزه اي و لاجوردي تزئين شده است. مسجد كبود تبريز يكي ديگر از شاه كارهاي هنر كاشي كاري ان دوره به حساب مي آيد. در دوران تيموريان ساخت ظروف سفالين همانند دوره ايلخانيان در مراكز سفالگري رواج داشت. هنرمندان سفالگر اين دوره بيشتر از رنگهاي تيره مانند آبي و سبز تيره براي تزئين سفالينه ها استفاده ميكردند. همچنين از اواسط اين دوره ساخت نوعي سفالينه جديد معروف به آبي و سفيد گسترش يافت. طي دوران طولاني صفويان سفالگر و كاشي كاري از اهميت بالايي برخورداربوده و مراكز جديد سفالگري در شهرهاي مختلف مانند مشهد ، اصفهان يزد، كرمان و تبريز از رونق بالايي برخوردار بودند. در اين دوره ساخت ظروف سفالين در انواع گوناگون رايج شد و سفالينه معروف به آبي و سفيد كه در ععد تيموريان رايج شده بود، در اين دوره توسعه فراواني يافت. در اين دوره نيز به دليل ارتباطات تجاري فراوان ايران با خاور دور سفالگري دو كشور چين و ايران تاثير متقابل فراواني بر يكديگر گذاشته است. در دوره صفويان هنر كاشي كاري ايران دچار تحول عظيمي مي شود و كاشي هفت رنگ به دليل كاربرد سريع و توليد ارزان براي تزيين بنا هاي جايگزين كاشي معرق مي شود. هر چند كه همچنان در تزيين بنا هاي مذهبي كما بيش از كاشي معرق استفاده مي شد. از جمله كارهاي هنر كاشي كاري اين دوره مي توان به مسجد امام و مسجد شيخ لطف الله در زمان شاه عباس اشاره كرد كه از لحاظ هنر كاشي كاري تا اواخر دوره صفويان ادامه داشت. بهترين نمونه كاشي كاري اين دوره مربوط به قرن يازده هجري قمري مدرسه چهارباغ در اصفهان است. بعد از انقراض سلسله صفويان، در دوره هاي بعدي يعني افشاريه ،زنديه و قاجار هنر سفالگري و كاشي كاري همانند گذشته ادامه پيدا كرد ولي از نظر كيفيت قابل قياس با دوره قبلي نبود. حتي متاسفانه هنر كاشي كاري در زمان قاجاريه از مسير اصلي خود خارج شده و سير نزولي پيمود. د راين سه دوره با تغيير پايتخت از اصفهان به شيراز و سپس تهران مراكز عمده سفالگري جديدي در اين شهرها ايجاد شد و از كاشي هاي هفت رنگ كه در انها بيشتر از رنگهاي زرد و احزايي و تصوير انساستفاده مي شرد براي تزيين بنا ها به كار گرفته شد. افول و عدم رونقي كه از پايان دوره ضفويان آغاز گرديد متاسفانه تا دوره پهلوي ادامه يافت تا اينكه در اين دوره اداره كل باستان شناسي و انجمن اثار ملي تشكيل شد . از سال 1308 به موازات اقدامات و تلاش هايي كه استادان كاشي ساز قديمي براي احياو ترميم خرابي بنا هاي قديمي از خود نشان دادند كاشي سازي در ايران دوباره به عنوان يك هنر ظريف ملي متجلي شد و استفاده از كاشي با سبك و نقش هاي قديمي در بنا هاي جديد آغاز شد. كاشي كاري هاي موجود در آرامگاه حافظ و سعدي در شيراز، عمر خيام در نيشاپور، كاخ مرمر، مدرسه سپهسالار و دروازه قرآن شيراز از اين دست هستند( كرمي و كياني 1364)

در سال 1339 اولين واحد صنعتي به نام شعبه كاشي سازي به منظور ترويج كاشي سازي به سبك مدرن اروپايي تاسيس شد. مصرف كاشي كه پس از جنگ جهاني جاي خود را به خوبي در معماري جديد باز كرده و رو به فزوني گذاشته بودعملا به طور عمده توسظ همين واحد تامين مي شد. متاسفانه عليرغم تجربه و سابقه تاريخي كهن در اين صنعت در دو فرن اخير، به دليل وجود تحولات وسيع در عرصه هاي اقتصادي ، اجتماعي و سياسي در مناسبات بين المللي ، كه نقطه شروع ان را مي توان انقلاب صنعتي دانست. اختلافات بسيار چشمگيري را هم به لحاظ كمي و هم به لحاظ كيفي در عرصه توليد و مصرف محصولات سفالي كه كاشي و سراميك نمونه هايي بازر ان مي باشند بين ايران و كشورهاي پيشرفته صنعتي به وجود اورده است . نياز به توليد انبوه همراه با راهكارهاي ان از جمله توليدانبوه همراه با راهكارهاي ان از جمله توليد كارخانه اي و اتوماسيون خطوط توليد كوشش در جهت دستيابي به دانش و تكنولوژي نوين و برتر و سرمايه گذاري هاي كلان در بخش تحقيقات تغييرات الگوي مصرف و كاربرد محصولات كه اين محصول را از حالت تزئيني و لوكس به وسيله اي كاربردي تبديل كرده است و همچنين حمايتها همه جانبه انواع اتحاديه تجاري و سياسي همه و همه منجر به ان شده است كه ايران جايگاه برجسته خود را به خصوص در قرن اخير دراين صنعت از دست بدهد و در عرصه مناسبات بين المللي ميدان رقابت را به رقاباي خارجي واگذار نمايد.

در دهه هاي اخير با توجه به گسترش شهر نشيني و ضرورت پاسخگويي به نيازهاي رو به رشد مصرفي به خصوص در حوزه مسكن و ساختمان ، ورود تكنولوژي هاي توليد انبوه به ايران وجود امكانات پايه اي توليد از جمله مواد اوليه، انرژي ، نيروي كار و از همه مهمتر سابقه سنتي ديرنيه در توليد محصولات سراميكي استقبال شديدي را براي توليد انبوه و مكانيزه كاشي در ايران شاهد بوده ايم.

كاشي را مي توان در منارل به عنوان تزيين ديوارها ، روي پيشخوان آشپزخانه و رستورانها، محوطه هاي اطراف وان و دوش حمام، فضاي اطراف شومينه و غيره مورد استفاده قرار داد. كاشي سراميكي ، فضاي خارج از منازل مانند تراس ها، ديوار باغ ها، سردرهاي منقوش منازل و حتي نقوش تزئيني رو ي ديوارخارجي منازل را مزين و با شكوه مي نمايد. طيف بسيار وسيع رنگ ، طرح ، اندازه و نقش در كاشي ها امكان طراحي و تزئين همه نوع بنا هاي سنتي و مدرن را در اختيار نصابان قرار مي دهد.

ص 8 تا 14 مقاله از منبع بال
ا


این مطلب آخرین بار توسط Aliabadi در یکشنبه 7 دی 1393 - 17:51 ، و در مجموع 3 بار ویرایش شده است.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
تشکرها از این تاپیک
Aliabadi از این تاپیک تشکر میکنم 
Aliabadi
پستتاریخ: چهار‌شنبه 30 شهریور 1390 - 12:00    عنوان: كاربرد موزائيك سازي ، كاشي معرق در منزل و مصارف روزانه پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

كاربرد موزائيك سازي ، كاشي معرق در منزل و مصارف روزانه

اگر عينك محافظ چشم نداريد ميتوانيد تكه هاي چيني و كاشي را در ميان يك تكه پارچه قرار داده و با چكش بشكنيد تا تكه هاي ان به چشمتان نپرد وباعث زخمي شدن ان نشود.

از عكس هاي بريده شده رنگي و پوسترهاي رنگي مجلات، از تصاوير طبيعت و مناظر در اينترنت نيز ميتوانيد كلكسيون عكس زيبايي تهيه كنيد و با استفاده از كاغذهاي نازك پنيري ترانسپارنت مخصوص كشيدن الگوي خياطي كه عكس ها بخوبي نمايان ميشود، استفاده كنيد. كاغذ پنيري به شما اين امكان را ميدهد حتي اگر نقاش خوبي نيستيد بتوانيد براحتي هر گونه طرح و تصويري را از روي اين كلكسيون عكس ها بكشيد. اين عكس را ميتوانيد بعنوان طرح اوليه موزائيكي خويش استفاده كنيد. از كاشي فروش ها محله ميتوانيد مقداري كاشي ساده يكدست با رنگهاي فوق از جمله لاجورد، ابي ، بنفش، سفيد ، ابي اسماني و ابي تيره سبز سير و يا سبز سيدي ، زردو سرمه اي تهيه نمائيد. با روش موازئيك كاري رنگي ميتوانيد روي ميز را تبديل به سطحي بسيار زيبا و تماشايي با طرح خود ساز نمائيد. موارد مصرف ديگر موزائيك سازي ساختن لبه آشپزخانه، لبه حوض، لبه ديوارها بخش نشيمن منزل، پله هاي داخلي. كمد هاي كوچك لباس ، ليوان هاي دكوري، جا شمعي ليواني. براي اين منظور ميتوانيد از گلدانهاي كهنه و بي مصرف رسي استفاده كنيد و انها را با تكه هاي موزائيك تزئئن و دكور نمائيد و براي محل مناسب منزل استفاده كنيد.موزائيك كاري معرق كاشي مصارف بسياري دارد. تركيب رنگها بايد با تناسب خوبي چيده شود تا زيبايي ان بيشتر به چشم ايد. شستن اين سطوح ساده و اسان و بقاء و دوام ان بسيار است. ساختن نيمكت پارك ها و باغها با اين موزائيك هاي رنگي نيز از ابتكارات ديگر است. در پارك ها و يا منازل ميتوان سطح ميز پينگ پونگ را نيز با موزائيك كاري ملايم و زيبا تزئئين كرد. يكي ديگر از موارد استفاده اين هنر تزئين ظروف بي مصرف بزرگ براي مصارفي مانند حمام و يا جا دادن وسايل ارايشي است. موارد ديگر استفاده اين هنر باز استفاده از ظروف بزرگ و بي مصرف براي ساختن جا ميوه اي با نماي موزائيكي است.
براي شهرهايي كه اب و هواي گرم دارند توصيه ميشود از رنگهاي سرد مانند لاجورد، ابي ، بنفش، سفيد، ابي اسماني و ابي تيره و سرمه اي بشكل تركيبي استفاده نمايند.ميتوانيد بعنوان سرگرمي هاي دسته جمعي خانوادگي و يا با دوستان از اين هنر در زمان فراغت استفاده نموده و با يكديگر دست به خلق كارهاي هنري فراوان و كاربردي براي مصارف منزل مبادرت نمائيد. ساختن چنين كاردستي هاي كاربردي در زندگي روزانه نيز بعنوان كادو و هديه جالب و تحسين برانگيز است. بطور مثال ساختن دور قاب ها و ائينه ها با هنر موزائيك معرق كاشي رنگي هداياي فراموش نشدني و ابتكاري واسباب شادي اقوام و دوستانتان را فراهم ميكنند.در اينترنت طرحهاي زيباي فراواني از گنبد ها و طاقهاي كاشي كاري شده را در اين زمينه ميتوانيد بيابيد. الهام از گنبد و كاشي كاري هاي ايراني يكي از نزديكترين راه براي افرينش طرحهاي زيباي شما در اين زمينه را بسادگي فراهم مي نمايد. علاوه بر ان ميتوانيد از طرح هاي كاربردي مانند تصاوير تزئين ائينه ها و غيره نيز از انجا استفاده كنيد.... مولف

------------------
مطلب زير از سايت هنري آموزشي تبيان زنجان مي باشد

آموزش نقاشی موزاييکی
(معرق کاشی)

آموزش نقاشی موزاييکی ( کاشی شکسته) معرق کاشی
شما به يك تكه چوب از جنس نئوپان يا ام دي اف بدون روكش يا تخته سه لا نياز داريد كه به شكل دلخواهتان بريده شده است. همچنين احتياج به كاشی یا طبق تصوير ظروف شكسته و دور انداختنی چينی داريد. انتخاب كاشی يا چينی شكسته بستگی به سليقه و هنر شخصی شما دارد. مواد ديگری كه نياز داريد ، چسب چوب كه از فروشگاههای رنگ فروشی ميتوانيد تهيه كنيد و پودر بند كشی كه از مصالح فروشی يا فروشگاههای كاشی و وسايل بهداشتی ميتوانيد تهيه كنيد. پودر بند كشی هم به صورت آماده و در رنگهای مختلف موجود است و هم ميتوانيد خودتان آن را بسازيد. كه البته پودر بند كشی آماده برای مبتدی ها توصيه ميشود.

اگر مايل هستيد خودتان پودر بندكشی را بسازيد طبق دستور زير عمل كنيد.

سه واحد سيمان سفيد الك شده و نرم + يك واحد پودر سنگ الك شده و نرم + رنگ پودری در صورتی كه بخواهيد بندكشی رنگی باشد. در زمان بند كشی كار بايد به اندازه كافی به آن آب اضافه كنيد تا يك خمير يك دست به دست آيد.

همانطور كه ملاحظه كردید تهيه پودر بندكشی آماده رنگی به صرفه تر و راحت تر از تهيه آن است. پودرهای بندكشی خارجی نيز با كيفيت بسيار عالی و رنگ بندی متنوع در فروشگاههای مربوطه موجود ميباشد.

وسايل مورد نيازتان به شرح زير ميباشد

چكش برای شكستن كاشی يا چينی ، انبر دسته بلند برای شكستن به قطعات كوچك كه از ابزار فروشی قابل تهيه است و نوع چينی آن بين ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان است ، قلم معمولی برای ماليدن چسب چوب ، اسفنج نرم ، يك تكه پارچه. و برای حفظ سلامت چشمها و پوست دستتان عينك ايمنی و دستكش لاتكس (همان دستكش های شبيه دستكش جراحی) توصيه ميشود. عينك ايمنی عينك های طلقی بی رنگی است كه از پريدن خرده های كاشی به چشم جلوگيری ميكند و در ابزار فروشی ها با قيمت بين ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان موجود است. دستكش لاتكس را هم ميتوانيد از ماركت ها تهيه كنيد يا از دستكشهای جراحی ارزان قيمت كه در داروخانه ها موجود است استفاده كنيد.

نحوه اجرا :
۱- ابتدا طرح مورد نظرتان را با مداد روی چوب پياده كنيد. هر نوع گيره ای كه ميخواهيد روی كار نصب كنيد بايد قبل از شروع كار جای آن را مشخص كرده و سوراخ پيچ كردن آن را روی چوب آماده كنید.

2-- اگر قطعات كاشی يا چينی شما بزرگ است با چكش آن را به قطعات كوچكتری تقسيم كنيد. بهتر است در هنگام استفاده از چكش كاشی يا چينی را بين دو لايه پارچه قرار دهيد و ضربه های آرامی از روی پارچه به آن وارد كنيد.

۳- توسط انبر تكه های كاشی را به قطعات كوچكتر تقسيم كنيد.

۴- تكه های كاشی را طبق طرحی كه روی چوب كشيده ايد توسط چسب چوب بچسبانيد. بهتر است چوب شما به صورت افقی روی یك میز یا زمین قرار داده شود. بین قطعات كاشی بسته به نوع كار باید بين ۳ تا ۵ ميليمتر فاصله باشد. البته در كاری كه مشاهده میكنيد بر طبق سليقه و صلاحديد سازنده فاصله های بيشتری درنظر گرفته شده. اين فاصله هر چه باشد نباید از سه ميليمتر كمتر باشد. قسمت عمده زيبايی كار بسته به همين فاصله است كه بعدا با ملات پر ميشود.

۵- بعد از اتمام چسباندن كاشی ها بهتر است یك روز بگذرد تا چسب كاملا خشك و كاشی ها روی كار كاملا محكم شوند. حال كم كم آب به پودر بندكشی خود اضافه كرده و ورز دهيد تا خميری نه چندان سفت بدست آيد. اين خمير را روی كار با يك كاردك لاستيكی (كاردك های كه لبه آن يك تكه لاستيك نازك چسبانده شده و در ابزار فروشی ها موجود است) يا با دست بماليد و مطمئن شويد ملات كاملا فضای خالی بين كاشی ها را پر كرده است. دقت كنيد جاهايی از ملات كه سوراخ يا حباب هوايی باقی مانده پركنيد. سپس ملات اضافه ای را كه روی كاشی ها باقی مانده با یك اسفنج نرم بنرمي پاك كنيد. و بگذاريد خشك شود.

مبع گزارش سايت تبيان زنجان
------------------------
در سایت های زیر می توانید تصاویر موزائیک کاری رنگی زیبا را تماشا بفرمائید. برای مبتدیان این تصاویر می تواند نمونه کاری مناسبی برای ساخت ظروف کاربردی و اشیاء مورد مصرف روزانه باشد.



کد:

http://www.ggsveen.de/aktuelleselternkunstboeckmann.htm
http://www.inghaeussler.de/austellungen/50971097610b94402/index.html
http://www.mosaik-spiegel-traeume.de/
http://mosaik-spiegel-traeume.de/rosenkugel/spiegel.html
http://mosaik-spiegel-traeume.de/rosenkugel/Hakenleisten.html
http://mosaik-spiegel-traeume.de/rosenkugel/suncatcher.html
http://www.mosaikarbeiten.de/galerie/
http://www.mosaikshop.ch/mosaikarbeiten/main.php/v/Mosaikarbeiten+by+Evelyne+Glanzmann_001/Mosaik+Fogeltr__nke.jpg.html
http://www.stimmungslichter.de/


این مطلب آخرین بار توسط Aliabadi در پنج‌شنبه 27 آذر 1393 - 12:46 ، و در مجموع 1 بار ویرایش شده است.
بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
Aliabadi
پستتاریخ: چهار‌شنبه 30 شهریور 1390 - 13:46    عنوان: اولين شانه معرق كاري شده بدست آمده از شهر سوخته پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مدیر انجمن
مدیر انجمن

عضو شده در: 30 بهمن 1388
پست: 2274

blank.gif


امتياز: 60455

نقاشی موزائیک با موکت های رنگی یا پارچه کلفت پرده رنگی

نقاشی موزاییک را میتوانیم با قطعه های رنگی موکت های مرمری ، مخملی ، مدل برجسته ، مدل شفاف وشیشه ای نیز انجام دهیم. میتوانیم از تکه موکت های اضافه در انبار برای این کار استفاده کنیم ویا به موکت فروشی رفته و بنا برطرح مورد نظر چند تکه موکت رنگی تهیه کنیم . البته بعضی موقع ها ممکن است موکت فروشی ها تکه های اضافه رنگی داشته باشند وبا قیمت خیلی ارزان بفروشند. همین کار نقاشی موزاییک را با پارچه های ضخیم مخملی و شفاف ودرخشان پرده ای نیزمیتوانیم انجام دهیم. بطور مثال پارچه های پرده ای ساتنی شفاف ویا مخملی رنگی برای نقاشی موزائیک قابل استفاده هستند. نقاشی موزاییک با تکه های مقوایی رنگ شده بریده شده وچسباندن آن برروی یک تکه مقوا ویا قطعه های رنگی ربان وتکه پارچه های رنگی ومخملی فعالیت لذت بخشی برای کودکان پیش دبستانی در درست کردن طرحهایی مانند قاب عکس وآئینه ، جعبه لوازم تحریر هم است.
مرحله اول کار طراحی
فرض بفرمائید میخواهید یک آئینه ایی را موزائیک کاری بفرمائید. اول با ماژیک نیمه کلفتی طرحی مثل کهکشان ، موج دریا ، شعله های چند رنگ خورشید ، رنگین کمان خوش رنگ ، یا طرح هفت آسمان آبی با چند نوع رنگ آبی گوناگون ، یا طرح چند رنگ اقیانوس فیروزه آبی تیره وروشن را روی یک شی مانند آئینه ، سطح میز، ستون دیوار، پله های ساختمان ، گلدان سفالی بزرگ ، کوزه سفالی متوسط و بزرگ رسم می کنیم. اگر نقاشی بلد نیستید روش زیر را برای شروع میتواند به شما کمک کند تا طرح های زیبایی تهیه بفرمائید.
طراحی آسان روش کپی برداری یا روش چاپی
برای کسانی که نقاشی و گرافیک بلد نیستند ، روش ساده ایی هست که طرح های دلخواه خودرا براحتی می توانند با این روش تهیه بفرمایند وکارشان کامل وزیبا از آب درخواهد آمد. برای کشیدن طرح های ساده ولی زیبا بطور مثال میتوانید از یک قطعه برگ استفاده کرده و با ماژیک کلفت طرح برگ راروی شی مورد نظرویا یک تکه مقوا رسم بفرمائید. برای کشیدن اشکال هندسی مشکلی زیادی وجود ندارد ، با استفاده از یک کاسه و لیوان وچند سکه بزرگ وکوچک میتوانیم چند دایره تودرتور ویا کلی طرح با دایره های متقاوت رسم کنیم .با پرگار میتوانید چندین دایره تودرتو متناسب و خوش نقش را رسم بفرمائید.. برای کشیدن مستطیل و مربع از کتاب و یا ته گلدان چهارگوش ، یک جعبه کفش کارخیلی ساده است. برای کشیدن خطوط دراز از یک خط کش ویا حتی یک تکه تخته صاف و بلند میتوانیم استفاده کنیم. اطراف شما پراز اشیایی است که کافی است انها را روی کاغذ ویا مقوا گذاشته وبا ماژیکی کلفت وپررنگ دورش را رسم کنید تا طرح های زیبایی خلق شوند.
روش کار:
برای ساده کردن کارکشیدن طرح اول تصویر مورد نظرمان را زیر یک تکه کاغذ پنیر، کاغذ الگو، کاغذ شفاف مثل کاغذهای مخصوص نقشه کشی قرار میدهیم و طرح مورد نظر را با خودکاری یا تندنویسی پررنگ تصویربرداری می کشیم . اگر ازاین نوع کاغذها دردسترس نیست ، زیر تصویر یک تکه کاربن ویک صفحه کاغذ سفید قرار داده (با مدادی ویا شی مانند خودکاری که دیگر نمی نویسد یعنی حدالمقدور هیچ رنگ نداشته باشد روی طرح می کشید تا تصویر شما روی کاغذ سفید نقش بندد وبا این روش تصویر اصلی شما آسیب زیادی نخواهد دید. )
بطور مثال طرح کارشما میتواند یک پرنده طاووس ، یک شاخه گل آفتاب گردان ، یک طوطی ، یک پرستو ، یک شاخه گل یاس ، یک طاق رنگی ، خورشید ، ماه ، یک موج چند رنگه یا یک کندوی عسل چند رنگه باشد.این تصاویر تاحدودی شکل های ترکیبی هندسی ساده را داراهستند .
مرحله دوم کار: درست کردن ماکت اصلی
بعد ازاینکه طرح و تصویر را روی کاغذ شفاف کشیدیم. مرحله دوم کاررا انجام میدهیم. البته کاغدهایی هم هستند که مثل کاربن رنگی عمل میکنند ودرفروشگاه ها گاهی پیدا میشود. این ابزار کار میتواند کارمان را ساده ترکند. بعد این طرح کشیده شده با ماژیک برروی کاغذ شفاف را باچسب بی رنگ بطور صاف ویکدست را روی یک قطعه مقوا میچسبانیم. وقتی چسب خشک شد. روی همه بخش ها را مطابق تصویر اصلی با ماژیک یا مداد رنگی رنگ میکنیم . بعد طرح رنگی ما اماده شده مرحله بعدی کار این است که روی همه بخش های رنگی کار با خودکار شماره بزنیم تا مرحله بعدی کار خیلی ساده شود.همه بخشهای رنگی ومجزا را با یک قیچی تیز بریده وروی سطح صافی جلوروقرارمی دهیم . با این روش به ترتیب شماره های کل قطعات آماده شده و برای انتقال برروی میز وکشیدن اماده میشود.
مرحله سوم کار: پیاده کردن طرح ماکت برروی شی مورد نظر
تکه تکه قطعات را برداشته وبرروی سطح خالی میز گذاشته ودورش را با ماژیک خط می کشیم . شماره تکه ماکت بطور مثال قطعه 1 یا 2 وغیره را روی تصویر قرینه روی میز نیز ثبت می کنیم. برای این قطعه های رنگی مجزا را شماره گذاری میکنیم تا موقع رنگ کردن قسمت های طرح پیاده شده روی میز رنگها درست ودقیق ترسیم شوند. همه قطعه های بریده شده رنگی مقوا را بترتیب روی میز برده وکشیده وبرای مرحله بعدی کارکنار میگذاریم.
فرض بفرمائید تصویر مورد نظر شما کندوی عسل (که شامل بیست قطعه چند ضلعی است) ویا یک گل آفتاب گردان( شامل بیست سی قطعه چند رنگ ) است. پس کل تصویر کندوی عسل شامل رسم بیست عدد هشت ضلعی مقوایی است. بعد مطابق با تصویر اصلی خانه های زنبورعسل را با چند ماژیک رنگی رنگ آمیزی وشماره گذاری ودرانتها قطعه ها را با قیچی بریده وهر قطعه را برروی میز گذاشته وبا ماژیک پررنگی دورش را خط می کشیم. بعد هرخانه ای را که کشیده ایم مطابق با شماره ماکت مقوایی هشت ضلعی مورد نظر وبا دقت شماره می خورد. این کاررا با تمام تکه های طرح ( بطورمثال تصویر بیست تکه ای کندوی عسل )با توجه به شماره های ترتیبی انجام میدهیم. دراین مرحله طرح مورد نظر ومقبول شما روی میز پیاده شده.
حالا طرح مقوایی تکه تکه شماره دار را بترتیب شماره ها بطور مرتب دریک سطح صافی جلو روی خود می چینیم. مطابق با رنگهای ماکت با شماره های همسان روی میز( مقایسه می شود هردو باید یک سان باشند) تمامی تصویر روی میز با ماژیک های رنگی مثل ماکت رنگ میشود. اهمیت شماره گذاری تمامی رنگهای ماکت مقوایی با طرح اصلی ومطابق بودن رنگهای میز با ماکت مقوایی دراین کار بظاهر ساده بسیار مهم است تا طرح موزاییکی روی میز ترتیبات رنگی خود را بخوبی منعکس نماید .
اتمام کار: نصب موکت رنگی برروی میز
دراین بخش دوسوم کار تمام شده وحال میرویم به بخش انتهایی کار.
فرض بفرمائید سطح خالی یک میز رنگ ورورفته ویا بخش تکیه گاه یک صندلی کهنه است. حالا میخواهیم این صندلی ویا این میزرنگ ورورفته را با طرحی زیبا نوکرده ودوباره در اطاق کارمورد استفاده قراردهیم. فرض کنیم بیست تصویرهشت ضلعی چند رنگه مقوایی دارید که جلو روی شماست. هرقطعه را برداشته وروی یک تکه موکت رنگی یا پارچه ضخیم پرده ای قرار داده وبا قیچی موکت بری بریده ومطابق با شماره یکسان با مقداری چسب برروی میز می چسبانیم.
موارد استفاده از نقاشی موزاییک برای وسایل روزانه با مواد دیگر
یا فرض بفرمائید از قوطی های خالی فلزی یا مقوایی میخواهید صندوقچه ای زیبا برای جادادن وسایل ریز درست کنیم. با کمک پارچه های مخمل رنگی یا ساتن رنگی میتوانیم روی این قوطی را با طرحهای نقاشی موزاییک وسنگ های رنگی وتزئینی درخشان وچند تا مروارید بپوشانیم. نوع طرح درزیبایی بسیار مهم است. پس اساسی ترین بهترین انتخاب طرح های زیبا مطابق با شی مورد نظر است. کار برروی اشیاء مدور کمی سخت تر از اشیاء صاف است. برای شروع بهتر است از ساده ترین شی ها یعنی اشیاء صاف استفاده شود.
درمراحل بعدی میتوانیم با اضافه کردن ایده های خود طرح را تعییر داده وآنرا زیباترسازیم. با روش بالا میتوانیم برای چیدن سنگ های رنگی ، سفال های مسطح رنگی ، یا شیشه های رنگی نیز همراه با ملات استفاده کنیم.

-----------------------

انواع معرق و موزائيك ها در ايران

معرَّق‌کاری يا موزاييک سازی يکی از رشته‌های صنايع دستی است. معرق سازی در ايران از سده ۶ هجری و دوره سلجوقيان با ساخت کاشی معرق پيشرفت کرد و در سده هشتم کامل‌تر و ظريف‌تر شد. در سده نهم و دهم هجری نيز رشد بسيار زيادی کرد. شهرهای اصلی معرق سازی در اين دوره اصفهان، يزد، کاشان، هرات، سمرقند و آران و بيدگل بودند.

انواع معرق
- معرق چوب
- معرق کاشی
- معرق موزائيک

طبق آخرين کاوش‌هايی که در شهر سوخته واقع در زابل انجام گرفته‌است، شانه‌ای پيدا شده‌است که بر روی آن گلی با تکه‌های چوب کار شده‌است. اين شانه متعلق به ۵۰۰۰ سال پيش است. پيدا شدن اين شانه دليلی بر بطلان دو نظريه فوق‌الذکر می‌باشد. علاوه بر اين طرح گل روی شانه با طرح گلی که بر روی سفالينه‌ها کشف شده‌است يکی می‌باشد که نشان می‌دهد شانهٔ يافت شده نمی‌تواند از جايی وارد ايران شده باشد.
منبع ویکی پدیا

-----------------------

[color=red]درست کردن موزائیک های رنگی با سی دی های شکسته و بدردنخور


سی دی های بدرد نخوروخش دارکه از دور خارج شده را دور نمی ریزیم . با این سی دی ها می توانیم موزائیک های رنگی بسیارزیبایی برای تزئین اشیاء درست کنیم . با این موزائیک ها، می توانیم اشیاء بسیارزیبایی که مورد نیاز روزانه است طراحی کنیم. این اشیاء ساخته شده را حتی می توانیم به کسی هدیه دهیم.

دراین سایت با چند نمونه روش ساختن موزائیک از سی دی های شکسته ودفاد را میتوانید مشاهده بفرمائید. یک نمونه موزائیک سازی زیبا با سی های شکسته مدل ساعت از سایت همشهری است که دیدنی است .

کد:
http://deavita.com/bastelideen/vogeltranke-mit-dvds-dekorieren.html


اشیاء ایی که می توانیم با سی دی شکسته و د فا د شکسته و دورریختنی بسازیم : بطور مثال ، آب نما ، جانامه ایی ( وسیله ای که می توانیم نامه هارادران قرار دهیم.)، جادستمال کاغذی دو ردیفه(یک سی دی را بعنوان کفه استفاده می کنیم و دوتا سی دی را با قیچی نصف کرده واین نصف سی دی های را روی کفه گرد می چسبانیم ، بیرون آن را با موزائیک های دست ساز ازسی دی تزئین میکنیم) جادستمال کاغذی( برای زمینه کار به یک قوطی مقوایی مثل قوطی کفش نیازداریم ، تزئین آئینه دیواری( ازسینی و بشقاب های کهنه و رنگ ورورفته بجای زمینه کاراستفاده می کنیم ). سی دی های قیچی شده را رنگ کرده طبق طرح از پیش نقاشی شده ، روی این سینی کهنه می چسبانیم.) ،تزئین کوزه و گلدان سفالی ،تزئین جعبه زینت آلات( برای زمینه کار یک قوطی مقوایی محکم لازم است) ، تزئین سینی های کهنه ورنگ ورورفته ، تزئین لبه پنجره ها وطاقچه ها ، درست کردن ستون هایی گچی ویاطاق زینتی برای داخل اطاق ها ویا تزئین حیاط منزل( برای تزئین روی ستون گچی میتوانیم از این موزائیک های رنگی استفاده کنیم)، تزئین جلد کتاب ودفترهای زیبا( رویه بیرونی جلد بطور مثال وسط جلد یک طرح زیبایی را نقاشی کرده بعد با چسب وموزائیک های رنگی تهیه شده از سی دی آنرا تزئین می کنیم)، تزئین دیواره بیرونی فنجان ، بشقاب ، ویا لیوان کهنه و رنگ ورورفته (از این اشیاء تزئین شده ، میتوانیم جاشمعی درست کنیم)، درست کردن پروانه رنگی زینتی برای تزئین اطاق کودکان با کمک طرحهایی از طبیعت و یا دریا وآب و ماهی های پولکی رنگارنگ( از پیش باید طرح نقاشی مورد نطر را با کمک روش کپی روی کاغذ کشیده و با کمک کاربونی روی دیوار به همان صورت کپی شود.). ابتداء یک ماهی با گچ درست کرده وبعد روی آن را با سی دی های شکسته معمولی که به شکل پولک های گرد بریده شده رابا چسب برروی ماهی می چسبانیم و بعد روی کار را با ملات ودوغ آب پر کرده وبعد با یک تکه ابر مرطوب به ارامی پاک می کنیم تا نمای درخشان خود را نشان دهد. موزائیک هایی که با سی دی یا د فا دی شکسته ساخته میشود چند رنگ هست و نیاز به رنگ آمیزی ندارد.

برای تهیه تکه های موزائیکی از سی دی های شکسته و د فا د شکسته و بدردنخور به این ابزار کار ومواد نیازداریم.
1. نوارچسب پهن برای پاک کردن زرورق سی دی وشفاف شدن سی دی برای رنگ آمیزی
2. قیچی
3. چند تا ماژیک رنگ ثابت(فیروزه ای ، قرمز، نارنجي، سبز، زرد، آبي، ، بنفش ،صورتي و سرمه‌اي ) یا رنگ مایع ثابت.
4. چسب مایع ، اگر از چسب پیستوله ای استفاده کنیم ، استحکام کار بسیاربالاخواهد بود.
5. ملات مخصوص برای پرکردن زمینه موزائیک و یا از گچ سفید استفاده می کنیم. از این مواد برای گلدان سفالی ، دیوار ، لبه طاقچه ها ودرست کردن ستون استفاده میکنیم.
6. یک قطعه آئینه برای نصب کردن وسط کاربرای درست کردن آئینه دیواری.
7. مقداری ریسمان ، کنف ویا کاموا که برای تزئین حاشیه آئینه دیواری یا قاب عکس از آن استفاده می کنیم
8. مقداری رنگ نفره ایی یا طلایی برای رنگ کردن ریسمان ونخ های تزئین حاشیه قاب ویا آئینه دیواری
9. قلم مو
10. سر یک بطری پلاستیکی را قیچی کرده وازآن بعنوان ظرف تهیه ملات استفاده می کنیم. قوطی کنسرو خالی برای درست کردن ملات نیز مناسب است.
11. یک تکه دستمال
12. پنس برای قراردادن دقیق تکه های موزائیک رنگی روی زمینه کار.

روش درست کردن موزائیک از سی دی های بدردنخور رنگارنگ

1. بخش نقره ایی سی دی هارا با کمک نوارچسب پهن پاک می کنیم تا شفاف وبرای رنگ آمیزی آماده شود. البته یک یا چند سی دی را همان طور می گذاریم بماند، تا بجای تکه های ائینه از آن درکار استفاده شود. استفاده از این تکه های براق درمیان موزائیک های رنگی بچای تکه های آئینه ای به کار نما و زیبایی خاصی می بخشد.



منبع عکس روی عکس نوشته شده است.
2. سی دی ها را دستمال تمیزی پاک کرده ، بعد با قیچی به شکل چهارگوش یا چند گوش ، موجی شکل ، دوارویا بشکل دلخواه می بریم . تکه های آماده شده را رنگ آمیزی کرده ، میگذاریم تا بخوبی خشک شود.
3. طرحی را با مداد ویا ماژیک مشکی روی شی مورد نظر نقاشی کرده وبا موزائیک های رنگی طرح را پر وتزئین می کنیم.
4. برای طرحهایی که از ملات ویاگچ درآن استفاده می شود ، برای بعضی طرحها می توانیم ملات را بشکل ملایم ( متناسب با رنگ کل طرح) رنگ کرد تا زمینه کار زیبا ترشود.

تزئین موزائیکی بوسیله دگمه های بی مصرف وانباشته شده

یک روش دیگر تزئین موزائیکی با کمک دگمه های رنگارنگ وبی مصرف است که نمیدانید با انها چه کنید وفضا اشغال کرده اند.

تزئین موزائیکی یک جعبه با کمک دگمه های رنگارنگ
یک جعبه ای را برداشته وبا توجه به طرحی که دارید ،کل دگمه های بی مصرف را بعنوان تکه های موزائیک با چسب روی آن می چسبانیم ، بعد هرصفحه جعبه را با ملات و دوغ آب مخصوص موزائیک پر کرده و با یک تکه ابر به نرمی پاک میکنیم . اگر دگمه ها چند رنگ ثابت داشته باشند مثلا فقط شامل دو دسته رنگ باشند ، با کمک قلم مو ومقداری رنگ های گوناگون میتوانیم دگمه های رنگارنگ درست کنیم.

----------------------

درست کردن قالب چهارگوش برای درست کردن خشت گچی

چهارتکه چوب صاف که شکل یک مربع را درست کنند ( دوتا ازچوب ها فقط کمی کوتاهتراز دوتای دیگری است) را برداشته وبا دیلر ازچهارطرف سوراخ کرده وبا چهارپیچ کلفت هرچهارتکه را از از بیرون بداخل ازهرچهارطرف به هم پیچ می کنیم ، پیچ ها را ته نمی چرخانیم سه سانتمترازسرپیچ ها را بیرون میگذاریم .یک صفحه چوبی چند میلیمتری رابا کمک چند تکه چسب نواری ضخیم به قاب نصب می کنیم..برای اینکه هروقت به این صفحه نیاز نداشتیم ، براحتی آنرا از قالب جدا کرده وکنار بگذاریم.

درست کردن قالب چهارگوش باسیلیکون
اگر یک قالب خیلی کوچکتر دیگر به همین روش بالاساخته( البته چهارتاپیچ قالب کوچکتر باید کاملا درچوب گم باشند ، تا حالت برجستگی به هیچوچه نداشته باشد( ، مابین این قالب بزرگ و قالب خیلی کوچکتر فضایی خالی درست میشود.اگر این فضا را با مایع سیلیکون پرکنیم وبگذاریم چندین روزکاملاخشک شود. یک قالب سومی متحرک سیلیکون ساخته میشود که کار تولید خشت گچی با تعداد بیشتررا بسیار سریع تر می نماید.زیرا قالب سیلیکون انعطاف خوبی داشته و بیرون آوردن خشت گچی آسیبی به کار نمیرساند.

درست کردن خشت گچی
مواد لازم:
1. مقداری پودرگچ وآب ، یک قطعه چوب بلند وباریک برای به هم زدن مواد .بطری پلاستیکی (که سرش زده شده باشد) ظرفی برای درست کردن خمیرگچ
2. قالب دست ساز چوبی برای تهیه خشت گچی
3.تعدادی سرنوشابه فلزی جمع آوری ، رنگ آمیزی شده. که کاملا خشک باشند.
4. کارتک
5.کاغذ سمباده
6. قلم مو ،کارد ، چند نوع رنگ ویک طرح مورد نظربرای شروع کار.

قالب چوبی چهارگوش ( همراه صفحه زیرش ) را برداشته ومقداری خمیر گچ دران می ریزیم وبا دست و کارتک آن را صاف می کنیم. وقتی خمیرگچ مقداری خود را گرفت وسط صفحه یک تکه آئینه بدون شکل (حتی شکسته که دریک گوشه انبار افتاده باشد مهم نیست ) راوسط صفحه قرارداده ، اطراف آئینه را با خمیر گچ بشکل دلخواه شکل داده ومی پوشانیم. چون خمیر نرم است براحتی شکل پذیراست. با خمیر گچ بشکلی دورآئینه پوشانده میشود که مثلا شکل قطره آب ، بیضی ، ویا چهارگوش( برای درست کردن شکل چهارگوش ازیک خط کش کوچک وکارد میتوانیم استفاده کنیم، برای درست کردن شکل دایره و بیضی میتوانیم از قالب یک لیوان و یا هرشی مناسبی استفاده شود. بعد از شکل دهی ،طرح دورآئینه تمیزکاری میشود) ویا هرشکل دلخواه از آب درآید. بعد درنوشابه های فلزی رنگ شده وتکه های آئینه وسکه های خوش رنگ را روی خمیر گچ قرارداده و به آرامی فشارداده ودوروبرش را با کمی خمیر گچ پوشانیده میشود تا این تزئینات ازاستحکام لازم برخوردار شوند. برای همین منظور، دستها را کمی به آب زده وصفحه گچی را دوباره با توجه به تکه های تزئینی( که مثل نگین درخمیر گچ جا گرفته اند) صاف ومرتب می کنیم . وقتی خشت گچی وتزئینات درون آن درطول چند روز کاملاخشک شد، هر چهارتاپیچ را از چهارطرف بازکرده وبه آرامی خشت گچی را از قالب وصفحه زیرین جدا می کنیم .چهارطرف وزیر خشت گچی رابا سمباده کاملا صاف می کنیم. البته میتوانیم خشت گچی را سمباده نکرده و با یک ابزار تیزی شکل های برجسته خطوطی درچهارطرف خشت گچی درست کنیم. درخاتمه می توانیم خشت گچی را با رنگ نقره ای ویا طلایی رنگ آمیزی کنیم تا برجستگی نقوش چهارطرف خشت بزیبایی دیده شوند. برای نصب خشت گچی تزئین شده روی دیوار،با پیچ گوشتی ویا یک ابزارتیز، درپشت خشت گچی بطور متوازی دوگودی درست می کنیم تا براحتی روی دیوارنصب شود. ویا موقع ریختن خمیرگچ درقالب دروسط قالب ازدوطرف بشکل کاملا موازی هم ، دو تا رولپلاک درشت کارمیگذاریم. تا وقتی خشت کاملا خشک شد ، با این رولپلاک ها که توی قالب فرو رفته اند ، کارنصب آئینه گچی بسیار ساده وراحت شود.

قالب کاسه ای
برای قالب گیری درشکل های دیگر میتوانیم از یک کاسه بزرگ صاف پلاستیکی (با شرح روش بالا در تزئین) استفاده کنیم. برای اینکه این کاسه گچی بخوبی روی دیوار قرارگیرد ، میتوانیم ته کاسه گچی را کمی با سوهان صاف ویکدست کنیم.

قالب های هندسی کفه دار
برای ایجاد اشکال هندسی با فرمهای دیگر میتوانیم ازدوماکت دست ساز مقوایی کلفت ،یکی بزرگ که فرم توخالی داشته باشد، استفاده میکنیم. درقدم اول برای تهیه کفه قالب سیلیکون ،توی این ماکت هندسی بزرگ توخالی چند سانتمترسیلیکون می ریزیم ومیگذاریم خشک شود. درمرحله دوم یک ماکت خیلی کوچکتر را درماکت بزرگ توخالی که قبلا ته اش با سیلیکون پوشانده و سفت شده است قرار میدهیم بعد مابین این دو ماکت مقوایی که خالی است، را با مایع سیلیکون پرساخته ومیگذاریم درطی روزهای زیاد کاملا خشک شود. وقتی سیلیکون کاملا خشک شد، مقواها را پاره کرده دور می ریزیم و قالب دلخواه ما آماده استفاده است. از این قالب های سیلیکونی آماده شده برای شکل دادن به موادی مانند سفال ، گچ و سیمان بخوبی قابل استفاده است.
روش دیگر درست کردن قالب با سیلیکون با خمیر گل رس است. که ابتداء مدل مورد نظر مثل توضیحات بالا ازدو قالب گل رس تشکیل شده یکی قالب بزرگ توخالی گل رسی ،دیگری قالب دومی که توپراست ودر موقع درست کردن قالب اصلی سیلیکونی وسط قالب توخالی اولی قرار داده میشود ومابین این دو قالب با سیلیکون پرمیشود وبعد از خشک شدن سیلیکون با چکش پلاستیکی سفال خام شکسته ودور ریخته میشود وقالب سیلیکونی آماده استفاده است.
البته اگربرایتان امکان تهیه قالب چوبی ویا سیلیکونی با شرح بالا نبود ، میتوانید از دوسه تا قالب شیرینی پزی که از ماده سیلیکون ساخته شده است ودربازار شاید قابل تهیه باشد ، برای درست کردن خشت های گچی ونصب آئینه ودیگر کارهای هنری استفاده کرد. گچ و سیمان با هزینه کم وبشکل فراوانی درهرجا براحتی قابل تهیه است.

----------------------------

تزئین آینه با مداد رنگی
مواد لازم:
یک تکه فیبر ویا مقوای بسیار محکم( جعبه های مقوایی که اغلب درمیوه فروشی پیدا میشود)
یک تکه آینه بدورن مصرف
چسب پیستوله ای
مقداری مدادرنگی
یک تکه مخمل خوشرنگ ، یا پارچه ضخیم مات یک رنگ ویکدست ویا پارچه باطرح چند رنگ شاد برای پوشاندن روی کاروپشت فیبر
یک اره
یک قلم مو
مقداری رنگ اکلیل یا نقره ای

مراحل کار:
در مرحله اول: برای نصب آینه روی دیوار، در قسمت بالا ی فیبردو تا سوراخ با دیلر ویا وسیله تیزی ایجاد میکنیم واز این سوراخ ها روبان محکم ، ضخیم وصافی را عبور می دهیم. سرروبان را با نخ محکم به هم میدوزیم تا بعنوان بند بعد از پایان کار بتوانیم آینه را روی دیوار نصب واز آن استفاده کنیم.اگر روبان نداشتیم ، میتوانیم از یک تکه پارچه بادوام که آنرا بشکل روبان بریده باشیم برای این مورد استفاده کنیم.
درمرحله دوم: سطح رویی فیبررا باچسب پیستوله چسب کرده وپارچه مخمل راروی ان نصب کرده ومیچسبانیم .روی صفحه فیبرچسب باید با لایه نازک بشکل یکدست زده شود تا همه سطح بخصوص مرکز کاررا کاملا بپوشاند تاهیچ نوع پستی و بلندی درسطح کار ایجاد نشود.
از لبه بیرونی قاب ازچهارطرف، سه سانتمتر پارچه رااضافه میگیریم ،بعد پارچه را قیچی می کنیم. این سه سانتمتر پارچه را از هرچهارطرف تک تک چسب زده وبه پشت قاب می چسبانیم. برای اینکه گوشه های پارچه خیلی کلفت نشود ، موقع چسباندن گوشه پارچه ها که روی هم تا میشوند مقداری اززیر گوشه ها راباقیچی کم می کنیم ، بعد گوشه پارچه ها را بطور مرتب روی هم مچسبانیم.بطوری که پشت قاب صاف ویکدست شود.
در مرحله سوم : آینه را برمیداریم وپشت آنرا را با چسب پیستوله ای چسب کرده ، وسط کارمیچسبانیم.
مرحله چهارم: برای پوشاندن پشت قاب وتمیزکاری ،قاب را روی یک تکه مخمل گذاشته (بطوری که سطح آینه روبروی ما قرار داشته باشد وبتوانید خود را درآینه ببینیم. بعد پارچه زیر قاب را دورتادورقیچی می کنیم. دوسه سانتمتر قسمت بالاپارچه را به قاب می چسبانیم. قاب را بدست میگیریم وبرمیگردانیم.سطح پارچه پشت قاب را بادست کاملا صاف کرده وسعی می کنیم با انگشت بند پشت قاب را لمس کنیم. باقیچی به ارامی دراین محل روی پارچه به اندازه همان بند ازسمت راست به چپ یک شکاف صافی ایجاد کرده وبندرا بیرون می کشیم ومحل شکاف را باچسب می پوشانیم تا بند برای همیشه بیرون بماند.
ازبالا به سمت پائین پشت فیبرراتکه به تکه چسب کرده و مخمل را آرام آرام بشکل یکدست تاپائین. بند قاب حتما باید بیرون بماند.برای مدتی قاب را درسطح صافی به همان شکل میگذاریم تاچسب هاکاملا خشک شوند.اگر میخواهیم پارچه پشت قاب ما شکل چروکی داشته باشد ، سعی نمی کنیم که پارچه صاف ویکدست باشد، بلکه کمی پارچه را به جلو سر میدهیم تاموقع چسب کردن شکل چین وچروکی پیدا کند. دراین صورت موقع بریدن باید مقدار پارچه را کمی بیشتر ازاندازه قاب برداریم تا درست کردن مدل چین و چروک راحت باشد وتمام سطح پشت قاب پوشانده بشود. تا اینجا نصف کار تمام شدوقسمت اخر کار یعنی تزئین دورآینه مانده.
مرحله پنجم :
اگر میخواهیم دور آینه ساده باشد، مقداری مداد رنگی را بترتیب رنگهای رنگین کمان ویا هرطرح دلخواه دیگرروی زمین چیده. بعد تک تک هرمدادرا از بالا به سمت پائین چسب پیستوله ای زده وبترتیب عقربه ساعت دورتادورآینه می چینیم .
اگر بخواهیم مدل مداد رنگی ها بشکل گل ، یا ستاره ویا نیلوفری درآید، نقش زیباترخواهد شد ولی کار ومواد بیشتری لازم است. به این ترتیب تعداد چیدمان مدادهای رنگی دورآینه سه الی چهارردیف خواهد بود.
مدادهای رنگی قسمت مرکز کار باید کوچکتر ازردیف بعدی باشد به همین دلیل باید تعداد ردیف های مرکزی 1،2،3 متناسب با اندازه های طرح کار با اره بریده وآماده شوند. مدادهای ردیف های مرکزی کارکمی کوتاه تراز دورهای بعدی ومدادهای اخرین ردیف کمی بزرگتراز بقیه کاراست. درمدل رنگین کمان، اگر بخواهیم زیبایی بیشتری درکار ایجاد شود، برای ردیف های مداد های وسط کار از رنگهای روشن استفاده می کنیم وهرقدر به لبه قاب پیش می رویم ازرنگهای پررنگ ترباید بکار رود. اگربخواهیم طرح آینه ما زرق وبرق بیشتری داشته باشد ، میتوانیم لابلای کارازتکه های بریده شده آینه ، اکلیل ویا سنگ های جوهرنما وکه درخشش زیادی دارند استفاده کنیم.
اگر بخواهیم درهزینه خرید مداد رنگی صرفه جویی کنیم. میتوانیم از وسایل دورریختنی مثل بدنه خودکارهای خالی ویااز مواد بسیارارزان مثل نی نوشیدنی استفاده کنیم. بدنه خودکارخالی ویا نی نوشیدنی را با پارچه های رنگی مثل ساتن براق ویا مخمل خوشرنگ ویا کاغذ کشی باچسب می پوشانیم . وقتی این بخش کار تمام شد . این نی های رنگی ویا بدنه خودکارهای رنگی آماده شده را دورآینه به شکل ساده ویا طرح گل چسب زده ومی چینیم. درست کردن این نوع آینه ها برای کودکان پیش دبستانی هزینه چندانی ندارد( بجز آینه ). مربیان محترم پیش دبستانی میتوانند ازکودکان بخواهند مقوا ومواد دوریختنی که درمنزلشان یافت میشود برای درست کردن این نوع آینه باخود بیاورند.
انتخاب طرح تزئین آینه
تزئینات آینه میتواند ساده ( یک یا دورنگه) ویا طرح رنگین کمانی باشد. طرحهای تزئین سه یا چهاررنگه هم بسیار قابل استفاده ومتناسب با دکوراسیون منزل میتواند باشد. ترتیب کاربه این شکل است که از مرکز( از رنگهای روشن استفاده میکنیم) وهرچقدربه سمت بیرون کارحرکت می کنیم از رنگ های کمی تیره استفاده می کنیم.درانتها کل لبه قاب را با یک تکه نوار سنگ های جواهرنشان بدلی می پوشانیم. پشت کار را میتوانیم با کمی رنگ اکلیلی ویا نقره ای با کمی رنگ بشکل سایه روشن خیلی ضعیف رنگ کنیم.









بازگشت به بالای صفحه
خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی [وضعيت كاربر:آفلاین]
نمایش پستها:   
ارسال موضوع جدید  پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک صفحه 1 از 1

فهرست انجمن‌ها » فرهنگستان » تاريخچه كاشي سازي و سراميك در ايران ،آسان سازی کاشی سازی
پرش به:  



شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید
شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید
شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید


Home | Forums | Contents | Gallery | Search | Site Map | About Us | Contact Us
------------------------------------------------------------------------

Copyright 2005-2009. All rights reserved.
© by Aftabgardan Cultural Center : Aftab.cc